Jump to content

Recommended Posts

Guest Audio Concept
Posted

basist.jpg

fortsättning följer...

Mvh, Audio Concept

Posted

Kul expriment, tyvärr är jag upptagen i morgon annars hade det varit roligt att vara på plats vid denna premiär. Resultatet kan väl avnjutas senare hoppas jag, även om man inte kan höra A/B testet mellan live och hårddisk? Förmodar att det är det en klassisk kontrabasist eller?

Calm

Posted

När på dagen sker detta evenemang? Kommer man bara att få höra en mikrofone eller får man någon jämförelse?

Guest Audio Concept
Posted

Mute,

EA har rätt - det blir Level 6 - åtminstone :-)

Calm,

experiment är kanske inte helt rätt ord. Även om AB test vore intressant är det inte riktigt vad vi är ute efter här. Syftet är snarare att göra en serie inspelningar för eget bruk, givetvis med instrument/uppställningar som fungerar i rummet. En 40-manna orkester är knappast aktuellt... :- ). Skulle bli svårt att få in micarna då....

Anledningen är att Svanå-rummet finns och det är svårt att tänka sig en bättre miljö för inspelning - åtminstone om man vill göra en inspelning där rummet inte påverkar i samma grad som ett annat rum skulle göra.

Det finns inget kommersiellt syfte med detta - dock skulle en sådan inspelning kunna bli en fin julklapp till våra kunder.... :-)

Ser framemot att få dela med oss av inspelningen. Välkommen in!

mvh, Audio Concept

ps. Klassisk basist - stämmer :-)

Posted
Mute,

EA har rätt - det blir Level 6 - åtminstone :-)

Calm,

experiment är kanske inte helt rätt ord. Även om AB test vore intressant är det inte riktigt vad vi är ute efter här. Syftet är snarare att göra en serie inspelningar för eget bruk, givetvis med instrument/uppställningar som fungerar i rummet. En 40-manna orkester är knappast aktuellt... :- ). Skulle bli svårt att få in micarna då....

Anledningen är att Svanå-rummet finns och det är svårt att tänka sig en bättre miljö för inspelning - åtminstone om man vill göra en inspelning där rummet inte påverkar i samma grad som ett annat rum skulle göra.

Det finns inget kommersiellt syfte med detta - dock skulle en sådan inspelning kunna bli en fin julklapp till våra kunder.... :-)

Ser framemot att få dela med oss av inspelningen. Välkommen in!

Robert!

Vi stryker ordet experiment och kallar det nydanande inspelning under förmodligen särskilt goda inspelningsförutsättningar. Dvs mickar av särskild kaliber förstår jag och inspelning i ett rum med justerad akustik. Hur funkar efterklangstiden och andra parametrar i rummet? Är det skillnad på inspelningsrum och avspelningsrum vad gäller hur man

allmänt eftersträvar akustisk karaktär i ett rum? Inspelningsstudios brukar väl vara ganska hårt dämpade om det inte handlar om livemusik. Resten fixar man vid mixerbordet eller hur?

Hur som, detta skall bli spännande att följa!

Calm

Calm

mvh, Audio Concept

ps. Klassisk basist - stämmer :-)

Guest Audio Concept
Posted

calm,

skall bli oerhört spännande att höra inspelningen från ett rum med bra balans mellan diffusion och absorbtion samt med en homogen efterklang i "hela" frekvensområdet. Tanken här är kortast möjlig sträcka... instrument - mikrofon - lagring. Ungefär som instrument - öra - hjärna. Ingen mixning!

Resultatet kommer givetvis att påverkas av det rum det spelas upp i, vilket kan bli intressant att erfara när man provar att spela upp i olika rum.

Återkommer med intryck när inspelningen är klar :-)

gcs,

Bygger du också mic'ar?

Mvh, Audio Concept

Posted
gcs

Bygger du också mic'ar?

Nä men jag kan ju ta med mig t.ex en Neumann U87 och eller en Sennheiser MKH 40. Det är väl de två bästa till det här sammanhanget. Alltså det är så här att om intresse finns så kan jag göra det annars får det så klart vara.

Guest Audio Concept
Posted

gcs,

tack för erbjudandet men den här gången är det Thuressons mic'ar som gäller :-)

mvh, Audio Concept

Posted
För mig är det bara av intresse när jag kan jämföra en ny mick med dom vanligen använda mikrofonerna. :)

Du får helt enkelt snika dig in och göra en bootleg med dina egna mickar med laptopen under rocken! ;-)

Guest Audio Concept
Posted

Iroise,

vi borde kanske öppna några filialer - vem vet.... :-)

Gcs,

det är säkert kul att jämföra micar. Kan kanske vara kul att arrangera något sådant någon gång.

I övrigt så var det väldigt spännande att göra denna enkla inspelning - som en början till en serie liknande händelser framöver.

Först var det basisten och basen. Den sist nämnda har ca 150 år på nacken, har följaktligen rejäl pondus och ger en mycket varm och djup ton. Det jag inte riktigt var medveten om var hur betydelsefull bågen var för stråkinstrument. Den som användes var gjort av en har-redan-glömt-namnet-på-italiensk-mästare och betingade enbart den - ett pris som kan jämföras med en relativt vuxen hifi-anläggning. Bas är ett riktigt häftigt instrument och låter mäktigt i händerna på en duktig basist.

Basisten var givetvis nyfiken (milt utryckt) på hur Svanå rummet skulle vara att spela i - och likaså mycket imponerad av rummets prestanda redan efter några toner. Precis som när vi spelar via en anläggning där får alla toner klinga ut ordentligt, och rummet märks inte alls. Instrumentets naturliga klang kom verkligen fram, vilket är ett resultat av rummets minimala påverkan på återgivningen. Som lyssnare kunna man konstatera att det lät otroligt distinkt och samtidigt mjukt och fylligt. Ett bättre ord i sammanhanget är kanske - ärligt. Vill man höra hur ett sådant rum “låter” skall man definitivt prova att spela ett instrument där - vilket representerar en optimal källa. Häftigt - kort sagt.

Mao - basisten var mycket imponerat av rummet och - av vad jag kunde förstå mycket positivt inställd till om en liknande tillbyggnad, på något mirakulöst sätt - och som av en händelse skulle adderas till villan ... :-)

Thuresson är mannen bakom micarna - som för de intresserade numera finns i många studios runt om i världen. Hans skapelser är riktiga mästervärk och kommer att få alla som gillar häftiga prylar att börja se sig om efter närmaste spargris att slå sönder. Man måste bara äga en sådan - oavsett om man skall använda den eller inte. Så är det bara. Ja, ni förstår vad jag menar...:-)

Vi provade 3 olika micar, en stereomic för lite enklare uppgifter, men som samtidigt presterar riktigt bra jämfört med långt dyrare produkter i marknaden. Sedan körde vi två andra mic-par där den senare var en prototyp med prestanda som fick mig att se mig om efter spargrisar att slå sönder.... Riktigt bra var de alla och mycket enkla att använda - i Svanå rummet. Basisten, som är van med egna inspelningar var också mycket imponerad över inspelningskvaliteten - i synnerhet den naturliga instrumentklangen.

För inspelningen svarade en Korg MR1000, en 1bit/DSD maskin med 40 GB disk.

Resultatet - 17 olika tagningar på x antal gigabyte gav mersmak!

Mvh, Audio Concept

Guest Jorma
Posted

Räcker det med att jag köpte en skiva av dig för ett par år sedan för att räknas som kund eller måste jag handla mer för att få tag på en sådan julklapp? :blush

Posted

Var nere hos Robert och Gunnar på Audio Concept för att få ett smakprov av inspelningen som gjordes tidigare i veckan.

Uppspelningen skedde i Svanårummet med elektronik från MBL:s Nobileserie. Längst ner vid golvet den lilla inspelningsapparaten från KORG en MR-1000 DSD. En digital "bandspelare" som leverar återgivning i SACD-format enligt Robert. Jag ger mig inte in i den tekniska diskussionen, det får andra intresserade göra, utan uppehåller mig endast vid lyssningsintrycket.

IMG_7947.jpg

Högtalare MBL 116.

Inspelningen skedde med en mikrofon och med kontrabasisten mot kortändan av rummet, ungefär där elektroniken var placerad idag. Mikrofonen bakåt till vänster ca 1,5 meter.

Smakprovet bestod i ett inspelningsavsnitt med både spel med stråke och spel med fingrarna. Inspelningsintrycket är en direkt känsla av närvaro och total upplösning i ljudbilden.

Kontrabasens förkroppsligades på ett mycket påtagligt sätt. Anslagen på strängarna mycket tydliga både vid stråke och fingrar. Ett djup i basregistret samtidigt som det inte kändes tjockt. Mellanregistret tydligt men ändå runt och med kropp. Dynamiken blixtsnabb vilket ger ett speciellt verklighetstroget ljud. Inspeningen mycket ljudmässigt lika den som Peter McGrath från Wilson Audio presenterade på mässorna på Lärarhögskolan och på Arken, med sin lilla recorder.

Intressant att en så liten spelare kan leverera ett sådant ljud. Spelades som referens en Charlie Haden-platta Hartplay från Naim som i jämförelsen. Den lät ganska intetsägande och dynamikhämmad trots att jag tycker att den är en riktigt bra inspelning.

IMG_7964.jpg

Beklagar en skakig bildkvalitet med frihand och utan blixt under svaga spottar. Jag lovar bot och bättring när jag får min nya Canonblixt.

Här tronar den lilla spelaren ovanpå Die Vorferstärker från MBL. Som jag kan bedöma så har den alla faciliteter som krävs inklusiver balanserade in och utgångar.

Spännande och höra hur den tekniska utvecklingen både vad gäller mikrofon- och inspelningsteknik har utvecklats och ger en mindre och mindre begränsning i musikåtergivningen.

Svanårummet visar sig också vara ytterst lämpligt att spela in i och hade inte någon återhållen eller torr klang.

Spännande att följa denna utveckling. Synd att rummet är för litet för en jazztrio, annars kanske Avisha Cohen skulle vara en given inspelning. Skall jämföra the Real Thing i kväll.

Calm

Guest Audio Concept
Posted

Jorma,

det räcker för att bli kund..., men för att inte överbelasta jultomten måste vi sätta gränsen för att kvalificera till "fysiska" julklappar något högre...:-)

Dock har vi tid på oss fram till jul att instifta en egen kategori t.ex. för duktiga kabelbyggare, konstruktörer mm. :-)

Mvh, Audio Concept

Posted

Glömde faktiskt en detalj i mitt förra inlägg och det var att kommentera de nyanlända ställen från MBL. Riktigt läckra i sin sparsmakade design och högglanspolerade yta. Inga resonansdämpningar men en gedigen och kraftfull skiva, som lät riktigt stum vid knackning.

Snygga skapelser från de tyska pefektionisterna.

IMG_7947.jpg

Calm