Jump to content

Primare Spa21

Recommended Posts

Slog till på en Primare Spa21 igår.

Demoex till vad jag upplevde som ett vettigt pris.

Och sen tog väl min budget slut lite ^^

Har i nuläget inga högtalare värda namnet jag kan koppla in.

Mitt problem ligger i att jag blir student till hösten så budgeten är begränsad för tre år framöver.

Beror lite på om det hinns med att jobba lite utan att försaka plugget.

Jag har en hörlursförstärkare och HD650 där seriös musiklyssning tar plats så att säga.

Så systemet är främst tänkt till hemmabio.

I år rymms väl ca 10000 till högtalarköp.

Nästa år kanske runt 20000-30000 då jag har egen firma och avskrivningar så jag behöver inte skrapa ihop så många timmar för att det ska bli mycket klirr i kassan och det ska nog hinnas med trots att man blivit student.

Nu är jag fortfarande väldigt mycket rookie.

Har börjat med att göra en sökning men hittade inte något om just spa21 i forumet, ber om ursäkt om jag missat.

En tanke från min sida var att det kanske kan vara bra att börja med ett litet högtalarpar för 10000kr, kanske stativare som är tänkt som bakhögtalare så småningom och köra med en 2.0 konfiguration tills jag då får råd att köpa riktiga fronthögtalare. Är det en bra idé mån tro?

Finns det någon särskilt prisklass (dyrare är väl för det mesta bättre för att generalisera) jag ska upp i för att matcha spa21:an så högtalarna inte håller tbx förstärkaren (allt för mycket iallafall)?

Är det vanligt att man tar med sig sin förstärkare till affärer för att provlyssna ihop med högtalare eller hur går det till?

Att släpa med mina 650 var ju inte direkt några problem när jag valde hörlursförstärkare men en 24kilos klump kanske ses lite annorlunda.

Tacksam för svar och hjälp!

Är det vanligt att man tar med sig sin förstärkare till affärer för att provlyssna ihop med högtalare eller hur går det till?

Tacksam för svar och hjälp!

Om det är möjligt anser jag det är mycket bättre att ta med sig högtalarna hem

för att provlyssna i det rum de skall spela i :)

Om det är möjligt anser jag det är mycket bättre att ta med sig högtalarna hem

för att provlyssna i det rum de skall spela i :)

Ah bra tips.

Är i stockholmsområdet så om det är "vanligt" att göra så borde man nog kunna hitta nån handlare hoppas jag :)

Nu är bara frågan vad det är jag ska kolla efter att få låna hem ^^

Svårt fall - förmodligen därför svaren hittills uteblivit. Det som är svårt är att veta vilka mindre högtalare för max tio papp som kommer att matcha ett par framtida större högtalare som man inte har en aning om vilka de är.

Det finns massor med kandidater. Gå en runda bland stockholmsbutikerna. Det allra flesta av dem kan lyssna iin dina önskemål och synpunkter och plocka fram bra kandidater ur sitt sortiment.

Några jag skulle lyssna på i ditt läge vore Totem (valde jag själv en gång), Quad, Dynaudio, Amphion, Monitor Audio...

Plus att det finns hur många fler som helst...

En diger uppgift kan det bli. Tur att det är så kul att handla hifi...

:) /Jörgen G

Peter!

Högtalare är en smaksak, men lite egna erfarenheter kan jag alltid dela med mig.

I mitt hembiorum hade jag tidigare Primare SPA21 tillsammans med 5st små stativare; Mirage Omni samt en REL-sub.

Mirage Omni är rundstrålande och var en fin kombination för just biotittande.

Elac 310,2 JET är också en fin liten stativare med banddiskant som väger upp Primare´s lite runda ljudkaraktär.

För 2-kanal kan du senare byta upp dig till ett par större fronthögtalare.

Ljudet är lite tillbakalutat med SPA21 i 2-kanal, så när du senare går upp i högtalarkarriären, kan det vara idé att testa

ett bättre stereoslutsteg som du kopplar till SPA21:ans preout.

Lycka till!

/muffin

I mitt hembiorum hade jag tidigare Primare SPA21 tillsammans med 5st små stativare; Mirage Omni samt en REL-sub.

Mirage Omni är rundstrålande och var en fin kombination för just biotittande.

Elac 310,2 JET är också en fin liten stativare med banddiskant som väger upp Primare´s lite runda ljudkaraktär.

Tänkte på det med att det står något med min 8ohm där bak på förstärkaren ska det ses som en rekommendation eller som att man tvunget ska skaffa högtalare med den impedansen?

Jag är tyvärr dåligt insatt i vad impedans är exakt.

För elacs 310,2 verkar ha som lägst 3,3ohm vad det nu innebär :p

Tänkte på det med att det står något med min 8ohm där bak på förstärkaren ska det ses som en rekommendation eller som att man tvunget ska skaffa högtalare med den impedansen?

Jag är tyvärr dåligt insatt i vad impedans är exakt.

För elacs 310,2 verkar ha som lägst 3,3ohm vad det nu innebär :p

Högtalaren belastar förstärkaren med som lägst 3,3 ohm. En högtalares impedans är inte helt enkel att bestämma då den beror på många faktorer, bl a induktans och resistans i högtalarspolar, ljudfrekvens, delningsfiltrens konstruktion, lådan, basreflex om man har det, ljudvolym (konernas utslag) mm.

Det som är viktigt är att förstärkaren kan driva så mycket ström som krävs vid den låga impedansen. Lyckas inte det förvrängs ljudet och kanske förstör delar av ljudbilden. Vid låga impedanser märks också högtalarkablarna mera.

En förstärkare som rekommenderar 8 ohm kan naturligtvis driva även lägre impedanser men med varierande resultat. I värsta fall slår förstärkarens överbelastningsskydd av utgångarna. Saknas överbelastningsskydd kan utgångssteget brinna upp. Det är ju inte så kul och kanske inte så billigt heller.

Om man fick välja en optimal förstärkare för att driva som lägst 3,3 ohm så skulle man kanske välja drivning ner till 2 ohm obehindrat, t ex 100 watt i 8 ohm, 200 watt i 4 ohm och 400 watt i 2 ohm. En del förstärkare skryter med att de klarar det här men det är långt ifrån alltid det är så.

Högtalaren belastar förstärkaren med som lägst 3,3 ohm. En högtalares impedans är inte helt enkel att bestämma då den beror på många faktorer, bl a induktans och resistans i högtalarspolar, ljudfrekvens, delningsfiltrens konstruktion, lådan, basreflex om man har det, ljudvolym (konernas utslag) mm.

Det som är viktigt är att förstärkaren kan driva så mycket ström som krävs vid den låga impedansen. Lyckas inte det förvrängs ljudet och kanske förstör delar av ljudbilden. Vid låga impedanser märks också högtalarkablarna mera.

En förstärkare som rekommenderar 8 ohm kan naturligtvis driva även lägre impedanser men med varierande resultat. I värsta fall slår förstärkarens överbelastningsskydd av utgångarna. Saknas överbelastningsskydd kan utgångssteget brinna upp. Det är ju inte så kul och kanske inte så billigt heller.

Om man fick välja en optimal förstärkare för att driva som lägst 3,3 ohm så skulle man kanske välja drivning ner till 2 ohm obehindrat, t ex 100 watt i 8 ohm, 200 watt i 4 ohm och 400 watt i 2 ohm. En del förstärkare skryter med att de klarar det här men det är långt ifrån alltid det är så.

Tackar för förklarningen.

Tror jag faktiskt blev liiiite klokare.

Det där med att brinna upp lät ju inte kul iallafall så det får bli högtalare med lägst 8ohm jag kollar på.

Tackar för förklarningen.

Tror jag faktiskt blev liiiite klokare.

Det där med att brinna upp lät ju inte kul iallafall så det får bli högtalare med lägst 8ohm jag kollar på.

Risken är nog rätt liten. Man måste spela på rätt hög volym för att överbelasta. Om impedanskurvan går ner till 6 ohm är det nog inga större problem heller. De flesta transistorförstärkare kan driva sådana.

Nån som har koll på penaudio?

Ska till sthlm i helgen och tänkte besöka audioconcept på lördagen.

Har kollat igenom deras sortiment av högtalare och tyckte väl endast det var penaudios som låg i min prisklass.

Tyckte dessutom Rogue serien såg riktigt snygg ut på de bilderna på sidan, vilket är viktigt för flickvännens välsignelse ska fås.

Finns det nån affär som ligger i närheten av audioconcept som också kan vara intressant att kolla på?

Nån som har koll på penaudio?

Ska till sthlm i helgen och tänkte besöka audioconcept på lördagen.

Har kollat igenom deras sortiment av högtalare och tyckte väl endast det var penaudios som låg i min prisklass.

Tyckte dessutom Rogue serien såg riktigt snygg ut på de bilderna på sidan, vilket är viktigt för flickvännens välsignelse ska fås.

Finns det nån affär som ligger i närheten av audioconcept som också kan vara intressant att kolla på?

Jag har lyssnat lite på Pen Audio. Mest Rebel II i samband med att jag letade högtalare för några år sedan. Mitt intryck var att de låter bättre än vad man förväntar sig i förhållande till storleken. Saknade emellertid fyllighet och djup i basen. Tror annars att du kan komma att få fler alternativ än Pen Audio när du väl tittar in på Audio Concept...

På gångavstånd finns HiFi Klubben på Fleminggatan och Sveavägen. Pause på Sveavägen samt Ljudmakarn på Drottninggatan. Övriga ligger nog på buss/tunnelbamneavstånd. Kolla in respektive butik på webben för adresserna. De flesta stockholmsbutikerna har den enkla adressen namnet + .se.

Shoppa väl!

/Jörgen G

Personligen hade jag siktat på Dynaudio. lätt att hitta stativare/golvare med samma/liknande bestyckning. Inte för att samma bestyckning (element) skulle vara en garanti för samma ljud men jag skulle åtminstone sova bättre om natten. ; ) Börja t.ex. med ett par 52SE eller Contour S1.4, för att sedan flytta bak dem till bakkanalerna och köpa ett par Contour S3.4 fram.

Bara en idé. : )

Hej,

Som tidigare ägare till SPA20 så skulle jag rekommendera ngt mer lättdrivet än Dynaudio.

Har ägt 52SE och jag fick inte ut det bästa ur dom förräns jag kopplade till ett separat slutsteg.

Samma visa var det med Vienna BBG.

Jag upplevde det som att SPAn inte höll koll på basen.

/Micke

Som tidigare ägare till SPA20 så skulle jag rekommendera ngt mer lättdrivet än Dynaudio.

Känner inte till alla Dynaudiomodeller men den gång jag hörde Contour 1.3SE låta allra bäst drevs de av ett Classé Omega stereoslutsteg. Lite omvända vikt- och storleksförhållanden :) men det var helt enkelt makalöst bra.

Hej,

Timbre: Jag försöker hjälpa Peter, vad vill du ?

Jag har haft en förstärkar-högtalar kombo som rekommenderas av Pelle och tycker inte det är optimalt. Att dessutom lasta förstärkaren med 4 st högtalare av den kalibern blir ju inte bättre.

Jag känner inte heller till alla Dynaudiomodeller men känsligheten för 52SE, 3.4 och 1.3SE är ungefär densamma och det borde väl kunna tas som en vägledning, eller ?

Jag känner inte heller till Classe Omega, finns det ngn data om det steget som hjälper Peter ?

Summasumarum så får jag känslan av att du vill försvara Dynaudio alternativt påvisa att man inte kan generalisera (kring högtalares känslighet i det här fallet), är det så ?

/Micke

Det var en lyssningsupplevelse som åter vaknade till liv i samband med frågeställningen. Vare sig för eller emot utan konstaterade bara att det var en extrem kombination. Slutsteget väger 113 kg och högtalarna 10 kg styck. Det var förresten på en minimässa i Hässleholm... :)

Skulle som någon nämnt tidigare i tråden lyssna på Quad och Totem.

Quad har en serie riktigt bra stativare som inte är så dyra. Har lyssnat på dem och tycker att de låter mycket bra för pengarna. Minns jag rätt började prisnivån på ca 3 kkr och uppåt. Finns en liten rackare med aktiv del strax under 10 kkr som låter riktigt bra.

Totem är dyrare och där kan du lyssna på Rainmaker eller om du har tur hitta några begagnade Model One, som jag tycker är otroligt bra för att vara i klassen minimonitors.

Matchningen till din övriga utrustning bör du naturligtvis beakta och har du möjlighet ta med dig din förstärkare till butiken som första steg och därefter hemlån. Finns seriösa handlare som är villiga att hjälpa till.

I övrigt skulle jag kamma igenom butikernas inbytes- och demoex hörnor. Där kan man hitta fynd för den som vill komma undan billigt. Verkar som de flesta har välfyllda lager av inbyten just nu och som regel är det bra produkter. Undvik dock udda märken av typen "världens bästa högtalare".

Lycka till!

Calm

Kan man se utifrån tillverkarnas spec hur lättdrivna högtalarna borde vara?

Du kan få en vägledning av det som benämns Känslighet i i de tekniska specifikationerna. Ju högre värde desto mer lättdrivna högtalare. Skalan är logaritmisk och en hägtalare som har känsligheten 90dB är "dubbelt" så lättdriven som en som har 87dB. Typiska värden mellan brukar ligga nånstans strax under 90 decibel. 91dB+ brukar betecknas som lättdrivet och 85- trögdrivet.

Nu säger inte detta värde allt. Det finns andra viktiga faktorer också, jag har sett saker som fasförskjutningar vid olika frekvenser, lägsta och nominell impedans nämnas i sammanhanget. Detta är saker jag inte begriper mig på så jag överlåter åt andra att förklara vidare.

Det borde finnas trådar som belyser detta mer här på Euphonia. Hittar du ingenting här vet jag att det finns en hel del skrivet på HiFiForum (www.hififorum.nu), så där kan du också söka .

:) / Jörgen G

Nu säger inte detta värde allt. Det finns andra viktiga faktorer också, jag har sett saker som fasförskjutningar vid olika frekvenser, lägsta och nominell impedans nämnas i sammanhanget. Detta är saker jag inte begriper mig på så jag överlåter åt andra att förklara vidare.

En intressant fråga blir ju vad som är den mest lätthanterliga lasten för låt oss säga en normaldimensionerad transistorförstärkare. Flera snäpp under 90dB med en rak och fin impedanskurva eller flera snäpp över med kraftiga impedansvariationer och tvära fasvinklar... :?: Det var trettiofem år sedan jag läste fysik så jag har ingen aning... :)

En intressant fråga blir ju vad som är den mest lätthanterliga lasten för låt oss säga en normaldimensionerad transistorförstärkare. Flera snäpp under 90dB med en rak och fin impedanskurva eller flera snäpp över med kraftiga impedansvariationer och tvära fasvinklar... :?: Det var trettiofem år sedan jag läste fysik så jag har ingen aning... :)

Det man kan använda data till är att grovsålla.

Jag är övertygad om att det utifrån specifikationer och beräkningar inte går att avgöra vad som passar samman utan att lyssna. Helst då med egna grejor i eget rum - och egna öron och egen hjärna förstås. För även om känslighet och impedanskurvor förefaller passa ihop med förstärkare kan ljudkaraktären med de sammankopplade enheterna låta sk*t.

:) /Jörgen G

Ja det finns inga genvägar till bra ljud via data etc. Det enda som gäller är att utveckla sitt kritiska lyssnande och så till slut inser man att det är ljudet som gäller och det skall man leva med.

Därför mitt råd att testa och åter testa. Det är det enda som gäller.

Calm

En intressant fråga blir ju vad som är den mest lätthanterliga lasten för låt oss säga en normaldimensionerad transistorförstärkare. Flera snäpp under 90dB med en rak och fin impedanskurva eller flera snäpp över med kraftiga impedansvariationer och tvära fasvinklar... :?:

Ytterligare mer komplext blir det när vi tänker in högtalaren och främst kanske högtalarelementet i ekvationen. Frågeställningar som är intressanta är bland annat:

* Vad beror trögheten på?

** Ökad rörlig massa

** Hög impedans

** Stora förluster (dålig koppling magnet/spole)

* Hur väl hanteras effektförlusterna (i högtalaren)?

** Hur väl leds värmen bort

* Hur är känsligheten mätt

** 1 watt 1 meter

** 2.83 volt 1 meter

** med inräknat rumsstöd eller ej (anechoiskt rum)

Sammanfattningsvis kan man ändå (!) känna sig rätt lugn i alla fall - trots många frågor. Dom flesta högtalare ligger runt 87 dB's känslighet och med en 100 watts förstärkare bör det räcka långt sett till enbart effekt/känslighet/ljudtryck.

Ibland brukar tungdriven blandas ihop med stora element - något som inte alls är (generellt eller ens vanligt) sant. Men detta är nog en annan tråds topic... :)

Ps. Stereophile hade en intressant artikel som behandlade ämnet sett ur en synvinkel där fasvinklar och impedans läggs ihop för att tillsammans bilda en ensam graf. Detta ger en mer lättläst display av hur tung högtalaren är sett till kombinationen av impedans och fas.

• 1 month later...
Hej,

Jag har haft en förstärkar-högtalar kombo som rekommenderas av Pelle och tycker inte det är optimalt. Att dessutom lasta förstärkaren med 4 st högtalare av den kalibern blir ju inte bättre.

Jag känner inte heller till alla Dynaudiomodeller men känsligheten för 52SE, 3.4 och 1.3SE är ungefär densamma och det borde väl kunna tas som en vägledning, eller ?

Jag känner inte heller till Classe Omega, finns det ngn data om det steget som hjälper Peter ?

Summasumarum så får jag känslan av att du vill försvara Dynaudio alternativt påvisa att man inte kan generalisera (kring högtalares känslighet i det här fallet), är det så ?

/Micke

Hej

Klarar inte Spa21 större högtalare typ Cantons ergo 611? Tror ni att man bör kombinera med slutsteg?

/T