Jump to content

Kabelannons fälld


Merkurius

Recommended Posts

Bättre upplösning, större djup, bredare ljudbild, tystare bakgrund, större musikalitet, renare mellanregister, "frekvenser över 20 kHz har en avgörande inverkan på ljudet", "kablar på små träklossar lyfter ljudbilden" ....

Det är begrepp vi använder och läser om varje dag. Kan väl aldrig tänka mig att det skall till andra bevis än våra upplevelser. Delar vi upplevelsen eller inte? Det är för mig kärnfrågan och det kitt som binder oss samman i vår hifi-entusiasm.

Vi kan tycka olika om våra upplevelser men den som ger sig ut för att ha den rätta och allenarådande "sanningen" är inte trovärdig. Ett visstt mätvärde kan ju konstateras med vetenskaplig metod. Knepigare är det med upplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med Peo och Bebop!

Det allenarådande vad gäller val av utrustning är att det låter som jag vill ha det. Det är bara mina upplevelser och preferenser som gäller och jag jämför egentligen bara med verklig musikåtergivning som referens.

Kan faktiskt inte påminna mig att på de senaste 20 åren ha läst ett datablad, utan har helt litat på mina öron. Trots eller tack vare min tekniska utbildningsbakgrund. Teknik är för mig totalt ointressant om den inte levererar oavsett vad som utlovas, specificeras eller kvasivetenskapligt säges bevisat.

Jag föredrar hallonglass den är godare eller hur!?

Calm :D

Link to comment
Share on other sites

Spelar det någon roll att Mayro valde att svara i denna tråd och på detta forum?

Det viktiga var väl ändå att han fick ett svar som gjorde att han förstod rabaldret

angående denna fällning.

Link to comment
Share on other sites

Spelar det någon roll att Mayro valde att svara i denna tråd och på detta forum?

Det viktiga var väl ändå att han fick ett svar som gjorde att han förstod rabaldret

angående denna fällning.

Jag funderade bara rent allmänt på varför han inte skriver på faktiskt.se och hififorum något mer. Var det en sådan konstig fråga?

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade bara rent allmänt på varför han inte skriver på faktiskt.se och hififorum något mer. Var det en sådan konstig fråga?

Merkurius! Om du PM:ar honom får du säkert ett svar...

Den typen av personliga frågor är väl inget man tar upp/svarar på i den öppna delen i ett forum (och i en tråd som handlar om kablar)... PM-funktionen är väl till för just sådana frågor, eller hur...?

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Tror att Sverker Olofsson kommer att ta upp kabelannonser i något framtida program. :)

"Menar du att....."

Erre så, erre så? Eller varför inte Janne Josefsson för att få lite politisk spinn på det? En ensamstående Mamma med som tvingats byta till Monsterkablar sen borgarna tog över. Och en skamsen kommunalpolitiker som själv sitter på Vallhalla och inte vill medge orättvisorna i samhället. :clown:

Allvarligt! Det var fel av Russ att presentera egna teorier om varför kabeln låter så bra, som vetenskaplig fakta. Visst! Men mer en så går ju inte på något vetenskapligt sätt att läsa ut av denna "rekommendation" från reklambranch-organisationen ASA! Även om vissa vilja läsa detta som ett bekräftande för deras egna teorier om kablar.

Link to comment
Share on other sites

Merkurius! Om du PM:ar honom får du säkert ett svar...

Den typen av personliga frågor är väl inget man tar upp/svarar på i den öppna delen i ett forum (och i en tråd som handlar om kablar)... PM-funktionen är väl till för just sådana frågor, eller hur...?

/ Ulf

Personlig fråga?! Driver du med mig? :o Det var ju en högst generell fråga. Vilket klantigt och fullkomligt onödigt inlägg du gör :diss: Har du något "personligt" att säga mig kan du väl skicka ett PM är du bussig :)

Link to comment
Share on other sites

Merkurius... Jag fattade inte hur din undran hängde ihop med topic här... Det var därför jag frågade hur du menar... :)

och svaret då...Jo.... Jag är tyvärr inte medlem på dessa två forum du frågar om..

Resten är redan klart i tråden för min del och jag undrar inget mer... :)

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan fälldes en annons från Audio Acitve för AE högtalare. Det var en formskön naken kvinna vilket sades anspela på att högtalarna nu fanns i äkta träfaner - ledordet är alltså äkthet.

På Maxi letar jag efter sylt och saft som inte är 80% socker.

På ena burken står det inget (=normalt sockrade, ca 45% socker), på nästa står det lättsockrad (= ca 30% socker) och på den sista står det "inget tillsatt socker" (= sukralos alt likvärdig sockerersättning med högst tveksam hälsoriktighet).

Reklam dödar den dagen vi slutar tänka själva.

Link to comment
Share on other sites

Tror att Sverker Olofsson kommer att ta upp kabelannonser i något framtida program. :)

"Menar du att....."

Äntligen kommer namnet Sverker Olofsson upp... :)

Hur skulle Sveriges TV-tittare reagera om Sverker O. offentligt spolar audiokablar och det sedan visar sig att han tillverkar egna och säljer hemma i garaget... :?: Hur skulle responsen bli om han som "testare" kritiserade högtalare i en konsumenttidskrift och sedan själv kränger byggsatser till höger och vänster... :?: Jämför med hur det kan gå till i hifisvängen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...