Sig 1.5 Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Tjena hej..har bytt ut strömkablage till mina ( H/K) Signature 1.5or till Supra 2,5 skärmad kabel. En fråga som uppstod var om man vågar jorda jordkabel ( den gul/gröna tåten) rätt i chassiet eller kan detta bränna eller på något annat skapa hyss i steget? Rimligtvis borde inget hända men är det någon som vågar säga med ett visst mått av säkerhet att man vågar göra detta.? Borde ju innebära en förbättring. Jag vore mycket tacksam för tips angående detta då jag som ni förstår inte är så hemma på allt..vem är det förresten? Quote
Sig 1.5 Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Är det inte någon av alla experter i detta forum som kan svara på detta? Eller, gud förbjude, är frågan för banal och jag skall genast dra mig tillbaks för att aldrig återkomma....eller har jag redan svarat på frågan själv..inget borde kunna hända då allt jag gör är att jorda slutsteget (en)... Glad Påsk... Quote
Guest BTS Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 Är det inte någon av alla experter i detta forum som kan svara på detta? Eller, gud förbjude, är frågan för banal och jag skall genast dra mig tillbaks för att aldrig återkomma....eller har jag redan svarat på frågan själv..inget borde kunna hända då allt jag gör är att jorda slutsteget (en)... Glad Påsk... Är den inte jordad från början utan dubbelisolerad ska den inte jordas av dig. Vill du ansluta denna till jord så lämna den till en elinstallatör med sakkunskap. Mvh Quote
mayro Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 Jag ser att du har svårt att få svar på din fråga.. Och jag är absolut inte kunnig på området.. Men jag har "något" i bakhuvudet som varnar och blinkar stopp om att man inte hur som helst bör jorda en ifrån start ojordad apparat... Så stoppa dessa planer tillsvidare tills du får mer svar ordentligt... Och under tiden så ansluter du din apparat med dom nya kablarna och bara lägger jorden oanvänd så länge... Men som sagt.. Jag tror inte man skall helt "bara sådär rakt av" ansluta en från start ojordad apparat faltiskt.....Något blinkar i bakhuvudet som sagt att där var nått att "se upp med".. Jag kanske har fel .. Men ändå ... Jag varnar hellre en gång för mycket.... I alla fall då det handlar om ström... Mvh Tobbe. Edit.. Såg du fick svarav BTS också medans jag skrev .... Men nu har du två som höjer ett varnande finger att du bör se upp lite med jorda den... Quote
Timbre™ Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 Är det inte någon av alla experter i detta forum som kan svara på detta? Eller, gud förbjude, är frågan för banal och jag skall genast dra mig tillbaks för att aldrig återkomma....eller har jag redan svarat på frågan själv..inget borde kunna hända då allt jag gör är att jorda slutsteget (en)... Glad Påsk... Här finns en tråkig underton i ditt inlägg nummer två på Euphonia. Nu har du fått svar men i sådana här frågor måste man ju vara helt säker på sin sak för att komma med några råd. Quote
Sig 1.5 Posted March 21, 2008 Author Posted March 21, 2008 Ledsen om någon uppfattade det jag skrev såsom varandes med "tråkig underton". Det var inte min avsikt att det skulle uppfattas på det sättet. Min åsikt var, att bland alla de ibland oerhört ( för mig och min kunskapsnivå..) komplicerade, djuplodande och grymt tekniskt avancerade resonemang som förs på detta forum måste min lilla fråga sortera in under "banaliteter". Nästan så man skäms över att fråga..All respekt för att man vill vara säker på sin sak innan man ger råd, precis som ni säger, ström är ju inte att leka med. Nog om detta. Tack för svaren och jag kommer att konsultera en "elektriker" innan här skruvas fast någon jordkardel i något chassie. M.v.h "Sigge" Quote
Vox Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Om du inte har kunskap om el så du vet vad som gäller för jordning skall du absolut inte göra något själv. Ursäkta mitt "hårda" svar, men el är inte att leka med. Quote
Guest Jorma Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Ledsen om någon uppfattade det jag skrev såsom varandes med "tråkig underton". Det var inte min avsikt att det skulle uppfattas på det sättet. Min åsikt var, att bland alla de ibland oerhört ( för mig och min kunskapsnivå..) komplicerade, djuplodande och grymt tekniskt avancerade resonemang som förs på detta forum måste min lilla fråga sortera in under "banaliteter". Nästan så man skäms över att fråga..All respekt för att man vill vara säker på sin sak innan man ger råd, precis som ni säger, ström är ju inte att leka med. Nog om detta. Tack för svaren och jag kommer att konsultera en "elektriker" innan här skruvas fast någon jordkardel i något chassie. M.v.h "Sigge" Jag har aldrig hört talas om att göra på detta vis och jag svarar som din elektriker förmodligen också kommer att svara: Låt apparaten vara ojordad om den är dubbelisolerad och inte från början är avsedd att jordas. Quote
bato Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Är den inte jordad från början utan dubbelisolerad ska den inte jordas av dig. Vill du ansluta denna till jord så lämna den till en elinstallatör med sakkunskap. Mvh Ja, efersom Bato är elektriker, så kan jag bara säga att det inte spelar någon roll om man jordar något som som inte har kontakt med ström!! Som ifall dubbelisolation! Quote
Guest BTS Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Ja, efersom Bato är elektriker, så kan jag bara säga att det inte spelar någon roll om man jordar något som som inte har kontakt med ström!! Som ifall dubbelisolation! Jag förstår inte riktigt vad du talar om Har du läst första inlägget i tråden Uppmuntrar du som yrkesman en ej behörig till ingrepp som kan vara skadliga för person och egendom Quote
conan Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Chassiet på elektriska apparater ska aldrig ha kontakt med ledare eller nolla i apparaten - så att jorda ett chassi är normalt riskfritt - men finns det elfel så lär proppen eller jordfelsbrytaren lösa ut. Bortsett från skyddsjordning så är jordning ett rätt knepigt område om man nu har köpt en bunt apparater och tänker försöka optimera jordningen. Elektromagnetiska fält vill man hålla kontroll på och innesluta så lokalt som möjligt, dvs en källa, t ex en oscillator i CD-spelaren, vill man inte ska transporteras i ledningar eller via luften till någon annan del av konstruktionen eller till en annan apparat. Balanserade kretsar är normalt att föredra för att på så sätt undertrycka störningar som kommer från olika håll. Om man nu inte har balanserade kretsar så är normalt det bästa att jorda allt i en enda punkt med så tjocka och korta ledare som möjligt. Det viktiga är att undvika att potentialskillnader i jordningarna gör att den slutliga signalen påverkas. T ex kan man välja förstärkarens signaljord som systemets jord. Sedan ser man till att jorda alla andra prylars signaljord i förstärkarens signaljord. Man får vara lite försiktig också så att man inte jordar i fel jordpunkt. T ex kan signaljord och chassijord skilja sig åt ... Man bör undvika att blanda in högtalarledningarna i jordningen eftersom förstärkaren kan vara bryggkopplad. Jordar man ena ledaren kan förstärkaren ta skada. Quote
Guest BTS Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Chassiet på elektriska apparater ska aldrig ha kontakt med ledare eller nolla i apparaten - så att jorda ett chassi är normalt riskfritt - men finns det elfel så lär proppen eller jordfelsbrytaren lösa ut. Det finns på detta område en del lagar och föreskrifter, att som lekman bygga om elektrisk utrustning innebär en kriminell handling. Alltid. Quote
Sig 1.5 Posted March 21, 2008 Author Posted March 21, 2008 Chassiet på elektriska apparater ska aldrig ha kontakt med ledare eller nolla i apparaten - så att jorda ett chassi är normalt riskfritt - men finns det elfel så lär proppen eller jordfelsbrytaren lösa ut. Bortsett från skyddsjordning så är jordning ett rätt knepigt område om man nu har köpt en bunt apparater och tänker försöka optimera jordningen. Elektromagnetiska fält vill man hålla kontroll på och innesluta så lokalt som möjligt, dvs en källa, t ex en oscillator i CD-spelaren, vill man inte ska transporteras i ledningar eller via luften till någon annan del av konstruktionen eller till en annan apparat. Balanserade kretsar är normalt att föredra för att på så sätt undertrycka störningar som kommer från olika håll. Om man nu inte har balanserade kretsar så är normalt det bästa att jorda allt i en enda punkt med så tjocka och korta ledare som möjligt. Det viktiga är att undvika att potentialskillnader i jordningarna gör att den slutliga signalen påverkas. T ex kan man välja förstärkarens signaljord som systemets jord. Sedan ser man till att jorda alla andra prylars signaljord i förstärkarens signaljord. Man får vara lite försiktig också så att man inte jordar i fel jordpunkt. T ex kan signaljord och chassijord skilja sig åt ... Man bör undvika att blanda in högtalarledningarna i jordningen eftersom förstärkaren kan vara bryggkopplad. Jordar man ena ledaren kan förstärkaren ta skada. Ungefär så här långt var jag själv i mitt amatörresonemang, inte..men kontentan, det viktiga, är ju att chassiet kan ju aldrig vara ledande ( med antingen fas eller nolla) och därför bör det gå bra att jorda i chassiet. Mitt dilemma var att jag är inte säker på vad för typ av elektronik som sitter i mina gamla steg så skyddstanken var att kanske något av detta skulle kunna ta skada...rimligtvis inte men ändå.. Jord är ju jord. Jag är tacksam för att tråden tog "fart"... Att byta ut gammal oskärmad ( tunn, dessutom) kraftkabel borde ju fler med äldre apparater kunna vara intresserade av. För kännedom så "blåste" jag en diskant i mina frontare, till 99%, p.g.a den gamla strömkabeln som var grymt strålande och jag fick vid uppriggning en grym dist när kablarna korsades..Min tanke var , hallå, jag byter till fet fin Supra... Tack för inläggen, det hela kanske växer..? Quote
conan Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Det finns på detta område en del lagar och föreskrifter, att som lekman bygga om elektrisk utrustning innebär en kriminell handling. Alltid. Ja, om du ändrar på nätsidan i apparaten och ansluter den moddade apparaten till elnätet så är det inte tillåtet. Att arbeta med signaljord är i de flesta fall svagström och faller inte under de lagarna. Quote
Guest BTS Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Ja, om du ändrar på nätsidan i apparaten och ansluter den moddade apparaten till elnätet så är det inte tillåtet. Exakt, och det är väl det denna tråd avhandlar .. :cool: Quote
ulfsan Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Exakt, och det är väl det denna tråd avhandlar .. :cool: Jag läste första inlägget igen och såg att önskan var ett klarläggande om huruvida det kunde bli bättre ljud om man jordar en ojordad apparat.... Jag kan inte tänka mig att man rent allmänt förbättrar ljudet med en sådan åtgärd. Om man har allvarliga brumproblem kan det dock bli aktuellt att överväga det faktum att "en sann audiofil får inte vara rädd för att göra det som är livsfarligt".... Jag har själv haft brumproblem med hemmabiosystem ihopkopplat med tvåkanalssystem och det löste sig genom jordning från chassi i den annars ojordade hemmabioreceivern (och - Nej! det handlade inte om potentialskillnad mellan jord i TV-antennsystemet och jord i elnätet som ju löses genom inkoppling av ett Hama Mantelstromfilter från Kjell&Co för 79:-)... / Ulf Quote
calle_jr Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Det finns på detta område en del lagar och föreskrifter, att som lekman bygga om elektrisk utrustning innebär en kriminell handling. Alltid. Då är alltså hela DIY-gänget gangsters? Det var det jag misstänkte... Är det skillnad om man bygger nytt eller bygger om? Quote
Guest BTS Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Då är alltså hela DIY-gänget gangsters? Det var det jag misstänkte... Är det skillnad om man bygger nytt eller bygger om? I min arbetsuppgifter som elinstallatör är jag dagligen i kontakt med de lagar och föreskrifter som finns på området, med kunskap om detta blir det svårt att uppmuntra personer utan nödig kännedom på olika forum till ingrepp som kan bli ödesdigra. Det är tillåtet för en lekman att tillverka en skarvsladd, byta befintligt vägguttag och strömbrytare, om nödig kännedom finns. Att jorda eller inte jorda är något som är förbehållet en elinstallatör eller dennes elmontörer. Alltså, den som inte äger förutsättningarna kan lätt befinna sig på alltför djupt vatten genom goda råd på nätet. Quote
calle_jr Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 OK, Jag uppskattar mycket att det finns denna expertis på forumet. Jag tror inte så många lekmän känner till exakt vad man får göra och inte göra, så frågan är intressant för oss som kanske är och tafsar på lagens rand emellanåt. Får man lov att koppla in en dedikerad kabel till proppskåpet om kabeln ligger "löst"? Quote
bato Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Exakt, och det är väl det denna tråd avhandlar .. :cool: Trodde bara han ville jorda ett hölje , som inte leder ström, som dubbelisolation. Det kan man testa: själv har jag"" jordat"" i trädgården hehehe Att göra ingrepp i maskinen är inte tillåtet!!! Quote
bato Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Jag förstår inte riktigt vad du talar om Har du läst första inlägget i tråden Uppmuntrar du som yrkesman en ej behörig till ingrepp som kan vara skadliga för person och egendom Förstår inte vad svårigheten i min mening ligger Quote
conan Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Jag tror inte så många lekmän känner till exakt vad man får göra och inte göra, så frågan är intressant för oss som kanske är och tafsar på lagens rand emellanåt. Första gången jag byggde en apparat för 220V var väl när jag var 14 år kanske. Redan då hade jag en viktig kunskap med mig att alltid avsäkra apparater även om det finns proppar, jordfelsbrytare etc. Det var säkert tur att jag gjorde det för det nätaggregat jag byggde blev omvänt kopplat - dvs sekundärsidan (30V) kopplade sig mot 220V. Säkringen jag monterat i lådan exploderade i sin hållare. Man ska ha stor respekt för starkström. Quote
Richard Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Man ska ha stor respekt för starkström. Absolut. Undertecknad arbetar som ambulanssjuksköterska och har träffat på folk med ganska fula EKG-förändringar efter att ha fått ström i sig. //Richard Quote
Sig 1.5 Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 Trodde bara han ville jorda ett hölje , som inte leder ström, som dubbelisolation. Det kan man testa: själv har jag"" jordat"" i trädgården hehehe Att göra ingrepp i maskinen är inte tillåtet!!! Han ville precis just det, jorda ett hölje/chassie, som tidigare inte varit jordat. Anledningen till detta? Förhoppning om bättre ljud, mindre brum samt att nu hade jag en fin fet Supra med jordkardel som kändes "oanvänd". Jag var klok nog att inte göra detta förrän nödvändig fackexpertis konsulterats ( läs, Ni, ärade medlemmar). Nu försvann förvisso brummet i och med den fina skärmade kabeln men framför allt försvann den hemska distorsion som ibland uppstod i "ormboet" bakom "altaret"....Detta tack vare skärmningen , såklart. Men en sak som jag kanske inte tycker kommit fram är frågan om det i ett äldre slutsteg, som typ mitt (mina) gamla Signature finns elektronik som på något sätt kan påverkas av en jord? Jag får väl erkänna att jag finner det lite "olustigt" att få epitetet "kriminell" när man byter strömkabel i en apparat, i synnerhet då jag i mitt yrke befinner mig på motsatta sidan....Och byta själva strömkabeln, det har jag nog kunskap för att göra själv. Jag förstår att en riktig jord inte är omöjlig att konstruera heller, har umgåtts med planer på järnspett i trädgården jag också....vad säger din erfarenhet dig av det, bättring, eller? Men, allting är ju relativt... Quote
conan Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 strömkabel i en apparat, i synnerhet då jag i mitt yrke befinner mig på motsatta sidan....Och byta själva strömkabeln, det har jag nog kunskap för att göra själv. Jag förstår att en riktig jord inte är omöjlig att konstruera heller, har umgåtts med planer på järnspett i trädgården jag också....vad säger din erfarenhet dig av det, bättring, eller? Men, allting är ju relativt... Jord och jord ... :clown: Allt är som sagt relativt. I varje system måste man bestämma sig för vilken jord man ska välja som jord - så att säga. Att välja spettet i trädgården är visserligen ett alternativ till åskledarjord - men jag skulle inte tro att det hjälper upp ljudkvaliteten. Det kan vara tvärtom så att du skapar en jordslinga mellan ledningarna från proppskåpet och jorden du plockar in från trädgården. Det man måste göra är att hitta var brummet kommer in. Ett sätt är att ansluta en apparat i taget - t ex börja med förstärkaren och högtalarna. Är det tyst även med hög volym så är den kedjan ok. Sedan kopplar man in en signalkälla i taget ... Om man vill få bort jordslingor mellan apparater på nätsidan kan en isolationstransformator vara ett alternativ. Får man in brum mellan skivspelare och förstärkare så är kanske ett balanserat RIAA ett sätt att fixa det. Quote
octavia rs Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Får man lov att koppla in en dedikerad kabel till proppskåpet om kabeln ligger "löst"? Som andra skrivit tidigare så får du bara lov att tillverka en skarvsladd, byta befintliga uttag eller strömbrytare om du har nödig kännedom, gör du fel så har du inte nödig kännedom och skulle alltså inte ha gjort något. All form av ny installation av fasta ledningar och uttag eller liknande är förbjudet för privatpersoner och får endast göras av en elinstallatör eller elektriker som jobbar under en elinstallatör (elinstallatören är den person med allmän behörighet och är registrerad hos elsäkerhetsverket). Jag jobbar själv som elektriker och har allmänbehörighet, under mina år i elbranschen så har man sett en hel del och ibland undrar man om människor är riktigt kloka när man ser vad vissa ger sig in på. Quote
Timbre™ Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Värdefullt med all information och påpekanden om säkerhet. Tackar för alla bidrag. Quote
Adagio Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Som privatperson får man dra ledningar hej vilt så länge man inte kopplar in dom. En behörig person bör kolla dragningar och tillse att de är fackmannamässigt utförda. Allt "fast" dragning ska verkligen vara fast, dvs inga lösa sladdar som kan "dras" ut och dörmed blotta ledande ledare. Skarvsladdar med kontakter får vara "lösa" i den mening att dom kan ligga fritt. Det knepigaste med el är att inte snedbelasta faserna och undvika jordloopar och krypströmmar. Det är det elektriker ska kunna, men ibland undrar man tom som lekman vad fan sk kunnig personal gjort. Skulle jag vara du skulle jag investera i en apparatnätkontakt modell gristryne som sitter på de flesta lite dyrare maskinerna, instalera den (utan jord som det var från början) sedan ansluta den fina nätkabeln som det är tänkt att göras. Jord behöver inte vara något bra, flytande jord är ibland mycket trevligare rent ljudmässigt, alltså apparaterna jordade i varandra men inte till nätet. jag hade tidigare ett didikerat rum med egen matning, egna säkringar mm, och jag hade alltid svagt brum som kom in "bakvägen" detta varierade i styrka under dygnet. Vidare kom det in smällar och ploppar via vinylriggen när andra apparater, typ kylskåp o torktumlare slog på o av. Numera bor jag i en gammal kåk med rejäl efterdragen kulo gamla (riktiga) säkringar, ingen jord och bakgrundsbruset är nästan totalt tyst, vidare kommer inga knäpp eller smällar in i systemet. Ett enkelt sätt att prova fördelen eller nackdelen med jord är att sätta tejp på jordstiften i kontakten(förutsatt att man har jord), det tror jag man får göra utan att få skäll. Man kan prova följande: Ingen jord ansluten till nät, en enda apparat ansluten till nätet eller alla. Det borde resultera i lite olika resultat. Quote
octavia rs Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Som privatperson får man dra ledningar hej vilt så länge man inte kopplar in dom Saxat ifrån Elsäkerhetsverekt: Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar). Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd. Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör! Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag. Under Gör det själv kan du läsa mer om vad som är tillåtet att göra själv. Handbok ifrån Elsäkerhetsverket till privatpersoner. Visst kan du dra kablar själv och sen inte koppla in dem men hur många gör det, alltså lägger kablar utan att använda dem, oavsett vilket så blir det fel när de blir inkopplade för de är inte förlaggda av en behörig person..... Att sen det finns fackmän som inte sköter sitt jobb det ser jag ibland men de är en liten del jämfört med Nisse hemmapulare som leker elektriker på fritiden.... Quote
calle_jr Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Tack för svar! Som andra skrivit tidigare så får du bara lov att tillverka en skarvsladd, byta befintliga uttag eller strömbrytare om du har nödig kännedom, gör du fel så har du inte nödig kännedom och skulle alltså inte ha gjort något. Så svaret är nej, även om jag skulle ha nödig kännedom? För att koppla in den lösa kabeln måste jag ju in och koppla i centralen. Centralen räknas väl inte som ett uttag? Jag frågar av försäkringsskäl. Nå't annat kan ju inträffa och om jag då gjort detta själv kanske försäkringsbolaget hävdar det beror på min kabeldragning. Quote
Recommended Posts