Jump to content

Musicus stereo...


Guest om.s

Recommended Posts

Jag gillar också den gamla Meridian looken bättre än den senaste generationen! Låter förmodligen bra kan jag tänka mig.

Godt da er vi minst to :D har vel inntrykk av at de fleste liker det nye designet bedre, men selv synes jeg det har blitt for mainstream, noe helt egen artet med det gamle her.

Selgeren av denne maskinen ble faktisk litt overrasket da jeg nevnte dette, ikke minst sa han at det var den kjappeste handelen han hadde gjort og forventet seg å sitte på den lengre før salg.

At både selger og kjøper er fornøyd etter salget er jo det absolutt beste, ikke minst kjøper som mener han fikk denne helt mint spilleren for en meget god pris :D

Spilleren ble hentet i Norge under helgen....

Ang lyden i denne så er den min foretrukne digitalkilde fremfor 508.24 som mange trekker frem som en meget analog lydende spiller (Har eid 506/508-18(High resolution)/508.24 & 588)

Trodde som nevnt at denne lå litt utenfor budsjettet denne gangen brukt men de gode kjøpene osv....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Litt mer om strøm/antisurge filteret, ett riktig bra apparat som sikrer og supplerer kvalitets strøm, dette ble testet opp mot mange andre kjente og ukjente strømforbedrende produkter når det ble valgt...

RGPC 1200C

RGPC1200-2.jpg

Specs:

The 1200C (available in black or silver) offers twice the protection and performance

of either the 400 or 600. Two on board 6,000 Watt chokes provide double the

high-current-on-demand while lowering the noise floor an additional 50%. With 12

commercial grade Hubbell Outlets, the 1200C is perfect for the most demanding

systems and is rack mountable right out of the box. Like the 600S it sports our

beautiful award winning Art Deco design and a switchable backlit logo (blue,

orange or off).

Parallel Power Delivery Model

• Double the High Current on Demand

• Dual stage AC surge suppression

• Noise removal with no current limiting

• Rack mountable

Dimensions: 17 x 5.25 (w/o feet, 6.2 w/) x 11 (WHD)

Net weight: 55 lbs

Outlets: 12 commercial grade Hubbell,

(8 VIMAR Euro Schukos -Export)

Power Cord: Detachable. 6 ft 12 AWG cord,

NEMA 5-15 Plug, 20Amp IEC connector

Input Voltage: 120 VAC 60Hz (240 VAC 50Hz Export)

Output Voltage: 120 VAC 60Hz (240 VAC 50Hz Export)

MOV: 18,000 Joules, 320V Clamp

Noise Removal: > 45dB

Fuse: 1-20 Amp fast blow-replace with Littlefuse 3AB

Draw at Idle: < 5 watts

Maximum Capacity: (components plugged directly in) 20Amps

Rack Mountable: Yes with included detachable rack ears

Indicator Light: Orange or blue Illuminated Front – rear switch

No user serviceable parts inside

Prices and specifications subject to change without notice.

Litt mer om paralell prinsippet, som skiller dette fra andre filtre...

http://www.richardgrayspowercompany.com/

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

Har litt xtra tid i disse dager så her begynner det å ligne noe med plassering etc, litt mer av dette strøm/antisurge filteret jeg har levd noen år med nå, og med denne art deco stilen burde det få sin egen plass/hylle, ikke skjemmer dette ett bra anlegg, imo :app:

RGPC.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei du!

Her var det mange nye bilder siden sist, supert!

Blir litt "skeptisk" når du snakker om mørkere/varmere enn gamleanlegget.....

Det jeg ble forelsket i på det oppsettet var nettopp varmen/den naturlige mørkheten og kroppen/varmen på stemmer.

Men kan hende du hadde det på en annen måte i leiligheten?

Jeg kommer forresten etter, har kjøpt hus i Våler/Texnes.

Så nå blir det å prøve å få til lyd der også......spennende.

Kult at du igjen har sølv/sort i anlegget og sølv/sort på høyttalerne :app:

Snakkes!

R

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Hei du!

Her var det mange nye bilder siden sist, supert!

Blir litt "skeptisk" når du snakker om mørkere/varmere enn gamleanlegget.....

Det jeg ble forelsket i på det oppsettet var nettopp varmen/den naturlige mørkheten og kroppen/varmen på stemmer.

Men kan hende du hadde det på en annen måte i leiligheten?

Jeg kommer forresten etter, har kjøpt hus i Våler/Texnes.

Så nå blir det å prøve å få til lyd der også......spennende.

Kult at du igjen har sølv/sort i anlegget og sølv/sort på høyttalerne :app:

Snakkes!

R

Hei igjen....

Gratulerer med nytt hus, bra område og :D ....

Som nevnt andre steder så spiller dette anderledes enn forrige oppsett, men så er det midt i (knapt) innspillingen også, og det er vel først nå jeg kan si det begynner å hende småsaker her, jeg har iht meg selv, kommet nærmere mitt ideal, "liquid", ikke minst har man mer av alt når man spiller på lavere volum, men det er fortsatt for tidlig å dra noen bastante konklusjoner, ikke minst er det ikke mulig å dra en sammenligning "rett over" pga nytt rom, ny elektronikk, annen akustikk etc, men noe er bedre, ikke minst er klangen fra digital kilden (kanskje urettferdig å sammenligne 588én mot VIPén) er noe mörkere, mens "stål kontrollen" til monoéne savnes litt, men dette er alikevel mer anderledes enn "bedre", ett smaks smp mer el mindre, Hovlandène gjör en utmerkt jobb i spann...

Det skal iaf være klart og innspillt til du kommer nedover, så får du jo høre selv :D

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
om.s, om du jämför det tidigare lyssningsrummet, vilka är de största skillnaderna... :?: Golvyta, takhöjd, väggar och liknande.

Mot det forrige rommet er det nye mye större, hall, kök, vardagsrum i ett, större fönster yter, ek parkett, betong i taket (normal höyde) i en ikke symmetrisk form, det er vanskeligere å dempe det nye rommet, ikke er jeg sikker på om anlegget skal stå der det står nu heller, men det jeg först vil ha i mål nu er innspillingen, så kan den kristiske oppstillingen og evalueringen begynne, du får ta deg en tur ettehvert og se/höre Timbre :) .....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Det där går inte på en helg. Tackar för inbjudan och vi plockar väl fram kalendern för 2009... :?::D

Hehe :D , nja så lenge skal vi vel ikke behöve vente, men noen uker/mndér til behövs nok for å få det optimalt :D:D, mellom tiden brukes tiden til å gjenoppdage deler av musikk samlingen og spille inn riaaén (som visst nok er en seg sak å få ferdig innspillt) :app::) ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

Det er stadig detaljer å hente ved rett oppstilling/oppkobling.

I begynnelsen lot jeg RADIA`n hente strøm direkte fra RGPCén, dvs alt ble kjørt gjennom filteret, men det er vel strengt tatt ikke iht hva de selv anbefaler, men med litt omrokeringer i anlegget ble det hele koblet slik at alle snoker var i passende lengder for korrekt tilkobling, så nå har lar jeg RADIA´n hente strømmen sin fra jacket i veggen og kjører bare de "lette" komponentene direkte fra filteret, og det åpnet opp for noe mer detaljer og ambience i lydbildet.

Det gode med dette er at RADIA´n fortsatt nyter godt av egenskapene til RGPCéns effekter (les mer om dette prinsippet tidligere i tråden) på strømmen, så nå har man koblet det slik man gjorde med Audionet blokkene og det viser seg, igjen, at man bør være obs hva produsentene anbefaler om sine produkter (RGPC).....

Venter hjem noen nye cones for å teste under høyttalerene denne måneden, håper kanskje disse kan gi høyttalerene enda ett lite løft siden jeg ikke kjenner meg overbevist om at de nåværende er helt optimale under de nuværende forhold, men "time will tell" :):D ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

Det man ofte opplever ved oppstilling av nytt anlegg, i ny leilighet er at de gamle løsningene ikke alltid strekker til, og så også her, jeg har gjennom en lang tid brukt Atacama spike shoes under spikene på høyttalerene, (og rackene) dette har funket meget bra ved de to siste oppstillingene, riktignok med annen elektronikk, men det funker ikke like bra her, for mye pløsete og udefinert bass, som kveler mye av nedre mellomtone informasjonen...

Ved en tilfeldighet kom jeg over disse spike platene ved besøk hos den lokale forhandleren, eiere av Dynaudio C2/C4 vil kunne kjenne igjen disse...

Siden disse var tilovers fikk jeg nå mulighet for hjemlån og uttesting...jeg venter hjem en annen type koner for testing snart, så disse kommer til å måles opp mot de....

Her vist oppsiden og undersiden, som synes er det en forsenkning på midten med ett hull for at ikke spiken skal vile på spissen enbart, men den senkes litt ned i hullet og trykker mer på siden av selve spiken og dermed fordeles også trykket på konen i en noe større diameter enn enbart fra selve spissen....

WB.jpg

Nydelige aluminiums koner, som også ses på undersiden er det en o-ring som utgjør kontakt flaten mot gulvet, slik at metallet ikke gir direkte kontakt (hvilket enligt min erfaring ofte gir en litt for hard og livlig topp) men det hviler på nevnte o-ring som synes å roe det hele ned på en meget god måte, lydmessig....

WBV.jpg

WBI.jpg

WBII.jpg

I praksis ser det slik ut, en estetisk nytelse også, som for egen del bare styrker feelgood faktoren min :D .....

WBIII.jpg

Nå er disse som sagt bare på foreløbig test, men hva de gjør med lyden mot de allerede nevnte Atacama spike shoene (som er bestående av ifht mye mer gummi) så er de er sterke kandidater for en permanent oppholds tillatelse...

WBIV.jpg......

Dette med underlag til komponenter/høyttalere synes å være ett evig spm og ingen fasit svar synes å gjelde lengre enn i nuet, for ett gitt anlegg under helt gitte premisser, her skal man trå forsiktig...

Så, i påvente av neste kandidat, får man bruke tiden til å spille musikk samt evaluere tuningen av klangen med disse nydelige konene, de har absolutte fordeler fremfor mine Atacama Spike shoes og messing parkett beskyttere, det hele låter lugnere, mye lugnere, og ambienten synes bedre fremfor bruken av noen av de to andre mulighetene, mmmm...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

for å vise forskjellen på spike konene legger jeg ved dette gamle bildet som illustrerer den gamle brukte typen, (unnskyld bilde kvaliteten, meget bra for prisen og under de rette forhold, men ikke denne gangen (tester også med ny direct link for bedre bilde flyt i tråden)...

Atacama.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Så tøffe ut de der Dynaudio-sakene :D

Er de sorte gamle på vei til Norge nå da....? :app:

Ellers sulten på flere bilder, og bilder av HELE oppsettet samlet. :mm:

Hehe, de virker å gjøre en god jobb iaf, har ikke funnet alle av de sorte enda etter flytten, men så er de på vei til Norge, bilder av hele oppsettet kommer ;):D ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Så tøffe ut de der Dynaudio-sakene :D

Er de sorte gamle på vei til Norge nå da....? :app:

Ellers sulten på flere bilder, og bilder av HELE oppsettet samlet. :mm:

Her kommer noen bilder på oppfordring ;)

Først ett fra baksiden, mange gode cardas snoker her :D

W-BVI.jpg

Ikke det mest spennende lyset her, så lampe "diffusorene" får hjelpe til litt med stemningen...

W-BVIV.jpg

Det er foreløbig ikke gjort så mye med plassering og akustiske tiltak, det må jeg komme tilbake til, har ikke helt bestemt meg for om anlegget skal stå ved denne veggen, høyre høytaler i bildet står litt utstatt til ved passering og kan om man er litt uheldig få seg ett uheldig dytt, og det vil jeg ikke...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Igår kveld så det ut slik når Jachinta sang sine smekre toner for meg, oppsettet er bare "rett ut av boksen" satt opp ennå, det återstår fin justering og tuning, samt matter, tavler, plater etc...

HovlandXXIII.jpg

Nyyydelig spør du meg ;):app::D

mvh

SNYGGT..kanonläckert...

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
SNYGGT..kanonläckert...

Takker! Det er faktisk ganske så snyggt/mysigt på kveldene med disse to komponentene som lyser opp, en fantastisk design fra Hovland dette :app::D ...

Siden jeg selv ikke er av typen som liker å åpne mine burker, så låner jeg dette kortet på innsiden av RADIA´n fra Stereophile for de som synes slikt er spennende :) ...

HovlandInterior.jpg

Legger ved linken fra Stereophile testen, om man klikker seg videre nederst til høyre på siden vil man komme frem til bl.a målinger etc, for de som har slike interesser......

http://www.stereophile.com/amplificationre...land/index.html

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s

Jeg ser på endel kort her at høyttalerens design og riktige fysiske dimensjon ikke helt blir gjort rettferdig gjennom min kamera linse, så jeg legger ved denne fra produsentens hjemmeside isteden.....

Disse høyttalere har fulgt meg i 4 år og lever nå med sitt 3 forsterker sett, og de holder fortsatt mått :D ......

1_000817_1.jpg

magneten som henger ned under selve lådan er halve bass elementet (isobar) her ses hele elementet, snudd på hodet...

DISCO-03E.png

specs: http://www.wilson-benesch.com/whitepapers/discowhite.html

Som de fleste sikkert har oppdaget, legger jeg også vekt på at utstyret jeg velger skal ha ett godt design (Feelgood Faktoren), og jeg liker å kombinere dette til ett oppsett man kan ha i ett vanlig vardagsrum uten at det skal påminne for mye om ett rent gutterom. Og det synes jeg at jeg har klart....

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest om.s

Nå begynner dette å ligne noe med lyden her hjemme :app:;) ......

Jeg søker hardt etter den rette klangen som jeg mener dette er kapabelt til, og "dum" som jeg var lånte jeg med meg hjem noen nye signalkabler :black:

Men, ikke vilke kabler som helst, det viser seg at disse signal kablene er de samme Hovland har brukt som internkabling i ampene sine, aner man en synergi her?

Ja, nesten fra første tone hører jeg at jeg sitter lengre frem i "salen" (rommet) når Paul Bley trakterer pianoet, fremførelsen er noe mer "up-front" i presentasjonen, og klangen mer utstrakt enn hva jeg er vant med, jommen sa jeg synergi :mm:

Har nå spillt noe mer variert musikk her hjemme under kvelden for å sjekke om den gode effekten holder seg gjennom forskjellig typer musikk og forskjellige produksjoner, og joda, her stunder det kanskje mot ett mulig kabel bytte.....

Dette er kabelen som har overrasket meg sterkt ikveld....

Hovland Generation 3

02.jpg

....og det skulle ikke forundre meg om denne også havner innom for en utvurdering :D

Hovland Music Groove 2

01.jpg

Spennende kabel tider m.a.o......

http://www.hovlandcompany.com/products/cables/default.html

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest om.s

Noe som har fulgt meg gjennom flere oppsett er min vinylspiller SME10/SME V/BenzMicro LP, en rigg som man for tiden også tester ut ny phonokabel på (Hovland Musicgroove 2).

SME.jpg

....og med slike gullkorn skjult i byens bruktsjapper, vil denne komboen ha mye å gjøre i fremtiden også :app:

SMEI.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest om.s

Rør er en rar ting :D det gir en muligheter å tune klang balansen i oppsettet ganske godt, disse er på vei inn i heimen for å ha noe foruten orginalrørene å teste ut litt med, som tur er så dreier det seg bare om rørene i preén...

to stk av disse....

cv4004mull-thumb.jpg

og ett stk av disse....

12at7mull70.jpg

Som man også tidligere har erfart så er det vel mer følsomt for matching med rør enn med mye annet her, så her er det spennende dager fremover, til tross for varme sommer dager :mm: ......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Mullard er bra saker!!

Hadde selv noen M8137 (CV4004) i min hybridamp, de trakk gjengivelsen opp noen hakk de.

Blir spennende å høre dine inntrykk!

R

Vi får håpe det :D .....

Men så har vi NOS, Philips og Siemens og Telefunken og....mange andre spennende variasjoner å teste der ute, men først, Mullard mot Sovtek/JJ :mm: .....

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mullard er bra saker!!

Hadde selv noen M8137 (CV4004) i min hybridamp, de trakk gjengivelsen opp noen hakk de.

Blir spennende å høre dine inntrykk!

R

Det skjer lite på lyd fronten om dagen, men idag kom iaf disse i heimen, NOS Mullard 12ax7 og 12at7 :mm:

Mullard.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner dette å ligne noe med lyden her hjemme :app:;) ......

Jeg søker hardt etter den rette klangen som jeg mener dette er kapabelt til, og "dum" som jeg var lånte jeg med meg hjem noen nye signalkabler :black:

Men, ikke vilke kabler som helst, det viser seg at disse signal kablene er de samme Hovland har brukt som internkabling i ampene sine, aner man en synergi her?

Ja, nesten fra første tone hører jeg at jeg sitter lengre frem i "salen" (rommet) når Paul Bley trakterer pianoet, fremførelsen er noe mer "up-front" i presentasjonen, og klangen mer utstrakt enn hva jeg er vant med, jommen sa jeg synergi :mm:

Har nå spillt noe mer variert musikk her hjemme under kvelden for å sjekke om den gode effekten holder seg gjennom forskjellig typer musikk og forskjellige produksjoner, og joda, her stunder det kanskje mot ett mulig kabel bytte.....

Dette er kabelen som har overrasket meg sterkt ikveld....

Hovland Generation 3

http://www.hovlandcompany.com/img/products...les/iccbl_v.jpg

....og det skulle ikke forundre meg om denne også havner innom for en utvurdering :D

Hovland Music Groove 2

http://www.hovlandcompany.com/img/products...s/phoncbl_v.jpg

Spennende kabel tider m.a.o......

http://www.hovlandcompany.com/products/cables/default.html

mvh

Kul när man "hittar hem" ljudmässigt! :mm:

Detta säger något om vikten av rätt matchning!

Erfarenheterna säger att man bör isolera ett byte i taget för att undvika att man irrar bort sig i ändlösa tweaks.

Grattis till ett toppklassystem! :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Takker calm, jo det er godt å kjenne at det faller på plass lydmessig, venter bare på en liten justering i preén av nivå matchingen mellom kanalene, og når den er på plass så kan eventyret ta til for alvor.

Jeg er/har vært en stor Cardas tilhenger i mange år hva kabler gjelder, men jeg må innrømme at Hovlands egne kabler (mye den samme som intern kablingen i elektronikken) faktisk gir en dimensjon el to til på återgivningen, så da er det jo bare å ta konsekvensene av det :black::app::D ....

Har faktisk ganske vanskelig for å beskrive lyden i dette oppsettet, og det fasinerende her er at det synes som en gjennomgående tendens med tanke på bl.a testet og lign, det lyder liksom ikke "typisk" rør, eller transistor, men samtidig så er roen og nerven samt tystnaden og dynamikken tilstede i fullt monn, meget spennende produkter dette.

Du er selvsagt velkommen innom for en lytt om du er på disse kanter, tror og du vil finne en skive el to du kjenner i musikk samlingen her ;) ......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Takker calm, jo det er godt å kjenne at det faller på plass lydmessig, venter bare på en liten justering i preén av nivå matchingen mellom kanalene, og når den er på plass så kan eventyret ta til for alvor.

Jeg er/har vært en stor Cardas tilhenger i mange år hva kabler gjelder, men jeg må innrømme at Hovlands egne kabler (mye den samme som intern kablingen i elektronikken) faktisk gir en dimensjon el to til på återgivningen, så da er det jo bare å ta konsekvensene av det :black::app::D ....

Har faktisk ganske vanskelig for å beskrive lyden i dette oppsettet, og det fasinerende her er at det synes som en gjennomgående tendens med tanke på bl.a testet og lign, det lyder liksom ikke "typisk" rør, eller transistor, men samtidig så er roen og nerven samt tystnaden og dynamikken tilstede i fullt monn, meget spennende produkter dette.

Du er selvsagt velkommen innom for en lytt om du er på disse kanter, tror og du vil finne en skive el to du kjenner i musikk samlingen her ;) ......

mvh

Kommer gärna! :)

PM:ar när det drar ihop sig.

Mvh

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...