Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi har nöjet att berätta för alla hifi-entusiaster (i Stockholm och Mälardalen) att QUAD's produktlinje kan ses, höras och köpas på Hantverkargatan 59 i Stockholm - se http://www.hiend.se

Här kommer hela produktlinjen att presenteras. Redan nu kan du lyssna till de nya elektrostaterna Quad ESL 989, QUAD's dynamiska högtalare i L serien och även 99 komponent serien.

Alla produkter genomsyras av hög kvalité och låter utomordentligt bra. Om det vittnar mängder av utmärkelser och lovord från olika håll i världen. Som grädde på moset är de Svenska priserna mycket fördelaktiga.

Vi hoppas att du besöker oss om seriös och prisvärd hifi är vad du söker.

mvh, robert

Posted

Det var en glad nyhet :) Quad är ett märke jag alltid har tyckt gjort trevliga produkter :mm:

Definitivt något som är värt att lyssnas på :)

Posted

Mycket roligt att höra! :) ESL989 är en personlig favorit för mig, så ta Er till butikerna o lyssna. :) Är jag i Stockholm kommer jag garanterat in och besöker Er. :) Bara att gratulera! Mycket trevligt! :)

Posted

Robban

Länken som du hänvisar till har inget om QUAD :?:

En liten förklaring till det hela är kanske på sin plats

Hälsningar Mats

Posted

Hej EAR,

håller med - det blir kanske lite rörigt med alla namn. Sä här är det....

Klubben.net och Audacia Audio står tillsammans bakom driften av butiken Hi End of Sweden. Våra varor finns där, samt några produkter från ett par kolleger i branschen.

Hi End of Sweden är det namn butiken har haft tidigare och vi använder det namnet än så länge som ett "samlingsnamn" för vår verksamhet där.

Butiken sköts av Patrik Rosen med, i ökande grad, inslag av vårt eget deltagande.

Syftet med butiken är att ge hifi intresserade en annorlunda butik där produkter som inte syns i alla andra butiker finns. Produkter som inte syns och hörs lika mycket i det "brus" som på gott och ont präglar hifi världen - där en handfull märken kontinuerligt omtalas. Vi vill mycket heller arbeta med produkter som efter vårt sätt att se det erbjuder kunderna ett bättre förhållande mellan pris och prestanda.

Titta bara på senaste tillskottet - QUAD. Tex. är deras 11L högtalare i high-gloss lönn med ett utomordentligt bra ljud ett riktigt fynd för 3 900.- per par. Detta är ett exempel på produkter som gör våra kunder glada - och glada kunder är vår strävan och målsättning.

PS1. Vi ser givetvis framemot att du/ni besöker oss.

PS2. Patrik kommer säkert att uppdatera Hi End sidan i morgon.

mvh, robert

Posted

Bra information. Ägarförhållanden är ju viktiga att reda ut.

Lycka till att bredda "bruset", det går ju jättebra så långt! Quad är ett anrikt märke som glatt generationer av musikälskare.

mvh

sladd

Posted
Titta bara på senaste tillskottet - QUAD. Tex. är deras 11L högtalare i high-gloss lönn med ett utomordentligt bra ljud ett riktigt fynd för 3 900.- per par.

12L är ännu mer prisvärd ;) Skulle vilja säga grymt prisvärd :mm:

Posted

FBK: Tisdag är de i butiken. Ser framemot det. Kommer bli en höjdare. Har även lyssnat en del till deras 99 serie (elektronik) samt slutsteget 909, och är generellt mycket imponerad över kvalitén. Prisvärd är helt klart rätt ord i sammanhanget.

mvh, robert

Posted

Börjar ju bli ett riktigt trevligt sortiment hos hiend. Jag tycker det skulle vara mycket roligt att få veta vilken av era förstärkare som Ni själva tycker passar bäst till Quad ESL989. Mest eftersom jag själv inte haft möjlighet att lyssna på dem till annat än Quad egna, 77-707 och de nya Quadrören II-40. II-40 låter iallafall mycket övertygande till ESL, men det kan väl alltid bli bättre?! ;) Likaså kablar, strömkablar, m.m. *suck* Om man själv haft möjligheten :) *dreaming* :blush

Posted

Ranefjord: Vi har än så länge kört ESL 989 med ASL Hurricane och Accustic Arts Amp 1. Två representanter som på lite olika sätt levererar både kraft och välljud, - rör respektive transistor. Det låter kort och gott fantastiskt bra, men vilket man föredrar av transistor och rör är nog en smakfråga. Här gäller det att prova i förhållande till de egna preferenserna.

Vi skall nu även installera dem med Quad elektroniken. Erfarenhetsmässigt väljer de flesta 99 serien och 909 som matchande elektronik till ESL elektrostaterna. Det är givetvis en prisfråga, men i och med den oerhört trevliga prisnivå som Quad elektroniken ligger på förstår jag att många går den vägen. Har man en lite större budget tror jag nog den ultimata kombinationen är tex. Quads egen rörelektronik tillsammans med elektrostaterna.

ESL 989 representerar inte heller någon direkt svår last så de är ”snälla” med de flesta förstärkare. Minimirekommendationen är 50W per kanal.

mvh, robert

Posted

ESL989, one speaker to rule them all...

Men det är alltid intressant att prova andra stärkare än de som 'rekommenderas'. Jag vet att många tyckt att Quads transistorstärkare kan låta lite 'osexigt', iallafall de tidigare modellerna. 99serien är bättre på den punkten. Jag vet, jag spelar själv på dem. Däremot är den gamla slav-cd'n i 99serien kanske inte det bästa i CDväg man kan hitta. Det är CDPn man väljer idag när man köper Quad. Hur som helst kan det säkert ge en och annan 'aha-upplevelse' att prova andra stärkare än Quad's egna till dem. Smaken är ju olika. ESL989 är en unik högtalare och med tanke på alla utmärkelser den fått (bl.a årets högtalare och årets produkt i Stereophilen) är det definitivt värt en lyssning. Vad jag själv tycker är nog ingen hemlighet. ;)

Posted

Stargazer: Bra timing - vi fick in 21L idag. Pris 7 900.- per par i perfekt klarlackad "Birds Eye Maple"... Kort och gott helt oslagbart - men kolla själv dessa godbitar. Du kommer bli förvånad.

PS. Det svenska priset 7 900.- är intressant att jämföra med tex. det engelska priset på 695£ vilket motsvarar ung 9 500.-

mvh, robert

Posted

För ett par år sen var verkligen Quad 'ute'. Knappt några på forumen spekulerade i att bli Quad-ägare. Många visste knappt vad det var för någonting. Idag är det helt annorlunda. Kul tycker jag som är 'lite' bias'ed. ;) Vet att det är 'fult' att länka mellan forum, men jag tyckte det här var så bra att det är värt uppmärksamhet:

Quad, Dynaudio:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29054

Posted

Håller med Ranefjord. Jag tycker att det är riktigt roligt att detta "mindre" märke får framgång, för det förtjänar dem när de gör så bra högtalare som de gör. Sen är det ju inget minus heller att det säljs otroligt billigt här hemma jämfört med utlandet ;)

Mvh