Jump to content

Recommended Posts

• Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Joacim,

fantastiskt kul att se och höra ditt nya musikrum. Givetvis också mycket trevligt att produkterna fungerar så bra, och att du är nöjd med dem. Det som kan vara intressant för många att veta är att det går att få till ett utmärkt lyssningsrum även på en relativt liten yta - som du har gjort på 18 m2. Som jag förstått det så var rummet på ca 21m2 innan du började och med installationen av Svanå's produkter så blir det altså 18m2 kvar.

Kan bekräfta att det låter riktigt bra där och för den som har ett rum i huset lämpligt för ändamålet - och vill kliva upp några snäpp i lyssningsupplevelse, så är ett rum som det Joacim (inkl medhjälpare) fått till en mycket intressant väg att gå. När sista finputsen är gjort blir det också estetiskt mycket tilltalande - och det är lätt att se framför sig många njutbara lyssningstimmar för familjen där framöver.

Vad gäller skivspelaren så kommer det att bli uppföljning på den och de delar av den som ännu inte är beskrivna i "byggtråden" som går på bildforumet.

Kul Joacim - och grattis till ett lyckat resultat.

Mvh, Audio Concept

Tack Robert! :)

Det har varit mycket jobb med att få till allt...och det är skönt att man nu kan börja njuta lite av det hela!

Posted
En mycket fin installation du har fått till här. Imponerande.

Fint foto på XV-1 och bilder som den här får nog en och annan oinvigd att frestas av vinylmediet.

Tackar!

Det går lätt att frestas när man lyssnar till vinyl... :mm:

Rent ljudmässigt så är det klart bättre än CD-mediet, ojämförbart måste jag säga!

Posted

Har forsatt att lyssna en del, och intrycken består... :)

Jag har också jobbat en del med rummet och "uppgraderat" det lite samt fått i stort sett klart med bakväggen (äntligen :dead: ). Nu saknas det bara att sätta lister i ek runt det tyg som jag satt upp vid sidan av akustik-konstruktionen samt att avsluta med AD20 kvartstav runt ändarna på V4-special uppe i taket.

Jag har också införskaffat en 4-sats med Ceraball, passande till mitt Spider-rack. Jag vet dock inte var jag skall sätta dem, dvs till vilken del i anläggningen... Några tips? (Har funderat runt antingen skivspelaren eller CD'n...?!)

Här kommer några bilder på bakväggen, som nu nästan är helt klar.

Jag har också rensat upp i hyllorna, och fått upp de flesta skivorna.

Jag hade en del AD40-mix material kvar, vilket jag satte in i hyllan som extra diffusering (har säkert ingen direkt funktion, men om inte annat tyckte jag det blev rätt så snyggt och passande?!)

I hyllorna har jag också ställt in några Golden Horn-klossar, för att bredda diffuseringen, i lyssningshöjd. Så nu går det klart att kunna sitta två i bredd, utan att besväras av bakre reflektioner :app:

IMG_3328.jpg

IMG_3332.jpg

Guest krelle
Posted

Ser snyggt ut det där Joacim! Det blev fint med de extra ad-40 mix minsann och städat blev det oxå :cool:

Mvh Krelle

Posted
Har forsatt att lyssna en del, och intrycken består... :)

Jag har också jobbat en del med rummet och "uppgraderat" det lite samt fått i stort sett klart med bakväggen (äntligen :dead: ). Nu saknas det bara att sätta lister i ek runt det tyg som jag satt upp vid sidan av akustik-konstruktionen samt att avsluta med AD20 kvartstav runt ändarna på V4-special uppe i taket.

Jag har också införskaffat en 4-sats med Ceraball, passande till mitt Spider-rack. Jag vet dock inte var jag skall sätta dem, dvs till vilken del i anläggningen... Några tips? (Har funderat runt antingen skivspelaren eller CD'n...?!)

Här kommer några bilder på bakväggen, som nu nästan är helt klar.

Jag har också rensat upp i hyllorna, och fått upp de flesta skivorna.

Jag hade en del AD40-mix material kvar, vilket jag satte in i hyllan som extra diffusering (har säkert ingen direkt funktion, men om inte annat tyckte jag det blev rätt så snyggt och passande?!)

I hyllorna har jag också ställt in några Golden Horn-klossar, för att bredda diffuseringen, i lyssningshöjd. Så nu går det klart att kunna sitta två i bredd, utan att besväras av bakre reflektioner :app:

IMG_3328.jpg

IMG_3332.jpg

Ojoj vad snyggt och prydligt. :mm::D

Verkar finnas gott om plats för nya vinylfynd! :)

Calm

Posted
Ojoj vad snyggt och prydligt. :mm::D

Verkar finnas gott om plats för nya vinylfynd! :)

Calm

Tackar :)

Ja, det finns lite utrymme över, och mycket vinyl kommer det nog att bli framöver! CD känns lite mindre angeläget i dagsläget...

Men, jag har lite till att fylla på i hyllan (som inte var med på dessa bilder), så nu börjar jag bli orolig för utrymmet... :o

Posted
Ser snyggt ut det där Joacim! Det blev fint med de extra ad-40 mix minsann och städat blev det oxå :cool:

Mvh Krelle

Ja, visst blev det bra!! :)

Det gäller ju att använda allt material, istället för att kasta det (så dyrt som det är...).

Städningen tog sin lilla tid kan jag lova... :blush

Posted
Tänkte kort presentera mitt system.

Har varit medlem att bra tag på Euphonia, men jag har inte varit så aktiv i olika topic's :blush

Här en bild på anläggningen som den ser ut idag.

IMG_2998.JPG

Rum: Svanå Miljöteknik (troligen level 3, ännu inte slutmätt... :shy: )

Vad innebär level 3?

Calle

Posted

Vad innebär level 3?

Calle

För att enklare hålla isär de olika åtgärdsförslagen/nybyggnationerna har jag valt att dela in dessa i olika nivåer enligt följande

Level 1

Alla första reflexer från högtalarna behandlas med hjälp av enbart diffusorer eller kombinerade basabsorbenter/diffusorer =MA moduler

Även frontväggen (bakom högtalaren) diffuseras (vid dipoler bakom dessa annars mellan högtalaren)

De värsta rumsresonanserna dämpas med variabla basfällor (V-4 samt V-6)

Level 2

Lika level 1 + taket diffuseras med Golden Horn moduler

Här uppgraderas alla diffusorer till MA moduler

Level 3

Dedikerade lyssningsrum där alla ytor (golvet ej inräknat) till ca 90 % täcks av MA moduler

Impuls svar och högtalarens frekvens gång återskapas i lyssningsposition (Diffusorns främsta uppgift är att bredbandigt sprida ut alla reflektioner som annars färgar och snedställer frekvensgången , försämrar ljudbild, ambience, detaljer,ger hårda s-ljud mm)

Efteklangsfältet ligger ca 15 dB ned jämfört mot direkt ljudet

Efrterklangstiden mellan 0.25-0,35s

Sabinsformel gäller ej i dessa rum

Dessa rum bildar också unika inspelningsrum för sång,trummor akustiska instrument mm.

Rumsresonanserna är minimerade vilket innebär att inspelning och avspelning kan göras i samma rum

Inga falska bastoner slås an (finns rumsresonanser aktiveras dessa även då toner från högtalaren ligger i närheten) detta medför att maskeringseffekten försvinner och mellan registret blir tydligare .

Dessa rum är också idealiska för tillverkare av högtalare,kablar,förstärkare mm för att utvärdera sina produkter. (varje m2 mjuk absorbent försämrar denna möjlighet)

Level 4

Rum över ca 150-200m3

ex Ref

5.1 filmmix (filmhuset Sthlm)

5.1 DTS filmmix London

5.1 filmix Trollywood

Level 5

Konserthus ,teatrar mm

ex Ref

Opera högskolan Sthlm (2000m2 AD panel)

Rummen fintunas med diffusion (speciella GH) alt mattor framför högtalaren för att ta hand om golvreflexen.

Tunna tyger som ramspänds finns också som tillbehör

Sommar hälsningar

Matts

Posted
Vad innebär level 3?

Calle

För att enklare hålla isär de olika åtgärdsförslagen/nybyggnationerna har jag valt att dela in dessa i olika nivåer enligt följande

Level 1

Alla första reflexer från högtalarna behandlas med hjälp av enbart diffusorer eller kombinerade basabsorbenter/diffusorer =MA moduler

Även frontväggen (bakom högtalaren) diffuseras (vid dipoler bakom dessa annars mellan högtalaren)

De värsta rumsresonanserna dämpas med variabla basfällor (V-4 samt V-6)

Level 2

Lika level 1 + taket diffuseras med Golden Horn moduler

Här uppgraderas alla diffusorer till MA moduler

Level 3

Dedikerade lyssningsrum där alla ytor (golvet ej inräknat) till ca 90 % täcks av MA moduler

Impuls svar och högtalarens frekvens gång återskapas i lyssningsposition (Diffusorns främsta uppgift är att bredbandigt sprida ut alla reflektioner som annars färgar och snedställer frekvensgången , försämrar ljudbild, ambience, detaljer,ger hårda s-ljud mm)

Efteklangsfältet ligger ca 15 dB ned jämfört mot direkt ljudet

Efrterklangstiden mellan 0.25-0,35s

Sabinsformel gäller ej i dessa rum

Dessa rum bildar också unika inspelningsrum för sång,trummor akustiska instrument mm.

Rumsresonanserna är minimerade vilket innebär att inspelning och avspelning kan göras i samma rum

Inga falska bastoner slås an (finns rumsresonanser aktiveras dessa även då toner från högtalaren ligger i närheten) detta medför att maskeringseffekten försvinner och mellan registret blir tydligare .

Dessa rum är också idealiska för tillverkare av högtalare,kablar,förstärkare mm för att utvärdera sina produkter. (varje m2 mjuk absorbent försämrar denna möjlighet)

Level 4

Rum över ca 150-200m3

ex Ref

5.1 filmmix (filmhuset Sthlm)

5.1 DTS filmmix London

5.1 filmix Trollywood

Level 5

Konserthus ,teatrar mm

ex Ref

Opera högskolan Sthlm (2000m2 AD panel)

Rummen fintunas med diffusion (speciella GH) alt mattor framför högtalaren för att ta hand om golvreflexen.

Tunna tyger som ramspänds finns också som tillbehör

Sommar hälsningar

Matts

Matts! Oj. Kunnig på detta område förstår jag. Tack för bra svar. Himla spännande. Jag har precis börjat försöka förbättra akustiken hos mig även om jag av äktenskapliga anledningar ;) inte kan gå hela vägen som det fantastiska rum som beskrivs hos Joacim. Grattis till det Joacim. :mm:

Det här med basfällor nämns redan på level 1 som om det alltid är problem med bas. Jag hade en man här som mätte och donade och sa att jag inte hade några problem med basen när han mätte och att jag således inte behöver basfällor. Kan det vara så bra eller är det en gradfråga? Däremot har jag besvär i lägre diskant och övre mellanregister.

Calle

Posted
Matts! Oj. Kunnig på detta område förstår jag. Tack för bra svar. Himla spännande. Jag har precis börjat försöka förbättra akustiken hos mig även om jag av äktenskapliga anledningar ;) inte kan gå hela vägen som det fantastiska rum som beskrivs hos Joacim. Grattis till det Joacim. :mm:

Det här med basfällor nämns redan på level 1 som om det alltid är problem med bas. Jag hade en man här som mätte och donade och sa att jag inte hade några problem med basen när han mätte och att jag således inte behöver basfällor. Kan det vara så bra eller är det en gradfråga? Däremot har jag besvär i lägre diskant och övre mellanregister.

Calle

Hej Calle B.

Basfällorna gör nytta i alla rum och är ju dessutom varierbara mellan 40 och 110 Hz!

Justeringsmöjligheterna gör att du säkert kan ta bort en problemfrekvens i ditt rum.

Självklart finns rum som är bättre och sämre i basområdet, men min erfarenhet säger att även bra rum kan bli bättre! :)

• 4 months later...
Posted

Dags för större uppgradering :mm::o !!

Efter att ha levt ett bra tag med systemet nu så kände jag att det fanns mer potential och att det gick att utveckla vidare...

Återkommer... om vad som hänt...:)

Posted

Efter att ha levt ett bra tag med systemet nu så kände jag att det fanns mer potential och att det gick att utveckla vidare...

Återkommer... om vad som hänt...:)

Spännande!!! :)

Posted

Återkommer... om vad som hänt... :)

Nu blev det svettigt :mm:

Posted

Efter att fått till hela systemet tillsammans med rummet nu under året så har det kommit lite tankar och idéer...

Det märktes ganska snart, även fast allt spelade väldigt fint, att det fanns mer potential att kunna få ut ur systemet. Ganska klara begränsningar märktes...

Det som låg "underbyggt" men som inte kunde komma fram var faktorer som; upplösning, bättre soundstage, bättre separation inom de olika registren, mer "air", än bättre "timbre".

Allt detta "märktes" ganska klart inom ett område inom anläggningen... :o

Nu har det blivit förändring...

Ett stort paket leverades...

Högtalare!!

IMG_3293.jpg

Rejält paketerad pall med stötvarnare...

IMG_3294.jpg

...och även tiltvarnare!

Posted
Var den rätt... :?: Annars gissar jag på Verity Audio Sarastro II... :D

Det var också en "rejäl gissning"... :shy:

Ni får ge Er till tåls lite, så kommer det snart... :D

Posted

Här kommer en bild på när de tagits ur sin rejäla förpackning, vilken är stor som en pall och väger drygt 200kg...

IMG_3297.jpg

...perfekt inslagna i väl vikt plast!

Posted

Hehe, jepp! Jag antar att jag inte är nära då, hmm..

Jag tyckte både jag och Timbre var på rätt spår, både Avalon och Verity kan jag tänka mig passar Boulder perfekt, hehe!

Nä, kom igen med nästa ledtråd! :)

Posted
Hehe, jepp! Jag antar att jag inte är nära då, hmm..

Jag tyckte både jag och Timbre var på rätt spår, både Avalon och Verity kan jag tänka mig passar Boulder perfekt, hehe!

Nä, kom igen med nästa ledtråd! :)

Det blir inga mer ledtrådar... :D

Snart kommer det vad det är... :D (Bilder på gång...)

Posted

Då var det dags att avslöja vad det blivit :mm: ....

Jag har hållit mig kvar i USA, och vid det ljudideal jag haft med de tidigare högtalarna...

Det har blivit uppgradering inom samma familj, Avalon, och de nya Avalon Indra! (Peo: Du var rätt ute direkt! :angry: :) )

Avalon Indra har tillverkats som en liten "kopia" av den designmässigt framgångsrika Isis, som kom för några år sedan. Avalon gjorde stora steg framåt med Isis jämfört med deras tidigare modeller, och detsamma "verkar" ( :mm: ) gälla för denna Indra...

Indran är gjord för att vara en "liten" kompakt högtalare och kunna anpassas till mindre rum, från ca 20kvm och uppåt (vilket ju passar mig och mitt rum mycket bra :mm: ), men den skall spela som en "stor" högtalare och ha alla dess attribut.

Några data: 104cm hög, 26 cm bred (samma som för Ascendant N) och hela 41cm djup

87dB och 4ohm (tycker om strömstyrka :app: ), 28Hz-25.000Hz, vikt 51kg

Relativt små mått, men den är rejält tung, solid och stabil för sin storlek (bara frontbaffeln ligger på drygt 4"!)

Man kan lugnt säga att det är en sanslöst stor skillnad mot mina tidigare Ascendant N... :app: !

(Återkommer med mer intryck längre fram, först lite mer bilder :mm: )

Här tas plasten av försiktigt...

IMG_3299.jpg

IMG_3300.jpg

IMG_3301.jpg

... och man kan se den fina finishen i lönn samt en skymt av den konkava 1"-diskanten i keramik.

Diskanten är konstruktionsmässigt en "kopia" av den som sitter i Isis (fast då i diamant), och med neodymium magnet.

Plasten nu borta och vi går lite närmare mellanregistret...

IMG_3310.jpg

IMG_3312.jpg

...3,5" konkav i keramik

Under så sitter 2st 7"-basar i Kevlar och komposit...

IMG_3314.jpg

...vilka är samma som i Ascendant N.

Här några bilder med olika ljussättning...

IMG_3308.jpg

IMG_3309.jpg

...som verkligen visar den fina finishen, och djupet i materialet.

Jag tycker jag hade tur med mina exemplar, och fick dem med egen "personlighet"...

IMG_3315.jpg

IMG_3304.jpg

IMG_3305.jpg

...verkligen fint. De är också perfekt par-matchade i fanéren!

Här en bild på nedre delen av dem...

IMG_3323.jpg

...som visar att de ar fasade nedtill á la klassiskt Avalon (vilket också skiljer mot Ascendant N)!