calm Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Refererar du, Calm, till Arkem 2006 och dom stora Avalon som stod i det hela nakna, kala rummet på nån av dom övre våningarna? Precis, det var dessa som Eliot visade på bild som jag hörde för första gången och förstod att något var galet. Sådana högtalare skall låta på ett helt annat sätt. Calm Quote
Joacim Posted November 25, 2008 Author Posted November 25, 2008 Om jag då skall försöka ge mig in på lyssningsintryck... Jag har ju redan varit inne på en del så här långt... Jag var ju tidigare inne på att jag kände att systemet i sig hade mer att ge. Jag hade också detta kombinerat med min egen syn på system-investering sett till hela systemet... Dvs hur bör man %-ellt lägga investering i system-delarna sett till helheten (högst personligt, och jag är medveten om att många föredrar största %-delen på högtalarna och vissa på förstärkeriet...) Jag är övertygad om att den sista delen, dvs förstärkeriet, är viktigare än högtalarna (hanteringen av signalen då den kommer in samt förstärka upp den och hålla den under kontroll vidare till högtalaren). Ovanstående var ju en "chansning" från min sida, dvs att det var dags att uppgradera på högtalarsidan, och inte någon annanstans i detta läge. När Boulder 1000-serien kom in i systemet (senare också den nya skivspelaren) så blev det hela än mer klart och tydligt. Jag hade en klar obalans med betydligt mer potential som inte kom ut! Att valet föll på Indra... Dels tycker jag om Avalon (och soundet, eller kanske rättare sagt avsaknaden av sound?!), men framför allt att Indra'n kom och allt som jag läste och hörde runt Indra'n tilltalade mig och mitt ljudideal. Sedan tänkte jag att ovan nämnd balans skulle bli mycket bättre Boulder 1000-serien och Indra contra Boulder och Ascendant N. Jag hade aldrig hört Indra'n innan... Resultatet kan jag bara säga är över förväntan bra, och att jag gjort rätt val!! Om jag tycker att Ascendant N är en bra högtalare och att den är "prisvärd", så är frågan om inte Indra'n är än mer prisvärd i förhållande till vad jag fått ut!! Jag kanske överdriver lite, men det är nästan en "revolution" sett till helhetsbilden... I steg, så är denna uppgradering nog ett av de största jag tagit sett till musikaliska parametrar ?! Nu är det inte helt lätt att avgöra detta helt klart...(baserat på min diskussion om %-andel i systemet ovan)!?!? Boulder 1000-serien har ju växt ut enormt, och det känns inte som Indra'n begränsar den utan tvärtom. Det hämtar ut enormt med parametrar. Nu har jag nog satt upp rätt matchning till Bouldern (i vilken det säkerligen finns mer att hämta)! Kan inte säga annat (partisk i målet ), än att Boulder 1000-serien är en fruktansvärt bra kombination! Det har också växt likvärdigt vad gäller medie jag spelar på, dvs oavsett skivspelaren eller CD'n så har båda växt och levererat. Så vad har då hänt...? Jag skulle nästan kunna vända på det, och säga vad har inte hänt...! Till en början hade jag ju möjligheten att kunna köra lite AB-tester mellan Ascendant N och Indra'n. Jag tänkte att detta skulle kanske vara lite "roligt" att göra, bara för att se/höra skillnaderna... Det var inget roligt alls... Indra'n spelar rent ut sagt i åttor runt Ascendant!! Det är remarkabelt bättre på alla parametrar! (OBS! Jag har inte ställt om rummet's akustiska inställning med Indra'n contra Ascendant! Jag återkommer längre fram runt mätningar i/av rummet!). Det är en annan dimension... Basen: Det sitter samma dubbla 7-tummare i båda, men basen går inte att jämföra! Indra'n är tightare, mer nyanserad, mer välupplöst, mer kontrollerad i både pitch/ton/klang. Den upplevs också som djupare, trots att de på papperet "mäter lika" djupt?! Mellanregistet: Mer upplösning och tydlighet, men samtidigt också mer avslappnat... Röster är ex än bättre. Timbre från många instrument stort steg bättre. Diskant: Otroligt mycket mer upplösning! Man tror knappt det är sant vid jämförelse, och det är inte vasst på något sätt. Det är bara mer... Det är snarare så att det samtidigt är "lenare" än Ascendant. Generella intryck. Oavsett musikstil så har det lyft rejält. Det område som lyft väldigt mycket är rock/hård rock. Det är så tight och "o-vasst" så man ryser, och nästan gråter. Soundstage har växt flera klasser, både vad gäller djup, höjd och position. Storlek på källor har också blivit mer "life-like". Upplösningen generellt sett över hela registret har växt stort (ex man hör "plast-sorter" etc på plektrum i inspelningar som aldrig kommit fram tidigare...). Jag nämnde tidigare att Avalon tycker om power och att drivas på hårt... Jag har tidigare kanske inte förstått detta så "klart"... SvanåMatts var hemma för några dagar sedan, och jag spelade för honom (jag tyckte det var högt...) Svanå:"-Du spelar ju som på köksradion, och sitter och fiser...", varvid han tog fram dB-mätaren, och vi låg på runt 80-85dB. Vi skruvade upp rejält, samtidigt som vi mätte dB (mina högatalare är ratade för max 200W och Bouldern ger betydligt mer än sina utlovade 300W, så jag har alltid varit lite nervös också med Ascendant). Vi kom upp i en nivå runt +95dB (riskfritt enligt Svanå), och det hände saker... Det var som om högtalaren växte i flera steg till, på alla parametrar (i såväl låga som höga passager). Det hela blev bara ännu mera tight! Nu förstod jag lite av Avalon och att de gillar att drivas på... Quote
Guest krelle Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Hej Joacim och tack för en mycket trevlig lyssning. Jag har tidigare lyssnat på de "gamla" högtalarna och fick idag äran att lyssna igen, med de nya Indra högtalarna. Det har hänt en del...... Man märker ganska snabbt att dessa högtalare verkligen "försvinner". Jättefin soundstage med ännu mer djup och bredd än tidigare. Något av det mest imponerande med detta system och rum är hur hårdare musik hanteras. Jag har lyssnat tidigare på Ascedant som klarade detta ypperligt men nu blev det en dimension till. Mer tyngd och man vill bara spela högre.... vilket vi oxå gjorde och det bara fortsatte låta bra. Trummorna på tex ACDC har jag inte hört maken på tidigare, kändes som de var i rummet.Vilket gör en gammal hårdrockare glad Boulder steget verkar bottenlöst, basen är verkligen snabb och precis. Ja efter den här upplevelsen så är jag glad att jag gjort en större beställning av akustiken här hemma oxå. Mvh Krelle Quote
calm Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Joacim! Alltid roligt att läsa om någon som hittat hem ljudmässigt! Bra och inlevelsefull skildring! Verkar som du nu har ett supersystem och det är bara att gratulera till att "din chansning" blev vad förstår totallyckad! Calm Quote
Engelholm Audio Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Precis, det var dessa som Eliot visade på bild som jag hörde för första gången och förstod att något var galet. Sådana högtalare skall låta på ett helt annat sätt. Calm Ja det systemet och rummet är nog inget jag skulle dra några slutsatser ifrån! Ge högtalarna lite riktiga rum att spela i så kan vi snacka sen! Quote
Joacim Posted November 26, 2008 Author Posted November 26, 2008 Hej Joacim och tack för en mycket trevlig lyssning. Jag har tidigare lyssnat på de "gamla" högtalarna och fick idag äran att lyssna igen, med de nya Indra högtalarna. Det har hänt en del...... Man märker ganska snabbt att dessa högtalare verkligen "försvinner". Jättefin soundstage med ännu mer djup och bredd än tidigare. Något av det mest imponerande med detta system och rum är hur hårdare musik hanteras. Jag har lyssnat tidigare på Ascedant som klarade detta ypperligt men nu blev det en dimension till. Mer tyngd och man vill bara spela högre.... vilket vi oxå gjorde och det bara fortsatte låta bra. Trummorna på tex ACDC har jag inte hört maken på tidigare, kändes som de var i rummet.Vilket gör en gammal hårdrockare glad Boulder steget verkar bottenlöst, basen är verkligen snabb och precis. Ja efter den här upplevelsen så är jag glad att jag gjort en större beställning av akustiken här hemma oxå. Mvh Krelle Tack själv Krelle Ja rocken är riktigt kusligt bra, och växer ett snäpp till på högre nivåer... Quote
Joacim Posted November 26, 2008 Author Posted November 26, 2008 Joacim! Alltid roligt att läsa om någon som hittat hem ljudmässigt! Bra och inlevelsefull skildring! Verkar som du nu har ett supersystem och det är bara att gratulera till att "din chansning" blev vad förstår totallyckad! Calm Tackar Ja, det känns klart som att jag hittat hem, och chansningen är riktigt lyckad... Quote
Joacim Posted November 26, 2008 Author Posted November 26, 2008 Jag nämnde ju tidigare om mätning av rummet, och att SvanåMatts varit förbi... Intressant med Indra'n var att vi inte behövde ställa om någonting i rummet Det har blivit så att de kurvor jag hade innan har förbättrats avsevärt, med Indra'n, sett över hela registret! Alla kurvor har tightats till, och passningen av Indra'n till rummet har varit väldigt lyckosam Nu spelar det hela vägen ned till 20Hz i rummet, och det i stort sett jämnt sett över +/- 3dB perspektiv! Det är rummet i sig som passar bra med högtalarens botten, och som gör att jag har en "rak" kurva i 20-40Hz området. SvanåMatts är mycket nöjd med denna kurva, men det är framför allt andra mätvärden som är väldigt bra för rummet. (Matts var också väldigt nöjd med mätning och konstruktionen av själva högtalarna, och höll dem som en av de absolut bättre han mätt ) Det är dessa mätvärden (mer än att "bara" ha en rak frekvenskurva) som gör att rummet performar så pass bra; efterklangstider över frekvensområdet samt energi tidsfältet. Att ha ordning på dessa parametrar skapar närvaron till musiken i rummet: ambience, timbre, positioner, soundstage, mikrodynamikmetc etc. Detta pga att hjärnan hinner "processa" och läsa av ljudet och bilda en uppfattning av ljudbild. Det är detta som är den stora skillnaden mot ett rum som är "dämpat" med mjuk absorbtion, dvs frekvenskurvan har stämts ned för att bli jämn. Baksidan av detta gör att rummet blir "dött", pga problematik med efterklangstiden samt sett till energi tidsfältet. Arbetar man istället med bredbandig diffusion sett över hela registret (vilken bla drar ned toppar etc med upp till -15dB), så uppnår man mycket bättre effekter vad gäller efterklangstider och rummet känns inte "instängt" utan öppet och luftigt. Här kommer en första kurva, som är frekvenskurvan sett över en 1/3 oktav: (att kurvan faller vid 15-16.000Hz beror på att mikrofonen inte går högre...) Quote
Engelholm Audio Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Jag nämnde ju tidigare om mätning av rummet, och att SvanåMatts varit förbi... Intressant med Indra'n var att vi inte behövde ställa om någonting i rummet Det är precis så i 9 fall av 10! Rummets akustiska egenskaper ändras inte med högtalaren! Dom gånger det kan behöva ställa om är om man byter mellan högtalare som har större skillnader i basprestanda! Här kan tidigare ohörda (bas) problem dyka upp och man kan behöva omprioritera basabsorptionen efter tycke och smak. Mätningen ser finfin ut och jag har mätningar från kunders obehandlade rum som visar att det inte är ovanligt med +- 12 dB över audioområdet. Quote
Joacim Posted November 27, 2008 Author Posted November 27, 2008 Det är precis så i 9 fall av 10! Rummets akustiska egenskaper ändras inte med högtalaren! Dom gånger det kan behöva ställa om är om man byter mellan högtalare som har större skillnader i basprestanda! Här kan tidigare ohörda (bas) problem dyka upp och man kan behöva omprioritera basabsorptionen efter tycke och smak. Mätningen ser finfin ut och jag har mätningar från kunders obehandlade rum som visar att det inte är ovanligt med +- 12 dB över audioområdet. När vi gjorde första mätningen, innan byggnation, tror jag vi bla hade typ +15dB runt 120Hz området samt lite andra stora svängningar Quote
Joacim Posted November 28, 2008 Author Posted November 28, 2008 Då är det dags för lite fler kurvor (med Indra'n) Som jag tidigare varit inne på så säger inte frekvenskurvan i sig så mycket om rummet, utan hänsyn måste tas till fler parametrar: efterklangstider samt energitidskurva. Tänkte också i denna text gå lite djupare in på Svanå's designfilosi och vad som är specifikt in mitt rum sett till detta... (Det kan nog vara intressant läsning att följa med på... ) Jag börjar med efterklangskurvorna för mitt rum; hur det såg ut innan vi gjorde akustikregleringen och hur det har blivit efteråt. Här kommer en bild på hur det såg ut innan vi började... ...och här kan vi se att det inte såg så bra ut Kanske inte så onormalt i sig för många vanliga rum, men vi kan se väldigt höga efterklangstider, och då framför allt runt basen där det går så högt som runt 1,3 sek! Sett till resterande del av kurvanså ligger nivån fortfarande väldigt högt, med nivåer i mellanregistret på runt 0,7-0,8 sek samt en efterklang uppe i diskanten på 0,5-0,6 sek. Denna höga efterklangstid påverkar naturligtvis upplevelsen av ljudet väldigt mycket, och då negativt. Det är för många "störningar" och reflexer i ljudfältet, och hjärnan kan inte sortera ut innehållet och bilda sig en bra uppfattning. Dessutom ligger basen och eftersläpar, och det påverkar mellanregistret och diskanten väldigt negativt. Hur ser det då ut idag efter att jag är klar med rummet... ... Här ser vi en väldigt stor skillnad! Hela kurvan har planat ut, och kurvan ligger nu i stort runt 0,3 sek även långt ned i de lägre basfrekvenserna. Högsta värde på 0,5-0,7 sek och det så lågt ned som 40-50Hz. Det är också detta som klart märks när jag lyssnar, och att rummet är så tight och jämnt nere i botten. Trummor, bassträngar etc klingar av precis som de skall. Slag med trumpinnar på trumskinn är distinkta med snabba avklingningar. Dessutom så hinner hjärnan med att processa, och blir inte störd av botten, så mellanregister/diskant får möjlighet att spela ut och uppvisa dynamik. Dynamik...ja det är det som är lite "kusligt", dynamik även uppe i diskanten som upplevs klart och tydligt... Efterklangstider runt 0,3 sek är optimalt sett till rumskaraktär, då rummet fortfarande upplevs som levande. Vid akustikreglering genom mjuk absorbtion så är det inte ovanligt att man över frekvensregistret får områden som går så lågt som 0,2-0,1 sek i efterklangstid (för att få ordning på frekvenskurvan). Dessa låga efterklangstider påverkar då rummet så att det upplevs som "slutet", "stängt" eller för den skull lite "dött". Instrument etc får inte chansen att kunna klinga ut och ge känslan av timbre... Men, nu är det ju så att dessa kurvor (som förvisso är bra ) ändå inte visar "sanningen" och känslan eller karaktären i rummet, utan det är energitidskurvan Kommer in på den längre ned, men först lite mer info runt rummet. Jag har ju tidigare varit inne på vissa delar i denna tråd, i samband med byggnationen etc... Principen är att jag diffuserat alla tidiga reflexer bredbandigt inom området 300-16.000Hz, med olika moduler som har en jämn och låg absorbtionskoefficient i det diffuserande området. Jag har olika typer av anpassningar/moduler sett över hela rummet (frontvägg/sidoväggar/bakvägg). Absorbtionen har också skett bredbandigt enligt Helmholtz-princip i området 80-300Hz. Enligt samma princip har jag också absorbtion inom (i mitt rum, annars möjligt ned till så lågt som 20Hz) 40-80Hz, men denna är också selektivt justerbar. Här har jag olika kombinationer av totalt 13 V4'or, de två stora HH-absorbenterna om vardera 700 liter samt sidoväggarna som stämts av för absorbtion inom olika frekvenser. Allt inställt och anpassat till rummets akustik! Allt detta gör att det skapas ett jämnt klingande efterklangsfält som liknar "direkt-ljudet", och att man får "live-känslan" i rummet. Alla första tidiga reflexer anländer bredbandigt (inte riktigt, återkommer till det ) ca -15db ned jämfört med direktljudet från högtalarna! Det stora bakom det senare är att Svanå's unika diffusorer medför att efterklangsfältet klingar av på energitidsaxelan i ett avgränsat fält som ligger över en nivå som inte kan uppfattas, och under nivån där de kan uppfattas som ekon Hänger Ni med På detta sätt skapas det som jag varit inne på tidigare, att hjärnan ges en chans att bearbeta information och därigenom; soundstage, ambience, timbre etc. Dessutom är akustiken helt neutral (vilket ju är en del av min ursprungliga ljudfilosofi ), och lägger inte till något till inspelningen. Det som är på inspelningen kommer fram i samma form som det är på mediet (därav också att jag fastnat för design-filosofin från bla Boulder och Avalon - neutralitet) På gott och ont naturligtvis.... I mitt rum är det ex därför möjligt att båda spela in och upp, utan att det blir någon större skillnad genom rumspåverkan (normalt inte fallet i många studios runt världen idag...) Inga rumsresonanser som grumlar registret, inga falska bastoner som slås an av rummet då en ton ligger nära rummets egen rumsresonans etc Nu över till sista kurvan, energitidskurvan... ...och här kan vi se att efterklangen ligger runt -15 till -20dB runt efterklangstid 0,3 sek. Vid högre efterklangstider i rummet (där jag ex tidigare låg på ovan kurvor runt 1 sek så ligger nivån på dessa nu nere runt -30 till -35dB!! Man kan se en antydan till golvreflex, i början av diagrammet (endast -7 till -14dB dämpning). Denna kommer jag ev. åtgärda genom Golden Horn konstruktion för golvet, framför högtalarna där reflexen mot golvet slår in. Detta skall jag dock prova mig fram till, för i denna reflex finns också en del information som ger höjd i ljudbilden?! Quote
Joacim Posted December 8, 2008 Author Posted December 8, 2008 Nu har det gått ytterligare ett par veckor, och systemet har utvecklats än mer Upplösningen som jag redan innan tyckte var riktigt bra har växt ännu ett snäpp. Allt har också blivit än mer avslappnat på samma gång, tillsammans med bättre separation och soundstage. Diskanten har utvecklats väldigt mycket, med bara högre upplösning samtidigt som den blivit "lenare". Upptäckte detta tydligt härom dagen när jag lyssnade till Madonna's "Ray of light", vilken jag inte lyssnat till på ett par veckor. Ibland kan bla hennes röst vara lite "vass", nu var den bara "len" och man hörde tydligt varje nyans i hennes frasering... (Har under några veckor annars gått runt väldigt mycket på samma musik, och då har inte utvecklingen märkts lika tydligt...) Boulder 1000-serien växer också i intryck bara mer och mer, ju mer jag spelar och ju mer systemet utvecklas! Det känns på något vis "botten-löst" i vad det på ett neutralt sätt kan förmedla och ta fram. Helt klart är att jag inte gjort Boulder'n full "rättvisa" i systemet tidigare! Kusligt... Som en passus här såg jag också den mycket fina recensionen av Boulder 1010 och 1050 i nya Dec-nummret av Absolute Sound "Superbly engineered and sonically neutral" (Partisk som jag är...har jag svårt att inte hålla med... ) Quote
Joacim Posted December 13, 2008 Author Posted December 13, 2008 Det ser godt ud. De Indra spiller max. Tackar Man kan lugnt säga att de nu spelar ut till max i rummet Har Du sett eller lyssnat till dem? Quote
calle_jr Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Hänger Ni med Mycket trevlig läsning, Joacim. Jag har inte tittat på energitidskurvor tidigare, men det verkar ju vara en bättre representation än T20. Säger mer om återgivningen helt enkelt. Quote
Joacim Posted December 20, 2008 Author Posted December 20, 2008 Mycket trevlig läsning, Joacim. Jag har inte tittat på energitidskurvor tidigare, men det verkar ju vara en bättre representation än T20. Säger mer om återgivningen helt enkelt. Tackar Ja, det är en dimension till som förklarar "beteendet" på efterklangsfältet. Efterklangen är viktig sett till upplevelsen, och då att det är "rätt" perspektiv på efterklangen så att hjärnan kan bilda sig en uppfattning av musiken som presenteras. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Ja, det är en dimension till som förklarar "beteendet" på efterklangsfältet. Efterklangen är viktig sett till upplevelsen, och då att det är "rätt" perspektiv på efterklangen så att hjärnan kan bilda sig en uppfattning av musiken som presenteras. Kan tänka mig att du millimetermetervis har testat Indra-avståndet till bakvägg och var hamnar du i den slutliga injusteringen... Quote
Engelholm Audio Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Mycket trevlig läsning, Joacim. Jag har inte tittat på energitidskurvor tidigare, men det verkar ju vara en bättre representation än T20. Säger mer om återgivningen helt enkelt. Det är en kraftfull mätning! Det blir dock rätt många grafer eftersom jag helst ser en ETD-kurva "per frekvens"... Quote
Joacim Posted December 22, 2008 Author Posted December 22, 2008 Kan tänka mig att du millimetermetervis har testat Indra-avståndet till bakvägg och var hamnar du i den slutliga injusteringen... Det skulle man kunna tro, men faktiskt inte... Jag har inte laborerat så mycket alls med placeringen, annat än att jag försökt få ut dem så brett som möjligt och så långt som möjligt från bakväggen. Dessa avstånd påverkar upplevelsen av soundstage mer än vad det påverkar själva frekvenskurvan direkt. Vid mätning så flyttade vi runt högtalarna (mot bakvägg, mot sidovägg, ut i rummet, in i mitten etc), och det mätte i stort lika fint oavsett var de stod. (Inga utsläckningar eller tillskott) Högtalarnas grundkonstruktion (tillsammans med rummet) bidrar också starkt till detta förhållande i rummet (de har inbyggt Baffel Compensation Filter) Nu står de ca 25cm från sidovägg (begränsas av mina korta högtalar kablar egentligen), och ca 1,1 m från bakvägg (begränsas av den "gyllene triangeln" som jag vill sitta i). Till bakväggen har jag nu ca 25cm. Avståndet till högtalarna är ca 2,7m, vilket också är avståndet mellan dem. Hade jag lite längre högtalar kablar, så skulle jag nog kunna pressa ut lite till och något bättre soundstage ?! 5-10cm närmare sidovägg på varje sida skulle ge att jag skulle flytta mig runt 10cm närmare bakväggen?! Jag skulle inte vinna något vad gäller övriga parametrar?! Quote
Guest om.s Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Fidelity #36 som er i handelen i disse dager, har en artikkel om Avalon Indra, den burde være interessant for trådstarter .... mvh Quote
Joacim Posted December 23, 2008 Author Posted December 23, 2008 Fidelity #36 som er i handelen i disse dager, har en artikkel om Avalon Indra, den burde være interessant for trådstarter .... mvh Tackar Den får jag nog passa på att skaffa som god läsning till jul... God Jul! Quote
Guest om.s Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 Tackar Den får jag nog passa på att skaffa som god läsning till jul... God Jul! Her er linken til forsiden, spennende lesning dette nummeret, ikke minst en pre som får overveldende rosende omtaler , og da Avalon Indra selvsagt. http://www.audiofidelity.no/pdf/Innhold_f36.pdf mvh Quote
Absolute Audio Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Jag har fått äran att lyssna till detta system Ska samla mina tankar och intryck medans nyårs middagen anrättas.... Återkommer snart! Quote
Absolute Audio Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Rapport från Avalonklubbens års träff Det är alltid spännande att höra nyheter från det märke man själv använder. Funderingar som: Består ljudidealet? Är det värt priset? Kommer jag att kunna sova efteråt? Vi började med för mej olyssnad Allison Krauss och och det kändes direkt att riktigt denna dynamik och upplösning förmår inte Ascendant uppbringa. Vi fortsatte med Anthony Forcione - live och denna är jag bätter inlyssnad på. Och här blev det ännu tydligare att dynamiken och upplösningen fått sej ett lyft, för sådana saker som förut varit detaljer känns mer som en integrerad del i musiken. Vi fortsatte med allt från klassiskt till Madonna och högtalarna gjorde givetvis inte bort sej vare sej det var akustiskt eller helt elektroniskt. Ascendant är ju en 2-vägare och Indra 3-vägare. Och en av de sakerna jag tycker är Ascendants styrka är att den återger allt så sömlöst & homogent vilket jag tycker bidrar väldigt mycket till verklighetskänslan. Men Avalon lyckas få alla elementen att spela samma melodi i Indran oxå, med en naturlig separation mellan alla instrument. Dynamiken och upplösningen gör att separationen blir snäppet tydligare, och att de två eton elementen bara återger bas gör att basen känns separerad även i grötiga partier. Soundstage brukar nämnas som Avalons paradgren och Indra är inget undantag. Och här hjälper nog Svanårummet till en hel del och soundstagen känns oändlig! På FIM XRCD-masteringen av Growing up in Hollywood Town när pianot får kompani av bas, blås och trummor så känns alla instrument tydligt placerade i ett stort rum och inte bara i stereoperspektivet. Jag har aldrig hört bättre.... Summeringen blir som jag hoppades: Mer av det goda! Och samma förmåga att få alla inspelningar att låta bättre. Prisvärt: Enligt mej, JA! Kunde jag sova?? Med ett par Ascendant i huset sover man alltid gott. Men visst gör indran att man snurrar några extra varv innan sömnen infinner sej. Stort tack Joacim för en trevlig lyssningstund! /Kansas Quote
Joacim Posted January 1, 2009 Author Posted January 1, 2009 Rapport från Avalonklubbens års träff Det är alltid spännande att höra nyheter från det märke man själv använder. Funderingar som: Består ljudidealet? Är det värt priset? Kommer jag att kunna sova efteråt? Vi började med för mej olyssnad Allison Krauss och och det kändes direkt att riktigt denna dynamik och upplösning förmår inte Ascendant uppbringa. Vi fortsatte med Anthony Forcione - live och denna är jag bätter inlyssnad på. Och här blev det ännu tydligare att dynamiken och upplösningen fått sej ett lyft, för sådana saker som förut varit detaljer känns mer som en integrerad del i musiken. Vi fortsatte med allt från klassiskt till Madonna och högtalarna gjorde givetvis inte bort sej vare sej det var akustiskt eller helt elektroniskt. Ascendant är ju en 2-vägare och Indra 3-vägare. Och en av de sakerna jag tycker är Ascendants styrka är att den återger allt så sömlöst & homogent vilket jag tycker bidrar väldigt mycket till verklighetskänslan. Men Avalon lyckas få alla elementen att spela samma melodi i Indran oxå, med en naturlig separation mellan alla instrument. Dynamiken och upplösningen gör att separationen blir snäppet tydligare, och att de två eton elementen bara återger bas gör att basen känns separerad även i grötiga partier. Soundstage brukar nämnas som Avalons paradgren och Indra är inget undantag. Och här hjälper nog Svanårummet till en hel del och soundstagen känns oändlig! På FIM XRCD-masteringen av Growing up in Hollywood Town när pianot får kompani av bas, blås och trummor så känns alla instrument tydligt placerade i ett stort rum och inte bara i stereoperspektivet. Jag har aldrig hört bättre.... Summeringen blir som jag hoppades: Mer av det goda! Och samma förmåga att få alla inspelningar att låta bättre. Prisvärt: Enligt mej, JA! Kunde jag sova?? Med ett par Ascendant i huset sover man alltid gott. Men visst gör indran att man snurrar några extra varv innan sömnen infinner sej. Stort tack Joacim för en trevlig lyssningstund! /Kansas Tack själv Kansas, och roligt att vi kunde få till det till slut... Att Du kom ihåg musiken jag "demade" med så tydligt, är ju lite imponerande Som vi var inne på och pratade runt (vilket DU ju också skrivit om), så är Indran ett snäpp till mot Ascendant N på i stort alla parametrar. Men, det presenteras fortfarande på ett "liknande" sätt vilket ju är bra gjort av Avalon. Mitt Svanå-rum gör också sitt till rejält, och medför att allt som stoppas in i det får möjlighet att "maximeras" på ett sätt som det inte får på samma sätt som i ett "vanligt" vardagsrum. Tack också för gåvan, som var trevlig att lyssna till Gott Nytt! Quote
Joacim Posted January 8, 2009 Author Posted January 8, 2009 Her er linken til forsiden, spennende lesning dette nummeret, ikke minst en pre som får overveldende rosende omtaler , og da Avalon Indra selvsagt. http://www.audiofidelity.no/pdf/Innhold_f36.pdf mvh Nummer är nu beställt Det blev ju "billigare" med en prenumeration än lösnummer, så jag slog till... Skall bli intressant att se vad som skrivs! Quote
Joacim Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Nummer är nu beställt Det blev ju "billigare" med en prenumeration än lösnummer, så jag slog till... Skall bli intressant att se vad som skrivs! Nu har den kommit! Riktigt intressant och rolig läsning, där de är väldigt positiva till Indra'n Mycket av det de skriver håller jag med om, och känner igen vid lyssning själv också. I övrigt också en välskriven tidning som kan rekommenderas, med fokus på lite "tyngre" HiFI! Quote
Joacim Posted November 10, 2009 Author Posted November 10, 2009 Då har det gått ett bra tag sedan jag var inne på tråden senast... Jag har lyssnat en hel del under den här tiden, vilket känts skönt då jag ju tidigare hållit på mycket kring byggnation och andra uppgraderingar. Systemet i sig självt har fortsatt att utvecklats, och det känns också som om högtalarna tagit ett fortsatt steg med fortsatt spelande. De spelar mer upplöst och homogent över hela registret, och ljudbilden har blivit ett snäpp bättre. Har funderat vidare under det här året runt fortsatt utveckling/uppgradering av såväl system som rum. Man får ju alltid inspiration någonstans ifrån. I det stora hela har jag ändå suttit väldigt nöjd. En del saker har genomförts, men en del tankar lever fortsatt kvar i huvudet för framtiden. Det är ju samtidigt det här som är lite av det roliga med denna hobby; både musik och HiFi. Nu har det hänt lite små saker runt om i systemet som jag tycker har utvecklat helheten ett steg till mot tidigare! Återkommer inom kort med lite närmare beskrivningar runt uppgraderingarna och förändringarna, totalt 4 olika saker har förändrats.... Quote
Joacim Posted November 17, 2009 Author Posted November 17, 2009 Vad är det då jag justerat... Vad jag funderat runt ett bra tag har varit att få ut högtalarna mer i rummet, med tanken att få mer djup och släpp. Begränsningen här har varit mina högtalarkablar som varit för korta... Dags för byte. Vid ett par tillfällen har jag nu lyssnat till Nanotech Golden Strata, och tyckt att de passat bra till systemet. Det har blivit inköp om ett par om 2,3m. Dessa har verkligen lyft systemet ett snäpp till jämfört med tidigare. Bättre upplösning, utan att för den skull gå åt det ljusare hållet, både vad gäller diskant och mellanregister. Tycker också att basen har stramats åt lite jämfört med tidigare. Även ljudbilden har blivit lite tydligare. Nu var ju de nya kablarna ett "nödvändigt ont" för att komma åt det jag ju egentligen var ute efter, att kunna flytta ut högtalarna från frontväggen och även bredda dem mer mot sidovägg. Att det sedan blev ett plus med kablarna är ju att se som bonus Jag kan verkligen rekommendera en test av dem, då jag ser dem som klart prisvärda set till vad man får ut. Jag har nu kunnat flytta ut högtalarna ytterligare ca 30-40cm från frontväggen samt kunnat bredda dem ut till max mot sidoväggarna. Enligt SvanåMatts bör man inte ligga närmare sidovägg (där jag har Golden Horn) än ca 30cm från mitten på högtalaren, och där har jag nu placerat dem. Dvs själva högtalaren står i stort mot sidoväggen. Vilket lyft det har blivit, jämfört med tidigare... Ljudbilden har totalt förvandlats, med mycket bättre djup, bredd och perspektiv. Än mer så har högtalaren nu totalt försvunnit i intrycket, borta! Dessa små förändringar har blivit en mycket stor skillnad mot tidigare! Högtalarna står nu ca 1,3m ut från frontvägg, och jag har ca 2,9m emellan dem samt ca 2,9m till lyssningsposition. Jag har också utvecklat vidare... Med tankarna om att flytta ut högtalarna, så har jag också gått i tankar att lyfta upp basen lite i botten och samtidigt kanske kunna få lite jämnare kurva från 100Hz-området ned till 20Hz. Jag har inte haft någon dålig kurva tidigare, men det har varit runt 2-3dB nedåt. Har också börjat lyssna mer och mer på rock. Med flytten av högtalarna funderade jag också runt risken att kanske få lite utsläckningsproblem... Pratade en del med SvanåMatts runt detta och han var inne på att jag skulle prova dubbla sub-basar att ställa längst fram i rummet, en i varje hörn. De skulle vara slutna lådor, och storlek runt 10-tum vardera som störst. Snabb och kontrollerbar bas. Tanken här var att dela dem vid 40Hz samt ställa ned dem på mycket låg nivå så att de bara kommer in och fyller på. Kollade runt en del, och fastnade för två st Engelska MJ Acoustics 100 RefII, vilka fått en hel del fin press som ytterst prisvärda med bra prestanda och mätvärden. De är slutna 10-tum och aktiva med 120W mosfet-förstärkning samt helt styrda med fjärrkontroll varav all inställning är digitaliserad (fas, frekvens etc). De går också ned i 20Hz-området. Utöver detta så har de också en fiffig lösning i och med att de är programerbara med 4 st förval, dvs jag kan ha olika inställningar på dem utifrån vad jag lyssnar på för typ av musik eller vilket humör jag är på Kablage till sub-basarna föll på Supra, både ström och deras bättre balanserade signal. Prisvärda kablar. Här tänkte jag också att detta sidosystem jämfört med huvudsystemet kommer gå på mycket lägre signalnivåer tillsammans med starkt begränsad frekvens... Det här har blivit ännu ett lyft!! Jag är riktigt nöjd med denna lösning, tillsammans med det ovan så känns det som om systemet tagit ett mycket stort steg i utveckling mot tidigare. Det har "blommat ut" fullständigt, mer helhet. Basen är så otroligt rapp, och kroppen i musiken har blivit starkare. Helt annat driv. Än lättare att urskilja anslag etc på basinstrument, och detta utan att för den skull mellanregister eller diskant påverkats negativt på något sätt. Rörelsemönster på ex trummor i rummet är ofantligt bra och naturligt. Jag har också uppgraderat rummet, vilket varit tanken sedan lång tid tillbaka. Nu är rummet klart såsom det var tänkt från början... SvanåMatts kom förbi i helgen med leverans av GoldenHorn-moduler för golvet. Detta var en sista ingrediensen till rummet, och den del som också slutligt skulle påverka tids/vattenfalls-kurvan i rummet. I samband med detta så hade vi också bestämt oss för att mäta om rummet, och kanske ev ställa om V4'r etc. Men framför allt att ställa in sub-basarna exakt till rummets kurva (fas, delningsfrekvens samt volym). Nu tog det ny fart... Det lyfte igen... Jag hade ju tidigare bara snabbt ställt in subbarna och lyssnat mig fram "hastigt", och det går inte att jämföra med Svanå's mätinstrument. Det blev en del justeringar mot tidigare (ej av rummet), och nu tillsammans med golvmodulerna... Röster blev mycket tydligare och klarare i artikulation, men framför allt höjden i ljudbilden blev markant bättre. Jag har fått upp höjden med runt 30-40cm mot tidigare, och det har blivit mer av en homogen scen i ljudbilden. Basen som jag nämnde ovan...otroligt rapp och exakt. Det går också att spela högre än tidigare, utan att det blir ansträngt. SvanåMatts var mycket nöjd med slutmätningen (återkommer med kurvor!), men han var framför allt mycket nöjd med basen. Enligt Matts bland det rappaste han lyssnat på...och han utbröt i liknelser med dipoler... Mycket har hänt med kurvan i rummet. Den är nu ännu mera rak, från botten och uppåt, jämfört med tidigare. Kommer tillbaka med kurvor och kommentarer. Quote
Mctwins Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Hej Fina mätningar och rummet ser bra ut. Undrar bara varför du ska ha subbasar när du har en sån fin kurva vid 20Hz, som jag ser det så har du nästan rak och jämn kurva. Där ser man skillnaden på efterklangstiden, och kan tänka mig hur det låter. Tack Quote
Recommended Posts