Jump to content

Musicus stereo...


Guest om.s

Recommended Posts

6 hours ago, musicus said:

Då er gästen inkopplat och spelar upp sig....det tar inte många sekunder för man hör att det her er av en annen liga enn lillebrorsan...alt blir större, bättre å mer naturligt! , det er helt enkel så det er...den har getts permanent uppehållstillstånd, direkt!! :D

 

En skive jeg tycker mycket om, men som på visse system inte presterar optimalt, den funkar helt her! :thumbsup:

 

Rickie Lee Jones ”Live at Red rocks"

 

51RGNpdUrkL._AC_.jpg

 

mvh


Åhå! Härligt, stort grattis till vad jag tror är en fantastisk förstärkare!

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Harryup said:

Man får inte löda nätkablar eftersom tenn rör sig med värme och kontaktkrafter.


Menar dom originalt er lödat med lite silver på endan...ville inte använda tenn, då det också leder sämre enn silver, då fick det bli originalt!

 

mvh 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, musicus said:

En riktig go electronica/ambient skive med Stephan Mathieu & David Sylvian ”Wandermüde"


Nu snackar vi! Det här är ett territorium där jag känner mig väldigt hemma och trodde nog aldrig jag skulle se Stephan Mathieu nämnas av en annan medlem än mig själv på dessa sidor. Fantastiskt kul, så roligt att se. :77: 

 

Om man nu kunde få Mathieu och Henriksen att samarbeta också... :39:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shifts said:


Nu snackar vi! Det här är ett territorium där jag känner mig väldigt hemma och trodde nog aldrig jag skulle se Stephan Mathieu nämnas av en annan medlem än mig själv på dessa sidor. Fantastiskt kul, så roligt att se. :77: 

 

Om man nu kunde få Mathieu och Henriksen att samarbeta också... :39:

 

Det hadde värt en bra konstellation :tongue:  kom borti ham ifbm David Sylvian som er en stor artist her i hemmet, han har ju endel sidoprojekt som gör at man bekantar sig med andra nya mycket bra musiker och konstellationer! :app:

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Lite lugn å mer klassisk jazz starter dagen...

 

For the album 'The Other Side', Norwegian Tord Gustavsen opens a new chapter in his piano trio story, with faithful drummer Jarle Vespestad, and introducing his excellent new bassist Sigurd Hole. 

"This is the chill-out as a state of grace, and it can go as deep as you like. Sublime," wrote the Independent on Sunday of the Gustavsen Trio's Being There, released in 2007. Over the last decade Tord has explored other ensemble forms, but on 'The Other Side' - recorded at Oslo's Rainbow Studio in January 2018 - Gustavsen is back with the format that brought him world-wide adulation when his debut album, Changing Places, was released in 2003. 

Hole's approach to his instrument, drawing on folk influences as well as modern jazz, is ideally suited to Gustavsen's slowly-developing, deeply melodic pieces. The recording, produced by Manfred Eicher, is made available both on CD and vinyl, and is issued on the eve of a major tour. 

Personnel: Tord Gustavsen (piano), Sigurd Hole (double bass), Jarle Vespestad (drums)

 

 

711Z7Ao6FhL._AC_SL500_.jpg

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det får bli lite mer electronica/ambient, trives bäst i värmen med det :app:

 

Fennesz ”Venice” (w/guest david Sylvian)

 

R-6189623-1413880869-9937.jpeg.jpg

 

 

Melody, depth and transparency are themes to be teased out, unwrapped or briefly spied here. Fennesz appears to be gradually approaching an essentialism which, although made up of a relatively limited number of parts, actively refuses reductivism.

The experience of listening to most of these twelve pieces might be compared to the act of viewing from a distance a series of Monet's weather and light studies (the Haystacks, the Poplars or Rouen Cathedral). The longer the gaze is maintained, the more the colours vibrate and the forms shimmer between abstraction and figuration. The lack of any form of overt rhythmic instrumentation further underlines this impression, causing the music to float like a mirage or apparition.

David Sylvian makes a sudden, declarative appearance on eighth track "Transit", his voice rich and high in the mix. Fennesz's approach appears to be that of a jewel-setter and it's undeniably a beautiful piece of work to behold, whether or not you¹re a fan of Sylvian's lyrics and delivery. It might however have become something else, had there been a little less reverence and a little more of the emphatic manipulation and shredding which Fennesz applies to his own guitar.

Even so, it's certainly a courageous decision to host a single vocal track within an otherwise instrumental album - encountering that signature voice immediately redefines the memory and experience of the tracks which precede it and thus the whole album. It's a compliment to the power of Fennesz's music that the more the album is heard, the more "Transit" settles in alongside its instrumental peers and Venice recovers its equilibrium like a boat initially in danger of capsizing.

The cover bears five photographs by Jon Wozencroft, each of which deals with water, surfaces and light. The images are reminiscent of cropped postcards, their colours rich but their arrangement lacking a defining subject to draw the eye and resolve the composition.

A similar interpretation may be applied to Fennesz's music, where shimmering layers of noise either obscure the subject or accumulate to become the subject themselves. The reference to postcards also finds an analogue in the relative brevity of the majority of the pieces here: it's as though they're synopses posted from other places and states of being.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag er inte så bevandrad i ambient musiken, men plockar lite med när jag upptäcker nya via mina gamla favoriter, sen går det lite i vågor för vilken typ musik jag grottar å botaniserer mig inn på, sommaren har ambient/electronica en tendens å va en musik jag gillar lite extra i värmen :app:

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag er inte mest bevandrad i klassisk musik! Men några favoriter har man, en er Henryk Górecki Symphony No. 3...

 

Jag liker gillar Beth Gibbons från Portishead, men her blev det magplask, imo :unsure:

 

71OvYWxfriL._AC_SL500_.jpg

 

Har vel 5 stk inspelningar av denne fantastiska symphoni, inkl en med komponisten själva delaktig...derimot står nog den her med Dawn Upshaw som sopran som en av dom bästa..

 

 

61M6vPeDp0L._AC_SL500_.jpg

 

mvh

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, musicus said:

Har vel 5 stk inspelningar av denne fantastiska symphoni, inkl en med komponisten själva delaktig...derimot står nog den her med Dawn Upshaw som sopran som en av dom bästa..

 

Håller med, den känns som Karajan's Beethoven ungefär, den mest "autentiska" och den som alla andra behöver mäta sig med.

 

Har du hört den här med Lisa Gerrard?

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, VoicesInMyHead said:

Håller med, den känns som Karajan's Beethoven ungefär, den mest "autentiska" och den som alla andra behöver mäta sig med.

Det är en evig fråga... På de klassiska forumen och tidningarna har detta diskuterats flitigt under detta Beethoven-år (250 år sedan han föddes). Där finns många förslag och dem som tycks vara mest prisad är Carlos Kleibers inspelning som jag tänkte beställa.

 

135523876_max.jpg

 

Min favorit så långt är Herbert Blomstedt ca 2 år gamla box med Beethovens alla symphonier med Gewandthausoerkester från Lepzig. Den är också intressant av andra själ då den bygger på ny forskning kring Beethovens egna intentioner. En del noteringar finns i notmaterialet men vad forskningen bl a tittat lite djupare på är att granska all annan korrespondens från tiden där Beethoven gjort uttalanden om hans tankar och syften om sin musik vilka gett nya insikter om verken. Inte minst kring tempo och dynamik. Bl a har man kommit fram till att de tempo (metronomslag per minut) som Beethoven angav i huvudsak avsåg inledningen, inte helheten. Just Blomstedt är notorisk med att försöka hitta kompositörens intentioner baserat på forskningsresultat snarare gissningar och ge liv åt detta. Publiken vill höra vad Beethoven skrev och hur han tänkt sig sin musik, inte min tolkning. Det är en av dirigentens viktigaste uppgifter att försöka hitta varje kompositörs intentioner så långt möjligt, vilket är en sann utmaning. Om de uppfattar det som min tolkning har jag misslyckats. Detta gäller inte bara Bbethovens musik. Ju mer man gräver fram desto mer lär man sig och därmed låter oftast nya inspelningar annorlunda än äldre.

 

71OUNpRE86L._SL1200_.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det är en evig fråga... På de klassiska forumen och tidningarna har detta diskuterats flitigt under detta Beethoven-år (250 år sedan han föddes). Där finns många förslag och dem som tycks vara mest prisad är Carlos Kleibers inspelning som jag tänkte beställa.

 

Haha, jag visste att jag skulle få äta upp det där om Karajan... :) Jag menade det inte så ordagrant dock. Kleiber är också en klassiker och en av de första jag lyssnade på. Ska definitivt kolla in Blomstedt ordentligt, lyssnar lite precis nu och det verkar vara bra ljudmässig kvalitét och låter väldigt trevligt. Det är ju annars ofta problemet med de äldre inspelningarna och något jag framförallt sprang på med just Beethoven när jag började utforska honom, många av de gamla klassiska inspelningarna anses som odödliga och ses fortfarande som eviga referenser, men de håller inte ljudmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...