Merkurius Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Pu...F_ADJ_44177.htm För er som inte orkar läsa igenom artikeln har "The Advertising Standards Authority" (ASA) granskat en kabelannons av Russ Andrews och då rekommenderat honom följande: "We told Russ Andrews not use the claims again unless they could substantiate them with robust scientific evidence." Äntligen? Quote
turbo Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Pu...F_ADJ_44177.htm För er som inte orkar läsa igenom artikeln har "The Advertising Standards Authority" (ASA) granskat en kabelannons av Russ Andrews och då rekommenderat honom följande: "We told Russ Andrews not use the claims again unless they could substantiate them with robust scientific evidence." Äntligen? Säker på att det var här du skulle posta och inte på faktiskt.se? Jag antar att det var menat som en provokation. Ärligt talat så känns diskussionen om EKK mot resten av världen ganska sliten. Låt oss icke-LTS:are fortsätta vara lurade på dyrkablar, please. Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 ASA ger annars starka associationer till välbekant skrivbordskrypande. Vi måste visa att vi finns till... Quote
Merkurius Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 Säker på att det var här du skulle posta och inte på faktiskt.se? Jag antar att det var menat som en provokation. Ärligt talat så känns diskussionen om EKK mot resten av världen ganska sliten. Låt oss icke-LTS:are fortsätta vara lurade på dyrkablar, please. Nej, det fanns redan en tråd på faktiskt.se Nej, det var menat som en tankeställare. Nej, jag tycker inte alls att den diskussionen känns sliten. Den känns ju högaktuell, speciellt med tanke på det ASA presenterar. Tycker inte du att det är lite löjligt att skriva att du själv väljer att fortsätta bli lurad? :clown: Quote
Matrixen Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Uppfriskande att det fångas upp när det uppenbarligen skrivs "vad som helst" utan objektiv granskning och verifiering i en annons. Jag har ingen kommentar kring sakfrågorna. Det är möjligt att annonsens påståenden går att verifiera objektivt. Det är dock lite obehagligt att även seriösa kabeltillverkare använder typiska "internt vedertagna" principer, för att stora delar av audiofil-communityn tror att det är så. Det går lätt inflation i denna typ av axiomskapande. Quote
Absolute Audio Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Det är dock lite obehagligt att även seriösa kabeltillverkare använder typiska "internt vedertagna" principer, för att stora delar av audiofil-communityn tror att det är så. Det går lätt inflation i denna typ av axiomskapande. Nu var det väl iof inte Kimber som gick ut med detta utan en återförsäljare av Kimber kablar. Så vi vet ju inte deras ståndpunkt i sammanhanget. Men visst är det vanskligt när man bygger säljargument på fakta som inte kan presenteras när det efterfrågas. Däremot att dom låter jäkligt bra det betvivlar jag inte. Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Det går lätt inflation i denna typ av axiomskapande. Så är det absolut och distansen kan lätt gå förlorad. Samtidigt är det intressant hur "sanningar" och "osanningar" kan vara så föränderliga utefter tidens väg. För den mätintresserade kan t.ex. Gausskurvans vandring genom svenska skolmyndighetskorridorer tjäna som ett lysande exempel... Hur kan någonting som var så rätt plötsligt vara så fel... :clown: Det handlar om betygsnormer och tyvärr drabbades många oskyldiga på vägen. Quote
turbo Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Tycker inte du att det är lite löjligt att skriva att du själv väljer att fortsätta bli lurad? :clown: Jag får väl använda citattecken runt vissa ord nästa gång för att vara tydligare. Däremot kan jag hålla med om att det finns mycket tomt snack i en hel del marknadsföring, samt att han som satte prisstandarden för "high-end" kablar borde ha spöstraff Att det finns stora prismarginaler i kabelmarknaden är väl inte svårt att räkna ut. Quote
Absolute Audio Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Gausskurvans vandring genom svenska skolmyndighetskorridorer tjäna som ett lysande exempel... Hur kan någonting som var så rätt plötsligt vara så fel... :clown: Det handlar om betygsnormer och tyvärr drabbades många oskyldiga på vägen. Uhh den där slumpfördelningskurvan har ställt till med knepiga system, väldigt löst förankrande i verkligheten, på andra ställen oxå. Kvalitetsteknik är ett område som lider av den. Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Jag får väl använda citattecken runt vissa ord nästa gång för att vara tydligare. Däremot kan jag hålla med om att det finns mycket tomt snack i en hel del marknadsföring, samt att han som satte prisstandarden för "high-end" kablar borde ha spöstraff Att det finns stora prismarginaler i kabelmarknaden är väl inte svårt att räkna ut. Ja, och hög prissättning kan säkert vara en del av själva marknadsföringsstrategin. Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Uhh den där slumpfördelningskurvan har ställt till med knepiga system, väldigt löst förankrande i verkligheten, på andra ställen oxå. Kvalitetsteknik är ett område som lider av den. Nu får jag inte bli politisk men i praktiken fick slumpen ett stort spelrum. Quote
Zalve Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Gausskurvans vandring genom svenska skolmyndighetskorridorer tjäna som ett lysande exempel... Hur kan någonting som var så rätt plötsligt vara så fel... :clown: Det handlar om betygsnormer och tyvärr drabbades många oskyldiga på vägen. Tell me... Jag fick inte en 5'a i Idrott, för att då var en klasskompis tvungen att få en 4'a i EL-lära och det kunde inte rektorn stå för. Annonser är inte lätt, speciellt när man vill påtala vad som är så speciellt med just en produkt. Quote
Absolute Audio Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Nu får jag inte bli politisk men i praktiken fick slumpen ett stort spelrum. Absolut! Men när det gäller framtagandet av en välljudande kabel tror jag dock att slumpen har en inte alls obetydande roll. Men det passar inte så fint som reklam slogan. Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Tell me... Jag fick inte en 5'a i Idrott, för att då var en klasskompis tvungen att få en 4'a i EL-lära och det kunde inte rektorn stå för. Frågan är hur många deltagare din gympalärare skulle behövt bedöma för att ens komma i närheten av ett statistiskt underlag för en normalfördelning. En per minut i ett år... Quote
Merkurius Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 Shit... får man verkligen diskutera OT här på euphonia Jag som trodde denna tråd handlade om en specifik kabelannons Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Shit... får man verkligen diskutera OT här på euphonia Jag som trodde denna tråd handlade om en specifik kabelannons Vid en konfrontation finns det minst två aktörer. Ljuset må lysa på allt... :cool: Quote
Guest Peo Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 "...unless they could substantiate them with robust scientific evidence." Mer intressant torde ju vara att fråga sig om man någonsin har hört en säljare som använder "robusta, vetenskapliga bevis" överhuvudtaget? En sådan säljare har jag nog inte råkat ut för, än. :clown: Förvisso skulle jag aldrig lita på en säljare som använder vetenskapliga rön för att sälja hi-fi, men ändå. Jag har aldrig förstått varför det är viktigt att kunna bevisa varför något upplevs som bra. Varför är en blåbärsglass god? Behöver jag veta det för att köpa en och mumsa i mig? Nä.. Och, vadå robust vetenskap? Vetenskapen förändras hela tiden, nya teorier upptäcks dagligen. Dagens sanning är gårdagens fantasier. Quote
Matrixen Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Mer intressant torde ju vara att fråga sig om man någonsin har hört en säljare som använder "robusta, vetenskapliga bevis" överhuvudtaget? En sådan säljare har jag nog inte råkat ut för, än. :clown: Förvisso skulle jag aldrig lita på en säljare som använder vetenskapliga rön för att sälja hi-fi, men ändå. Jag har aldrig förstått varför det är viktigt att kunna bevisa varför något upplevs som bra. Varför är en blåbärsglass god? Behöver jag veta det för att köpa en och mumsa i mig? Nä.. Och, vadå robust vetenskap? Vetenskapen förändras hela tiden, nya teorier upptäcks dagligen. Dagens sanning är gårdagens fantasier. grundproblematiken i den omtalade annonsen var ju inte att man generellt är tvungen att använda vetenskapliga rön i sin marknadsföring, utan att man lät påskina att vissa effekter fanns och att dessa var objektivt säkerställda. Detta utan att visa hur. Hade de skrivit att de i subjektiva lyssningstester upplevt ditten o datten och inte hade en aning varför, så hade ju inte annonsnen blivit fälld. Quote
Merkurius Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 grundproblematiken i den omtalade annonsen var ju inte att man generellt är tvungen att använda vetenskapliga rön i sin marknadsföring, utan att man lät påskina att vissa effekter fanns och att dessa var objektivt säkerställda. Detta utan att visa hur. Hade de skrivit att de i subjektiva lyssningstester upplevt ditten o datten och inte hade en aning varför, så hade ju inte annonsnen blivit fälld. Bingolotto hela vägen, alla lägen! Du har förstått detta Matrixen Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Russ Andrews ser ju ut att kränga lite av varje i tillbehörssvängen och "the customer" kanske är en hifikollega som säljer förstärkare... Inget på kablaget och mer till förstärkeriet. Quote
mayro Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Jag skriver absolut inte för att starta nån större diskution. Utan för jag helt ärligt inte fattar... Men kan någon tala om för mig vad som är så märkvärdigt med att annonstext om kablar får kritik av en gruppering jag i alla fall aldrig hört talas om förr någonsin...? Detta har ju startats trådar om på i stort sett alla forum såsom det vore en jättehändelse som bara alla måste få ta del av..... Åsså sitter jag och förstår inte vad som är så märkvärdigt.. Quote
iroise Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Inte vet jag vad denna gruppering har för creed eller hur källkritiskt korrekta de är men tråden i sig kan ju uppfattas som ett sublimt ställningstagande angående tidigare debatter om diverse hifi-prylars funktion, därefter blir det same old story, som att titta på tv på sommaren, bara repriser på repriserna. Quote
Timbre™ Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Detta har ju startats trådar om på i stort sett alla forum såsom det vore en jättehändelse som bara alla måste få ta del av..... Håller med här mayro men det är ju ett gammalt kärt trätoämne och det kan ibland vara svårt att hålla en seriös nivå. Som iroise skriver blir det lätt en reprisernas repris och det skulle vara intressant att veta hur många kabeldebatter som har rasat i svensk forumshistoria. Det var ju full fart redan på Hifimagasinets forumstid och även om någon ser det här fallet som en "euphonia-killer" så tror jag att världen är sig ganska lik även på måndag. I morgon bär det av söderut och det blir audiokablar för hela slanten. Quote
mayro Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 "euphonia-killer" Gissar ju att om det gäller att "killa euphonia" så får man nog ta i lite mer än att starta en kabeltopic där en annonstexts utformning får kritik ifrån en troligen okänd gruppering folk för gemene man i Sverige..... För det är väl det som har kritiserats väl? Eller missuppfattar jag texerna och den följande kritiken ? Det är väl att denna affärsinnehavare "brer på" i reklamtext utan att bifoga bevis för det han säger i form av publikation eller underlag ifrån test eller forskningsunderlag..osv osv....Som sedan får kritiken att han inte skall säga som han gör.. DVS han skall "not use the claims again unless they could substantiate them with robust scientific evidence." har jag fattat det hela rätt här?? Jag försöker enbart förstå Quote
conan Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Det är väl att denna affärsinnehavare "brer på" i reklamtext utan att bifoga bevis för det han säger i form av publikation eller underlag ifrån test eller forskningsunderlag..osv osv....Som sedan får kritiken att han inte skall säga som han gör.. DVS han skall "not use the claims again unless they could substantiate them with robust scientific evidence." har jag fattat det hela rätt här?? Jag försöker enbart förstå Ja, så uppfattar jag texten i kabelannonsen. Det bres på ordentligt precis som om kabeln skulle göra en jätteskillnad. En okritisk konsument (tyvärr finns det för många av dem/oss) som läser den annonsen kan bli vilseledd. Svårt det där med att bre på utan att flottet dryper och hamnar på golvet där den oförsiktige lätt halkar ... Quote
mayro Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Men... Om det är det som är hela grejen så hajar jag inget alls om vad "the big deal" är så att säga... Herrejissis.. Detta har slagits upp som en supergrej här... På faktiskt.se. På Hf.nu... Det har kallats för en "Euphonia killer"... Det har framstått som hf.nu skulle låsa topics för denna reklamkritik.... Ja hela hifivärlden står o skakar framstår det som...... Allt detta För en Handlare i ett annat land får kritik av en för oss alla i Sverige troligen helt okänd skara personer som i sin tur inhämtat sina "Fakta" ifrån en ytterligare för oss totalt okänd gubbe.. och detta då han inte kan ge "robust scientific evidence" ...... Vilket jag för övrigt aldrig sett någon ge inom hifihobbyn någonsin.. massa påståenden har jag sett av olika aktörer här o var... massa ord o texter har jag sett.. men "robust scientific evidence" har jag aldrig sett någonsin...inte från någon... Ja jisses.. Hifi är skoj.. Quote
Merkurius Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 Mayro: varför skriver du inte på hififorum och faktiskt.se? Quote
mayro Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Mayro: varför skriver du inte på hififorum och faktiskt.se? Hur menar du nu? Quote
new order Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Alla äro saliga i sin egen tro.Låt oss vara det.Vem orkar bry sig om vad det skriv överallt.Som vuxen borde man kunna sålla bland "sanningarna". Quote
Recommended Posts