Timbre™ Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 En liten musikhistorisk nöt att knäcka... Vilken är den första rap-produktion som kommit ut på skiva, när kom den ut och vad handlade texten om... :cool: Quote
Zalve Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Innan jag var född iaf. En vild chansning får bli James Brown. Gissar på slutet av 60 talet. (Fast detta fenomen skulle ju kunna ha funnits länge i de svarta kyrkorna i södern) Quote
Guest BTS Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 En liten musikhistorisk nöt att knäcka... Vilken är den första rap-produktion som kommit ut på skiva, när kom den ut och vad handlade texten om... :cool: Någonting säger mig att detta ska jag kunna... :cool: Quote
Lasse Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Here Come the Judge med Pigmeat Markham och året var 1968 Quote
Guest Peo Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Jättesvår fråga.. Jag vet inte om det finns någon enighet heller, hehe.. Vad jag har lärt mig är den första rap-plattan som spelades in "King Tim III" av The Fatback Band. Den kom i oktober 1979. Veckan efter kom "Rapper's Delight" av Sugarhill Gang, som rimligtvis bör vara den första låten med ordet "rap" i titeln. Sen kan man nog med all rätt hävda att t.ex. James Brown hade sånt här för sig redan på 60-talet, och vissa går ännu längre tillbaks. Jag vet inte, det är inte min musikstil direkt. Det blir spännande att höra vad du har tänkt dig! Quote
Lasse Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Skulle också kunna vara Sugar Hill Gang med låten Rapper's delight som kom ut 1979. nu blev jag osäker... EDIT: Peo var snabbare... :clown: Quote
Digital Living Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Tror mig det står mellan 2st singlar från 1979 med Fatback's "King Tim III" och Sugarhill Gang's "Rappers Delight" eller? Grandmaster Flash & Furios Five var ju också tidiga, men jag tror de ovan var något före. Sen blev det ju lite annat snitt runt 83-84 med Run-D.M.C. och de andra grabbarna....då jag var dj i högform. Quote
wintermute Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Vissa förståsigpåare hävdar att Taube med Kinesiska Muren är rap. Den var i så fall tämligen tidig (1958?) Quote
iroise Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Jag tror att Peo var först här men det finns så klart mycket äldre Rap innan ens begreppet fanns eller det fanns kanske långt tidigare än Rappers... Quote
Digital Living Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Jag tror att Peo var först här men det finns så klart mycket äldre Rap innan ens begreppet fanns eller det fanns kanske långt tidigare än Rappers... Om man ska ta det till en fösta början så var det från västafrika det började och som då var influenser av massa blandade rythmer från både jamaca och afrika typ 58. Men rappen som sådan började ju bli känt då alla dj:s och gatumusiker i New York blandade rythmerna med deras vinylspelare och mixade ihop det så det blev matchning av de olika. Och där var nog fadern Dj Kool Herc som hette Clive Campbell och var från Jamaica först. Han var dessutom den som var Granmaster Flashs mentor. Och det var 1970 som det började med detta och också då grafittin och breakdanceen tog fart. Kommer ni ihåg tex The Rock Steady Crew? Och The Last Poets släppte ett album med kombination av funk och agresiva sociala textersom gav uphovet till hip-hoppen. Men Timbres fråga var väl okså vad texten handlade om. Och om man ska ta just ta de två som vi nämt så ska det vara just Dj Kool Herc och en till kille som började slänga ut sig hip-hop, hip-hop då det var en av deras vän som tog värvning och ska då reflektera marchgången för alla marin's. Hoppas någon kommer med facit. Quote
Guest Peo Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Walk This Way! AEROSMITH 1975 MVH ANDERS.S Mja, den blev väl inte rap förrän Run DMC plockade upp den 1983.. Quote
orpheus Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Svenska rap-debuten kom 1974 o var ett "battle" mellan Povel Ramel o Wenche Myhre o hette"jag diggar dig" Patrik Quote
Guest BTS Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 1968 The First Recorded "Rap" Song The first recorded song that had the characteristics of rap music as we know it today (rhyming lyrics to a funk beat) was recorded before the Hip Hop movement began or rap became a regular term. Nevertheless the song is unmistakably a rap song. The song is called Here Come the Judge recorded by comedian Pigmeat Markham in 1968. It charted at number 19 in both Billboard and in the UK in that year Enligt Wikipedia.. Quote
Timbre™ Posted March 13, 2008 Author Posted March 13, 2008 Hoppades på varierande förslag och det är ju precis vad som har kommit in... Varje generation har sina rötter och Sladjan i årskurs 9 vet vad det handlar om. Grandmaster Flash & The Furious Five utsågs enhälligt till rap-musikens grundare där jag jobbar... "The Message" på maxisingel från 1982... :cool: Quote
Zalve Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 En härlig tråd Timbre. Jag tror dina studenter uppskattar denna typ av lektioner. Klart att det var Grandmaster Flash & The Furious Five, om Sladjan och resten säger så. Quote
iroise Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 En härlig tråd Timbre. Jag tror dina studenter uppskattar denna typ av lektioner. Klart att det var Grandmaster Flash & The Furious Five, om Sladjan och resten säger så. Det är rätt bara in med dem i det musikaliska träsket. Själv spelar jag ibland sk kristen musik för konfirmander och då blir det Cash och andra amerikaner mao inga traditionella kristna grupper, de utlöser i många fall kräkreflexen och är ,ånga gånger dansbandsmusik med andliga/religiösa texter, alltså skräp i ungdomarnas öron. Kul tråd annars med en kul frågeställning som jag förstod att det finns många svar på. Visst är Evert Taubes låt en sorts rap också! Quote
Andy Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Alfred E. Neuman - It's a gas, i den låten rapar de väldigt mycket... Låten: http://www.youtube.com/watch?v=bWe1KvHzVx4 PS: Ursäka min dåliga humor. Quote
Timbre™ Posted March 13, 2008 Author Posted March 13, 2008 Klart att det var Grandmaster Flash & The Furious Five, om Sladjan och resten säger så. Ja, här lyssnas på mer hiphop och rap än man först kan ana... Quote
Andy Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Hittade detta, det magiska året var 1968 med låten Here come the judge med Pigmeat Markham. Kolla länken för mer info. http://en.wikipedia.org/wiki/Rapping#1968 Quote
Timbre™ Posted March 13, 2008 Author Posted March 13, 2008 Hittade detta, det magiska året var 1968 med låten Here come the judge med Pigmeat Markham. Kolla länken för mer info. http://en.wikipedia.org/wiki/Rapping#1968 Det var en fin sammanställning. Några artister är bekanta men det är alltid svårt att få en historisk överblick. Quote
eliot Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Tysk Rap: Min Favorit Rap från min tid i Kalifornien är LL Cool J: I Can't Live Without My Radio Quote
Vox Posted March 14, 2008 Posted March 14, 2008 Povel Ramel lär väl ha varit bland de absolut första, eller hur? Quote
Timbre™ Posted March 14, 2008 Author Posted March 14, 2008 Tysk Rap: Lite Autofixerat men kul. Finns det tysk blues måste det ju finnas tysk rap. Quote
DrMabuse Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Jag känner till rap med Count Basies ork. finns inspelningar från början av 40-talet. Under Be-Bop tiden 1945-1950 finns flera exempel på rap bla. ett där man rappar om BopCorn (istf PopCorn). Sannolikt är rapping äldre än så. Skulle tro att det rappades redan under 10-20 talet men vet inte om det finns några inspelade exempel från den tiden. Rap måste väl definieras som rytmiskt tal till ackompanjemang av rytmsektion eller orkester. Quote
DrMabuse Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Rappet med BopCorn och litet mera finns på den här videon med Dizzy Gillespie från 1956 (men rappet är äldre än så). Lite rap antydan finns alldeles i slutet också (med den flintskalliga gubben). Tidsdokument skulle jag vilja säga. http://jazzanimated.wordpress.com/2006/10/...ith-dizzy-1956/ Quote
calm Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Den absolut första rappen måste väl ändå vara Thomas Alva Edisons inspelning av Mary had a little lamb på fongrafen någon gång 1877. Oslagbart skulle jag tro eftersom detta är den första kända inspelningen som finns bevarad. Haha Calm Quote
Timbre™ Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 Rap måste väl definieras som rytmiskt tal till ackompanjemang av rytmsektion eller orkester. Det måste vara så men i våra musikdiskussioner har det mest handlat om samhällsorienterad rap med fokus på överlevnad. Musik som har växt fram ur en hårdhudad miljö. "It's like a jungle sometimes it makes me wonder how I keep from going under" o.s.v. Quote
Recommended Posts