Jump to content

Musicus stereo...


Guest om.s

Recommended Posts

Guest om.s

Og idag hentet man denne hos KEAI:

Purist Audio Design Aqueous 20th Anniversary rca-rca

aqueous-int.jpg

Det drar ihop seg her nu :app::mm: ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Väntar med spänning på lyssningsintryck! :mm::app::)

Calm

Lytteinntrykk kommer, det skjer bare så mye her nu med lyden, ja nesten fra time til time, så jeg vil det skal settle seg litt før jeg beskriver noe ;):app: ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Og idag hentet man denne hos KEAI:

Purist Audio Design Aqueous 20th Anniversary rca-rca

aqueous-int.jpg

Det drar ihop seg her nu :app::mm: ....

mvh

PAD Aqueous 20th Anniversary har nok kommet for å bli ja :app: .....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

...og historien går sakte videre, skal teste denne noen dager fremover nu, heftigste powerkabel jeg har hatt i hus, rent fysisk :D

PAD Aqueous 20th Anniversary Power...

Aqueous-Power.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

På tide med noen ord om "outsideren" i anlegget, cdpén...

Denne Creek Destiny, har tatt meg med storm, så sterk at savnet etter Accuphase ikke ble så stort som som man kunne frykte, ja faktisk savner jeg ikke Accuphase i det hele tatt, makan til musikk maskin har jeg vel sjelden eller ikke hørt før, til disse pengene (ca 18K), sleng på den kvalitets kabler på signal og strømsiden og du har en syngemaskin uten side stykke.

Ett tips er å ikke la seg lure av kritisk lytting de første dagene, spør meg ikke om hva som skjer, uten at ting faller på plass etter noen dager kontinuerlig bruk, sett den på repeat, bruk sweep records mm, men gjør det!!

og du har en maskin som spiller musikk og gir deg opplevelser langt over det jeg har betalt mer, mye mer, for tidligere.

Den gjør nok ikke alt like "hifi riktig" som tidligere nevnte Accuphase, men igjen, helheten er bedre, mye bedre, enn bestanddelene (ifht prisen), og da låter det musikk...

Er du i markedet etter en cdp, gjør ikke deg selv bjørnetjenesten med å unnlate å høre på denne, det kan bli dyrt, kanskje ikke uten grunn at Stereophile har kjøpt inn denne og ampen, som en slags referanse ;) ;D

LVXV.jpg

http://www.creekaudio.com/products/destiny_cd.php

Destiny_CD_Angle.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

På tide med noen ord om "outsideren" i anlegget, cdpén...

Denne Creek Destiny, har tatt meg med storm, så sterk at savnet etter Accuphase ikke ble så stort som som man kunne frykte, ja faktisk savner jeg ikke Accuphase i det hele tatt, makan til musikk maskin har jeg vel sjelden eller ikke hørt før, til disse pengene (ca 18K), sleng på den kvalitets kabler på signal og strømsiden og du har en syngemaskin uten side stykke.

Ett tips er å ikke la seg lure av kritisk lytting de første dagene, spør meg ikke om hva som skjer, uten at ting faller på plass etter noen dager kontinuerlig bruk, sett den på repeat, bruk sweep records mm, men gjør det!!

og du har en maskin som spiller musikk og gir deg opplevelser langt over det jeg har betalt mer, mye mer, for tidligere.

Den gjør nok ikke alt like "hifi riktig" som tidligere nevnte Accuphase, men igjen, helheten er bedre, mye bedre, enn bestanddelene (ifht prisen), og da låter det musikk...

Er du i markedet etter en cdp, gjør ikke deg selv bjørnetjenesten med å unnlate å høre på denne, det kan bli dyrt, kanskje ikke uten grunn at Stereophile har kjøpt inn denne og ampen, som en slags referanse ;) ;D

LVXV.jpg

http://www.creekaudio.com/products/destiny_cd.php

Destiny_CD_Angle.jpg

mvh

Intressant om.s!

Vad har du för platta under CD-spelaren?

Har sett den förut men kan inte placera den just nu!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Intressant om.s!

Vad har du för platta under CD-spelaren?

Har sett den förut men kan inte placera den just nu!

Calm

Plata under cdpén er en Atacama dempeplate med 4 stk myke puter i hjørnene, koster vel ca 8-900,-, siden cdpén ikke veier så mye velger jeg å sette den på mykt dempende underlag fremfor rett på det harde racket i første omgang, om det har noen gevinst her hjemme har jeg ikke testet, enda, men jeg tok forhandlerens (cdp) ord på at den skulle hjelpe, han brukte den under demoen og det er alikevel ikke de store pengene, men det skal sjekkes ut senere når det har spillt seg godt inn her hjemme.

Som en liten tanke oppe i det hele, så har det vel strømmet inn flere cdér i samlingen den siste uka, enn i hele år til sammen :app::) ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Skall bli kul att få del av dina nya inköp! :mm:

Calm

Mye Tom Waits, kompleterer artisten, samt mye annet alternativt, lite jazz i denne vendan :) ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

I disse kabel tester tider kan det være av en viss interesse å hvite hvorfor og kanskje hvordan vi hører forskjellig, fant dette i en annen tråd på ett annet forum, men anser det så interessant at jeg vil ha det med på hifi reisen så kanskje det gir en viss mening i "landskapet" man beveger seg gjennom :D ...

Ny forskning kan forklare noen av årsakene til at vi hører forskjellig.

Og kanskje også hvorfor vi har større og mindre glede av musikk...

http://www.brightsurf.com/news/headlines/4...sses_Sound.html

I løpet av de siste månedene har det blitt gjort oppdagelser som viser at dagens kunnskap om hørsel ikke er riktig og dermed må lærebøkene skrives om.

Legger med noen linker til:

http://www.brightsurf.com/news/headlines/4...n_its_head.html

http://www.brightsurf.com/news/headlines/4...o_deafness.html

http://www.brightsurf.com/news/headlines/4...aring_loss.html

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

Holder på å tester litt kraftkabler til KR Audio´n, og neste test objekt ut er denne, her snakker man virkelig om høy klasse, både lydmessig, størrelse, og ikke minst prismessig.

Den "lille" kabelen ved siden om er Jorma´s SuperPower som anvend på cdp´n, ikke minst i klassen den heller ;D

Purist.jpg

noe større avstand, Generalén kan vise forholdene de seg imellom...

PuristI.jpg

Power kabelen det dreier seg om er Purist Audio Design "Purist Anniversary"

Purist-AC.jpg

http://www.puristaudiodesign.com/products/purist/power.htm

Noen ord om hva Positive Feedback sier om snoken...

http://www.positive-feedback.com/Issue27/pad.htm

Noen ord som for meg iaf gir en slags vettug forklaring på hvorfor det skjer noe med lyden når man bytter powerkabler (uthevet av meg).

"In trying to explain what is happening with AC power cords and their ability to significantly affect sound quality, consider my following comments. First, audio amplifier designers have come to acknowledge that the power supply is extremely important (more so than previously thought years ago). The power supply is modulated by the amplifier's active circuitry design and therefore its quality is all-important. Now add the information that the power supply begins with the AC power cable. What the power cable does, or does not do, such as picking up unwanted interferences while acting as an "antenna" can be critically important as it feeds the power supply that in turn is modulated by circuitry and its signal.. "

osv... resten står i linken/omtalen overfor, men jeg har sjelden, om aldri hørt en presentasjon forbedret seg med bytte av en powerkabel som med denne, hmmm :) .....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att det är super kul att följa med i dina exploreringar i hifi-träsket. :mm:

Ett litet tips som inte är så fasligt dyrt och som verkligen är en diametral motsats till Puristkablarnas uppbyggnad. Audiomagic's kablar

Raka kopparledningar helt oskärmade, har hört dessa med rörstärkare och det låter riktigt bra.

(Edit: Jag har bara provat 4mm2 högtalarkablarna, så det andra kan jag inte uttala mej om)

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Måste bara säga att det är super kul att följa med i dina exploreringar i hifi-träsket. :mm:

Ett litet tips som inte är så fasligt dyrt och som verkligen är en diametral motsats till Puristkablarnas uppbyggnad. Audiomagic's kablar

Raka kopparledningar helt oskärmade, har hört dessa med rörstärkare och det låter riktigt bra.

(Edit: Jag har bara provat 4mm2 högtalarkablarna, så det andra kan jag inte uttala mej om)

Takker for det kansas, oppgjennom årene har jeg vel vært innom det meste av kabelfilosofier (enten bare på test eller eid), og man har vel lagt merke til at det i perioder går som en slags mote om hva som er bra/best, i Norge nu, synes f.eks solid core å være det siste skriket og meget populært, nesten gratis og knapt bedre lyd, vel, jeg tviler på at man kan lage gull av gråstein, kanskje en lang bit på vei til det gode, men ikke det absolutt siste kabelsvaret, nå skal det vel også sies at jeg ikke har testet på nuværende oppsett, og det er mange år siden jeg var innom sc, og det er vel en grunn til, det hadde liksom litt nyhetens interesse da ;):) ...

Det Purist klarer som meget få andre kabler har klart er å pirre musikk nysgjerrighten min, på en for meg uventet måte, det går lang tid mellom hvergang kabler får det til å kile i magen, ja jeg er litt imponert av PAD, selv etter noen uker med to forskjellige ic kabler hjemme på test, ikke minst over deres tilnærming og filosofi, det er ikke mye "pling plong" kabler lissom :) .....

Det begynner vel å setle seg noen inntrykk her nu på hvilke som blir permanent i oppsettet, men det får man komme tilbake til senere :D ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Håller med om din devis när det kommer till signalförstärkning, som i regel är lika bra som summan av de ingående komponeterna (=dyrt) :D Men när det kommer till signaltransmission är jag inte säker på att ljudet alltid vinner på att göra detta mer komplicerat än nödvändigt. Men som alltid bör ju matchning och ljudideal avgöra valet.

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Men som alltid bör ju matchning och ljudideal avgöra valet.

Dette er viktig, og som man har oppdaget underveis her, er at rommet spiller meget med, så mye med at jeg nok muligens tuner det hele noe anderledes enn jeg normalt ville gjort i ett mer gunstig rom, ett riktig kompromiss m.a.o :)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja, hela anläggningen hänger ihop med rummet ända från inspelningen till framförandet framför vardagsrumssoffan.

När man lagt 5-10% av anläggningens värde på kablar så är det inte värt att lägga mer. Då är det bättre att göra nåt åt rummet, byta förstärkare, försteg eller vad det nu kan vara. Det ger troligen mycket mer välljud.

Det är en fråga om prioriteringar. En del byter kablar, andra byter pickup eller skaffar några fler diffusorer. Vad är roligast? Jag tycker själv att kablar är det absolut mest trista man kan ägna sig åt, så därför lägger jag pengarna på annat.

Mitt ideal för kablar, om jag nu ska tycka nåt, är att hålla dem så korta det går, så stor tvärsnittsarea som är praktiskt möjligt, så låg kapacitans och induktans som möjligt samt differentiell signalöverföring om det är möjligt att koppla så. Eftersom silver är för dyrt med stor tvärsnittsarea så är koppar näst bäst. Kabeldragningen är viktig - separera signalkablar från nätkablar och separera pickupens kablar från allt annat elektriskt så långt det är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Ny forskning kan forklare noen av årsakene til at vi hører forskjellig.

Og kanskje også hvorfor vi har større og mindre glede av musikk...

Det var mycket intressant läsning. En injektion östrogen och man har uppgraderat sig till en superlyssnare! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Det var mycket intressant läsning. En injektion östrogen och man har uppgraderat sig till en superlyssnare! :D

Værst hva folk henger seg opp i dette østrogenet ;):D det kommer vel frem endel andre tips også, men, det er vel mer el mindre en kjentsak at kvinner ofte sies å høre bedre enn menn.

Det som er interessant imo, med linkene, er jo at de har funnet faktorer som kan påvirke vår hørsel, hvilket igjen ledere til noe jeg finner særdeles interessant, nemlig den enskilde lytter forutsetninger som lytter, aldre, erfaring, bias osv....

Ikke minst hvordan forskjellige lyttere kan oppleve en og samme oppsetning så forskjellig, kanskje litt mer filiosofisk enn teknisk dette, men personlig finner jeg det interessant å tenke litt over ens motiasjon for å legge så mye tid og ressurser i denne til tider vidunderlige hobbien, jeg har en mistanke om at det ikke alltid bare er musikken som er motivatoren for alle ;):)....

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Ja, hela anläggningen hänger ihop med rummet ända från inspelningen till framförandet framför vardagsrumssoffan.

När man lagt 5-10% av anläggningens värde på kablar så är det inte värt att lägga mer. Då är det bättre att göra nåt åt rummet, byta förstärkare, försteg eller vad det nu kan vara. Det ger troligen mycket mer välljud.

Det är en fråga om prioriteringar. En del byter kablar, andra byter pickup eller skaffar några fler diffusorer. Vad är roligast? Jag tycker själv att kablar är det absolut mest trista man kan ägna sig åt, så därför lägger jag pengarna på annat.

Mitt ideal för kablar, om jag nu ska tycka nåt, är att hålla dem så korta det går, så stor tvärsnittsarea som är praktiskt möjligt, så låg kapacitans och induktans som möjligt samt differentiell signalöverföring om det är möjligt att koppla så. Eftersom silver är för dyrt med stor tvärsnittsarea så är koppar näst bäst. Kabeldragningen är viktig - separera signalkablar från nätkablar och separera pickupens kablar från allt annat elektriskt så långt det är möjligt.

Enig i mye av dine betraktninger her, nå har jeg jo byttet alt i anlegget det siste året, og legger siste "touchen" med de for meg, rette kablene, rommet vil jeg helt enkelt ikke gjøre noe med, jeg liker leiligheten så godt at det er uaktuellt med interiørskjemmende greier, ett stort kompromiss m.a.o

Selv har jeg tatt inn over meg at det er mer med kabler enn bare kapacitans og induktans som spiller inn for ett godt slutt resultat, og kan være det som gir allerede gode komponenter bedre forutstninger for å prestere i ett gitt oppsett.

Jeg hadde vel mer el mindre slått meg til ro med kabler, men noenganger ramler man på noen som pirrer den rette nysgjerrigheten, den musikalske, og ikke bare "pling plong" presentasjonen :)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det är helt sant att en kabels "huvudsakliga" C, R och L enligt den förenklade transmissionsteorin inte säger allt. Det är rimligt att man även har C och L mot omgivningen (vattenledningar, nätkablar i väggen mm) i olika grad från källa till last. Att modellera detta är givetvis mycket svårt och det är detta som kabeltillverkarna tjänar grova pengar på - konsumentens okunnighet inom området.

Ofta är man utelämnad till att testa och lyssna. Detta är i princip omöjligt att göra objektivt - så det blir lite av "välj din prisnivå och lyssna". Låter det bättre för dig - köp! :)

Forskningen om vår hörsel är intressant så hittar du nån bra bok, är det nog många som är intresserade att läsa.

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Det är helt sant att en kabels "huvudsakliga" C, R och L enligt den förenklade transmissionsteorin inte säger allt. Det är rimligt att man även har C och L mot omgivningen (vattenledningar, nätkablar i väggen mm) i olika grad från källa till last. Att modellera detta är givetvis mycket svårt och det är detta som kabeltillverkarna tjänar grova pengar på - konsumentens okunnighet inom området.

Ofta är man utelämnad till att testa och lyssna. Detta är i princip omöjligt att göra objektivt - så det blir lite av "välj din prisnivå och lyssna". Låter det bättre för dig - köp! :)

Forskningen om vår hörsel är intressant så hittar du nån bra bok, är det nog många som är intresserade att läsa.

Her er vi inne på noe, men for å forenkle det noe så ser jeg vel på en powerkabel mer som den første meteren, (og ikke bare den siste i en lang mile rekke av varierendee kvalitets kabler), av strømforsyningen, og den (strømforsyningen) er jo veldig viktig, med tanke på all den støy som kommer inn og videreformidles i resten av lydkjeden, har man da en kabel som hanterer C,R & L bra, samt EMI/RFI så duger det meget på lyden mye mot en som funker som en antenne, ikke minst er vel dette svaret på mye av det særdeles positive jeg opplever med PAD sine strømsnoker her hjemme om dagen, ikke mye snake -oil og mumbo jumbo som forklaringer, de tar dette seriøst :app::D ...

En skribent brukte disse ordene å formulere tanker jeg har tenkt for meg selv mange ganger:

"In trying to explain what is happening with AC power cords and their ability to significantly affect sound quality, consider my following comments. First, audio amplifier designers have come to acknowledge that the power supply is extremely important (more so than previously thought years ago). The power supply is modulated by the amplifier's active circuitry design and therefore its quality is all-important. Now add the information that the power supply begins with the AC power cable. What the power cable does, or does not do, such as picking up unwanted interferences while acting as an "antenna" can be critically important as it feeds the power supply that in turn is modulated by circuitry and its signal."

Jeg synes selv det meg temaet hørsel/persepsjon er meget interessant, så kommer jeg over en bok så skal jeg tipse :) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det som er interessant imo, med linkene, er jo at de har funnet faktorer som kan påvirke vår hørsel, hvilket igjen ledere til noe jeg finner særdeles interessant, nemlig den enskilde lytter forutsetninger som lytter, aldre, erfaring, bias osv....

Ikke minst hvordan forskjellige lyttere kan oppleve en og samme oppsetning så forskjellig, kanskje litt mer filiosofisk enn teknisk dette, men personlig finner jeg det interessant å tenke litt over ens motiasjon for å legge så mye tid og ressurser i denne til tider vidunderlige hobbien, jeg har en mistanke om at det ikke alltid bare er musikken som er motivatoren for alle ;):)....

Skillnaden i hormonbalans människor emellan kanske är en del i förklaringen till varför vissa föredrar det analytiska förhållningssättet till musik, medan andra - som jag - föredrar det "musikaliska" känslomässiga förhållningssättet till musik. Själv måste jag känna något när jag lyssnar. Annars blir det totalt ointressant - även om jag kan höra alla små detaljer. Jag märker också hela tidena att jag prioriterar triodläget på min förstärkare eftersom det blir roligare musik då - om än kontrollen över bas och transienter blir lidande (When it´s good it´s good......)

P.S.

Är grymt avundsjuk på din anläggning - även rent estetiskt......

Toobs

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Skillnaden i hormonbalans människor emellan kanske är en del i förklaringen till varför vissa föredrar det analytiska förhållningssättet till musik, medan andra - som jag - föredrar det "musikaliska" känslomässiga förhållningssättet till musik. Själv måste jag känna något när jag lyssnar. Annars blir det totalt ointressant - även om jag kan höra alla små detaljer. Jag märker också hela tidena att jag prioriterar triodläget på min förstärkare eftersom det blir roligare musik då - om än kontrollen över bas och transienter blir lidande (When it´s good it´s good......)

P.S.

Är grymt avundsjuk på din anläggning - även rent estetiskt......

Toobs

Takker for avundsjukan :D....

Her er vi helt på linje toobs, klarer ikke anlegget engasjere meg fölelsesmessig, så kan det egentlig kvitte, kanskje ikke helt uten grunn at man har gått fra 450 trisse watt til 20 SET watt, og har värt ute på en liten hifi reise det siste året, men det ene er jo ikke mer "rett", eller "fel" enn det andre, "just a matter of taste" ;):D

Er du i närheten av Gbg så hör gjerne av om en lytt..

mvh

Link to comment
Share on other sites

PuristI.jpg

Power kabelen det dreier seg om er Purist Audio Design "Purist Anniversary"

osv... resten står i linken/omtalen overfor, men jeg har sjelden, om aldri hørt en presentasjon forbedret seg med bytte av en powerkabel som med denne, hmmm :) .....

Hur skiljer sig den hiskeligt dyra Purist Anniversary mot den något mer överkomliga Aqueous Anniversary :?:

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Hur skiljer sig den hiskeligt dyra Purist Anniversary mot den något mer överkomliga Aqueous Anniversary :?:

Den (Puriste Anniversary) har ett myyye større lugn, mer detaljer oppfattes (mindre støy), mer kontroll, større autoritet, som å sette strømforsyningen på steroider, i positiv bemerkelse, den kompromisser ikke, det er vel den mest komplette powerkabel jeg har hørt.

Aqueous´n har mye av de samme egenskapene, men mangler imo, noe av åpenheten, detaljene og oppleves som noe "mørkere" eller sedat, også den en utmerkt kabel jeg meget godt kunne levd med.

Må nesten ta til noen av klisjeene for å best beskrive forskjellene, tross alt, smutsigt vs rent fønster, skarpt og fokusert vs ufokusert og suddigt (som på kort) osv osv...

Fryktelig mye penger, men ser man det som en oppgradering av strømforsyningen fremfor enn som "bare" en power sladd så kan jeg godt forstå at investeringen kan forsvares, det er nesten som en oppgradering av strømforsyningen, det har ikke skjedd meg før at "bare" en strømsnok har hatt slik en påvirkning på presentasjonen av lyden at jeg knapt ville trodde det selv, om ikke jeg hadde hørt(hører) det.

Kan vel egentlig bare anbefale en test selv for å høre fremfor å lese mine klisjeer, er du forbi her de nærmeste dagene kom gjerne innom og hør selv, da jeg selv ser at dette jeg skriver kan oppfattes både flummigt og overdrevet :) ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...