Timbre™ Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Audiokablar vill ibland vara mer än bara audiokablar... En utmaning för cabledesigners all over the world och det har blivit dags att kryssa sig fram mot nya upptäckter med ett par högtalarkablar från en tillverkare som har vuxit fram ur den skånska hifimyllan. Häng med när Entreq Cross Word Discover kopplas upp på högtalare och element...
Timbre™ Posted March 16, 2008 Author Posted March 16, 2008 Redan från start gäller det att hålla tungan rätt i mun... Separata icke identiska kablar för plus/minus plus en jordslinga som skall kopplas upp och finns det ingen skyddsjord i eluttagen får värmesystemet tjäna som surrogat.
Timbre™ Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 Moder Jord är vår gemensamma spelplan med arealer som brukas, missbrukas, uppdelas och inhägnas. Kan man inte gräva direkt i myllan får man söka kontakt på andra vägar. Köksregionerna brukar vara ett säkert kort...
Timbre™ Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 Saknas jordade uttag i lyssningsrummet är det bara att förlänga skärmledarna och ge sig ut på spaning om man känner otrygghet inför det vattenburna värmesystemet. Mycket att hålla reda på men elementen kan väljas bort och med 2 x 30 m kabel kom jag lätt ner i köket...
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Det Åstorpbaserade företaget Entreq startade som Energy-transformers och de första produkter jag träffade på var de numera riksbekanta hifimössen Vibb eaters och därefter utökades floran med apparatfötter i form av Cat & Lionfoot. Idag erbjuds ett bredare sortiment med ytterligare apparatfötter, AC Wraps, fyra nivåer signal- och högtalarkablar samt en hifibänk av egen konstruktion. Ett par Vibb eaters av relativt tidig upplaga.
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Testar man högtalarkablar från Entreq följer det naturligtvis med en samling Wraps i försändelsen. Som ett test i testet provade jag Wraps på/Wraps av, jordad/ojordad skärm och uppstarten blev minst sagt tillspetsad då jag naturligtvis hade kopplat fel...
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Så här skall man inte göra då den silverrörterminerade kabeln är plusledare och kopparrören utgör start och final på minusledaren. Kablarnas riktning är grundläggande för hela konstruktionsfilosofin, det finns inga riktningsmarkeringar vid kontakterna och här gäller det som sagt att koppla långsamt...
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Skärmens jordanslutning äger rum vid minusledarens förstärkarsida (en logisk placering i avledande syfte enligt tillverkaren) och därmed behöver inte uppkopplingsriktningen anges med pilar då man faktiskt bara kan koppla på ett enda sätt efter att ha tagit del av konstruktörens teorier om en skärm som följer ledaren "medströms".
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 På högtalarsidan ser det ut så här vid terminalerna och de båda ledarnas skärmar skall vara sammankopplade. Cirkeln sluts och den jordade skärmen har enligt uppgift ingen kontakt med drivelektronikens chassi.
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Efter lyckade övningar i köket ökade djärvheten och jag kopplade även upp skärmarna på det närmast belägna värmeelementet i lyssningsrummet. Ett utmärkt tillfälle till jämförelser och jag kunde inte upptäcka någon som helst återgivningsmässig skillnad på koppling till jordpunkter i nätuttaget eller flerfamiljshusets vattenburna värmesystem. Enligt uppgift från en bekant i elbranschen skall man dock, speciellt i flerfamiljshus, ha klart för sig hur systemet är draget och att det verkligen leder till jord. Som lekman kan det här vara klurigt men då det inte förekommer någon kontakt med chassiplåtar bör ju detta vara teoretiskt riskfritt. Ställde frågan upprepade gånger till Entreq innan slutstegen slogs på...
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Vänster kanal och plusanslutningen är en kopparledare med silverterminering. Samma ledargrovlek på minussidan men kablarnas längd (minusledaren är längre), lindningsmönster samt val av dielektrikum skiljer kablarna åt.
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Med ett A-50V i bridge mode är det viktigt att hålla reda på terminalerna. Right+ blir plötsligt minus och här sitter anslutningen till jordpunkt för höger kanal.
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Ner till köket om man väljer den långa vägen...
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Uppkopplingen vänster kanal och två egentillverkade cablelifters är på plats för att hålla avstånd till nätkabeln. J står för Japananpassad nätbrunnsadapter... Började som jag alltid gör utan insignal och örat intill diskantelementet. Omöjligt att avgöra huruvida slutsteget är av- eller påslaget.
Timbre™ Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Med aktiverat BAT-försteg och 6 m Kimber Select signalkabel adderas ett svagt brus men detta har ingenting med högtalaruppkopplingen att göra.
Timbre™ Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Tystnaden antyder en väl fungerande skärm även om jag alltid har upplevt större skillnader vid jämförelse mellan signalkablar än högtalarkablar och det beror naturligtvis på att eventuella skillnader förstärks i sista steget. Skärmen följer tillverkarens filosofi och ligger parallellt med nyttosignalen i form av två ledare som alltså stiger av vid förstärkarens minuspol. Detta för att avleda eventuella störningar. Amati Homage har en känslighet på 92dB och tystnaden skall följas upp med lyssning över högre verkningsgrader där även signalkablaget består av Cross Word Discover.
Timbre™ Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 De första lyssningsomgångarna utan jordad skärm och med kablaget i slumpartad riktning gav intryck av en förhållandevis platt återgivning med en tonal balans som tippade åt det ljusa hållet. Det gäller således att följa rekommenderad väg och som ytterligare grädde på moset erbjuder Entreq sina AC Wraps för att kliva över de sista hindren. Uppackade mineralfyllda Wraps, med och utan metallplattor.
Timbre™ Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Nu var det i första hand själva kablaget övningarna gällde och med allt på rätt plats uppstod en lättlyssnad och engagerande återgivning som slutligen tog vägen i den varma och kroppsfyllda riktningen. Vokalister av kött och blod samt ett lugn som skapar fokus på mikrodetaljer och utklingningsförlopp. Kanske inte helt rättvist att jämföra med en mer än tio gånger dyrare högtalarkabel men lite av hifins tjusning är ju att försöka nollställa sig och täcka över prislappar. Tony Joe White tar ett kliv tillbaka med ursprungsuppkopplingen, röster och instrument återges mer pin point och jag upplever att inspelningar redovisas i fler lager avseende perspektiv. Ljudbild och rum upplevdes däremot högre med Discover i denna uppställning och man kan säga att Tony Joe White har rest på sig från stolen när han sjunger och spelar gitarr. Cymbalorgien mot slutet av Patricia Barber's To Rich for my Blood i DSD kommer undan med hela njutningen i behåll. Mäktigt, kraftfullt och en känsla av äkta metall. Här kan det annars lätt slå över och jag upplevde även hihats som högre placerade med Discover. Intrycken gäller i detta rum och på detta system vilket inte är generellt på något sätt. Cross Word Discover lägger sig rent prismässigt i det nedre mellanskiktet av Entreqs sortiment. Prislappen är i storleken 5500 kr för ett par Discover högtalarkablar och tillhörande signalkablage kostar 4800 kr/par. Som referensmodell med motsvarande konstruktionsfilosofi hittar vi Cross Word Challenger med ett pris på 22000/12000 kr paret för högtalar- respektive signalkablar i standardlängd. Uppkopplingen av jordanslutning ger anläggningen ett annorlunda utseende men vid permanent installation går detta naturligtvis att ordna på ett diskret och tilltalande sätt.
Timbre™ Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 I jakten på ytterligheter utplacerades naturligtvis Wraps enligt tillverkarens instruktioner. Här gäller det att även täcka terminalerna.
Timbre™ Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 På förstärkarsidan kan detta bli krångligare beroende på vad man har för anslutningsdon. Här gällde det att vara försiktig och inte bända eller snörpa ihop kabelkontakterna.
Timbre™ Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Som extra rekommenderad åtgärd placerades även sandfyllda Wraps vid högtalarkabelns halva längd. Ett led i kampen mot oönskade magnetfält och det skulle inte förvåna mig om de även är aktiva mot oönskad högfrekvent instrålning och totalt sett en tilltalande bakgrundssvärta i ett system som är tyst när det skall vara tyst. Dock kan t.ex. ett förstegsbyte medföra större skillnader än vad dessa åtgärder kunde frambringa.
Timbre™ Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Vi lämnar Hising Island, Göteborg och Discover-utfärden går söderut till den skånska hifimyllan. Cross Word-lyssning hos mannen bakom konstruktionen, i Per-Olofs egna system.
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Åstorp i slutet av mars år 2008 och det drar ihop sig till trådens lyssningsfinal inne i stugvärmen... På utsidan blåste det småsnålt och efter en stunds kabelfotograferande blev det ganska kyligt.
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Per-Olof och Niclas som jobbar ihop med Entreq är på plats, anläggningen är uppvärmd och den här gången är det endast Cross Word som gäller i den analoga signalvägen. Ett nytt testspår för Per-Olof, en ny artistbekantskap för Niclas och själv skulle jag snubbla på både ny elektronik och nytt kablage... Kanske bäst att smyga efter katten och smita in i värmen direkt...
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Även musiken måste plockas in och Tony Joe White följde med eftersom det har varit min mest spelade skiva den senaste tiden. Patricia Barber skulle bli föremål för dagens koncentration och några frågetecken fanns att räta ut: Hur klarar systemet att återge batteristens utsvävningar i Too Rich for my Blood... Två utgåvor, två format och plockar anläggningen fram några skillnader på MFSL UDSACD 2002 och Fim-utgåvan av PREM-7347-2.... Ny musik för Per-Olof och frågan hängde naturligtvis i luften... Patricia Barber går upp i falsett på ett par ställen och det kan vara riktigt jobbigt. Hur fungerar dessa partier... Avslutningsvis två favoritspår på One Hot July och lite allmänna intryck.
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Men först av allt en diskant... Von Schweikert Research VR-8 har en uppgiven verkningsgrad på 96dB/W/m och här drivs högtalarna av fyra stycken Audio Analogue Maestro monoblock som kan leverera 400W i VR-8:ornas nominella impedans på 4 ohm. Frågan är given, hur låter det då utan musik...
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Ett av målen med Cross Word-projektet har varit att hålla ett så lågt brusgolv som möjligt för ökad bakgrundssvärta och dynamik. VR-8 kan inte direkt räknas inte in i gruppen minimonitorer och man får sträcka rejält på halsen för att komma till... Med inkopplad signalkälla, påslagen elektronik, Cross Word discover signal/högtalarkablar och örat på ca tio centimeters avstånd hörs ett tydligt och konstant brus över diskantelementet. Man kan inte dra några växlar på detta men helt tyst är det inte och jag kunde uppleva en mycket liten men dock noterbar skillnad på in- och urkoppling av signalkällan som är en DA-konverter av senaste snitt.
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Ökar avståndet minskar naturligtvis bruset och från ca 60 cm börjar det bli svårt att uppfatta något brus överhuvudtaget. Lyssningspositionen kan därmed räknas som brusfri zon... :cool:
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Dags för musikövningar och om vi börjar med Tony Joe White så har han rest på sig från stolen och dessutom klivit upp på en scen. Ljudbilden är hög och vid, det handlar mycket om vad man är vad vid men här kändes det verkligen som ett scenframträdande med kraft, tyngd och dynamik. Cold Fingers och I Believe I've Lost My Way går bägge i ett relativt lugnt och stillsamt tempo men inte desto mindre kunde jag uppleva en enorm nerv och spänning i framförandet. Det sistnämnda spåret har en tragisk text och det var mycket lätt att följa varje ord och nyans. Panoramaljudbilden ger mycket luft kring vokalister och instrument men här finns också ett fint perspektiv även om andra högtalarplaceringar kan ge ett större djup. Tungt, engagerande och njutbart.
Timbre™ Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Som signalkälla används det senaste från dCS och man håller fast vid traditionen att tillägna sina produkter åt kompositörer. Av naturliga skäl klingar det italienskt när turen har kommit till Guiseppe Domenico Scarlatti och dCS Scarlatti System består av en CD/SACD transport, en Master Clock och en DAC. Längst ner det analoga försteget, ett Maestro från Audio Analogue. Ett italienskt möte i hifiracket...
Recommended Posts