TomasF Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Hej! Vi har precis kommit hem från Konserthuset, hörde bla Faures Requiem och det var ett bra framförande tycker jag. Hemma har jag Naxos version (8.550765) som är ett bra framförande och helt ok ljud, bättre än genomsnitts-CDn. Vackert och avslappnande. Basarna och orgeln grötar dock ihop sig ibland, harpan hörs nästan inte alls, orgelns ljusa toner försvinner, framförallt är dynamiken för liten. Var hittar jag bästa versionen på skiva? / mvh Tomas F. Quote
plundin™ Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Var hittar jag bästa versionen på skiva? ..hm, jag tror inte att man kan göra sådana utfästelser! som med all musik; den enes cremé brulé är den andres vidbrända sill! :cool: men förslag på några sublima inspelningar av Rekviet : Historiska Andre Cluytens med Orchestre de la Societe des Concerts du Conservatoire och sångsolister, Dietrich Fischer-Dieskau & Victoria de los Angeles (EMI GROC 566894-2) Desire-Emile Inghelbrecht med Choeurs et Orchestre de la Radiodiffusion Francaise och sångsolister Francoise Ogeas & Bernard Demingy (Testament SBT1266) Moderna Philippe Herreweghe med La Chapelle Royale och sångsolister, Agnes Mellon & Peter Kooy (Harmonia Mundi HMC901292) Harry Christophers med Academy of St Martin in the Fields & The Sixteen och sångsolister, Elin Manahan Thomas & Mark Dobell (Coro COR16057) /ptr Quote
struts Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 Smaken är som baken men jag tycker att Hyperions inspelning med English Chamber Orchestra med Corydon Singers och Matthew Best är svårslagen. Deras 'in Paradisum' är något av det vackraste jag hört. "Ethereally beautiful..." enligt The Penguin Guide och jag kan bara hålla med. Fasan vet hur man översätter det! Quote
plundin™ Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 ...Fasan vet hur man översätter det! "Eteriskt vacker" ? ... /ptr Quote
TomasF Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 "Eteriskt vacker" ? ... /ptr Himmelskt vacker? Skirt, flyktigt, andaktsfullt och närmast utomjordiskt vackert? Se nedan. e·the·re·al (-thîr-l) adj. 1. Characterized by lightness and insubstantiality; intangible. 2. Highly refined; delicate. See Synonyms at airy. 3. a. Of the celestial spheres; heavenly. b. Not of this world; spiritual. 4. Chemistry Of or relating to ether. (http://www.thefreedictionary.com/ethereal) / mvh Tomas F. Quote
Recommended Posts