Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har inte skrivit något på detta forum, men läst en hel del under åren. Nu skulle jag behöva lite hjälp och dristar mig därför att skriva.

Till alla SF-experter har jag två frågor om SF Extrema:

1. Känner till alla speciella förbehåll och alla vittnesmål om effekthungrighet etc - ni som hanterat (hanterar) dessa högtalare på riktigt (och inte bara läst om dem), kan ni konkret nämna några slutsteg som ni känner de facto funkar.

2. Hur är andrahandsvärdet på dessa idag? Har korn på ett par i gott skick från -95, vad är ett rimligt prisläge?

Med stort tack på förhand

/Larigot

Posted

Var vel en ganske profilert bruker av disse i Sverige for et par år siden, intervjuet i diverse blader etc.

Tror han brukte Mark Levinson 33 monoblokker, usikker på om disse var 33 eller 33H.

Extremaene hans var vel også noe modifisert.

Tror nok disse trenger MYE kraft.

Posted

Jag har för inte så länge sedan parat ihop ett BAT vk-75 rörslutsteg (75 watt) med ett par Extrema. Det funkade som en dröm ihop. Det blev dynamiskt, transparent, luftigt och fint. Det går givetvis inte att spela superhögt. Men gott och väl tillräckligt för att skaka om möblemanget.

Så jag tror (och har hört av andra) att det är en myt att Extremorna kräver kärnkraftwerk för att spela.

Det är en mycket, mycket trevlig högtalare!

Posted
Så jag tror (och har hört av andra) att det är en myt att Extremorna kräver kärnkraftwerk för att spela.

Spela o spela det beror ju lite på vad man menar.

Du kan nog få dem att sjunga med nån liten triodförstärkare också men för att matcha deras potential behöver du precis som Zalve skrev några kW och inte några W.

EDIT: Beroende på skick och modell så ligger de i pris mellan 35k och 50k inklusive stativ.

Posted
Spela o spela det beror ju lite på vad man menar.

Du kan nog få dem att sjunga med nån liten triodförstärkare också men för att matcha deras potential behöver du precis som Zalve skrev några kW och inte några W.

EDIT: Beroende på skick och modell så ligger de i pris mellan 35k och 50k inklusive stativ.

Det är inte min erfarenhet! :) De sjöng mycket fint med 75 BAT-watt. Det är klart att de blir ännu bättre med ännu bättre slutsteg. Men vilken högtalare blir inte det?

Känsligheten på Extrema är ju 88dB/W/m (2.83V). Vilket inte är speciellt trögdrivet. Impedansen är nominellt på 4ohm. Slutsteget drev mina Wilson Sophia Series 2 innan, vilka har en dB högre känslighet. Men det märktes inte när vi kopplade upp det mot Extrema. Det spelade som sagt fantastiskt fint. Kanske hänger det mer på slutstegets nätdel än bara på effekt. Men potentialen är säkert inte nådd med 75 rörwatt. Jag hade däremot inte låtit bli att köpa dem bara för att jag inte hade några tusen watt i kranen. :)

Posted

Jag har inte haft några SF Extrema själv men jag har köpt slutsteg av Extrema-ägare

vid två tillfällen. Den första använde Krell KSA 200S och den andra Krell KSA 300S.

När jag köpte slutstegen så provlyssnade jag dem förstås på deras Extrema och det

lät i mina öron mycket bra.

Mvh,

Ingvar

Posted
Det är en mycket, mycket trevlig högtalare!

Kan bara hålla med och vad som har hänt sedan Extrematråden är att jag har haft högtalarna uppkopplade på ett par Accuphase M-8000 och man kan ju inte annat än kräva att det fungerar hyfsat. Det låter ungefär som att köra ett Classé CA-400 i stereo. Bra kontroll och tillbakalutat men det ultimata släppet infann sig aldrig som jag upplevde det i mitt rum.

Sonus0089.JPG

Posted

Jag tackar alla för input i frågan!

I den länk som refererades till (som jag givetvis läst) så skriver Timbre: "Lyssnade sedan på ett par i hemmiljö med ett Krell KSA-200S och det blev lite av en antiklimax. Rummet på 20 kvadrat var alldeles för litet helt enkelt och så här efteråt tror jag heller inte att slutsteget riktigt orkade ta tag i handlingen."

Det var ju synd, för jag hade just 200S i tankarna som partner...

Det är intressant att en stabbig sak som 200S inte skulle klara biffen, so to speak.

Den enda prisnivå-indikation som någon kommenterat är 35-50 kkr. Det låter lite högt tycker jag. Hifi är ju en dyr "sport" och även om man handlar med kvalitetsgrejer så är andrahandsvärdet tämligen lågt.

Är det ingen mer som vill/vågar kommentera prisläget? Kanske det inte är "appropriate" att tala om priser i detta forum?

Ljudåtergivning i dyr-klassen är spännande och förvånande på många sätt. Visst drivs vi alla av att det skall låta så naturtroget som möjligt?...! Men:

ju äldre jag blir, desto mer inser jag att ljudåtergivning på hög nivå lätt antar karaktären av "bättre än verkligheten". Ingen värdering egentligen, bara ett konstaterande...

Detta kan jag med lugn säga eftersom jag är professionell musiker och har dagligen möjlighet att jämföra återgivet ljud med verkligt ljud. Många yrkes-musiker-kollegor skiter fullständigt i vad de har för "stärejo" hemma. De hör helt enkelt musiken och ignorerar ljudkvalitén. Ganska behagligt drag. Andra (t ex jag själv) är kräsnare och vill att det skall låta mer som i verkliga livet. "Hi-fi-oter" vill att det skall låta BÄTTRE än verkligheten! Också en förståelig inställning - vem vill inte ha impact i vardagsrummet.

Ursäkta utvikningen, men det var bara ett allmänt filosoferande då jag faktiskt letar efter något som låter riktigt, riktigt RIKTIGT - som i verkliga livet. Efter att vid en demo i New York för tolv år sedan ha hört SF Extrema så blev jag så inibaljans tänd på SF och deras inställning till ljudåtergivning att jag aldrig riktigt glömt det. Har tidigare haft Electa Amator, Signum och Grand Piano men går och har lumpar-minnen av Extremorna.

För att tjata om slutsteg; vad tror ni om klass D-förstärkare till Extrema? Rotel, t ex, har ju presenterat sådana i modern tid. NÅN form av produktutveckling skall det väl ändå finnas inom "tung-fi" - skall bara klassiska (varianter av) A-förstärkar-konstruktioner vara allenarådande?

Posted
Kanske det inte är "appropriate" att tala om priser i detta forum?

Priser och hifi hör ju ihop så visst är det lämpligt i allra högsta grad. Har inte sett några annonser med priser på andrahandsmarknaden men det fanns ett par som inbytesobjekt i en Göteborgsbutik för några år sedan och jag vill minnas att priset låg på 45000 kr. Det var Extrema i kombination med Dynamic Precision som slet in mig på Sonus faber och det kan man ju också kalla ett lumparminne följt av Krell KSA-250 och Extrema hos Lars Bengtsson Ljud/Video som en första repmånad... :) Nu är ju hifiminnen subjektiva men när det inte har stämt i mina öron har ljudet varit tamt, instängt och odistinkt jämfört med hur det verkligen kan vara. I kombination med Sonus fabers egen Musica drog återgivningen åt det hållet.

Sonus0081.JPG

Posted
Den enda prisnivå-indikation som någon kommenterat är 35-50 kkr. Det låter lite högt tycker jag. Hifi är ju en dyr "sport" och även om man handlar med kvalitetsgrejer så är andrahandsvärdet tämligen lågt.

Är det ingen mer som vill/vågar kommentera prisläget? Kanske det inte är "appropriate" att tala om priser i detta forum?

Jag var länge själv spekulant på ett par extrema så därav att jag kan brisbilden och vad som krävs av slutstegen för att få dem lämna iväg sin kärlek som man så gärna gärna vill åt.

jag gav dig de priserna grundat på utpris och hur mkt då sålt för.

Jag kollar begpriser varje dag, det är en del av min hobby att veta vad saker är värda.

Har kollat på Hfiforum, Audio-Markt, Audiogon samt andra handlare som säljer en del begsaker.

Men mellan 35k och 50k är vad man får betala för ett par.

Posted
Jag kollar begpriser varje dag, det är en del av min hobby att veta vad saker är värda.

Det blir ju ännu en aktiv del av själva hifihobbyn... :) Ser du ofta Extrema till salu på Europamarknaden... :?:

Pris och skick hänger ju ihop så man får nog helt riktigt tänka i prisspann.

Sonus0084.JPG

Posted
Ser du ofta Extrema till salu på Europamarknaden... :?:

Ofta och ofta, Europa är stort och även om det inte gjordes så många av dem så ligger det oftast ute ett par.

Även tillgängligheten gör avtryck på prislappen.

Posted
Var vel en ganske profilert bruker av disse i Sverige for et par år siden, intervjuet i diverse blader etc.

Tror han brukte Mark Levinson 33 monoblokker, usikker på om disse var 33 eller 33H.

Extremaene hans var vel også noe modifisert.

Tror nok disse trenger MYE kraft.

Jag vet bara ett sådant repotage som skett i Sverige. Och det var i High Fidelity..

Tror/vet detta repotage var lite mer än "ett par år sedan" om det var det High Fidelity gjorde med Peter Westberg som skribent du talar om..?...

Posted
Jag vet bara ett sådant repotage som skett i Sverige. Och det var i High Fidelity..

Tror/vet detta repotage var lite mer än "ett par år sedan" om det var det High Fidelity gjorde med Peter Westberg som skribent du talar om..?...

Närmare bestämt i Hf nr 8 1997 om jag inte missminner mig helt... :app:

Posted
Närmare bestämt i Hf nr 8 1997 om jag inte missminner mig helt... :app:

Men jisses vad tiden gått.... :o

Jag visste ju det inte bara va "nått år sedan om man säger så...Jag va ju där..... :D

Posted
Men jisses vad tiden gått.... :o

Jag visste ju det inte bara va "nått år sedan om man säger så...Jag va ju där..... :D

Var det inte ett par kraftigt modifierade Extremor som sedan var till salu... :?:

Sonus0076.JPG

Posted
Var det inte ett par kraftigt modifierade Extremor som sedan var till salu... :?:

Ja, detta minns jag tydligt :) :cool:

Posted

Sonus0076.JPG

Om jag minns så hade HF ett hemreportage med dessa modifierade Extremor i svart pianolack, där i princip hela delningsfiltret var uppgraderat. Metallfilmsmotstånd, nya kondingar etc. Anläggningen i övrigt var om jag minns rätt Mark Levinson No 20.6 monoblock och 26 S förförstärkare. Kan ha varit ca -97, men jag minns reportaget för det gav mig mersmak att testa Sonus Faber, sedan var jag fast.

Calm

Posted

Hej!

Jag var hemma (Östgermalm/Stockholm) hos honom och lyssnade på dem. Var spekulant.

De lät fantastiskt med hans kringutrustning.

Var dock lite osäker på om min dåvarande amp ML 383 skulle orka driva dem samt att jag inte riktigt föll för dem utseendemässigt.

Så det blev ingen affär, köpte dock en cd av honom; P Barber -modern cool, sen var man fast i barberträsket.

Har för mig att han skulle ha 35 kkr för högtalarna.

Lite senare gjorde HF ett återbesök hemma hos honom, då hade han skaffat en Sony CD1, som även den var moddad av en firma i England.

Posted
Så det blev ingen affär, köpte dock en cd av honom; P Barber -modern cool, sen var man fast i barberträsket.

Har för mig att han skulle ha 35 kkr för högtalarna.

Modern Cool var även min inkörsport till Patricia Barber. Med Silent Partner och You & The Night & The Music slog dörren igen och sedan var det kört... :)

Sonus0064.JPG

Posted

Nånting säger mig att Timbre gillar Extrema.. Smyger in en porrbild i varje svar, haha! Härligt.. :)

Posted
Nånting säger mig att Timbre gillar Extrema.. Smyger in en porrbild i varje svar, haha! Härligt.. :)

Det var nog kärlek vid första ögonkastet :D på en Opalenmässa någon gång i början av nittiotalet.

Sonus0094.JPG

Posted
Det var nog kärlek vid första ögonkastet :D på en Opalenmässa någon gång i början av nittiotalet.

Härligt att höra! :) Jag hoppas jag får tillfälle att lyssna till skönheterna någon gång..

Posted

Ja Extremorna är nog de enda SF-högtalarna som jag inte lyssnat ordentligt på. Vet att Anders på Hifi-Stället hade dem under lång tid, men hade bara möjlighet att lyssna helt kort, sedan var de borta nästa gång jag var på besök. Tyckte de hade en häftig design som stack ut. Extrem i sitt uttryck och ljudmässigt annorlunda om jag minns.

Lyssnade istället på Amatin som jag förstod hade en potential även om lyssningsförutsättningarna inte var helt optimala, med ett system som inte var helt uppvärmt. Men det blev ett par något senare ändå, vilket jag inte har ångrat en sekund.

Calm

Posted
Härligt att höra! :) Jag hoppas jag får tillfälle att lyssna till skönheterna någon gång..

Det är ju en högtalare att ständigt återkomma till :) och med dubbla Classé CA-400 tycker jag att de sjunger ut rejält. Tyvärr blir det lite ryggskottshifi över det hela då Stand Extrema är fyllda med järnfilspån och slutstegen väger 64 kg styck.

Sonus0077.JPG

Posted
Ja Extremorna är nog de enda SF-högtalarna som jag inte lyssnat ordentligt på. Vet att Anders på Hifi-Stället hade dem under lång tid, men hade bara möjlighet att lyssna helt kort, sedan var de borta nästa gång jag var på besök.

Kommer du ihåg vad det var för drivelektronik... :?: Dessa bilder var från uppkopplingen med M-8000 men det finns utrymme för förbättringar. Två M-8000 per kanal... :?:

Sonus0063.JPG