Jump to content

Recommended Posts

Posted

Häng med på en hifirapport som börjar i jordnära natur för att sedan dra in till stan och som avslutas med ett besök i nordvästra Skåne. Förutom artikeltråden Entreq Cross Word Discover på Artikelforum kommer det även att dyka upp andra kabelmodeller och produkter från Entreq i denna tråd. Vi börjar på anrik bronsåldersmark... :cool: :)

crossword059.JPG

Posted

Om förra bilden visar minusledaren med jordanslutningskabel kommer här en plusledare med silverrör. Metaller är eftertraktade handelsvaror idag :) och bilden är tagen i ett område som har varit bronsålderssund och legat under vatten. Inom en kilometers radie finns även ett antal boplatser från stenåldern.

crossword144.JPG

Posted

Häftiga bilder - särskilt på plusledaren som i sin figur/rörelse ser ut precis som en levande orm!

/ :mm: Ulf

(...kan gissa att här även kommer att dyka upp en del möss...)

Posted
Häftiga bilder - särskilt på plusledaren som i sin figur/rörelse ser ut precis som en levande orm!

/ :mm: Ulf

(...kan gissa att här även kommer att dyka upp en del möss...)

Ja, de kommer att dyka upp i olika storlek och färg... :) Katter blir det dessutom och här har en liten mus parkerat på en dCS Scarlatti Master Clock.

crossword337.JPG

Posted
Ser ut lite som bergklättringsrep. :D Bestiga de högsta dynamiska topparna i musikens underbara värld kanske? Är det två olika modeller i koppar och silver?

Nej, det är samma kabelmodell med skilda kablar för plus respektive minus.

Ledarna är identiska men det är silverrör på plusledaren.

crossword117.JPG

Posted
Häng med på en hifirapport som börjar i jordnära natur för att sedan dra in till stan och som avslutas med ett besök i nordvästra Skåne. Förutom artikeltråden Entreq Cross Word Discover på Artikelforum kommer det även att dyka upp andra kabelmodeller och produkter från Entreq i denna tråd. Vi börjar på anrik bronsåldersmark... :cool: :)

Fantastiskt reportage, Timbre. Jag blir bara så orolig när jag ser skärmen till elementet. Känner Du dig verkligen trygg i den kopplingen :?: Om något skulle gå galet med din elektronik och du tar i elementet och samtidigt i något annat ledande kan det ju sluta med en förskräckelse :evil: Minns olyckor på 70-talet där gitarrister fick sig voltkyss via ena handen på strängarna och andra i handen på stativet ... :diss:^_^

Jag målar fan på väggen, men avsikten är god. :)

Posted
Fantastiskt reportage, Timbre. Jag blir bara så orolig när jag ser skärmen till elementet. Känner Du dig verkligen trygg i den kopplingen :?:

Jag skall inte smyga undan med att jag kände en viss otrygghet, över gränsen till olust, första gången ett av slutstegen skulle slås på. Den känslan förstärktes av någon underlig anledning genom att jag kör monobryggat men efter upprepade förklaringar av konstruktören drog jag först igång en kanal och avvaktade en bra stund... :) Körde den avslutande perioden med koppling till elementet och det fungerade utan några symtom på problem.

crossword233.JPG

Posted

Voltkyss via strängarna och mic-stativet var inte tillstymelselikt till att komma åt mikrofonen med läpparna under gitarrlir :black: .

I början av min tidiga karriär som rockmusiker hade vi ett gammalt Altec PA-system i replokalen och med barfota fötter på betongolv gnistrade det rejält.

Skämt o sido, kablarnas jordning är inte i kontakt med chassi eller övrig jordning någonstans i systemet.

Tänk dig en ( i detta fall flera ) isolerad ledare som ligger med i kablen utan att ha kontakt med varken + eller - ledare ( inte heller någon skärm ) men som är sammankopplad med likadana kablar i en slinga som avslutas i något jordat.

Inte ens om du skulle skicka en spänningskälla direkt i denna "dräneringsledare" istället för jordning skulle du få bekymmer. Ja, förrutsatt att du förståss inte håller i själva "dräneringslerarkontakten" innan den är kopplad i slinga.

I övrigt vill jag passa på att tacka Timbre för trevligt sälskap i Åstorp och ännu ett spännande reportage med finfina bilder. Som "biträdande fotoassistent" till några av bilderna fick jag snappat upp en hel del nyttigheter i fotokonstens värd.

Posted
Jag skall inte smyga undan med att jag kände en viss otrygghet, över gränsen till olust, första gången ett av slutstegen skulle slås på. Den känslan förstärktes av någon underlig anledning genom att jag kör monobryggat men efter upprepade förklaringar av konstruktören drog jag först igång en kanal och avvaktade en bra stund... :) Körde den avslutande perioden med koppling till elementet och det fungerade utan några symtom på problem.

crossword233.JPG

You're grounded! :)

Kul med svenska inovationer!

Posted
Vad innehåller dessa wraps som sedan jordas någonstans?

Wraps har ingen jordanslutning utan skall omsluta kontakter och terminaler. Det rekommenderas även att applicera Wraps ungefär halvvägs utefter kablaget.

crossword215.JPG

Guest asimov66
Posted

Har både möss och wraps så det är kul att följa detta verkligen :D

Posted
Har både möss och wraps så det är kul att följa detta verkligen :D

Vi har ju även elektronikhyllan Entreq Fox-System som är uppbyggd i moduler och kan utökas allteftersom elektronikinnehavet växer... :) Till den här uppställningen behövdes ganska mycket hyllplan och det handlar om sex delar, varav slutstegs-hyllorna mot golvet har större yta och rymmer två förstärkare vardera.

crossword328.JPG

Posted
Wraps har ingen jordanslutning utan skall omsluta kontakter och terminaler. Det rekommenderas även att applicera Wraps ungefär halvvägs utefter kablaget.

Aha, men vad innehåller dom? Är det nån metall?

Posted
Aha, men vad innehåller dom? Är det nån metall?

Receptet får vi be Niclas ta upp men "Sand Wraps" är fyllda med mineraler och så finns det en variant med insydd metall och mineralkorn. Kardborrband för sammanhäftning.

crossword206.JPG

Posted

Jag är väl inte helt rätt person att uttala mig om innehållet då min roll i företaget mestadels består av lyssningövningar och att agera bollplank.

Men, fyllningen ser ut som ett slags svart granulat som innehåller olika metaller och mineraler. Som Timbre skriver, ligger det metallremsor i någrs Wraps och det är olika metaller beroende på vart dom skall sitta.

Posted

Jag förstår. De är tänkta att agera "common-mode choke" med andra ord. Högre frekvenser som induceras i kablaget dämpas ner i choken. I princip skulle man kunna få mer av den effekten genom att trä kablarna flera gånger genom wrapsen. Det gäller bara att linda rätt ... :)

Posted

Per-Olof bjuder gärna in Euphonias medlemmar, nyfikna som tvivlare, på en demo/lyssningskväll i Åstorp om intresse finnes.

Antal fåtöljer är begränsat och det hade varit roligare med mindre sammanslutningar om 5-6 medlemmar per gång och sprida det på flera kvällar än att trycka in så många som möjligt.

Posted
Per-Olof bjuder gärna in Euphonias medlemmar, nyfikna som tvivlare, på en demo/lyssningskväll i Åstorp om intresse finnes.

Antal fåtöljer är begränsat och det hade varit roligare med mindre sammanslutningar om 5-6 medlemmar per gång och sprida det på flera kvällar än att trycka in så många som möjligt.

Kul initiativ och det finns ju en serie kabelmodeller att välja bland. Här har vi referensmodellen i sortimentet,

Cross Word Challenger signalkabel.

crossword442.JPG

Posted

Mest för att hålla dem på plats då kanske... med tanke på hur styva de är ;)

Posted
Mest för att hålla dem på plats då kanske... med tanke på hur styva de är ;)

Kablarna är inte speciellt styva även om det kan se så ut på några bilder.

Det handlar om kabelhypnos... ;):D

Cross Word Challenger högtalarkabel med matchande Wraps.

crossword358.JPG

Posted

En liten internetpremiär i form av en alldeles nyframtagen nätkabel och just på nätsladdar skapar tygstrumpan en viss retrokänsla över det hela. Tankarna går till alla strykjärn jag har slitit ut... :)

crossword419.JPG

Posted

I väntan på varmare tider avrundar vi med favoritblomman på gården och här har vi några som har överlevt vintern.

Tack ännu en gång till Per-Olof med familj och Niclas!

crossword373.JPG