hellbit Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Hej! I min instruktionsbok till mina Electra 937be står det att man ska vinkla högtalarna inåt så att man får en exakt triangulering. Detta har jag givetvis gjort och tyckte att det lät bättre på många sätt. Vad jag undrar är vilka rent konkreta fördelar det är med sk triangulering? Jag förstår ju att första reflexen blir mindre av invinkling, men vad mer? Hur har ni andra det och varför? Ge gärna svar med egna erfarenheter och ännu hellre om ni kan tekniskt varför det rekomenderas. mvh Quote
Mr T Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Har upplevt att exakt triangulering eller ibland triangulering framför lyssningspositionen ger bästa resultatet för finlyssning; djupet ökar, bättre stereoperspektiv mm. Som vid all högtalarplacering så blir det väl följdeffekter när man vinklar in dem som kan påverka ljudet i motsatt riktning. Vilket gör att man måste justera ev. akustikfix. Sen är det olika från högtalare till högtalare, person till person. Jag tror att man måste experimentera själv. Jag brukar ha mina i triangel vid finlyssning (när fru, barn och djur är borta från huset), men ställer dem nästan helt vinkelrätt när jag kör bakgrundsmusik för att fylla rummet. Jag har även ibland tiltat mina högtalare bakåt ca 1-2 cm som jag tyckte gav en större ljudbild. Mr T Quote
Zalve Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Jag brukar ha mina i triangel vid finlyssning (när fru, barn och djur är borta från huset), men ställer dem nästan helt vinkelrätt när jag kör bakgrundsmusik för att fylla rummet. Precis som hemma hos mig. Jag har mina 927Be invinklade så att jag nästan kan se utsidan, (tror jag iaf ) Quote
hellbit Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 Precis som hemma hos mig. Jag har mina 927Be invinklade så att jag nästan kan se utsidan, (tror jag iaf ) Jag läste någonstans att om man har dem invinklade så blir stereoperspektivet bredare. Man får större sweetspot pga att om man har dem rakt framåt och sitter framför tex vänster front så hör man nästan bara denne då ljudet kommer rakt på en, men om man har dem invinklade så vinklas ju höger front mer mot en och vänster front ifrån en vilket gör att man hör höger front mer. Om det stämmer vet jag inte men det låter logiskt. Quote
Timbre™ Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Tänker på en högtalarkonstruktör som själv vinklar in högtalarna så kraftigt att skärningspunkten hamnar framför lyssningspositionen. Det beror nog på rummet men jag har aldrig lyckats få till det på ett bra sätt och det finns ju andra metoder att påverka första sidoreflexen. Quote
conan Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Jag försöker ställa mina högtalare på ett sådant sätt att jag inte längre uppfattar att ljudet kommer från högtalarna. Det är ju egentligen det man är ute efter, eller hur? Med mina begränsade möbleringsmöjligheter blir det alltid en kompromiss. Hjärnan är svår att lura - men med vissa inspelningar och placeringar går det riktigt bra. Det fungerar mestadels bra på mina Audiovector Mi3 med några graders invinkling och ca 50 cm från väggen. Att lyssna i exakt triangel är inte helt optimalt för min smak. Quote
hellbit Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 Jag försöker ställa mina högtalare på ett sådant sätt att jag inte längre uppfattar att ljudet kommer från högtalarna. Det är ju egentligen det man är ute efter, eller hur? Med mina begränsade möbleringsmöjligheter blir det alltid en kompromiss. Hjärnan är svår att lura - men med vissa inspelningar och placeringar går det riktigt bra. Det fungerar mestadels bra på mina Audiovector Mi3 med några graders invinkling och ca 50 cm från väggen. Att lyssna i exakt triangel är inte helt optimalt för min smak. Audio pro skriver också att man ska vinkla in. Se länk http://www.audiopro.se/?id=131 Quote
DrKlang Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Jag håller med om att det beror på högtalarna. I mitt fall upplever jag faktiskt en försämring med vinkling. Har provat i flera rum och hört det av flera om mina högtalare. Kan kanske bero på att mina högtalare beter sig lite mer "punktformigt" än andra. En del högtalare flyter ut och blir oidentifierbara i rummet, vilket normalt upplevs som positivt. Mina funkar inte riktigt så. När de vinklas blir rummet faktiskt mindre. Quote
Timbre™ Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Instrument och röster kan lätt bli uppsvällda om man sitter nära baffellinjen med kraftig invinkling. Lite biokänsla över det hela och finns det någon mer som upplever samma sak... Quote
Bebop Posted March 18, 2008 Posted March 18, 2008 Många intressanta synpunkter och erfarenheter. Jag har kommit fram till följande utifrån egna erfarenheter och lite förklaringar från ljudkillar jag respekterar. - Invinkling minskar första reflextionen vilket är bra men beror på hur väggarna ser ut och avstånd till väggen. - För mycket invinkling, beroende av högtalare kan ge för kraftig diskant. Den faller ju ganska snabbt vid sidan av direktlinjen, vilket ofta uppfattas som behagligare och mindre lyssningströttande. Om man tycker diskanten blir för vass skall man definitivt inte rikta den rakt mot lyssnaren. - Olika högtalare sprider ljudet olika. Mina tidigare Dynaudio Contour 3.3 körde jag med relativt kraftig invinkling för att inte få hål i mitten av ljudbilden. Alternativet skulle kunna vara att minska avståndet mellan dom och ha en mindre invinkling. Mina Confidence C-4 har betydligt bättre spridning i sida, varför dessa är invinklad endast 5 cm och 2.80 mellan konernas mitt. Då får jag närmast en perfekt ljudspridning. Om jag vinklar in mer minskar ljudbilden och diskanten blir allt mer dominerande. - Avalon rekommenderar ingen invinkling alls och närlyssning, dvs man sitter närmre högtalarna än avståndet mellan dom. Det är rent av kusligt vilken ljudbild de skapar. Högtalarna försvinner fullständigt. Har hör liknande med Audio Physics. - Om man låter en rät linje från högtalarna korsa framför lyssnaren, så får man en bredare sweetspot, vilket kan vara idé att testa vid tandemlyssning. Så som med mycket annat i den oprecisa hifi-vetenskapen, finns det lite olika sanningar. Det är bara att prova sig fram. Ta bort spiksen och sätt högtalarna på varsin handduk och sätt igång och flytta runt. Quote
Harryup Posted March 18, 2008 Posted March 18, 2008 Den överlägset största distorsionen brukar man ha rakt fram ifrån ett element då konen bryter upp. Särskilt i diskanten brukar det sällan bli njutbart att ha den riktad direkt mot öronen. Jag använder invinkling som korsar högtalarna ungefär en dryg halvmeter framför huvudet. mvh/Harry Quote
calm Posted March 18, 2008 Posted March 18, 2008 Har jobbat en hel del med högtalarplaceringar i mina senaste tweaks. Mina SF Amati Anniversario ger bästa utbredning och luftighet om de inte är så kraftigt invinklade. Har fn bara ca 5 graders invinkling. Har testat större invinkling men påverkar ljudkoncentrationen negativt i mitten. Får ett vasst och inte särskilt utbrett ljud. I nuvarande position är ljudbildens utbredning större än högtalarbredden och högtalarnas position hörs inte. Lyssningspositionen är känslig och jag sitter i en liksidig triangel för bästa ljud. Ett par SF Grand Piano hade jag ordentligt invinklade för bästa ljud och mina Cremona låg någonstans mittemellan de två ytterlighterna. Calm Quote
Guest BTS Posted March 18, 2008 Posted March 18, 2008 Jag har spelat med mina högtalare i 3 olika rum, i ett av rummen lyckades jag få dem att spela så jag satt absolut helt saligt nöjd, var inte intresserad av minsta lilla tweak, då med en invinkling på 7cm och ett avstånd mellan inre spikes på ca 270cm. Detta är för min del helt rumsavhängigt och den uppställning som fungerade i förra rummet fungerar inte här. Idag är de invinklade 12cm med ett lite mindre inre avstånd. För kraftig invinkling resulterar i tjock och onyanserad återgivning Just nu är tiden är min bäste vän.... Quote
Guest BTS Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 ett avstånd mellan inre spikes på ca 270cm. Detta blev fel... 170cm är rätt Quote
Mattias Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Lyssnade får några år sen hos Lars Bengtssons på en uppsättning Guarneri med det extremaste invinkling jag någonsin sett. Man kan nästan säga att högtalarna nästan spelade mot varandra (chicken race ). Det spelade det musik på ett mycket trevligt sätt, ellerhur Zalve..... Spelade såpass bra att nästa hifibutiksbesök blev ett riktigt antiklimax /Mattias Quote
Zalve Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Lyssnade får några år sen hos Lars Bengtssons på en uppsättning Guarneri med det extremaste invinkling jag någonsin sett. Man kan nästan säga att högtalarna nästan spelade mot varandra (chicken race ). Det spelade det musik på ett mycket trevligt sätt, ellerhur Zalve..... Spelade såpass bra att nästa hifibutiksbesök blev ett riktigt antiklimax /Mattias Ja det är nog den kraftigaste invinklingen jag har sett. Hittade tom en bild från det tillfället. Förutom lite rumsresonanser så spelade det härligt. Spelades på Shapen om jag inte minns fel. Quote
Mattias Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Kul en bild på det hela oxå Gött Zalve! Undra hur det ser ut idag i den källarn.... en gissning säger att det inte finns några highend grejer kvar. Någon som har facit? Quote
miol11 Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Tror inte att det går att ge ett entydigt svar på detta utan det är ett "spel" mellan rum högtalare och personliga preferenser, men att ljudet ändrar sej dramatiskt beroende på hur dom placeras är odiskutabelt. Ps Ex så designar DALI sina högtalare för att spela rakt ut i rummet utan invinkling. vinklar man in högtalare som är designade så så borde ljudet bli ljust/hårt. /Mvh Micke Quote
bato Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Tror inte att det går att ge ett entydigt svar på detta utan det är ett "spel" mellan rum högtalare och personliga preferenser, men att ljudet ändrar sej dramatiskt beroende på hur dom placeras är odiskutabelt. Ps Ex så designar DALI sina högtalare för att spela rakt ut i rummet utan invinkling. vinklar man in högtalare som är designade så så borde ljudet bli ljust/hårt. /Mvh Micke Exakt.. Man ska nog följa fabriksrekomendationen. Men som vissa påpekade, så avstäms invinkligen tills man får det bästa genomsnitsljudet. Ex. mina Mezzo Utopia blev hårdare i klangen utan invinkling och mjuka med invinkling. Nuvarande Wilson Sophia 2 blir det omvända!!!!!! Fast, de måste ha en bra invinkling trots allt ____ Liksom Amati //Bato Quote
Recommended Posts