Jump to content

Joacim's system


Joacim

Recommended Posts

McTvins: Tidigare hade jag högtalarna närmare frontväggen, och fick då också lite mer naturligt stöd från den. Genom utflyttningen så minskar detta naturliga stöd, medan jag vinner i andra parametrar som jag varit inne på (framför allt uppfattning av ljudbilden; djup/bredd/positioner av källor/närvarokänsla).

Till detta hör också att just Avalon tillverkar sina högtalare utan topp i botten, dvs de är hyfsat raka i sin design. Andra högtalarmärken har många gånger en topp i botten, vilken också kommer ned när högtalaren flyttas ut i rummet.

Men det är också en annan finess som kommer av att ha just dubbla subbar längst fram i ett rum av Svanå-modell, när man flyttat ut högtalarna längre ut i lyssningsrummet... De få rumsresonanser som är kvar i de lägre registen jämnas ut. Det känns då som att ljudet blir tightare och att rumskänslan (inspelningen från källan) ökas avsevärt. Sweetspot blir också bredare, det går ex att sitta flera och lyssna i bredd och få samma typ av upplevelse i de lägre registren.

Det är bla detta som gjort att "helheten" i systemet nu blivit än mycket bättre. Lyssningsintrycket, vad för typ av musik jag än lyssnar på har blivit mer naturligt och enhetligt, och därav också bla att jag kan spela mycket högre utan att uppfatta "ansträngdhet" från örat/hjärnan. Låter kanske som mumbo/jumbo, men uppfattningen är helt sann :)

Från början när Matts kom så hade vi också tänkt mäta energitidskurvan, men efter att ha ställt in och Matts bara lyssnat så var han inne på att det behövs inte mätas... Denna rapphet som jag tidigare pratat om kommer just från kombinationen; Svanå-rum/Utflyttade högtalare (utan starkt/direkt stöd från frontvägg)/Subbar absolut längst fram mot frontvägg och ut i hörnen.

Subbasarna löser problemet som normalt alla högtalare har när man flyttar ut dem i rummet, dvs de utsläckningsfenomen som då normalt uppstår.

En annan finess med subbarna, bla tack vare att de har förval, är att jag kan justera upp kurvan några dB i botten-området om jag vill och ändå kunna ha kvar en bra balans i systemet. Jag kan ha ett förval (rak/optimal Hz-kurva), och en kurva för typ hårdrock eller bio-läge där man kanske önskat lite extra skjuts i botten för upplevelsen. När vi höll på och mätte och ställde in så kallade vi denna möjlighet för "Ozzie-läget" (jag har bla börjat lyssna en hel del på gamla Ozzie-låtar). Om jag i detta läge lyfter upp botten med säg runt +6dB så behålls rappheten i basen i rummet!

Hoppas Du fått en lite bättre förklarad bild nu av anledningarna till mina förändringar?

Återkommer med att lägga in ny frekvenskurva för rummet, vilken sedan kan jämföras med min gamla frekvenskurva.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul att läsa om framstegen!

Själv har jag kommit till samma slutsats, att mina Avalon Ascendant behöver lite bottenstöd. Resultatet är helt fantastiskt! Kommer inte att kunna leva utan woofers i framtiden :D Kan tänka mej att en del av Avalon's karaktär kommer av att basen är inställd för vanliga rum och inte ekofri kammare. Just att slippa filter-framkrystad lågfrekvent bas i samma kabinett som mellan och diskant tror jag gör underverk.

Kanske dax för ett nytt besök snart... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja då var det dags att lägga in den nya kurvan som vi mätt fram (med subbar och utflyttade högtalare).

2.jpg

Kurvan har ju utvecklats en hel del jämfört med tidigare (se några sidor tillbaka). Framförallt så är det ju rumsresonansen som blivit bättre, och som förrutom själva kurvan har lett till de förbättrade intrycken.

Att diskanten viker av efter 10kHz, beror på SvanåMatts mik som viker av strax efter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Joacim

Vill inte låta kritisk men, jag ser bara skillnaden i 70-80Hz och 200-300Hz regionen som har blivit jämnare. 20Hz regionen ser jag ingen skillnad jämfört med tidigare. Kan du visa mätning utan sub skulle vara intressant. Men annars så ser det bra ut, ligger på +/-2,5dB, inte illa.

Jag skulle också vilja se CSD mätningen, om det går bra.

Tack

Link to comment
Share on other sites

Mctvins: Har tyvärr inga fler kurvor... :diss:

Ingen fara med kritiken ;)

Vi mätte och sparade bara frekvenskurvan i detta läge.

På SvanåMatts apparatur fick vi fram ett flertal kurvor under tiden vi höll på.

Om jag inte missminner (kanske bäst att höra med Matts...) så tror jag vi var några dB ned i området 60-70 Hz och nedåt, hela vägen mot 20Hz-området...?! Detta efter att högtalarna stod i sin nya utflyttade position. Matts kanske kan komma in med lite text runt förändringarna?!

Vi provade och ställde in subbarna på lite olika sätt (delning, fas, volym) och fastnade för denna kurva som den bästa. Vi både mätte och lyssnade efter varje justering. Vi fick ihop det perfekt när vi ställde om fasen till 180-grader från 0-grader. Kurvan bara "smälte ihop" i botten, under mätning med samtidig justering av fasen.

Vi började skruva på volymen först och sedan delningen (som slutade på 60Hz) samt sist fasen.

Jag skulle säkert kunna skruva lite till och justera, men frågan är om det skulle bli så mycket hörbart bättre?!

Sett till både den gamla och nya kurvan så är det ju ändå lite förändring!?

Den gamla var ju inte dålig, +/- 4,5dB, men den nya är ju ett totalt snäpp jämnare med +/- 2,5dB

Från 20-området upp till 100Hz, så är ju den delen nu mer jämn än tidigare. Tidigare hade jag rätt mycket total varians här (med en högre topp runt 60, och en lägre runt 30).

100-125Hz har också förändrats rejält (nedåt), och detta var Matts väldigt nöjd med. När vi byggde rummet så hade vi "problem" runt 125Hz, där vi letade mera "sug". Jag fick borra upp en V4 i taket för att trycka ned den extra då...

Även det större området 100-300Hz är nu jämnare.

I det stora hela är ju intrycket att det nu känns mer balanserat och jämnt vid lyssning sett över hela registret.

Men, som jag tidigare varit inne på så är det förändringen av rumsresonansen snarare än enbart den förändrade Hz-kurvan som lett till de nya stora intrycken.

Link to comment
Share on other sites

Låter all musik lika bra nu eller finns det plattor som låter sämre resp. bättre än tidigare?

Bra fråga...!

Tänker Du runt min nu senaste uppgradering, eller mer specifikt runt rummet i sig contra ett mer "normalt" rum?

Generellt, nu efter senaste uppgradering, så har det lyft ett snäpp till mot tidigare. Det har blivit bättre balans på all typ av musik. Jag kan också spela fler typer av inspelningskvaliteter nu. Inspelningar som tidigare kanske inte var fullt OK att lyssna på har växt, och är lyssningsbara. Det går i stort att stoppa i det mesta och det spelar bra.

Jag skulle nog säga att alla tidigare skivor nu låter bättre, vissa mer än andra!?

Hårdrock har lyft sig ett rejält steg, medan jazz lyft sig ett mindre steg. Klassiskt har också lyft sig ett rejält steg.

Närvarokänslan har ökat, och jag kommer närmare och längre in i inspelningsrummet än tidigare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inspirerad av många andra som har Golden Horn diffusorer på sidoväggarna ,så testade Joacim att flytta ut högtalarna närmare sidoväggarna (de kom också lite längre ut i rummet)

Detta medförde en förförande ljudbild (rena widescreen :o ) och att högtalarna helt försvann (Speciellt då klassisk musik spelades )

Vad som också inträffade var att det tappades några dB i botten

Förstod på Joakim att det inte var aktuellt att flytta tillbaka högtalarna så jag föreslog ett par slutna subwoofrar som skulle fylla upp de få dB (men viktiga ) som den nya placeringen medförde (skillnaden att ha högtalaren direkt mot bakväggen kontra en bit ut i rummet är ca 6dB i de lägre registren )

På Pro Audio sidan, där rumsresonanserna måste vara minimerade ,(så att inte mixaren luras av dippar och toppar och falska bastoner) , är det vanligt med en switch för denna anpassning

Sterophiles alla närfälts mätningar på högtalare (här gäller det att endast kolla in JA lyssningsrum som har en god kontroll av rumsresonanserna) är en guldgruva för att få en ungefärlig uppfattning hur en högtalar konstruktion klarar att prestera en hyfsat rak frekvensgång en bit ut i rummet under 100 Hz i ett SMT level 2 och 3 rum

Det är alltid lika faschinerande att placera in submoduler av god kvalitet i rum som har rumsresonanserna under kontroll

Integrationen är enkel eftersom inga fasvridande rumsresonanser stör inställningen

Frekvensgången från submodulen i närfält transporteras ut jämnt i rummet och ger den där extra dimensionen till ljudbilden (inspelnings lokalens storlek uppenbarar sig mm)

I Joacims fall så blev resultatet att rappheten (rena dipolbasen :mm: ) fanns kvar sedan tidigare kompletterat med en lågbas som kan justeras upp 6dB utan att tightheten påverkas

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det har nu gått nästan ett¨år sedan jag var in på tråden... :o

På det år som gått har det tyvärr inte blivit så mycket lyssnande jämfört med tidigare år, familj (två små barn) och arbete har varit tunga "tids-tjuvar"...

Fördelen med det här intresseområdet är ju att man kan komma tillbaka in i det igen ordentligt, om man varit lite distanserad ett tag :) . Anläggningen finns ju alltid där, och musikintresset är ju grundmurat i själen. På sätt och vis kan det vara ganska skönt att få lite distans och perspektiv, då denna hobby ibland också kan göra en lite konfunderad och föra en in på lite olika vägar. Känns som att man så att säga kan begrunda sitt system i tanken, utan att vara påverkad av det?!

Vad tycker jag om med systemet idag? Vad skulle kunna bli bättre sett till helheten? Kan dagens komponenter få möjlighet att än bättre kunna leverera deras inneboende styrkor?

Nu har jag kommit tillbaka till området igen under ett par månader tillbaka (börjat läsa runt lite, delta lite runt forum etc), och framför allt börjat lyssna lite mer seriöst igen.

Mina funderingar under senaste året har varit runt om det skulle kunna gå att utveckla beståndsdelar inom ljudbilds-området ytterligare. Detta område är den del jag känner som blivit en än mer betydelsefull del i hela systemet (komponenter och rum) sett till de uppdateringar jag löpande gjort under senare år. Man kan säga att "essensen" runt lyssnandet har "kokat ned" till delar av detta område.

I begreppet "ljudbild" ser jag områden som:

-tydlighet i presentationen sett mot bakgrunden

-3D-bild, djup/bredd men också individuellt positioner i ljudbilden från olika källor som röster och instrument

-bibehållande av parametrar inom ljudbilden i takt med att ljudnivå ökar (avslappnadhet om man nu kan säga så)

-naturlighet i presentation och upplösning sett till inspelning

Detta har lett fram till att jag beslutat mig för uppdatering av systemet.

Jag har funnit en ingrediens som svarat upp mot det område jag är inne på ovan, och förtydligat ett flertal parametrar.

Återkommer inom kort med mer info om vad det rör sig om, och vad det är jag uppnått ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den förändring jag varit inne på nu är på kabel-sidan!

Jag har tidigare haft intrycket att kablar kan vara ett sätt att "krydda" anläggningen, utifrån vilket typ av system man har (ex ljusare eller mörkare karaktär) samt att också upplösningen skulle kunna påverkas positivt. Jag har vidare heller inte tidigare haft intrycket att kablage skulle kunna påverka hela systemets karaktär och presentation på ett "stort" sätt.

Det hela började runt en diskussion om att jag borde prova något, utifrån det jag var ute och sökte efter (presentation och soundstage).

Jag lånade hem en signalkabel, och kopplade in den mellan min Ayre CD och Boulder försteget.

Jag lät det hela stå på under 12 timmar, utan att ha lyssnat, spelandes endast Ayre's inbrännings-spår för kablage och utrustning.

Dagen efter satte jag i en skiva, med en låt av Alisson Krauss, vilken jag lyssnat till många gånger som "referens" i systemet.

Det räckte med att jag spelade runt 15 sekunder av öppningen för att inse en klar och remarkabel förändring... :o

Förändringen var så stor, så den kunde liknas med om jag skulle bytt delar av systemet...! (Har tidigare inte upplevt detta runt kablage, trots att jag i det här läget heller inte hade "dåligt" kablage i form av Cardas Golden Ref.)

Upplevelsen var att hela min soundstage flyttades tillbaka runt en halvmeter mot frontväggen. Soundstagen fick också en klar förändring i upplevd 3D-karaktär, höjden växte rejält (Alisson's röst förflyttades runt 40cm snett uppåt vänster) tillsammans med att bredden blev mycket bättre. Kort sagt så växte ljudbilden på alla ledder.

Detta var ju en "rysare"....-en kabel... :o

Det var ju också detta jag var ute efter från början :)

Vidare så blev det också en stor skillnad i upplösningen (än högre utan att bli för ljust eller vasst - bara mer och klarare/bättre) samt "svärtan" i presentationen. Ex Alisson's röst blev betydligt mer klar, tydlig och definierad sett till totala genomförandet (ex vibratot i hennes röst kom igenom klart och tydligt genom hela stycket samt att det tydligt gick att höra hennes röst-avslut vid varje tonstycke som ett klart hest "väsande"). Positionerna hos resten av bandets källor visade på samma effekter.

På det stora hela kunde jag nu också spela betydligt högre samtidigt som ljudbilden fortsatt var framskjuten och avslappnad.

Hela testet slutade med att jag faktiskt har bytt ut hela kablaget mellan komponenterna...(högtalarkablar samt signalkablage mellan CD-Försteg samt Försteg-Slutsteg).

Jag återkommer närmare runt vad detta byte gjorde sett till ovan beskrivet med endast en kabel, samt vad det är för kablar jag egentligen talar om här :mm:

Link to comment
Share on other sites

Den förändring jag varit inne på nu är på kabel-sidan!

Jag har tidigare haft intrycket att kablar kan vara ett sätt att "krydda" anläggningen, utifrån vilket typ av system man har (ex ljusare eller mörkare karaktär) samt att också upplösningen skulle kunna påverkas positivt. Jag har vidare heller inte tidigare haft intrycket att kablage skulle kunna påverka hela systemets karaktär och presentation på ett "stort" sätt.

Det hela började runt en diskussion om att jag borde prova något, utifrån det jag var ute och sökte efter (presentation och soundstage).

Jag lånade hem en signalkabel, och kopplade in den mellan min Ayre CD och Boulder försteget.

Jag lät det hela stå på under 12 timmar, utan att ha lyssnat, spelandes endast Ayre's inbrännings-spår för kablage och utrustning.

Dagen efter satte jag i en skiva, med en låt av Alisson Krauss, vilken jag lyssnat till många gånger som "referens" i systemet.

Det räckte med att jag spelade runt 15 sekunder av öppningen för att inse en klar och remarkabel förändring... :o

Förändringen var så stor, så den kunde liknas med om jag skulle bytt delar av systemet...! (Har tidigare inte upplevt detta runt kablage, trots att jag i det här läget heller inte hade "dåligt" kablage i form av Cardas Golden Ref.)

Upplevelsen var att hela min soundstage flyttades tillbaka runt en halvmeter mot frontväggen. Soundstagen fick också en klar förändring i upplevd 3D-karaktär, höjden växte rejält (Alisson's röst förflyttades runt 40cm snett uppåt vänster) tillsammans med att bredden blev mycket bättre. Kort sagt så växte ljudbilden på alla ledder.

Detta var ju en "rysare"....-en kabel... :o

Det var ju också detta jag var ute efter från början :)

Vidare så blev det också en stor skillnad i upplösningen (än högre utan att bli för ljust eller vasst - bara mer och klarare/bättre) samt "svärtan" i presentationen. Ex Alisson's röst blev betydligt mer klar, tydlig och definierad sett till totala genomförandet (ex vibratot i hennes röst kom igenom klart och tydligt genom hela stycket samt att det tydligt gick att höra hennes röst-avslut vid varje tonstycke som ett klart hest "väsande"). Positionerna hos resten av bandets källor visade på samma effekter.

På det stora hela kunde jag nu också spela betydligt högre samtidigt som ljudbilden fortsatt var framskjuten och avslappnad.

Hela testet slutade med att jag faktiskt har bytt ut hela kablaget mellan komponenterna...(högtalarkablar samt signalkablage mellan CD-Försteg samt Försteg-Slutsteg).

Jag återkommer närmare runt vad detta byte gjorde sett till ovan beskrivet med endast en kabel, samt vad det är för kablar jag egentligen talar om här :mm:

Det är ett par Wireworld Platinum Eclipse från hovleverantören. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid haft en skeptisk uppfattning till kablage iom att det nästan alltid finns helt vanliga kablar/ledningar inne i slutsteg och cd spelare och andra elektriska apparater, och jag personligen har aldrig upplevt en förbättrning. Men med det sagt så kan jag också tänka mig att med rätt elektronik från början kunde kanske kablaget på utsidan göra skillnad, jag har själv aldrig haft tillräckligt bra elektronik för att kunna göra den bedömiongen. Men berätta gärna vilka kablage du använder och hur var och en gör din anläggning bättre, jag är som sagt skeptiker men inte omöjlig :).

Link to comment
Share on other sites

figge: En gissning. Du får ge Dig till tåls lite... :)

snoken: Jag håller delvis med Dig här! Jag har själv tidigare varit skeptisk runt kablage. Längre bak i min tråd har jag tidigare också skrivit lite runt att jag haft lampsladdar inkopplat i systemet i musikrummet. Jag har inte sett att kablaget i sig lett till några "kliv" genom alla mina tidigare år, utan mer små "skiftningar" runt upplösning sett över frekvensspektrat!? Jämfört med normal lyssningsmiljö i ex ett vardagsrum så ger mitt akustiskt anpassade musikrum möjlighet för alla ingredienser i systemet att kunna visa sin fulla potential på ett bättre sätt. Finns det begränsningar i de olika länkarna så kommer det fram ganska tydligt.

Det jag tidigare gått och funderat runt har varit just ljudbilden, sett till mitt system, och att denna med tanke på också just systemet "borde" kunna vara bättre. Dvs systemet borde kunna prestera bättre inom detta område, då det akustiska rummet i sig inte borde vara en begränsning, och hårdvaran i systemet är "känt" för att just vara starkt inom presentation av "ljudbild".

Det är som om dessa produkter nu har "blommat ut", och har möjlighet att kunna leverera på ett än bättre sätt?!

När jag väl lånade hem den där första kabeln så var jag också fortsatt lite "skeptisk", med tanken om att det kanske trots allt "bara" skulle röra sig om förändringar inom området "skiftning" :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket glad åt att du gick mot kabel "träsket" med en liten vetenskaplig och skeptisk syn på saken då posterna om hur det låter och upplevs kommer vägra tyngre i mina ögon. Någon som i förhand säger att "jag ska skaffa den o den kablen för att då låter det bättre" är i mina ögon redan dömd att uppleva skillnader som absolut inte finns. Men med din inställning så vet du att det kan inte kommer ändra maträtten från fisk till kött utan då hellre krydda den lite.

Link to comment
Share on other sites

Efter inkoppling och inbränning av de andra kablarna, ytterligare en signalkabel samt högtalarkabeln, så var lyssningsintrycket att "allt" bara kom än mer på plats i systemet.

De intryck jag hade från den första kabeln förstärktes ytterligare ett steg.

Ex Allison's röst tog ett litet steg till upp åt vänster uppskattningsvis inte mer än runt 10 cm, men hennes röst blev ytterligare ett snäpp tydligare. Ljudbilden förstärktes ett klart snäpp till, och blev nu mer tydlig och definierad framför allt utifrån 3D-karaktär. Det är än lättare att förnimma inte bara positionerna på källorna utan också djup-positionen emellan dem. Detta har kommit att bli än tydligare när jag spelar bra inspelad klassisk musik, där orkesterns olika delar framträder på ett mycket realistiskt sätt framför en såsom en mer "komplett" scen.

Ljudbilden har också förflyttats totalt sett ännu ett litet steg mot frontväggen, upplevt som ytterligare runt 20 cm mot den tidigare förflyttningen.

Sammantaget kan jag också säga att upplösningen blev ett steg bättre, ex Allison's väsande i rösten förtydligades än lite bättre. (Den första kabeln gav här ett större steg, än vid införandet av de andra två).

Jag upplevde en ytterligare förbättring mot tidigare kopplat till uppfattning av systemets frekvenskurva, och det var att botten i systemet tightades upp och blev renare samt tydligare. Upplevelsen är att jag fått lite extra botten, men det tror jag inte det är utan det är nog mer att den är "tydligare" definierad?! Det känns som att högtalaren drivs mer effektivt, och på ett mer klart och fast sätt än tidigare?! Vid jämförelse så är det framför allt nya högtalarkabeln som levererat denna specifika skillnad.

Totalt sett måste jag ändå säga att jag är mer än nöjd (trots en rejäl investering :blush ), då jag fått fram det jag tidigare gått och funderat runt att kunna få fram från systemet.

På ett sätt är det som om jag skulle bytt ut och uppgraderat någon komponent i systemet, så stor känns skillnaden!

Jag kommer ihåg upplevelsen av steget när jag först började spela på Avalon Indra jämfört med min Ascendant (och det var också en stor skillnad i investering), men frågan är om inte detta steg på ett sätt faktiskt är större musikaliskt sett?! Indra contra Ascendant handlade mycket om upplösning sett till hela frekvensregistret, inte så mycket om själva soundstage-upplevelsen?!

Figge och Musicus: Ni har varit rätt ute... ;)

De kablar jag uppdaterat med kommer från Wire World.

Det är Platinum Eclipse på signalsidan och Eclipse 6 på högtalarsidan.

Link to comment
Share on other sites

Apropå kablar så hade jag nöjet att testa Isoteks nya nät och dc-fälla Syncro.

http://www.isoteksystems.com/cgi-bin/news.pl

Mycket intressant bekantskap måste jag säga. Tanken är att denna kabel skall ligga först i systemet och "rätta upp" sinuskurvan och att eventullt nätfilter placeras därefter och plockar upp nätstörningar.

För mig som har ett ganska avancerat system i nätdelen betående av Quantum x4 och Nordost Thor och ASR:s mycket väl utvecklade strömförsörjningssystem med batteridrift och separata nätdelar till vardera kanal, så kunde jag ändå konstatera att den nya Syncron gav effekt.

Upplevde en tightare bashantering och en lugnare diskant, vilket framförallt hördes vid röstbehandling. En avspändhet kombinerad med en tydligare artikulering.

Jag skall vid tillfälle testa två Syncro mot vardera MF Supercharger 750 slutstegen som har ett transformatorsurr som inte påverkar utsignalen men är lite enerverande ändå.

Den nya Syncron kombinerar strömbehandling med en riktigt bra strömkabel för priset av en enbart mycket bra strömkabel, ca 9 kkr.

Kommer också att testa WW Platinums datakabel och se vad den kan göra med systemet.

Kabeltest är mycket intressanta och förändrar en hel del till förhållandevis rimliga kostnader.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Testade du några andra kablar? AC för väl även Synergistic och MIT.

Nej, det blev aldrig så...

Jag kom i diskussion med AC, runt mina tidigare tankar som jag gått och funderat runt. De "känner" också mitt system och det jag får ut från rummet ganska väl, dvs karaktären i systemet (Även om jag inte bara har AC-produkter i mitt system :blush , Cardas, Ayre och Avalon kommer från annat håll).

Den första kabeln jag först lånade hem, fick jag nästan "rakt i handen" utifrån den diskussion jag påbörjat, utan att det var vidare diskussion runt kabeln i sig.

Det var mer som "-Låna hem den här, och hör vad Du tycker, jag tror det kan vara passande..."

Vilket jag tidigare var inne på i tråden, så var jag allt lite "skeptisk" när jag var på hemväg med den lilla kabeln i sin låda... :o

Detta vände ju drastiskt efter att jag satte igång anläggningen under nästa dag.

Påföljande tid så gick beslutet ganska snabbt att även se över kablage inom förstärkeriet och till högtalarna. I mellan-perioden lånade jag också hem högtalarkabeln, och "fyllde på med". Det kändes bara rätt hela vägen, så det var ingen egentlig stor tvekan. Jag själv tvekade lite runt vilken nivå jag skulle gå till på högtalarkabeln, och var själv ett tag uppe på tankar runt WW Gold Eclipse 6, men AC riktade mig istället mot att jag skulle få bättre balans med den "enklare" (och mycket billigare :app: ) Eclipse 6. Detta utifrån att jag ju i mina Indra har keramiska element vilka är relativt högupplösta i grunden.

Nu efteråt och sett till helheten (utan att ha lyssnat till Gold), så känner jag själv att jag har riktigt bra balans i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Apropå kablar så hade jag nöjet att testa Isoteks nya nät och dc-fälla Syncro.

http://www.isoteksystems.com/cgi-bin/news.pl

Mycket intressant bekantskap måste jag säga. Tanken är att denna kabel skall ligga först i systemet och "rätta upp" sinuskurvan och att eventullt nätfilter placeras därefter och plockar upp nätstörningar.

För mig som har ett ganska avancerat system i nätdelen betående av Quantum x4 och Nordost Thor och ASR:s mycket väl utvecklade strömförsörjningssystem med batteridrift och separata nätdelar till vardera kanal, så kunde jag ändå konstatera att den nya Syncron gav effekt.

Upplevde en tightare bashantering och en lugnare diskant, vilket framförallt hördes vid röstbehandling. En avspändhet kombinerad med en tydligare artikulering.

Jag skall vid tillfälle testa två Syncro mot vardera MF Supercharger 750 slutstegen som har ett transformatorsurr som inte påverkar utsignalen men är lite enerverande ändå.

Den nya Syncron kombinerar strömbehandling med en riktigt bra strömkabel för priset av en enbart mycket bra strömkabel, ca 9 kkr.

Kommer också att testa WW Platinums datakabel och se vad den kan göra med systemet.

Kabeltest är mycket intressanta och förändrar en hel del till förhållandevis rimliga kostnader.

Calm

Jag har också hört mycket intressant och gott om den Isotek-kabel Du är inne på. Det Du nämner just runt bashantering har jag också hört från annat håll, och från ett helt annat system.

Jag har också hört att WW's billiga Aurora5 skall kunna ta hand om just trafosurr?!

Link to comment
Share on other sites

Visst är det intressant med kablar o strömprodukter om man tycker att man får förbättringar i rätt riktning.

Vad har ni för erfarenheter ang inbränning av el produkter :?:

När jag skaffade min Ayre CD, nu för många år sedan, om jag inte missminner mig så tyckte jag den var lite "vass" och "kantig" till en början?! De rekommenderar själva inbränning under något 100-tal timmar.

När jag skaffade Boulder-förstärkeriet så var det bara att köra, och jag tyckte det spelade hur bra som hellst direkt?! Men nu, efter att Bouldern spelat ett bra tag så undrar jag ibland om den faktiskt inte spelar bättre?! Nu har jag ju ändrat om så mycket, så det går kanske inte att säga klart, men jag hade lite av denna reflektion även innan jag skaffade subbarna för något år sedan?!

Generellt tror jag det har positiv effekt, men det kan nog också variera från produkt till produkt?!

Vad gäller ex högtalare, och efter att ha haft två par Avalon, så har inbränning/inspelning haft klar och mycket stor effekt på presentationen. Här känns det nu som att de bara blir bättre och bättre med tiden?!

Link to comment
Share on other sites

Det var värst vad Du gått bakåt i tråden Björn B ;):o

Japp,

som nybliven fader till en fin dotter finns mången namn och "hårda" diskutioner vilket som är bäst.

Indra kommer nog att bli ett av dem.

Så jag är extra lyhörd var det används och var det finns.

Hittade av en slump att det även användes inom Euphonia.

bb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...