Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja snart går tåget till Breda (Holland) för avlyssning av Kharma. Har varit kontakt med Charles van Oosterum på Kharma and OLS AUDIOTECHNOLOGY. De skall få dema den enklaste modellen för mig (Ceramique Ce3.1 8500 euro=76000 kr). Vet inte om jag skall satsa på att handla till SSDS för C3. Det skall bli en tidig julklapp som kommer att vara hemma hos mig i slut av månaden om jag gillar demForsättning kommer.....Kan visa lite bilder på högtalaren och SSDSPSGå in på deras websida och ladda ner lite bra musik. Kan verkligen rekom låten från deras Burn it skiva Kharma musikd.jpgstand.gif:mm:

Posted

Själv går jag i tankarna på att kontakta Jorma när jag kommer hem med skapelserna och hur det fungera med dem. Timbre har du hör om BAT skall satsa på någon SACD spelare. Skall bytta ut min S1:a till något annat. Har varit inne på att skaffa mig BATs VKD5/SE (som Rydberg har köp). De finns ju lite och välja på eller så blir det bara vinyl som jag tycker låter bäst. Tips tags emot med nyfikenhetHa de Fideljr

Posted

Jag vet faktiskt inte. Skicka ett PM till Victor K. direkt.Kör du bara vinyl kommer ju de insparade SACD-pengarna att kunna satsas på både vinylskivor och allt det andra som skall till.Apropå vinyl så är jag väldigt förtjust i modellerna från Basic. Tycker att dom är läckra i sin rena design.

Posted

Roadtripp i HiFi:ns tecken :mm::D Det ska bli riktigt intressant att få läsa dina kommentar när du kommer hem.SDSS foten som du nämner , är det en vibrations dämpande fot eller är den bara till för att få högtalaren att stå stabilt ? Ha en trevlig resa OchHa det bästJ

Posted

Det finns ingen agent i SverigeI Danmark så skall visst High End for Life (Tlf: 2325 1693) ta in dom. Har skickat mail till de men inte hör något från dem. Grundaren Charles svar de efter en dag och det kallar jag service :mm:

Posted

Jag lyssnade på 2 olika Kharmahögtalare på CESmässan i år. Det var dels ett par 2vägs Reference Monitor 3.2 som var bestyckade med en Focaldiskant och en 7 tummare från Accuthon. (USApris 19000 dollar)Och det var ett par 3vägs som jag inte kommer ihåg namnet på men dom kostade 39000 dollar. Jag tyckte bättre om 2vägaren och det var flera som jag snackade med som tyckte detsamma. Den spelade dock lite för tillbakalutat och återhållet i diskanten för min smak. Det var Kharmakablage rakt igenom anläggningen och dom drevs med ett par rörförstärkare från Tenor. Kharmamusik har jag hemma i form av en SACDhybrid som jag köpte på Heathrowmässan. "Carmen meets Kharma". Den tänkte jag spara tills Timbre kommer över för en lyssning :)

Posted

Hej JormaÄr skiva bra ??Mårten Design tagit fram skivor eller skickar med för att bränna in högtalarna. När jag kommer hem så vi jag gärna testa dina kablar De är mycket billigare än Kharmas egna. Den billigaste startar vid 2193 euro. Ha de Fideljr

Posted

Jag har inte lyssnat så mycket på den ännu. Det är så många nya skivor i samlingen nu att den får vänta ett tag. Mårten Design har ingen egen inbränningsskiva.Jag använder Purist Audios som fungerar bra och som även är bra att "rensa" ur anläggningen med emellanåt. Testa mina kablar ska vi väl kunna fixa. Jag har inte mycket hemma just nu, då jag har lånat ut en omgång till en Holländsk distributör och skickat en omgång till Taiwan igår, och för inte så länge sedan skickade en knippe kablar till USA.Vidar Mörch som är skribent på Norska tidningen Fidelity fick hem en omgång kablar för några veckor sedan också. Han vill inte skicka tillbaka dom och har sålt sina gamla kablar. Recensionen kommer i Fidelity före Jul har han sagt och jag misstänker att den är rätt positiv :D

Posted

Jag har läst mycket positiva recensioner av den som heter CRM 3.2 i TAS. Jag tycker den på bilden ser ut likadan fast 3.2 kostar nog USD 19000:- och i Europa ca: EUR 14000 om inte minnet sviker. Den går att få med diamantdiskanten men då har jag för mig att priset fördubblas.3.1 ser intressant ut, vet du vad som skiljer mot 3.2?Hörde ett löst rykte att svensk importör var på gång för Kharma :) Jag gillar den där färgen - Champagne, den skulle matcha elektronik från.. :?::D

Posted

Tackar för det Jorma :)Exakt min tanke Neodynium :mm: , är det bara japanerna som gillar Champagnefärgen? Syns inte på så många elektronikprodukter utanför Japan. De andra kanske vill undvika sammanblandning med japanerna?Krell, Levinson eller Bladelius i champagnefärg skulle väl inte vara fel eller :?:

Posted (edited)

Skillnaden mellan de tre Ceramique 3 är att:Ce3.1 with Revelator price 8500 euro CRM3.2F Ceramique Reference monitor (incl. stand SSDS-C3 andFocal/Kharma tweeter) 14500 euroCRM3.2D Ceramique Reference monitor(incl.SSDS-C3 and 300mm Diamond Tweeter) 34000 euroc.jpgBaksidan på CRM3.2D modell med Enigma kabel (med Termination) diamond_tweeter_big.jpgKharma Exqusite Extended Reference 1ADiamond Tweeter 30 mm Man kan också uppgradera alla dessa med Enigma kabel inne i högtalarenEngma (cable), Upgrade EU-Ce3Enigama upgrade forCe3 1500 euroDå får man likadan kabel som dessae4.jpgKharma Exquisite Reference 1A

Edited by fideljr
Posted

Visst hade det varit kul om några andra märken vågade köra den färgen ja! :)Mums va fina de ser ut... Ett par såna och ett par fina Accuphase block hade inte suttit fel! :mm::app: Någon som vet om deras egna kablar är något att ha? Vad jag menar... slår de andra erkända märken som NordOst, Purist Audio etc? De lär ju vara gjorda för deras egna högtalare så de borde ju vara matchade iaf.. :cool:

Posted

Det finns andra högtalare som går att beställa i valfri färg.

Jag har valt svart :D

Posted

Jag ska åka ner till Holland och hämta mina högtalare

Åker om 8 dagar och ska vara ner i Holland 2-3 veckor som det verkar nu

Ska jobba lite där ner

Posted

Kan väll nämna att HifiArt i Stockholm kommer att ta upp Kharma i sitt sortiment.. Så snart har vi äntligen dessa underbart väljudande och vackra högtalare i svedala oxå :D

/Martin