Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tänkte kort presentera mitt system.

Har varit medlem att bra tag på Euphonia, men jag har inte varit så aktiv i olika topic's :blush

Här en bild på anläggningen som den ser ut idag.

IMG_2998.JPG

Rum: Svanå Miljöteknik (troligen level 3, ännu inte slutmätt... :shy: ) (2 st anpassade basabsorbenter om vardera 600 liter i frontvägg, 13 V4'or nere vid golv och uppe i tak, AD40 i frontvägg, AD40-mix på sidoväggar, Golden Horn på sidoväggar och i hela taket samt en kombination av AD40/AD40-mix/AD20 i bokhyllekonstruktion på bakväggen)

Högtalare: Avalon Ascendant N, i lönn

CD: Ayre C5-xe

Slutsteg: Boulder 1060

Försteg: Boulder 1010

Högtalarkabel: Cardas Golden Reference

Signalkablar: Cardas Golden Reference

Strömkablar: Cardas Golden Reference

Rack: Spider-rack, från Finite-elements

Kabel-stöd: Cardas myrtle wood blocks

Kontaktskydd: Cardas Caps över alla in-/utgångar

Högtalarstöd: Sonic Design dämpkuddar

Strömfördelare: Furutech e-TP60E med GC 303 anpassad för 16A

Vägguttag: Furutech FT-SWS (G), 16A

Strömförsörjning: Separat dragen 2,5 mm2 EKLK till vägguttaget på egen 16A-koppling i elskåpet med separat strömskydd

Tänkte att jag längre fram kommer lägga in lite fler bilder och kanske skriva lite mer om anläggningen!?

Edited by Joacim
  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ser riktigt snyggt ut :mm:

Det finns nog inte många anläggningar med Boulder i Sverige ;)

Tänkte att jag längre fram kommer lägga in lite fler bilder och kanske skriva lite mer om anläggningen!?

Hoppas "längre fram" betyder "snart"....

//Eliot

Guest Audio Concept
Posted

Joacim,

vad kul att rummet börjar komma i ordning... blir spännande att se bilderna.

Har du provspelat än?

mvh, Audio Concept

Posted

Som alla andra så sitter jag och drägglar för att få se mer :mm::mm::mm: En riktigt tungt system från Colorado's hifi-disktrikt. Om man tänker på geografin måste ju dessa komponenter spelat tillsammans under utveklingsfasen några gånger iaf.

Posted

Hej

Riktigt tjusig anläggning. Vill dock säga att det finns åtminstone en Boulder anläggning till inom forumet.

Jag har 1060 och 1012. Behöver väl knappast sägas att det spelar lysande tillsammans med lite annat smått och gott.

Återkommer med bilder mm.

Hälsningar

Putte

Posted

Här kommer lite mer bilder...

Återkommer med förklaringar runt systemet, och hur jag har hamnat med det jag har...

Här först ännu ett par bilder på systemet, där frontväggen med AD40 kommer fram mer tydligt.

IMG_3072.JPG

IMG_3107.JPG

Här är en bild på vänster sidovägg, med AD40 mix (ej färdig då det skall vara grå tyg-absorbent i varje AD40-mix) samt Golden Horn konstruktion. Ni kan se diverse borr-hål i AD40-mix panelerna, och dessa hål är för absorbtion av 125 Hz.

IMG_3094.JPG

Här en bild på frontvägg, med V4'or uppe i taket samt Golden Horn konstruktionen som täcker i stort sett hela taket. Mellan Golden Hornen sitter anpassad akustikpanel (den vita med hålen i) som absorberar i 160 Hz området.

IMG_3086.JPG

Här en bild på bara taket med Golden Horn'en.

IMG_3095.JPG

Här en bild på bakväggen, med en stor V4 beklädd med AD20 runt om (klar idag :mm: ). Denna sitter uppe på en bokhyllekonstruktion. I denna bokhylla sitter också, i lyssningshöjd, en inbyggd diffusorpanel bestående av AD40 samt AD40-mix i storlek 96*80 cm (perfekt för att kunna sitta två i bredd och lyssna, utan att behöva störas av bak-reflexer).

IMG_3097.JPG

Då är det dags att komma lite närmare in på systemet :mm:

Först ett par bilder på Cardas Myrtle Wood blocks, vilka jag har under kablarna.

IMG_3004.JPG

IMG_3059.JPG

Över till el-sidan, med strömfördelaren...

IMG_2988.JPG

IMG_3067.JPG

IMG_2991.JPG

Då är det väl dags att komma lite närmare på kabel-sidan, med Cardas Golden Reference... :mm:

Högtalar kabel

IMG_2989.JPG

Power kablar

IMG_2990.JPG

Signal kablar

IMG_2993.JPG

IMG_2992.JPG

Strömkabel-koppling "a la bygg-arbetsplats" till Boulder 1060...

IMG_2969.JPG

Då börjar det väl bli dags att komma lite närmare in på systemet... :mm:

Först några bilder på mina Avalon, med en underbar finish som inte riktigt kommer fram på bild...

IMG_3069.JPG

IMG_3070.JPG

IMG_3092.JPG

Här kommer några bilder på "juvelen" i anläggningen, som ser till så att allt hålls under kontroll med en samtidig enormt hög upplösning, Boulder 1060... Enorm finish på arbetet, med passform som påminner om en "Schweizisk klocka".

Tyngd på uppemot 100 kg...

IMG_3078.JPG

IMG_3080.JPG

IMG_3062.JPG

IMG_2994.JPG

Här syns verkligen storleken på slutsteget...

IMG_2980.JPG

Över till det "delikata" försteget Boulder 1010, som tar hand om de inkommande och utgående signalerna med "fingertopps-känsla"...

IMG_3074.JPG

Bildspelet fortsätter i ny tråd!

Posted

Fortsättning på bildspelet från tidigare reply...

IMG_3076.JPG

Knappar och reglage är av handpolerad stål (en av mina favoritskivor...), och knapparna är av kullager-princip...

IMG_3075.JPG

IMG_3076.JPG

Några bilder på baksidan av Boulder 1010, där vi också kan se att jag satt Cardas-Caps för alla icke använda in-/utgångar...

IMG_3064.JPG

IMG_3066.JPG

Här kommer några bilder på Ayre C5-xe, som är en multi-format spelare...

IMG_3108.JPG

IMG_3109.JPG

Tripp, trapp och trull...

IMG_3110.JPG

IMG_3072.JPG

IMG_3073.JPG

Som tidigare sagt, jag återkommer lite längre fram med mer runt systemet, och då i text

Posted

Ahhhhh, snygga bitar.

Har du byggt akustiken parrallellt med ankaffandet av elektroniken eller har du kunnat göra

ljudjämförelser före/efter att väggpaneler och annat kommit på plats ?

Guest krelle
Posted

Grattis till det nya tjusiga rummet! Den sista v-4:an blev ju snygg med panel på. Det här är ju drömmen för mig att någon gång kunna bygga ett dedikerat musikrum i en kåk så man slipper tänka på grannar osv....

Mvh Krelle

Posted

Mycket fina bilder!

Intressant att få reda på hur du har funderat inför uppbyggnaden av ditt system? De olika komponenterna och vad du vill åstadkomma med kombinationen.

Hur ser ditt ljudideal ut?

Har lyssnat några gånger på Avalon och senast var väl på mässan på Sheraton i Stockholm då man fått till det riktigt bra. En underbar högtalare som dock kräver ordentlig matchning.Boulder har jag hört ett otal gånger och finner dem utmärkta, men aldrig tillsammans med Ayre. Spännade combo och ett utmärkt lyssningsrum förstår jag, men beskriv gärna hur det låter om det går.

Mvh

Calm

Posted
Här en bild på frontvägg, med V4'or uppe i taket samt Golden Horn konstruktionen som täcker i stort sett hela taket. Mellan Golden Hornen sitter anpassad akustikpanel (den vita med hålen i) som absorberar i 160 Hz området.

Här har du lagt ner både tid, kraft och energi i detta lyssningsrum... :o:mm: Kan tänka mig att elektroniken direktkvalificerar sig till ryggskottshifidivisionen.

Posted

Meget spennende anlegg, ikke minst stor kudos for å ha tatt akustikken på alvor, nydelig!! :app::D ......

mvh

Guest krelle
Posted

Jag fick igår kväll äran att lyssna på detta system i det fina rummet. Musiken var skiftande från diverse rock, blues till jazz och klassiskt.

Ja detta spelade fantastiskt bra, vilket jag misstänkte redan för ngn månad sedan då jag fick höra ett litet smakprov med en Proson-reciever kopplade med elsladd till Avalonhögtalarna. Redan då hörde man vartåt det lutade. Nu med Boulder elektronik och högtalarna intrimmade och inplacerade släpper ljudet helt från högtalarna. Ljudbilden har ett djup och bredd som jag gillar. En annan grej jag la märke till var den kontroll, exakthet som detta system spelar i detta rum. Inga aggressiva tendenser i övre register utan luftigt och välupplöst.

Ja detta låter väldigt likt verkligheten, musiken berör och det är väl det man strävar efter!

Förhoppningsvis blir hela rummet klart till helgen då rummet skall "sys" ihop med en del tyger o dylikt. Det skall bli riktigt kul att få vara med å slutföra detta rum!

Mvh Krelle

Posted

Ispirerande!!

Det vore verkligen intressant med lite macrobilder på front, bak o sidoväggar för att få en helhetsuppfattning av rummet och systemet :blush:mm:

Posted

Oj, det blev mycket och trevlig respons på så kort tid :o:)

ulfsan: Ja, vad skall jag säga om Boulder...annat än att det är riktigt riktigt bra och "tungt"...?! Enorm byggkvalitet, genomtänkt design, stor hänsyn till in-/utgående signaler, neutralitet, kontroll, ljudbild, mm mm

Vad gäller Lavardin IT... absolut ingen dålig förstärkare... men...

Hur kunde jag då hamna på 1010, och 1060...

Det hela runt Boulder började egentligen redan så långt tillbaka som 2006.

Jag var in på Audio Concept en dag, och träffade Robert som sa att han framöver skulle få in något riktigt riktigt bra...Boulder.

Efter att jag fått hem mina Ascendant, och spelat dem ett tag med Lavardin IT, så kände jag att det saknades en hel del i upplevelsen men framför allt att högtalarna hade mer att ge. Nedre registret var inte riktigt optimalt vad gällde upplösning och kontroll, storlek/djup på ljudbild inte helt OK, generell upplösning över registren ?!, neutralitet ?! (Lavardin har en lite trevlig värme, men neutralt mot källan?!)

Jag kan inte direkt säga att jag var "familjär" med Boulder när Robert nämnde det för mig då direkt. Jag hade hört talas om märket och sett lite i tidningar osv, men aldrig sett eller lyssnat.

Jag började läsa på en hel del runt omkring, och en bild började bli tydligare... Boulder, Avalon, Ayre har historiskt haft nära kontakter med varandra genom åren. Omväxlande demat med varandras saker etc. Liknande ljudfilosofier (som kanske inte alla gånger gått hem fullt ut hemma i US - neutralt, hänsyn till källan mm). De ligger alla i samma stad, Boulder, och har gjort under ett antal år.

Det började bli intressant, och framför allt "neutralitet" och generell "ljudfilosofi" triggade mig. Jag har mer och mer börjat dra mig mot neutralitet, dvs så som det är producerat skall helst kunna komma ut så "oförvrängt" som möjligt.

Kontaktade Robert efter en stund, och nya 800-serien var på väg in (810 och 850 mono's). Jag bokade upp den för lån, innan den faktiskt kom hem (inga problem där Robert, tack :) )

Den kom hem, och jag kopplade upp och lät allt stå på och "dra" över natten.

Kopplade på dag 2, och redan inom kort lyssning var det stor skillnad mot IT'n (ulfsan: :o ): kontroll och upplösning i botten, bättre ljudbild och perspektiv, generellt ett snäpp bättre upplösning över hela registret, lugnare och stabilare presentation.

Jag hade bestämt mig, det skulle bli ett byte till 800-serien längre fram.

Tiden gick och jag började fundera, inte om Boulder var rätt utan mer om 800 var rätt sett till ett längre perspektiv; vad om nya högtalare framöver (matchningen med Ascendant var perfekt, inget kändes för litet eller för stort), vad om jag byter upp på signal-sidan etc.

Jag började fundera på om jag inte skulle kombinera något ur 800-serien och 1000-serien istället.

Lång historia kort, efter diverse diskussioner med olika personer så föll valet istället på att gå fullt ut med 1000-serien istället.

Detta lite utifrån att det är ett "system for life", och som kan driva det mesta...

Så här långt kan jag bara säga att jag är fantastiskt nöjd :app: . Det spelar neutralt, musikaliskt, svart bakgrund, enorm ljudbild, härlig upplösning, avslappnat, enormt bra upplöst nedre register, mikro-dynamik. Helt enkelt kusligt bra på alla parametrar, jämfört med tidigare!

Ex. det går enkelt att plocka ut lager på lager i djup på orkestrar (solo-violin, 1/2:a violin, stora stråket etc). Trum skinn. Det går tom att förnimma/se typen av plektrum över gitarr-strängar (hård, medel, mjuk), metallen i blåsinstrument.

Nu tror jag ändå inte att detta enkom beror på det nya förstärkeriet...(jag vet!) :shy:

Svanå-rummet gör otroligt mycket för helhetsperspektivet!!

Rummet lyfter fram alla parametrar och förtjänster hos alla hårdvara till ett maximum.

Mitt rum är helt "neutralt" med en helt rak frekvenskurva från ca 25Hz upp till ca 20.000Hz.

Hanteringen av alla reflexer (frontvägg, bakvägg, sidoväggar och tak) tillsammans med övrig diffusering, bidrar starkt till flertalet nämnda parametrar. Det rummet bidrar stort på är botten, klarheten, ljudbilden och framför allt dynamik i de övre registren.

Jag kan inte annat än starkt nog rekommendera akustik-behandling a´la Svanå, för Er som går i dessa tankar! Det lyfter grymt vad gäller uppgradering.

Att jag valt kablaget Cardas Golden Reference har också med min filosofi om neutralitet att göra. George Cardas brukar normalt vara sparsam med att rekommendera dessa, om man inte har bra ordning på akustiken i sitt lyssningsrum. Golden Reference kan då komma fram som lite vassa/ljusa i karaktären pga att de är så öppna mot källan.

Bebop: Jag har ingen, men man vet aldrig... :)

Audio Concept: :app:

kansas: Definitivt!

kim: Jag har varit nöjd med dem sedan köpet. De har växt och levererar än mera nu.

Putte: Roligt att höra :) Antar att Du också är mer än nöjd!?

Timbre: Ja... Jag har nu hållit på sedan i september med rummet... :o Det är ännu inte helt klart! Därav att jag inte fullt ut valt att fota kors/tvärs i rummet. (min fototeknik är kanske heller inte den bästa jämfört med andra här på forumet... :blush ) Att försöka flytta på slutsteget själv (uppemot 100kg) ger defintivt "ryggskott" :dead:

P-pan: Jag har uppgraderat mycket på en och samma gång, utan att haft möjlighet till direkta jämförelser före/efter. Det jag uppgraderat i ett svep är: rummet, alla elkopplingar, kablage, förstärkeri, stereo-rack, wood blocks.

Kan bara säga att skillnaden på systemet nu mot tidigare är MYCKET stor!

krelle: Tack för hjälpen så här långt med byggnationen av rummet! Lite återstår... Det var roligt att spela lite häromkvällen, och skoj att se att Du gillade vad Du hörde!

calm: Tackar, och se ovan :)

Matrixen: Det kommer mera när det är helt färdigställt, var lugn :)

Posted

Joacim!

Kul att läsa om dina tankar och ljudideal! Du har uppenbarligen en väl genomtänkt ljudfilosofi! Det är bara att gratulera än en gång till ett fantastiskt system och rum!

Bara en fundering hur du kom in på Ayre som signalkälla? Har själv gått och funderat på denna men aldrig kommit att höra den, annat än sporatiskt på någon mässa.

Hur skulle du beskriva den? Ligger den i samma typ av neutralitet och svärta som Boulderförstärkaren? Vad testade du i övrigt när det gäller CD?

Calm :)

Posted

Intressant att läsa om din jämförelse Lavardin IT/Boulder, Joakim. Man kan tydligen klättra vidare hårdvarumässigt väldigt långt när man väl bestämt sig för att satsa fullt ut och lärt sig lyssna.... Mina kompisar i vår lilla "syjunta" här i Malmötrakten klättrar också vidare... När då nya högtalare införskaffas uppstår ofta fenomenet att även elektroniken kan behöva graderas upp. T ex söker Bordeaux alternativ till sin Lavardin IT nu när han bytt upp sig från lättdrivna Silverline LaFolia till mera krävande Vivid Audio K1. Så jag kan nog förstå att Lavardinens gränser överskrides med den satsning på högtalare och rum som du gör... Dessutom verkar ju dina högtalare och elektoniken vara konstruerade mer eller mindre för varandra...

Men det blir DYYYRT!!! (....eller hur?....) Både vad gäller inköp och drivning med el....

Själv stannar jag tills vidare på den någon blygsammare nivå med Lavardin IT drivande JMLab MiniUtopia (stativare). Dessa är också tillverkade för varandra (i Frankrike) "en gång i tiden". Och spelande i ett mindre, vanligt vardagsrum (men Nordost-kablage) låter det förträffligt. Man kan nästan kalla min lyssning för närfältslyssning och där passar Utopia/Lavardin utmärkt. Ett par Boulder skulle kanske göra att jag inte klarade att lyssna (så nära), utan var tvungen att möblera om, vilket jag inte vill...

Utvecklingen för mig består av vinyl-sektionen. En Opus3 Continuo med Cantus tangentialtonarm och en Lyra Argo i pick-up ger mig stor lycka in min lyssning sedan några månader. Så nu är det inköp av (beg) vinyl som det handlar om. Jättekul att lyssna på musik igen!

Så mitt tips till dig hur du kan gå vidare framöver blir att prova vinyl genom din fina "grundanläggning" i ditt fina rum och LYSSNA PÅ MUSIK!

Glöm inte det! Att sitta och njuta av själva musiken!!! Härligt....

/ :) Ulf