Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena hej, en liten undran bara..är det någon som har någon erfarenhet av att skicka ljud via I.Link ( "Firewire") i stället för exempelvis HDMI eller RCA..läste någonstans att I.Link faktiskt stödde både SACD (multikanal) och DVD A och att "genomströmningskapaciteten" var oerhört bra. Så varför har inte denna typ av digital signalkabel slagit mer ut än vad den har? Någon som har funderat över detta? Så vitt jag vet finns det väl nästan inga spelare ( cd, dvd, sacd, bd o.s.v) idag som är utrustade med denna utgång, eller?

Posted
Tjena hej, en liten undran bara..är det någon som har någon erfarenhet av att skicka ljud via I.Link ( "Firewire") i stället för exempelvis HDMI eller RCA..läste någonstans att I.Link faktiskt stödde både SACD (multikanal) och DVD A och att "genomströmningskapaciteten" var oerhört bra. Så varför har inte denna typ av digital signalkabel slagit mer ut än vad den har? Någon som har funderat över detta? Så vitt jag vet finns det väl nästan inga spelare ( cd, dvd, sacd, bd o.s.v) idag som är utrustade med denna utgång, eller?

Både Sony och Denon använder i.Link/Denonlink/firewire. Jag har inte gjort några jämförande test men det fungerar bra! Tror inte det är ett standardgränssnitt i Sony/Denons version så jag är osäker på om en Denon DVD-spelare kan "prata" med t ex en Sony receiver över iLink/Denonlink.

Firewire tillhör Apple så jag gissar att det kostar en del för mindre esoteriska hifi-firmor att klistra dit anslutningar. Det kan vara en orsak till att det inte slagit igenom. På datorsidan börjar det väl finnas firewire som standard även på PC.

Posted

Anledningen till att man vill köra med Firewire har varit att det inte är tillåtet att köra ut digitala strömmar okodade i högre upplösningar än 24/48.

Vill man köra typ 24/96 så måste det till ett speciellt interface. Sen är det ju först med HDMI 1.2 som man kunde få hög upplösning i ljudet på alla kanalerna så HDMI kommer säkert ta över. Har själv jämfört iLink mellan en Pioneer 868 och en AX10a och det var ingen som föredrog iLink framför Sp/dif koax.

mvh/Harry

Posted
Anledningen till att man vill köra med Firewire har varit att det inte är tillåtet att köra ut digitala strömmar okodade i högre upplösningar än 24/48.

Vill man köra typ 24/96 så måste det till ett speciellt interface. Sen är det ju först med HDMI 1.2 som man kunde få hög upplösning i ljudet på alla kanalerna så HDMI kommer säkert ta över. Har själv jämfört iLink mellan en Pioneer 868 och en AX10a och det var ingen som föredrog iLink framför Sp/dif koax.

mvh/Harry

Japp, jag förstår. Då lär det bli HDMI som gäller. Man ( jag..) tyckte bara spontant att likheten var rätt stor mellan just HDMI och I:link, bägge digitala och med "konversation" mellan sig och båda kapabla till höga "bitrates", men om jag fattat det rätt så var det bara ljud som kan överföras via I.Link till skillnad från HDMIs bild också. Biten med att Apple äger "patentet" påverkar säkert också...Och har man 24/96 så vill man ju inte lyssna på något annat....

Tack för svaren.