pekka71 Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Tja som topicen lyder vill jag har förslag på högtalare i 50 tusen kr klassen gärna begade Idag har jag Linn Espek en högtalare som kostade ca 40 k när den kom TIll de har jag 3 sluteg i aktiv drift på 250w st (Linn 2250) Jag funderar på Linns egna akurate burkar men eftersom det inte är en fullregisterburk så känns den lite dyr med 87k nya Vad är jag då ute efter? Det ska vara drag i högtalaren gärna vill jag ha möjlighet att biampa eftersom jag har 3 slutsteg i dagsläget, högtalaren får inte på någviss var steril, alltså att detaljer är viktigare än musiken i sig Alla förslag är välkommna även var man kan lyssna på det ni föreslår vore bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Dessa Silverline LaFolia som Calle_jr har till salu låter väldigt bra. De är för stora i mitt lilla vardagsrum, så jag behåller mina MiniUtopior-stativare.... http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=4448 Om du undrar mer om högtalarna kan du säkert vända dig direkt till Calle... / Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Tja som topicen lyder vill jag har förslag på högtalare i 50 tusen kr klassen gärna begade Idag har jag Linn Espek en högtalare som kostade ca 40 k när den kom TIll de har jag 3 sluteg i aktiv drift på 250w st (Linn 2250) Jag funderar på Linns egna akurate burkar men eftersom det inte är en fullregisterburk så känns den lite dyr med 87k nya Vad är jag då ute efter? Det ska vara drag i högtalaren gärna vill jag ha möjlighet att biampa eftersom jag har 3 slutsteg i dagsläget, högtalaren får inte på någviss var steril, alltså att detaljer är viktigare än musiken i sig Alla förslag är välkommna även var man kan lyssna på det ni föreslår vore bra Som gammal Linnist och med kanske liknande ljudideal(?) så rekommenderar jag (som vanligt) Sonus Faber. Jag hade föregångarna till dina Espek,AV 5140,och blev totalt betagen i mitt första möte med italienskorna. Du har ju betydligt mer avancerat i slutstegsväg än vad jag hade så jag kan förstå om du vill ha kvar Linns slutsteg och elektronik. Men försök att få en lyssning på ett par välriggade Sonus Faber lådor och gärna kopplade till någon trevlig rörhistoria. Återkom sedan med dina intryck.För mig fanns det ingen återvändo.Kanske är det annorlunda för dig? Vänligen /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekka71 Posted March 20, 2008 Author Share Posted March 20, 2008 Som gammal Linnist och med kanske liknande ljudideal(?) så rekommenderar jag (som vanligt) Sonus Faber. Jag hade föregångarna till dina Espek,AV 5140,och blev totalt betagen i mitt första möte med italienskorna. Du har ju betydligt mer avancerat i slutstegsväg än vad jag hade så jag kan förstå om du vill ha kvar Linns slutsteg och elektronik. Men försök att få en lyssning på ett par välriggade Sonus Faber lådor och gärna kopplade till någon trevlig rörhistoria. Återkom sedan med dina intryck.För mig fanns det ingen återvändo.Kanske är det annorlunda för dig? Vänligen /n.o Jag har sneglat lite på Sonus Faber men dok inte lyssnar seriöst på dessa det som gör mig lite orloig att man betalar en massa för design och mindre för hötalaren, men detta är bara en förutfatta mening som jag har och vet inte den stämmer i praktiken Vart finns SF att lyssna på`? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Beror på vad i Sverige du bor ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekka71 Posted March 20, 2008 Author Share Posted March 20, 2008 Boden 4 mil från Luleå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 Hur är det med butiken skönt djud, den ligger väl där uppe ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 Hur är det med butiken Skönt ljud, den ligger väl där uppe ? Det är "bara" 30 mil till Umeå från Luleå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 Det är bara 150 mil till Malmö, men det kan det vara värt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 Hej! Jag håller med new order, SF Cremona är grymma när de är rätt riggade och med matchande elektronik. Det finns ett par till salu i Norrbotten (privat) kolla in Denna annons Micke kan säkert ge dig en provlyssning hemma hos sig om inte annat. En bra rörhäck till den så är du hemma! En beggad Pathos Logos får du för ca 20'-25', passar som handsken. Fast det är klart då får du sälja dina linn-steg... Du bör absolut lyssna innan du gör något drastiskt. Kan tänka mig att Usher kan funka också, bra drag under galoscherna utan att försaka känsla. Så ett besök till Janne på Skönt ljud i Umeå är absolut att rekommendera. Lycka till! / stargazer PS Jag är också ex-linnare från norrbotten, jag körde linn i 12 år innan jag lämnade skotten och nu kör jag rör och Quad :cool: DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ninja Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 Respons Grand Artist D kanske!? :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mayro Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 Lyssna på Calle Jr´s Silverlineburkar innan du bestämmer dig är mitt tips....... Då får du höra fullrange med dessutom möjlighet att spela vilken typ av stärkare du vill. Rör eller transing.. För dom där La foliaburkarna går att lira utan problem med rörstärkare...Dom trivs med rör kan man lätt påstå.. Du breddar dina framtida valmöjligheter inom elektronik avsevärt med sådana burkar...Och dom är snygga som attan fast dom är rätt bitiga.. Deras form döljer storleken... Och en resa till malmö är småsaker då du får smaka på Calles kokkonst... Den är en rysare... Bara maten är värd den resan.... För han fixar säker ihop nåt smarrigt åt dir/er... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted March 22, 2008 Share Posted March 22, 2008 Det är "bara" 30 mil till Umeå från Luleå. För ett antal år sedan firade jag midsommar i Jukasjärvi (rätt stavat ?) och mötte ett gäng ungdommar som åkt 35 mil för att dansa på kvällen ! Dom tyckte det inte var så märkvärdigt, dom gjorde ofta så enligt dom själva..Den dom tyckte synd om var den person som blev vald till chauför... Men och andra sidan är det väl 80-100 mil till Sthlm ungefär, med ett stort utbud av HiFi.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts