Absolute Audio Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 Vad jag har hört så behöver Avalon mycket kraft för att spela ut. Och temperaturskillnaden på mitt slutsteg säger samma sak. När jag hade Marten Miles 2or blev det knappt ljummet, nu med Avalon står det och glöder Även om Lavardin's Watt är mycket fina Watt så krävs det nog fler för att Ascendant verkligen ska blomma. Tittar man på matchning på mässor så är det ofta Ayre, Boulder, Spectral, VTL & Accuphase och alla är ju muskelmaskiner mer eller mindre. Än en gång Gigantisk dräggelfaktor på rum & rigg! Quote
Joacim Posted March 28, 2008 Author Posted March 28, 2008 calm: Tackar Hur jag kom in på Ayre... Det är några år sedan nu, 2005. Jag skulle uppgradera på CD-sidan och hade börjat läsa en hel del. Efter ett tag kom jag in på Ayre... Funderade först på C7-xe, men den fanns det ingen möjlighet att kunna låna hem, men istället så fanns C5-xe för ett ev lån (vilken då var helt ny i produktion, och hade börjat få strålande recensioner här och var). Jag lånade hem ett antal olika spelare som jämförelse, och valet föll enkelt på C5'an... Jag tycker den har fin klang och tonal karaktär. I sammanhanget då, så var den riktigt bra på flera parametrar; framför allt kontroll, ljudbild och avslappnad presentation. Jag upplevde den då som mer neutral i sammanhanget?! Om den går att jämföra med Boulder vad gäller neutralitet/svärta...svårt att säga direkt...?! Mycket troligt nej... Boulder är mycket troligt mycket starkare på dessa parametrar (har ej fått möjlighet att jämföra annat ännu!?). Boulder är ju känt för neutralitet/svärta, och jag hade ju inte alls denna nivå på systemet tidigare?! Det jag däremot har märkt är ju att Ayre'n tillsammans med Avalon har växt enormt med Boulder?! Jag upplever ju hela systemet nu som att ha mer neutralitet/svärta än tidigare (men både rummet och Boulder har ju kommit till...)?! Skulle inte Ayre'n hålla måttet, skulle jag kanske ändå inte uppleva skillnaderna som så stora?! ulfsan: Det går alltid att klättra...frågan är bara hur långt...och till vilka kostnder... Kombinationen Lavardin och JM Lab spelar ju riktigt fint ihop! Jag kom faktiskt in på Lavardin på just Din kombination, men då med Lavardin IS Ref (lyssnade nere i Malmö för ett antal år sedan, och blev tagen av Lavardin's musikalitet, upplösning och närvarokänsla)!! Kan tänka mig att Du är nöjd. Vi får väl se hur det blir med vinyl... Garanterat så skall det njutas och lyssnas rejält på musik framöver kansas: Håller med om kraften. Det "släpper" mycket mer från högtalarna, som försvinner helt nu mot tidigare. De spelar också med mer "auktoritet", kontroll och avslappnad än tidigare. Håller med om "fina" watt på Lavardinen, det är en liten "juvel" på sitt sätt. Vad gäller musikalitet och närvarokänsla så är det topp-klass! Quote
ulfsan Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 Håller med samtliga om att det är en fantastisk syn och tror säkert du så småningom kan finna ro att lyssna på God Musik i detta rum! Kul och intressant med ditt projekt (och att du visar oss det) också! Det finns ju två sanningar som man kan behöva inse. Det ena är att det är vägen som är målet och den andra är att det gäller att finna en ro och bara njuta av nuet.... Vad kallas sådant som egentligen är motsatser (men sanningar) och som gör att utvecklingen går stegvis framåt? Dialektik...? Lycka till Joacim! / Ulf Quote
calle_jr Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 Ett jättejobb du har lagt ner både på rummet och att hitta ett system av toppklass som spelar bra ihop. Mycket snyggt! Quote
Timbre™ Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Geografihifi... Har en jobbarkompis som nyligen har bott i närheten av Boulder så jag har fått höra mycket positivt. Nu är kartboken ingen hifilektyr men det är kul med genomgående teman när system planeras ihop och det finns ju många olika röda trådar att följa i hifivärlden. Ayre och Boulder ser ut att tala samma formspråk, utstråla samma dignitet och fungerar de dessutom bra ihop är ju cirkeln sluten. Mycket talar för att det bara blir musik och avkoppling i fortsättningen... :cool: Quote
ulfsan Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Geografihifi! Faktiskt bra utryck som det ligger mycket i.... ...varför krångla till det, när man kan göra det enkelt (vad gäller att underlätta val av utrustning och hålla en konsekvent, välfungerande linje t ex)... / Ulf Quote
Joacim Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Geografihifi! Faktiskt bra utryck som det ligger mycket i.... ...varför krångla till det, när man kan göra det enkelt (vad gäller att underlätta val av utrustning och hålla en konsekvent, välfungerande linje t ex)... / Ulf Håller med ... Quote
Joacim Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Ett jättejobb du har lagt ner både på rummet och att hitta ett system av toppklass som spelar bra ihop. Mycket snyggt! ulfsan & calle jr: Tackar Quote
Joacim Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Då är äntligen bakväggen klar ... Har hållit på ett tag och jobbat med bokhyllekonstruktionen på bakväggen, som också innehåller en diffusor-panel bestående av AD40/AD40-mix samt tygabsorbent i AD40-mix. Här kommer några bilder (som synes så ligger det verktyg och diverse annat skräp i hyllan...). Ovanför konstruktionen går det att skönja tidigare visad "V4" med AD20 diffusorer på (en bredd på hela 176 cm...) Totalt kommer det rymmas ca 1000 CD i hyllkonstruktionen (Hoppas det räcker... ) samt div tidningssamlare för alla HiFi-tidningar man samlat på sig... Här kommer vi lite närmare, bakom lyssningsposition... Diffusor-panelen har måtten 96*80 cm och är monterad så att mitten hamnar på 1 m, dvs lyssningsposition för örat Quote
Timbre™ Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Förhoppningsvis blir hela rummet klart till helgen då rummet skall "sys" ihop med en del tyger o dylikt. Det skall bli riktigt kul att få vara med å slutföra detta rum! Mvh Krelle Tankarna gick faktiskt till ditt eget rum nu när vi får se Joacims satsning växa fram. Det var en harmonisk plats för avkoppling och musik. Tysta omgivningar och ett så rofyllande lugn att musiken bara fanns där utan att vi satt och tänkte på tonala balanser, förstareflexer, rumsnoder och allt vad man kan komma på. Upplevde precis samma som Gunnar och vi satt och pratade om denna lyssningsharmoni hela vägen till Stockholms Central. Quote
Guest krelle Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Hej Timbre! Va roligt att ni gillade musikstunden hos mig för nästan exakt ett år sen! Ja ibland när man kommer hem från jobb så kopplar man bort problem, stress o dyl och bara riktar in sig på musiken. Jag kan glömma bort tid o rum ibland och timmarna går........men va bra man mår! Joacim: Det blir tjusigt med det gråa till ek! mvh Krelle Quote
calm Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Då är äntligen bakväggen klar ... Har hållit på ett tag och jobbat med bokhyllekonstruktionen på bakväggen, som också innehåller en diffusor-panel bestående av AD40/AD40-mix samt tygabsorbent i AD40-mix. Här kommer några bilder (som synes så ligger det verktyg och diverse annat skräp i hyllan...). Ovanför konstruktionen går det att skönja tidigare visad "V4" med AD20 diffusorer på (en bredd på hela 176 cm...) Totalt kommer det rymmas ca 1000 CD i hyllkonstruktionen (Hoppas det räcker... ) samt div tidningssamlare för alla HiFi-tidningar man samlat på sig... Här kommer vi lite närmare, bakom lyssningsposition... Diffusor-panelen har måtten 96*80 cm och är monterad så att mitten hamnar på 1 m, dvs lyssningsposition för örat Snyggt! Kul när man kan infoga akustikåtgärderna i "vanliga" möbler med förvaring på en gång. Skall bli roligt att se när du fått allt på plats. Hur stor blir ytan i ditt lyssningsrum? Calm Quote
Joacim Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Snyggt! Kul när man kan infoga akustikåtgärderna i "vanliga" möbler med förvaring på en gång. Skall bli roligt att se när du fått allt på plats. Hur stor blir ytan i ditt lyssningsrum? Calm Ja, jag blev riktigt nöjd med bakväggen Det är en konstruktion av diverse IKEA Billy-lösningar... I mitten där akustik-panelen sitter så är hyllkonstruktionen helt egen gjord. Vänster/höger om denna är Billy, men mitten är gjord med hyllplan (från garderobs-lösning) vilka sitter i utsidorna på Billy-hyllorna. Vi får väl se när allt börjar bli klart... Till helgen kommer det nog bli lite jobb med frontväggen, vänster/höger med de stora basabsorbenterna. Jag kommer att sätta absorbenttyg av samma sort som det som setts i AD40-mix bakvägg. Det sista steget blir sedan rent tyg, som kommer spännas (också samma tyg som ovan) runt omkring på bakvägg för att dölja extra lagren av gips. Sedan är det klart, och då kan det vara läge att fota hela rummet från lite andra vinklar än vad som nu visats?! Total yta, efter byggnation, ligger kanske runt 17-18 kvm?! Rummet upplevs ändå som ganska stort, men takhöjden ordinarie var också väldigt bra med ca 2,7 meter och det är nu drygt 2,4 meter upp till Golden Hornen. Ordinarie ligger rummet på drygt 21 kvm, så 3-4 kvm har försvunnit, och har istället i stort sett omvandlats till basabsorbenter över hela rummet?! Omvandlat i effektiva liter blir det ju många kubikmeter som nu har som uppdrag att "suga" och jämna ut i de nedre registren (Bara i taket är det några hundra liter...) Quote
Engelholm Audio Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Ordinarie ligger rummet på drygt 21 kvm, så 3-4 kvm har försvunnit, och har istället i stort sett omvandlats till basabsorbenter över hela rummet?! I hopp om att bidra med lite information till Joacims trevliga tråd: Level 3 tar i anspråk ca 60 cm vid frontvägg och ca 40 cm för dom andra (3) väggarna. Det är självklart bra om man kan avvara än mer inbyggnadsdjup, men det är nog att anse som extremt krävande/kvalitetsmässigt - ett level 3 rum går ju i standard inte av för hackor! Quote
Joacim Posted April 2, 2008 Author Posted April 2, 2008 I hopp om att bidra med lite information till Joacims trevliga tråd: Level 3 tar i anspråk ca 60 cm vid frontvägg och ca 40 cm för dom andra (3) väggarna. Det är självklart bra om man kan avvara än mer inbyggnadsdjup, men det är nog att anse som extremt krävande/kvalitetsmässigt - ett level 3 rum går ju i standard inte av för hackor! Ja, vi får väl se var det slutar efter det att SvanåMatts är klar... Quote
Joacim Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Då var äntligen frontväggen klar... De båda basabsorbenterna på vardera ca 600 liter har blivit beklädda med akustiktyg av 20 mm tjocklek. Tyget är detsamma som kommer komma i AD40-mix (har redan börjat montera lite på dem) Ovanför de båda basabsorbenterna har jag satt en liten Golden Horn-konstruktion. Nu kommer lite bilder... Först en bild på hela systemet och frontväggen som den nu blivit... Här kommer ett par bilder som visar vänster sida, och där vi rör oss lite närmare för varje bild... Här kommer en bild sett framifrån som också visar en del av vänster sidovägg... En bild på den lilla "Horn-konstruktionen"... Som avslutning en bild på hur AD40-mix kommer se ut med de grå akustiktygerna monterade... Quote
calm Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Mycket snyggt! Kul att du lyckats få både funktion och utseende att smälta ihop. Som ett dedikerat lyssningsrum måste detta vara det yppersta vad som går att prestera idag. Bara att gratulera! Calm Quote
Absolute Audio Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Snyyygt! Är det SD-kuddar eller Svanås kuddar som högtalarna står på?? / Kansas Quote
Engelholm Audio Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Då var äntligen frontväggen klar... De båda basabsorbenterna på vardera ca 600 liter har blivit beklädda med akustiktyg av 20 mm tjocklek. Tyget är detsamma som kommer komma i AD40-mix (har redan börjat montera lite på dem) Ovanför de båda basabsorbenterna har jag satt en liten Golden Horn-konstruktion. Nu kommer lite bilder... Först en bild på hela systemet och frontväggen som den nu blivit... Verkligen tjusigt!!! Personligen tror jag att en grön växt, kanske en garderobsblomma "modell stor" skulle sitta som en fläskläpp - estetiskt alltså! http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archi...2215_56404w.jpg Quote
Guest asimov66 Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Bara ställa blomman mitt på slutsteget och vattna rikligt OBS skämt Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Author Posted April 11, 2008 Mycket snyggt! Kul att du lyckats få både funktion och utseende att smälta ihop. Som ett dedikerat lyssningsrum måste detta vara det yppersta vad som går att prestera idag. Bara att gratulera! Calm Tackar Det har som sagt varit ett tungt och tidsamt projekt (hållit på sedan september...). Det ligger mycket "svett&själ" bakom... För hemmiljö och i normalrumsstorlek, så går det nog inte att göra så mycket mera, kanske... (man är ju på och pular och kommer på lösningar efter hand ) SvanåMatts själv är väldigt nöjd så här långt, både med kurvor och hur vi fått till konstruktionen/lösningarna. Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Author Posted April 11, 2008 Snyyygt! Är det SD-kuddar eller Svanås kuddar som högtalarna står på?? / Kansas Tackar Det är SD-kuddar. Viktanpassade. Vi har diskuterat runt Svanå-kuddar, om det skulle behövas. Det finns inget behov, så här långt... Högtalarna i sig själva, tillsammans med rummet, mäter så bra. Golvet spelar med i 40Hz-området, och det stör inte heller rums-kurvan (hade denna varit för hög så hade vi kanske jämfört med Svanå's?! Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Author Posted April 11, 2008 Verkligen tjusigt!!! Personligen tror jag att en grön växt, kanske en garderobsblomma "modell stor" skulle sitta som en fläskläpp - estetiskt alltså! http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archi...2215_56404w.jpg Det vore kanske inte helt fel... Rummet är ju OK, som det är men samtidigt är det också ganska "sterilt" inriktat. Det är lite som att gå in i en "kyrka", med alla olika paneler!? Har funderat runt att lägga till något (blommor kanske kan vara något)?! Ex en matta är bara att glömma, då hoppar SvanåMatts i taket! (Helst skall jag inte ens ha fåtöljen därinne, utan sitta på en pinn-stol... ) Quote
Joacim Posted April 11, 2008 Author Posted April 11, 2008 Bara ställa blomman mitt på slutsteget och vattna rikligt OBS skämt Om inte annat, så är det ju inte dumt med vattenkylning... Quote
Joacim Posted April 14, 2008 Author Posted April 14, 2008 Då är jag klar med montering av akustiktyg på AD40-mix i hela rummet... Tycker själv att det blivit rätt så bra, och att rummet lyft sig med det grå tyget mot panelerna i ek Det känns som om rummet lättats upp en aning?! Här kommer några bilder... Quote
Timbre™ Posted April 15, 2008 Posted April 15, 2008 Det är lite som att gå in i en "kyrka", med alla olika paneler!? Intressant för jag har vid några tillfällen fått lite av en sakral känsla i samband med konsekvent ombyggda lyssningsrum. Du har verkligen tagit steget fullt ut och jag kan bara tänka mig hur ett par Avalon återger musiken i denna miljö. Rummets och högtalarnas storlek ser också ut att vara i balans. Quote
Engelholm Audio Posted April 15, 2008 Posted April 15, 2008 Det vore kanske inte helt fel... Rummet är ju OK, som det är men samtidigt är det också ganska "sterilt" inriktat. Det är lite som att gå in i en "kyrka", med alla olika paneler!? Har funderat runt att lägga till något (blommor kanske kan vara något)?! Ex en matta är bara att glömma, då hoppar SvanåMatts i taket! (Helst skall jag inte ens ha fåtöljen därinne, utan sitta på en pinn-stol... ) Förstår vad du menar och här gäller det nog att hitta lösningar som kombinerar estetik med funktion. Investerar man stora pengar i ett lyssnignsrum/anläggning kanske det kan vara värt att titta på "plastblommor"? Dagens lyxigare varianter är verkligen trovärdiga - sen kan man ju ha religösa tankar kring just plastblommor... Quote
Joacim Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 Intressant för jag har vid några tillfällen fått lite av en sakral känsla i samband med konsekvent ombyggda lyssningsrum. Du har verkligen tagit steget fullt ut och jag kan bara tänka mig hur ett par Avalon återger musiken i denna miljö. Rummets och högtalarnas storlek ser också ut att vara i balans. Det har blivit bättre efter det att jag nu fått upp de grå absorbenttygerna på AD40-mix Det har verkligen lättat upp känslan. De spelar väldigt bra, och ger sitt yttersta Du har en poäng i storlekskombinationen mellan rum-högtalare! Ascendant fungerar väldigt bra i denna storlek av rum (de skall helst inte över rum på 30-35 kvm!? 20-30 kvm är perfekt för dem! Högre upp i serien, ex Eidolon och Isis så är dessa rumsstorlekar å andra sidan alldeles för små, då pratar vi kanske 40 kvm och uppåt?! Quote
Joacim Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 Förstår vad du menar och här gäller det nog att hitta lösningar som kombinerar estetik med funktion. Investerar man stora pengar i ett lyssnignsrum/anläggning kanske det kan vara värt att titta på "plastblommor"? Dagens lyxigare varianter är verkligen trovärdiga - sen kan man ju ha religösa tankar kring just plastblommor... Vi får väl se vad det kan bli så småningom... Quote
calm Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Är det inte just den sakrala känslan man vill uppnå i ett sådant här dedikerat lyssningsrum? Lyssnaren, utrustningen och det avskalade rummet,nedtonad belysning, tillsammans med favoritmusiken och kanske i kvinnligt sällskap. Vad kan bli bättre? Möjligen en liten espresso, en calvados och en liten ruta mörk choklad. För egen del kan jag inte tänka mig en bättre njutning än detta. Ja det finns förstås det onämnbara, men det här ligger fucking close! Calm Quote
Recommended Posts