Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bara som info, Telarc erbjuder sitt Classics sortiment på 100 skivor för endast 59kr/st. Detta har nog varit uppe tidigare här (av Bravo har jag för mig) men det var först ganska nyligen som jag såg detta som reklam på ngn skivsajt.

Vet inte hur de är men en påse är på väg.

Finns bla på:

http://www.naxos.se/

Länk til skivorna

http://www.naxos.se/rea.asp?show=campain_1

Ha en trevlig helg :)

/Mattias

Posted

Tack för tipset! Beställde 26 skivor idag :D

Lånade hem av en kompis ett par av skivorna med Mozartsymfonier (Mackerras/Prague Chamber Orchestra) och de var riktigt bra, både inspelning och framförande. För 59 spänn är det ju inget annat än ett klipp :mm:

• 3 weeks later...
Posted

Lyfter upp denna tråden igen. Tänkte höra med er vad ni hittat som kan tänkas vara köpvärt.

DHT, du har ju en del plattor. Shoot :mm:

/Mattias

Posted

Här kommer ett urval av skivorna som jag tycker är bra.

Hela listan finns på Telarc klicka på Telarc classics, vissa av skivorna står det några rader om. Ett bra tillfälle om det är verk där du inte hittat din favoutgåva än.

Nedanstående skivor kan rekomenderas för framförallt det musikaliska. För 59kr är det rena kap.

0152_sm.jpg

Verdis Reqviem på 2 skivor.

0274_sm.jpg

Saint-Saens Symfoni nr3. Man blir varse instrumenteringen en bit in i första och andra spåret ;)

0318_sm.jpg

Mendelssohns Midsommarnatts dröm, sista delen är bröllops marchen.

0258_sm.jpg

Ur Wagnes opera Walkyrian, första akten.

0238_sm.jpg

Dvorak Symfoni 9 - från den Nya världen. Skriven efter Antonins vistelse i Usa, vilket också speglar verket tydligt. Lite långsammare tempo än min favo utgåva, men bra ändå.

0398_sm.jpg

Paganini 24 caprice för solo violin. Upplever denna inspelningen som välgjord. Inspelad -96.

Avslutar med en samling med Sopraner.

0407_sm.jpg

Bla sjunger Elly Ameling. Det var nog därför jag köpte den! :mm:

Några av de andra sopranerna: Barbara Hendricks, Dawn Upshaw och Penelope Jensen.

Får väl fylla på tråden framigenom. Det gick nyss iväg en beställning igen, den tredje i turordning :blush

/Mattias

Posted

Hej!

Uppmärksammade själv denna trevliga rea för en tid sedan och tog mina första steg in i den klasiska musiken med en liten beställning av sådant jag hört och tyckt om.

Chopin, Beethoven och Orff blev det bland annat. Det var överlag relativt gamla inspelningar, dock välljudande men absolut inte det vassaste i den vägen. Med undantag för Orffs Carmina Burana, inspelad 02 med DSD-teknik.. mäktigt!

Supertillfälle att börja sin "klassiska-resa" tänkte jag och visst gav det mersmak.

• 2 weeks later...
Posted

Det här ett lysande tillfälle att skaffa väldigt bra inspelningar till låga priser. Har lyssnat på nästan alla skivor jag beställde nu. Speciellt vill jag rekommendera symfonierna av Mozart och Beethoven. Jag köpte alla som fanns, förvisso hade jag de flesta sen tidigare men på halvdåliga inspelningar. Det här är mycket lyckade inspelningar, musikaliskt mycket bra och ljudet klart över genomsnittet. Om jag plockar ut favoriterna får det bli:

Mozart:

Symfoni nr 40 & 41

De två sista symfonierna, många med mig anser att det är Mozarts bästa symfonier och kanske de bästa symfonierna som komponerats någonsin.

Symfoni nr 32, 35 & 39

35:an och 39:an näst intill lika bra som 40&41

Symfoni nr 36 & 38

Symfoni nr 8, 9, 11, 44, 45 & 47

Tidiga verk av mozart, fartfylld gladlynt musik, inte lika fulländade som de sista verken men om man lyssnar på symfoni nr 8 och betänker att Mozart var 12 år :o då han komponerade symfonin så är det nästan ofattbart vilken genialitet han besatt.

Beethoven:

Skall några symfonier kunna konkurrera med Mozarts bästa så är det väl just de här av Beethoven. Alla 3 är ett måste i skivsamlingen om man inte redan har bra inspelningar av dem:

Symfoni nr 9

Symfoni nr 3 "Eroica"

Symfoni nr 5 & 7 Främst för 5:an "Ödessymfonin"

Posted
:) För Beethovens femma och sjua kan även rekommendras Kleibers inspelning på DG., pris ca. 80:-, när nätet vill kan jag nog ordna skivnummret med.
  • 2 months later...
Posted

På Naxos.se har utbudet av Telarc Classics skivorna ökat. Dessutom till det förmånliga priset, 59kr. Utbudet har ökat 11st skivor till 111st. Såg på den amerikanska siten att man skall släppa 5st titlar i månaden i serien. Den takten har dock ej kommit till Svedala till Naxos tycker jag mig märkt.

Nu när Beethovens stråkkvartetter är komplett ur serien kanske man skall slå till på att komplettera upp med lite skön Mozartmusik.

/Mattias :)

Posted

Här är de nya plattorna.

Hänvisar till: http://www.naxos.se för mer info.

• Bach, P D Q Telarc / Classics
    WTWP Classical Talkity-Talk Radio - Schickele, Peter
    CD 80295 - Klassiskt - 2004-05-10
  • Beethoven / Mozart Telarc / Classics
    Kvintett för piano & blåsare - Previn, André
    CD 80114 - Piano - 2004-05-10
  • Elgar, Edward Telarc / Classics
    Enigmavariationer - Zinman, David
    CD 80192 - Klassiskt - 2004-05-10
  • Star Tracks - Kunzel, Erich Telarc / Classics
    CD 80094 - Filmmusik - 2004-05-10
  • Bach, J S Telarc / Classics
    Bach / Franck - Murray, Michael
    CD 80637 - Orgel - 2004-06-07
  • Bach, J S Telarc / Classics
    Bachbusters - Dorsey, Don
    CD 80123 - Klassiskt - 2004-06-07
  • Beethoven, Ludwig van Telarc / Classics
    Symfoni nr 5 "Ödessymfonin" - Ozawa, Seiji
    CD 80060 - Klassiskt - 2004-06-07
  • Sjostakovitj, Dmitrij Telarc / Classics
    Symfoni nr 10 - Atlanta Symphony Orchestra
    CD 80241 - Klassiskt - 2004-06-07
  • Beethoven, Ludwig van Telarc / Classics
    Missa solemnis - Shaw, Robert
    CD 80150 - Klassiskt - 2004-07-05
  • Britten, Benjamin Telarc / Classics
    War Requiem - Shaw, Robert
    CD 80157 - Klassiskt - 2004-07-05
  • Mahler, Gustav Telarc / Classics
    Symfoni nr 2 - Slatkin, Leonard
    CD 80081 - Klassiskt - 2004-07-05

/Mattias

Posted

:) En liten lucka från tidigare lovade skivnummer ja, jag har haft semester och datorallergi, nåja skivan med Kleiber på DG är UNI 447400-2, eller på SACD

UNI 471630-2.

Lycka till "Mattias"!

Posted

Bravo, tyckte mig känna igen inspelningen du nämde, den finns i samlingen :blush:mm:

Beethovens 5 & 7 med Kleiber och Wiener Philharmoniker, inspelad -75 respektive -76. Här har vi en inspelning med högt musikaliskt värde! Penguin ger den *** plus en ros, det bästa man kan få i betyg.

/Mattias