figge Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 Hej Någon som har erfarenhet av detta företags produkter? www.qsonix.com Quote
plundin™ Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 klickbara länkar är så mycket mera inbjudande... :cool: http://www.qsonix.com/ Företaget är annars obekant för mej... /ptr Quote
Harryup Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 Är alltid allergisk emot när ett företag bygger en egen hårdvaruserverlösning. Man tar ju inte direkt datorn till radiohandlaren för att få den lagad. Så man kommer säkert få en begränsad support. mvh/ Harry Quote
figge Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Det var väl inte riktigt frågan? Harryup Quote
Harryup Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 Det var väl inte riktigt frågan? Harryup Nja, tycker nog att det är en del av frågan. En datorserver byter man diskar i då och då, och med tiden förändras moderkort etc. för att passa ny snabbare, större diskar med nya interface. Så serverunderhåll gör man typiskt mest hela tiden med ibland jämna ibland ojämna intervall och ibland i panik. Hur länge vill man då att serverlösningen skall fungera hemma? Om man betalar en slant så vill man kanske att den skall hålla 10 år, eller ungefär som man tror en förstärkare skall hålla vilket egentligen är längre. Jag ansvarar för en flock servrar i mitt dagliga liv, vår äldsta idag är väl runt 5 år och går den sönder kommer vi inte fundera på att laga den eftersom den har gjort sitt. Idag är den så långsam ochhar så liten hårddisk (ja den har ju inte minskat ifs) att den testar vi bara lite nya grejor på. Att göra ett större inköp med en egen dedicerad serverlösning betyder att man kommer vara väldigt låst till "gamla reservdelar". Datorbranschen snurrar helt enkelt så mycket fortare än stereobranschen så reservdelar kommer vara ett problem. mvh/Harry Quote
Digital Living Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 Jag har kikat lite på liknande system och har ett i mitt showroom. Det fungerar väldigt bra, funktionalitet och prestanda är mycket bra. Det som Qsonix är unika med är just att det är multiroom styrning direkt på styrpanelen(touchdisplayern) med dubbelriktad komunikation och att du kan organisera, lagra och bränna din musiksamling. Och stöd för anslutning till Crestron helhemsautomation säger en del om produkten. När det gäller det att datorers utveckling rullar på snabbt är ju sant, men nu handlar detta inte om en vanlig pc eller server. Det är ju själva applikationen som hanterar all musik man rippar ner och lagrar på hårdisken/hårdiskarna. Och de flesta sådanna system har raid och hotswop diskar som är enkla att byta ut vid fel utan att förlora data. Dessutom brukar dessa rulla på linux varianter och därmed går inte så ofta(nästan alldrig) ner som windows mce exempelvist. Därtill så har den också en egen smart uppdatering som den hämtar själv om det dyker upp. Och så länge man inte vill få ut annat ljudformat än de som finns så behövs ju inte det hottas upp med nyare processor. Kopplar du in en sån i en MacIntosh eller Krell eller något av de exklusiva processorerna och ampsen så har man ju inte förlorat något anser jag. Vi som går in i detta med custom installation där man ska gömma bort alla enheter och kunna distribuera det till flera rum lämnar ju service garanti. Och en trasig maskin som du lämnar in hos en radiohandlare tar han väl inte emot bara så där. Finns garantin så lagar han den, annar så tar han ju betalt. Och det är ju på samma sätt med dessa enheter, man kan också teckna för just service support så man får den underhållen på årsbasis för en liten slant. Jag ska faktisk titta närmare på Qsonix i nästa vecka för att se hur pass effektiv den är på sin sak. Tycker nog att det är en bra lösning för just musikdistribution till många rum. Mvh/Thomas Quote
Harryup Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Vill bara påpeka att det finns problem med raid bara att man normalt får möjlighet att byta diskar utan att förlora data. Raidar kräver likadana diskar och jag vet inte om t.ex. Qsonix köper upp sig på x antal diskar för att kunna byta ut till kunder så att kundernas apparater kanske lever i 10 år, eller? Vad jag menar är att det är helt olika avskrivningstid på en datorserver än på en medialagringsenhet hemma för en privatperson. Radiohandlaren är nog inte kapabel att laga något som i en förstärkare, han kan byta trasiga delar om nya finns att tillgå. mvh/Harry Men gränssnittet är snyggt, mycket snyggt men det är en annan sak. Quote
crion Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 RAID kräver inte per defintion likadana diskar. Däremot måste det vara minst lika stor disk till ytan som den disken man byter ut. Om vi tar min Adaptec 3805 SAS/SATA RAID kontroller som exempel. Du kan byta ut varje disk från t.ex. 1TB till 2TB när dessa kommer på marknaden. Du väntar tills diskspeglingen är klar. Sedan byter du nästa disk från 1TB->2TB osv. När samtliga diskar är bytta till 2TB storlek expanderar du din/a LUN (hårddiskvolym/er) för att dra nytta av kapacitetsökningen i RAIDen. Vet inte om det var svar på frågan men det är iaf hur en modern Workstation SAS/SATA RAID kontroller fungerar. Quote
mikael2 Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Systemet verkar inte hantera övriga media som foto och film eller missar jag något? Ska man behöva separata datasystem för andra media blir det väl många system/skärmar/diskar/datorer att hålla rätt på för min del i alla fall. Quote
Harryup Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 RAID kräver inte per defintion likadana diskar. Däremot måste det vara minst lika stor disk till ytan som den disken man byter ut. Om vi tar min Adaptec 3805 SAS/SATA RAID kontroller som exempel. Du kan byta ut varje disk från t.ex. 1TB till 2TB när dessa kommer på marknaden. Du väntar tills diskspeglingen är klar. Sedan byter du nästa disk från 1TB->2TB osv. När samtliga diskar är bytta till 2TB storlek expanderar du din/a LUN (hårddiskvolym/er) för att dra nytta av kapacitetsökningen i RAIDen. Vet inte om det var svar på frågan men det är iaf hur en modern Workstation SAS/SATA RAID kontroller fungerar. Ja det stämmer. Men jag har också varit med om att man inte fått igång raidar för att det är fel firmware på nån disk. Men tror du att du kan få dagens McIntosh server att funka med nya diskar om 6 år? Obs jag gillar McIntosh men ogillar när servern är en HIFI-server. Bättre om HIFI-klienten använder en standard dataserver. mvh/Harry Quote
crion Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Ja det stämmer. Men jag har också varit med om att man inte fått igång raidar för att det är fel firmware på nån disk. Men tror du att du kan få dagens McIntosh server att funka med nya diskar om 6 år? Obs jag gillar McIntosh men ogillar när servern är en HIFI-server. Bättre om HIFI-klienten använder en standard dataserver. mvh/Harry "Fel" firmware på en disk kan bara uppkomma i ett proprietärt RAID system som HP, IBM, SUN eller liknande. Där leverantören "tjänar" pengar på att ha systemet "stängt". I en "öppen" kontroller som Adaptec brandet finns inga sådana restriktioner. Sålänge controllern hittar och ser disken kan den användas... Jag sysslar inte med Macintosh så jag vet inte hur proprietära RAID controllers de kör där... Quote
Harryup Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Nja, det var alltså McIntosh och inte Macintosh. Och ja felen har uppkommit i Raid med lösa diskar och kort och inte någon skräddarsydd Raid, fst det spelar ju ingen roll. Dataservrar går att på något sätt underhålla, HIFI-servrar vet man ju aldrig hur det går över tiden. Vilket är min poäng. mvh/Harry Quote
Recommended Posts