Bebop Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 3-6 April är det dags för Montreals hifi-mässa Montreal Hifi-mässa. I år blir det inte bara mycket prylar, även "hifi-sociteten" kommer att närvara. En katalysator för att så sker är att Stereophile är huvudsponsor i år. Men det är som sagt några dagar dit så det blir en liten mjukstart med lite bilder från Montreal ... Trots att Montreal ligger på samma breddgrad som Milano, så är vintrarna bistra här. Det beror bl a på Golfströmmen och att det inte finns skyddande bergskedjor typ Alperna som hindrar kallraset från norr. När Golfströmmen passerat Norge så kyls strömmarna ner så när de väl passerar Nordamerika så är de kalla. I år har det dessutom varit kraftigare strömmar vilket givit milt i Europa och kallare i Nordamerika. Så fortfarande ser det ut så här i mitt bostadsområde. På nätterna har vi f n drygt -10 och på dagarna kring nollan, men värmen är på väg och det vänder snabbt!. Så mycket bättre är det inte upp i stan. Så här såg det ut kring konserthusen (Place des Artes) idag. Att bättre tider är på väg skvallrar fåglarna om. Följande bilder tog jag i fjol, men jag har hört enstaka läten här, så några har redan anlänt. På bilden är det en Blackbird, som ser ut som en blandning mellan en stare och en koltrast och låter som en grönfink. Den gör sällskap av en kanadensisk sparv, vars namn jag faktistk glömt i hastigheten. Den lever och uppför sig ungefär som en svensk sävsparv. Fortsättning följer ... Quote
Absolute Audio Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Detta ska bli spännande! Ser ut som perfekt miljö för en klass A och rörstärkare. Quote
P-pan Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Härliga bilder Bebop. Man kan lugnt säga att julstämmningen i Stockholmsområdet uteblev pga frånvaron av snö. Vintern blev minst sagt lång och mörk och ingen rörstärkare har man som har kunnat lysa lite som tröst. Kanske något man borde skaffa till nästa höst och vinter Ser verkligen fram emot fler bilder från mässan. Får man fråga vad du använt för objektiv när du fotograferade fåglarna ? Quote
Timbre™ Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Att bättre tider är på väg skvallrar fåglarna om. Följande bilder tog jag i fjol, men jag har hört enstaka läten här, så några har redan anlänt. På bilden är det en Blackbird, som ser ut som en blandning mellan en stare och en koltrast och låter som en grönfink. Det finns många versioner av Blackbird... En soulinspelning dessutom men jag kan inte komma på vem som sjöng in den. Det var lätt att gnälla över Göteborgsklimatet i veckan som gick men det är nog bäst att ligga lågt. Quote
Bebop Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Får man fråga vad du använt för objektiv när du fotograferade fåglarna ? Blackbirden är tagen med Nikons VR 18-200 och sparven med Nikon 70-300. I båda fallen på max tele, 400 ASA och Nikon D200 (på stativ). Quote
P-pan Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Blackbirden är tagen med Nikons VR 18-200 och sparven med Nikon 70-300. I båda fallen på max tele, 400 ASA och Nikon D200 (på stativ). Hm, jag tänkte väl att det var något sorts telobjektiv. Tanken att du fuskat med fågelbord framför köksfönstret for faktisk i mitt huvud ett tag . Quote
Timbre™ Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Den gör sällskap av en kanadensisk sparv, vars namn jag faktistk glömt i hastigheten. Den lever och uppför sig ungefär som en svensk sävsparv. Vissa saker kan vara så uppenbara att man först inte kommer på det... Du har fångat namnet perfekt på bilden... :cool: It's a Song Sparrow. Quote
Timbre™ Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Neida, det er en SONGBIRD... :clown: Kan vi få in fler förslag... Quote
P-pan Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Spräcklig sångpedagog ... ? Hoppas du kan ursäkta lite OT i tråden Bebop, vi försöker bara sjunga upp oss lite inför stundande mässbilder Quote
Bebop Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Spräcklig sångpedagog ... ? Hoppas du kan ursäkta lite OT i tråden Bebop, vi försöker bara sjunga upp oss lite inför stundande mässbilder Helt OK, mässan börjar ju inte förrän på torsdag ... Det vi nu avhandlar är overturen. I detta allvetande forum får man passa sig . Det är nästan omöjligt att avgöra på bilden vilken sparv det är mellan de två nästan identiska kandidaterna. Dessa är Song Sparrow och Savannah Sparrow. P-pans inspel är inte alldeles galet då de ingår i min fågelbok indelas i gruppen "Sparvar med spräckliga bröst". För att artbestämma får vi ta en titt bakifrån. Savannah sparven har v-formad (inåt) stjärt med Sångsparven har avrundad. Inte helt lätt att se på bilden, men den är i vart fall inte V-formad. Så Timbre vann denna lilla miniutmaning Kanske också bäst att tillägga att det va fråga om en Red-Winged Blackbird. Som Timbre påstod finns det fler versioner Quote
calm Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Jag förstår problemet med att artbestämma fåglarna. I Sverige har vi motsvarande mellan gråsparv och pilfink. Blackbirden är ju välkänd som omsjungen "sångfågel" i div låtar. Spännande att få följa denna tråd. Calm Quote
calle_jr Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Montreal Hifi-mässa Imponerande utställarlista, med en rad (för oss skandinaver) exotiska märken Här kryssas det i "Enable email notification of replies" Quote
Bebop Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Imponerande utställarlista, med en rad (för oss skandinaver) exotiska märken Här kryssas det i "Enable email notification of replies" Det är här ni hittar de olika märken som ställs ut: Märken på mässan Här är ett exempel på en utställares, tillika min favoritbutik, olika rum: Cdf's sex rum Quote
Bebop Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Jag fortsätter med lite mer preludium om Montreal ... Montreal och andra nordamerikanska städer har inte sevärdheter av samma typ vi har i Europa och i Asien. Anledningen är helt enkelt att de är inte tillräckligt gamla. Undantag finns, typ Boston och Quebec City (som i år firar 400 år - Nordamerikas äldsta stad). De har m a o inte samma antika skönhet som Europas gamla städer kan visa upp. Däremot finns mycket charm och atmosfär i en del av städerna typ Vancouver, Los Angeles, San Francisco, New York, Boston men även Montreal. Dessa är förmodligen de mest besökta sommarstäderna i Nordamerika. En del "sevärdheter" är av det mer udda slaget. 3,8 miljonersstaden Montreal ligger i provinsen Quebec. Quebec är mellan 3-4 gånger större än Frankrike men har endast drygt 7 miljoner invånare. Hälften bor alltså i Montreal. Quebec är dessutom franskspråkigt vilket man påminns om varje dag, framför allt i Montreal där drygt 50 % har engelska som första språk. Det finns lagar och saneringstjänstemän som reglerar hur franskan skall skyddas. Bl a skall den franska texten på skyltar ha ett typsnitt som är 50 % större än den engelska texten om båda språken förekommer. Firmanamn med engelsk text tillåts inte (med få undantag). Internationella produktnamn skall översättas om möjligt etc. Ett litet komiskt inslag i denna strävan är Stop-skyltarna. Även dom är översatta till franska Montreals adelsmärken är maten, ishockey och alla festivalerna. Från mitten av maj pågår det ständigt något här. Det stora firandet inleds med faktiskt redan i Mars med St Patricks day då hela stan går i grönt och med helgröna parader. I början av juni går F1 här. Hela stan är fylld av kändisar och på parkeringsplatserna trängs Ferrari, Aston Martin, Lamborginis ... you name it. F1 drar drygt 400,000 åskådare. Störst är Jazzfestivalen som påstår sig ha kring 2,000,000 besökare. Den har enormt stort stöd. Bara från kommunen får dom drygt 10 miljoner CAD. Lägg till detta GM och andra storindustrier, banker, öltillverkare. Här är några stämningsbilder från i fjol: Överallt finns det fotografer ... en del tycks ha missat sin drömbild Quote
Hasse Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Många intressanta märken vi har att se fram emot i Roberts bildreportage. Dessutom fick vi ju en ornitologisk lektion Quote
Timbre™ Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Firmanamn med engelsk text tillåts inte (med få undantag). Där har vi kanske förklaringen till firmanamnet Classé Audio (har alltid varit svag för det namnet... ) och vare sig David Reich eller Mike Viglas är väl utpräglat franskspråkiga... Skyltarna var ju ett annorlunda sätt att hantera tvåspråkigheten. Frågan är om inte franskan är på tillbakagående världen över , vilket säkert får igång olika former av protektion. Då är det annorlunda i Miami och i Little Havana står det ibland "Aqui se habla inglés" (här talar vi engelska) på butiksdörrarna... Quote
Kent_n Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Lyssnade på Beatles som sjunger om Blackbird, har länge funderat hur dom ser ut...Nu vet jag.. Quote
Greensleeves Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 ...Trots att Montreal ligger på samma breddgrad som Milano, så är vintrarna bistra här. Det beror bl a på Golfströmmen och att det inte finns skyddande bergskedjor typ Alperna som hindrar kallraset från norr. När Golfströmmen passerat Norge så kyls strömmarna ner så när de väl passerar Nordamerika så är de kalla. I år har det dessutom varit kraftigare strömmar vilket givit milt i Europa och kallare i Nordamerika... Utan en viss väderleksmässig bisterhet blir det aldrig snö. Utan snö i rikliga mängder, är det knappast någon vinter. Jag vill ha kyla, jag vill ha snö, och jag tycker det var härliga vinterbilder från Montreal! Jag lyckönskar dig till att få bo i en så kosmopolitisk stad, att få bevista en förmodligen mycket intressant hifi-mässa, och att regelbundet kunna titta på ett av världens absolut finaste och mest anrika ishockeylag: Montreal Canadiens! Quote
Timbre™ Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Så fortfarande ser det ut så här i mitt bostadsområde. Husen i området ser gedigna ut och hur står det till med de akustiska förutsättningar på insidan... Spanska stenhus brukar ju inte vara någon akustikers dröm men här gav även våningarna bakom varningsskylten intryck av att kunna härbärgera välljudande lyssningsrum. Hur ser det ut på insidan, ungefär som i Sverige, eller är det mycket tegelväggar, sten och bruk... Quote
Bebop Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Husen i området ser gedigna ut och hur står det till med de akustiska förutsättningar på insidan... Spanska stenhus brukar ju inte vara någon akustikers dröm men här gav även våningarna bakom varningsskylten intryck av att kunna härbärgera välljudande lyssningsrum. Hur ser det ut på insidan, ungefär som i Sverige, eller är det mycket tegelväggar, sten och bruk... Jag bor i ytterhuset till vänster. Tegel utanpå, reglade och isolerade väggar med gipsskivor. Trägolv på golvreglar ... mao ganska "svenskt". Jag skulle vilja säga att det är rätt så typiskt. Spånskivor används mer frekvent i byggen här än hemma. Kan inte uttala mig om hur vanligt betong är, men jag inbillar mig att lägenheter har mer av den varan. Ur hifi-synpunkt är det helt OK såvida man inte har ett par Quad-elektrostater. Om så är fallet måste man också har en bra air-condition. Anledningen är den höga luftfuktigheten på somrarna. Det är inte ovanligt med 30-35 grader varmt och 70-80 % relativ luftfuktighet. Elektrostater reagerar med överslag om man nu inte kan styra innevädret. Öppna fönstren hjälper ju inte, inte ens tvärdrag. Quote
Bebop Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Utan en viss väderleksmässig bisterhet blir det aldrig snö. Utan snö i rikliga mängder, är det knappast någon vinter. Jag vill ha kyla, jag vill ha snö, och jag tycker det var härliga vinterbilder från Montreal! Jag lyckönskar dig till att få bo i en så kosmopolitisk stad, att få bevista en förmodligen mycket intressant hifi-mässa, och att regelbundet kunna titta på ett av världens absolut finaste och mest anrika ishockeylag: Montreal Canadiens! Jodå, Montreal är en bra stad för utlänningar. T o m vintrarna, eftersom jag gillar åka skidor. Här finns också musik. Santana kommer nu i April. 28 maj kommer Eric Clapton, som jag köpt biljetter till. Det är dock betydligt dyrare att gå på konserter här. Steely Dan i sommar kostar 1.100:-, Eric Clapton 1.200, Charlie Haden 450:-. En ishockey match med Canadiens ligger på ca 400-600:- i grundserien. Å andra sidan är bilar billigare, bensin halva priset ... så summan av kardemumman är ungefär detsamma. Quote
Bebop Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Fortsätter med lite förspel innan mässan som börjar på torsdag. En färggrann festival är den västindiska festivalen som samlar minoriteter från smårikena i Atlanten och mexikanska golfen. Som framgår på första bilden nedan bankar dom ut en hel del ljud också ... Allt övervakas naturligtvis av MC-poliser på HD-maskiner Quote
Greensleeves Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 ... En ishockey match med Canadiens ligger på ca 400-600:- i grundserien... Hm. Vad kan då en match i slutspelet tänkas kosta..? Quote
Matrixen Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Otroligt förmånligt för oss med egen Canadakorrespondent. Trevlig inledning. Man kommer liksom in i varadärkänslan redan Quote
lindvall Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Ja, det här är verkligen kul att följa! Roligt att se hur det ser ut därborta! Quote
Timbre™ Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Som framgår på första bilden nedan bankar dom ut en hel del ljud också ... Kan tänka mig att det är en salig blandning av exotiska rytmer... :cool: Sprakande färger och grabben med en Royal Flush i hatten ser lite betänksam ut... Quote
Greensleeves Posted May 21, 2008 Posted May 21, 2008 3-6 April är det dags för Montreals hifi-mässa Montreal Hifi-mässa. I år blir det inte bara mycket prylar, även "hifi-sociteten" kommer att närvara. En katalysator för att så sker är att Stereophile är huvudsponsor i år... Jag undrar lite försynt om man måste kunna franska för att rent allmänt klara sig i Montréal, och Quebec-regionen..? Quote
Bebop Posted May 22, 2008 Author Posted May 22, 2008 Jag undrar lite försynt om man måste kunna franska för att rent allmänt klara sig i Montréal, och Quebec-regionen..? I Montreal går det lika bra med engelsk till förtret för de renläriga Quebecarna. Om man tar sig 2,5 timme österut till huvudstaden Quebec City så är det franska som gäller liksom landsbygden i övrigt. Jag kan också upplysa om att provinsen Quebec är 3-4 gånger större än Frankrike och här bor drygt 7 miljoner varav hälften i Montreal, 1 miljon i Quebec city och 200,000 i Sherbrook (där Oracle tillverkas). Resten är i princip vildmark och småbyar där man måste prata franska med en dialekt som även fransoserna har problem med. Quote
Greensleeves Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 I Montreal går det lika bra med engelsk till förtret för de renläriga Quebecarna... Tack för upplysningarna! Det vore kul om du, ifall andan någon gång faller på, här på Euphonia ville bjuda på lite allmänna, sociala och kulturella inblickar i det nordamerikanska land som nog alltför ofta får stå i skuggan av USA, dvs. Kanada. Inblickar i all enkelhet som måhända kunde publiceras i ett underforum som... hm... jag kollade just Euphonias sortiment av forum och upptäckte att det inte finns något allmänt forum, något forum för fria tankar och diskussioner... hm... knepigt... tja, då blir det ju svårare. När jag nu har upptäckt denna forumbrist, undrar jag om det inte kunde skapas ett till forum här på Euphonia. Det kunde handla om ett forum som kanske kunde kallas Kultur och Samhälle, Fria samtal, Övrigt, Non Hifi, eller dylikt, och som medgav att vi skribenter lyfte blicken från det rent hifi-mässiga, och samtalade om musik och olika musikgenrer, musiker, artister, orkestrar, och emellanåt kanske gick in en smula på musikens och kulturens roll i samhället. Och i våra liv. Tja. Det var mina tankar. Quote
Recommended Posts