Lasse Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Håller på och funderar/planerar inför vilket försteg som bäst skulle passa mig och mina behov. Vi kan väl börja med de funktioner som måste finnas... Silver/Aluminiumfinnish är att föredra. Måste ha fjärkontroll. Minst tre par balanserade ingångar. Minst ett par rca och två par XLR utgångar där minst en av de balanserade går att koppla förbi som bypass av försteget. Mina egna tankar och funderingar går mot rör men jag i det här skedet öppen för alla bra förslag. Quote
Guest Peo Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Vilken prisnivå rör vi oss i? Hur ser resten av anläggningen ut? Quote
Lasse Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Just nu spånar jag mest efter alternativ och har egentligen ingen direkt övre prislapp även om jag inte har hur mkt pengar som helst att spendera. Om nöden kräver så får jag väl ta i... :clown: Prislapp på systemet i övrigt är ... CD 120k ... Slutsteg 90k ... Högtalare 120k Quote
Absolute Audio Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Just nu spånar jag mest efter alternativ och har egentligen ingen direkt övre prislapp även om jag inte har hur mkt pengar som helst att spendera. Om nöden kräver så får jag väl ta i... :clown: Prislapp på systemet i övrigt är ... CD 120k ... Slutsteg 90k ... Högtalare 120k Låter som det vore på plats att låna hem en ARC Ref 3:a. Den fyller väl alla krav och har rör. Quote
Tompa Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Jag skulle också med glädje vilja rekommendera dig Audio Research REF 3:a ! Förutom att den har vad du söker gällande ut/ingångar samt att det är ett mycket välbyggt rör försteg, så är det ljudmässigt en höjdare ! //-- Tompa -- Quote
calm Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Ja ARC REF 3 fyller väl alla tänkbara behov och önskemål om ett försteg i världsklass. Vore jag inte så biten av ASR-Emittern skulle jag utan tvekan kunna leva med en ARC. Älskar min ARC CD7 och den skulle utan tvekan kunna leva ihop med REF:en. Vad tänker du koppla ihop det med? Calm Quote
Lasse Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Detta är överkurs men det skulle inte göra ont om möjligheten fanns. En funktion som jag gärna skulle vilja ha är möjligheten att spela upp två olika källor samtidigt och kunna skicka ut dem via var sin utgång. Till exempel om min sambo ser på TV så skulle det sitta fint med möjligheten att kunna lyssna på musik i lurarna. Alltså TV-ljud via ena utgången till slutsteg och högtalare och CD-ljud via den andra till lurstärkaren och lurarna. Både ARC REF 3 och ARC LS26 verkar falla in under mina krav. Vad finns det mer? Quote
mikael2 Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Lite irriterande med REF3 är att displayen tjuter. Har man försteget på armlängds avstånd så är det jobbigt. Går i och för sig att helt släcka ned den men jag tycker inte att det hör hemma på så fina grejor. Är det samma på alla ARCs grejor med den nya stora gröna displayen? Kanske bara jag som reagerat eller så var det specifikt på det försteget men jag har för mig att jag hörde det på ett annat ex också fast det var länge sen nu. Jag hade nog valt ett VTL framför Ref 3 idag om jag måste välja. Quote
Lasse Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Lite irriterande med REF3 är att displayen tjuter. Något sådan funkar inte för mig, jag är väldigt känsligt för störande biljud och konstiga egenheter. Quote
Tompa Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Lite irriterande med REF3 är att displayen tjuter. Har man försteget på armlängds avstånd så är det jobbigt. Går i och för sig att helt släcka ned den men jag tycker inte att det hör hemma på så fina grejor. Är det samma på alla ARCs grejor med den nya stora gröna displayen? Kanske bara jag som reagerat eller så var det specifikt på det försteget men jag har för mig att jag hörde det på ett annat ex också fast det var länge sen nu. Jag hade nog valt ett VTL framför Ref 3 idag om jag måste välja. Min display "tjuter" inte, och jag har inte hört det med de andra REF3:or som jag varit i kontakt med heller !?!?!? Har en god vän som fick sitt så sent som i förra veckan, och det är lika tyst som de andra jag varit i kontkat med !! Du har förmodligen haft otur och varit i kontakt med ett enskilt ex med det problemet ?? Även solen har ju fläckar !! //-- Tompa -- Quote
mikael2 Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Min display "tjuter" inte, och jag har inte hört det med de andra REF3:or som jag varit i kontakt med heller !?!?!? Har en god vän som fick sitt så sent som i förra veckan, och det är lika tyst som de andra jag varit i kontkat med !! Du har förmodligen haft otur och varit i kontakt med ett enskilt ex med det problemet ?? Även solen har ju fläckar !! //-- Tompa -- Kan ju haft otur men jag är ganska säker på att det fanns på 2 exemplar men jag ska göra ett nytt test vid nästa tillfälle. Ganska högfrekvent tjut, prova släcka/tända displayen med örat nära Quote
Per80 Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 VTL 6.5 ryker ju på att det ej finns dubbla XLR-ut. Dock har ju 7.5 detta. Priset sticker ju iväg en hel del dock. Quote
Tompa Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Kan ju haft otur men jag är ganska säker på att det fanns på 2 exemplar men jag ska göra ett nytt test vid nästa tillfälle. Ganska högfrekvent tjut, prova släcka/tända displayen med örat nära Inte ett ljud vare sig hos mig eller kollegan, och det med örat dikt mot display och chassiet !! //-- Tompa -- Quote
Engelholm Audio Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 VTL 6.5 ryker ju på att det ej finns dubbla XLR-ut. Dock har ju 7.5 detta. Priset sticker ju iväg en hel del dock. Bör inte detta problem kunna lösas med en Y kopplad kabel? Så länge inte lasterna är otroligt låga blir det inga tekniska/elektriska problem - mig veterligen. Jag har sett att PAD har färdig, tror Jorma har gjort nån specialare nån gång, med flera. Quote
mikael2 Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Inte ett ljud vare sig hos mig eller kollegan, och det med örat dikt mot display och chassiet !! //-- Tompa -- Ja det var ju bra att det inte är nåt systemfel, måste ha varit just det exemplaret då som lät lite. Quote
Per80 Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Bör inte detta problem kunna lösas med en Y kopplad kabel? Så länge inte lasterna är otroligt låga blir det inga tekniska/elektriska problem - mig veterligen. Jag har sett att PAD har färdig, tror Jorma har gjort nån specialare nån gång, med flera. Visst går det men jag tycker Ampalang gör rätt som i första hand söker efter ett som har dubbla ut om han har/kommer få använding av det. Ska man köpa nytt tycker jag inte man ska kompromissa för mycket på sina krav. Jag har endast lyssnat på 6.5 tillsammans med VTL 450 så jag vet inte hur det funkar med transistorsteg från andra tillverkare. Klarar du dig utan rör så uppfyller ju Bladelius Saga dina krav, men det har du nog redan tänkt på Quote
Harryup Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Aesthetix klarar det. Dom har några olika modeller. mvh/Harry Quote
eliot Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 VTL 6.5 ryker ju på att det ej finns dubbla XLR-ut. Dock har ju 7.5 detta. Priset sticker ju iväg en hel del dock. Det finns en VTL TL7.5 Reference till salu på detta forum för 70 000:- (se länk) Quote
Lasse Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Bör inte detta problem kunna lösas med en Y kopplad kabel Min CD är väldigt känslig över vilka kablar man använder så jag är osäker på om det är lösningen i mitt fall. Jag fick en oväntad lösning från ett oväntat håll igår. Tanken med den extra balanserade utgången är ju att jag ska ha en lurstärkare där... Rudistor Coriolan Det är egentligen en statementprodukt för att driva elektrostatlurar (Stax SR-007Mk2 / Sennheiser HE90) Men enligt de uppgifter jag fått så kan den även fungera som ett ypperligt försteg. Här kan ni läsa lite mer om Coriolan Är jag helt ute och cyklar eller vad tror ni om den tanken? Övriga förslag och tankar hittills är. Audio Research Bladelius Aesthetix VTL Boulder Vad finns det mer? Edit: la till Peo´s Boulderförslag också... Quote
Ekman Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Krell Evo 202 och 222, Boulder och MBL har också fina försteg. Bat har fått bra kritik för sitt senaste. det finns hur många som helst, ut och lyssna bara Quote
Lasse Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Klart det finns hur många som helst men jag förstår inte hur du menar om att jag ska ut och lyssna om jag inte vet vad jag ska ut och lyssna på? Krell verkar bara ha ett par balanserade utgångar så den går bort i nuläget Quote
Lasse Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Einstein har också bara ett par balanserade utgångar. Quote
mikael2 Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Läste din spec mera noga nu och om rör inte är så viktigt så måste ju Levinson 32 övervägas. Accuphase är ju också en mästare på att bygga försteg om ingen nämnt det. Är osäker på in/utgångar på Levinson 326S men 32:an har nog allt du behöver och lite till :cool: Quote
plundin™ Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Några trådar att nysta i : Harmony Designs PRE 906 borde lätt gå att konfigurera så som du vill ha det. Gryphon Sonata Allegro Vitus SL 101 Chord Electronics LTD CPA 3200E & CPA 2500 Halcro dm8 & dm10 Plinius Tautoro Viola Audio Laboratories Cadenza & Spirito (är osäker på hur det är med Viola AL sedan Tom Colangelo gick bort??) Jeff Rowland Concerto (Saknar dock RCA ut...) Alla tillverkare med gott renomé eller bättre! /ptr Quote
Guest Peo Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Tanken med den extra balanserade utgången är ju att jag ska ha en lurstärkare där... Om du bara kommer att köra CD i lurarna så rekommenderar jag att koppla CD'n direkt i lursteget, och då behöver du inte den andra utgången och får lättare att hitta ett försteg. Rudistor Coriolan.. Jag har Rudistors hörlurssteg (RP010-B MkII och RP7-B) och de är riktigt fina apparater.. RP010 är i mina öron så gott som transparent så jag kan tänka mig att det fungerar mycket bra som försteg! Enda kruxet med Coriolan är att du får räkna med en väldigt lång leveranstid. Som jag förstod det när den kom är det en begränsad upplaga och den är uppbokad ett bra tag framöver, troligtvis året ut. Kolla med Rudi, han är väldigt trevlig! (www.rudistor.com) MBL gör grymma försteg också, men de har inte balanserade ingångar som du vill ha (eller nja, du kan få upp till 2st XLR-in med hjälp av option boards, men standard finns bara RCA), dock finns det två utgångar i både RCA och XLR. Lyssna på MBL 6010D. Boulder 1010 som jag rekommenderade tidigare är tvärtom - den kör bara XLR. Den finns även med inbyggd DAC och heter då 1012. Vill du bestämt ha rör så finns t.ex. CAT SL1 i en masa modeller och prisnivåer.. Den jag har hört låter utmärkt. Leben RS-28CX låter väldans trevligt också. En annan klassiker är conrad-johnson ACT2 Series 2. Osäker på om nån av dem möter dina krav på in- och utgångar dock! Quote
Lasse Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Om du bara kommer att köra CD i lurarna så rekommenderar jag att koppla CD'n direkt i lursteget, och då behöver du inte den andra utgången och får lättare att hitta ett försteg. Jag kanske misstolkar det du skriver men enligt mina erfarenheter så vill balanserade konstruktioner gärna använda sig av de balanserade utgångarna och då jag i mitt fall bara har ett par XLR ut från CD´n så är jag nog inte riktigt med. Quote
Guest Peo Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Jag kanske misstolkar det du skriver men enligt mina erfarenheter så vill balanserade konstruktioner gärna använda sig av de balanserade utgångarna och då jag i mitt fall bara har ett par XLR ut från CD´n så är jag nog inte riktigt med. Du får ha ett hörlurssteg med balanserad ingång då.. Rudistor har det på flera modeller, andra alternativ är t.ex. Harmony Design och säkerligen flera andra. Quote
Lasse Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Du får ha ett hörlurssteg med balanserad ingång då.. Jo så långt var jag med redan från början men hur får jag in resten av anläggningen i det hela? Quote
Recommended Posts