Jump to content

Rörbyte i Cayin A-88T

calle_jr

Recommended Posts

Rörbyte i Cayin A-88T

Jag har haft den här förstärkaren hemma vid ett tidigare tillfälle, och måste inleda med att säga att det var en trevlig upplevelse.

DSC_7146.JPG

Uteffekt: 22W i triodläge, 45W vid ultralinjär koppling

Frekvensomfång: 18Hz-35kHz

THD: 1% (1kHz)

S/N-förhållande: 90db

Ingångsimpedans: 100kohm

Ingångskänslighet: 260mV

Rörbestyckning: 6550/KT88x4, 6SL7x2, 6SN7x2

Vikt: 25 kg

Effektförbrukning: 280W

Ägaren har varit nöjd med den och hade spelat ett tag innan vi började prata om hur ett rörbyte skulle kunna påverka prestandan...

:)

Originalrören är märkta med Cayinstämplar, och jag gissar att det är kinesiska rör.

Förmodligen är effektrören ganska bra, och förstärkaren varken brummar eller brusar nämnvärt vad jag kunde minnas. Efter minst ett års småpratande om detta och annat riktade vi in oss på rören i förstegsdelen.

Det sitter två 6SL7, som är en kraftig dubbeltriod med oktalsockel och en förstärkning på 70, samt två 6SN7 som är en kusin till 6SL7 men med en förstärkning på 20.

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/s...93/6/6SL7GT.pdf

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/s...37/6/6SN7GT.pdf

Timbre> :D Sannerligen. Har inte tänkt på det, men visst är likheterna slående.

Mats: Det är en djungel att hitta rätt. Men RCA kändes rätt med en budget som är någorlunda i paritet med förstärkarens potential i övrigt. Vi har inte några europeiska rör med i denna test än... ;)

Det sitter snyggt inkapslade nät- och utgångstrafos

DSC_7155.JPG

DSC_7156.JPG

Tack för alla fina ord :)

Utgångsläget (referens) är en Thorens TD166 med Benz Ace L, EAR834 riaa, en integrerad Accuphase E210 och Dali Ikon 6. Signalkablar AQ Amazon, hgt-kablar AQ Caldera, nätkablar Shunyata Taipan Alpha.

Vi spelade ett spår vardera på 4 skivor. Valet föll på Van Morrisson - Summertime in England, Hans Thessink - Late Last Night, AD Meola/J McLaughlin/PD Lucia - Mediterranean Sundance och Jacintha - The Thrill Is Gone.

DSC_7181.JPG

Accuphase är en enastående bra matchning med Dali Ikon. Med originalrören i Cayin-förstärkaren var det ingen tvekan om det. Det spelade mycket bättre ihop.

När vi bytt rör och låtet Cayin-spelaren värma upp en stund blev utfallet annorlunda. NOS-rören tar förstärkaren till nya nivåer, bidrar med ett tidigare uteblivet fundament som förhöjer upplevelsen. Instrumenten klarnar och allt låter mer raffinerat, mer hifi i positiv bemärkelse.

DSC_7187.JPG

DSC_7189.JPG

Aha! Jag tror bestämt att jag känner igen mig!

Ja, just det! Du har ju varit hos Jörgen.

Dessa RCA 6SN7GTB och 6SL7GT hjälpte Roland Johansson på tangotubes.com mig med.

Det finns kanske ytterligare potential i lite äldre 6SN7-rör, tex. Brimar från 50-talet eller RCA från 50- eller 40-talet. Enda nackdelen är att priserna på de bästa rören ofta är lite väl höga.

Även om det är en baggis att byta rör är det inte helt lätt att hitta rätt och utvärdera. Men det är förbannat roligt!

DSC_7173.JPG

:)

• 1 month later...

intressant, köpte en A-88T för 5 år sedan, och den har stått i vardagsrummet sedan dess, jag har inte hittat något som passat mig bättre.

hade tankar på att testa lite olika rör, men min osäkerhet kring bias-justeringar gjorde att det aldrig blivit av.

jagkommer inte ens ihåg om förstegsrören ska justeras, eller om det bara är effekt-rören?

bytte du rakt av, eller krävdes justering? kan du tänka dig att dela med dig av kunnandet i sådana fall?

Det är bara effektrören som behöver spänningsjusteras.

Det gör man med en multimeter och justeringen görs på de fyra blå reglagen som syns här;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...24/DSC_7166.JPG

Även om du inte byter effektrör kan det efter fem år vara bra att kolla hur det är ställt ;)

Gör såhär;

- Koppla ur allt kablage och vänd förstärkaren upp-och-ner.

- Anslut nätkabel, men inga andra kablar. Starta förstärkaren och låt den bli varm.

- För de främre KT88-orna; koppla pluspolen på den blå kabeln vid rörsockeln, och minuspolen på en av högtalarterminalernas minuspol (den svarta).

- Samma sak för de bakre rören, fast pluspolen kopplas på den orange kabeln vid rörsockeln.

- Spänningen ska vara ca 400mV.

- Låt den stå en kvart och mät igen.

Även om du inte byter effektrör kan det efter fem år vara bra att kolla hur det är ställt ;)

...

Gör såhär;

- Koppla ur allt kablage och vänd förstärkaren upp-och-ner.

- Anslut nätkabel, men inga andra kablar. Starta förstärkaren och låt den bli varm.

- För de främre KT88-orna; koppla pluspolen på den blå kabeln vid rörsockeln, och minuspolen på en av högtalarterminalernas minuspol (den svarta).

- Samma sak för de bakre rören, fast pluspolen kopplas på den orange kabeln vid rörsockeln.

- Spänningen ska vara ca 400mV.

- Låt den stå en kvart och mät igen.

:D tackar o bockar, tänkte också att det kanske var dags att se över rören vid det här laget, lätt att låta bli när allt skenbart fungerar som det ska (och man inte kan klura ut hur man ska göra)

det var just vilka stift på rören jag skulle mäta på som jag aldrig klurade ut, men nu är det bara fram med multimetern och justera in

en uppsättning nya förförstärkar-rör ska beställas, alltid kul om man till en relativt billig penning kan stadkomma en förbättring

• 2 weeks later...