Absolute Audio Posted March 12, 2008 Share Posted March 12, 2008 Hittade lite info om Goldmunds ny Blu-ray spelare. Mej vetligen den första riktigt tunga bluray spelare. Ska bli spännande att se vart det barrkar hän för detta format, som nu är ensam på HD tronen. Goldmund Eidos 20 BD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 12, 2008 Share Posted March 12, 2008 "The new player can play DVD and CD's in addition to the Blu-Ray discs. But the standard of these is not up to the level encountered in the other players of the company and that its design aimed at improving the BD disks in priority." Hmm känns lite väl snabbt ut och vad gör de åt BD Profile 1.1 samt 2.0? Om man lägger ut 1xx tusen vill man förmodligen veta Innan BD är final(?) så är det en gamble att köpa stationära spelare.. Hittils har det krävts ny hårdvara för varje ny profile. Den enda spelare som kanske kommer undan är PS3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted March 13, 2008 Share Posted March 13, 2008 "The new player can play DVD and CD's in addition to the Blu-Ray discs. But the standard of these is not up to the level encountered in the other players of the company and that its design aimed at improving the BD disks in priority." Hmm känns lite väl snabbt ut och vad gör de åt BD Profile 1.1 samt 2.0? Om man lägger ut 1xx tusen vill man förmodligen veta Innan BD är final(?) så är det en gamble att köpa stationära spelare.. Hittils har det krävts ny hårdvara för varje ny profile. Den enda spelare som kanske kommer undan är PS3. Vad är PS3 för en spelare och varför klarar den alla "profiles"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 13, 2008 Share Posted March 13, 2008 För information om BD Profiles, se http://www.highdefdigest.com/news/show/1186 PS3 eller Sony Playstation 3 kan eventuellt komma undan att behöva uppgradera hårdvaran för att hålla ända till BD Profile 2.0. Gamla spelare hävdas kunna iaf. spela filmen, men detta är verkligen ingen garanti! Man är helt i händerna på att företaget man köper BD spelaren av regelbundet skickar ut uppdateringar när det krävs av nyare filmer och konserter. Det enda som PS3 idag ej klarar att dekoda eller skicka vidare till surroundförstärkare är DTS Master HD, denna funktion kräver nämligen ett nyare HDMI chip och PS3 använder ej detta. Eventuellt ryktas det om att en avkodning i spelaren är på gång för DTS Master HD, men det är upp till bevis för Sony. Senaste Profilen som släpptes är 1.1 och det är bara extremt nya spelare som har detta och jag ser ingen info om att Goldmund är en sådan t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LydMekk Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Vil for min egen del ihvertfall avvente med kjøp av BD-spiller til profile 2.0 er kommet og man har spillere som støtter dette. En annen sak er at filmene BØR IKKE koste mere enn standard DVDer. Da vil jeg handle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted March 16, 2008 Author Share Posted March 16, 2008 Första musik-skivan släppt på Blu-ray! Nine Inch Nails! Ingår en 24/96 2-kanal blurayskiva i deluxversionen av nya instrumentala skivan "Ghost" NIN Ghost Finns även att ladda ner gratis på hemsidan. Dom göra verkligen ett stortest av hur vill ha musiken serverad, så det är värt ett besök även om du inte gillar bandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Första musik-skivan släppt på Blu-ray! Nine Inch Nails! Ingår en 24/96 2-kanal blurayskiva i deluxversionen av nya instrumentala skivan "Ghost" NIN Ghost Finns även att ladda ner gratis på hemsidan. Dom göra verkligen ett stortest av hur vill ha musiken serverad, så det är värt ett besök även om du inte gillar bandet. Skoj, men jag saknar 24/96 FLAC filerna. Hade lugnt kunnat betala 10$ för dem... För 5$ fick man CD kvalite.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted March 17, 2008 Author Share Posted March 17, 2008 Skoj, men jag saknar 24/96 FLAC filerna. Hade lugnt kunnat betala 10$ för dem... För 5$ fick man CD kvalite.. Ja det är väl det ända sättet att få den högupplösta signalen till en DAC?? Eller finns det någon Blu-ray spelare som skickar ut högupplöst via de digitala utgångarna?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 PS3 bör klarar detta galant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted March 17, 2008 Author Share Posted March 17, 2008 PS3 bör klarar detta galant. Via toslink eller Coax?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 PS3:an har Toslink samt HDMI för digital PCM output. Om ni letar efter bang for the buck toslink finns VDH Optocoupler MKII från reference audio i 1.5m för 800kr. Sitter verkligen fast i toslink uttagen (viktig egenskap för tosllink kablar). Nordost White Glass samt AudioQuest Optilink 5 finns för dem som vill köra bästa glas kvalite/slipning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 Med anledning av frågor ang. Blu-Ray Profiles. Nu är det bekräftat att Playstation 3 får Blu-Ray profile 2.0. Således om du är på jakt efter en stationär Blu-Ray spelare, få bekräftat att den är Blu-Ray Profile 2.0, annars blir den dessvärre omodern fort.. Firmware v2.20 bringing BD-Live to PS3 Posted by Eric Lempel // Director, PlayStation Network Operations Hi again everyone. Here’s a quick preview of the next PLAYSTATION 3 system software update coming up in the next few days. Firmware v2.20, introduces a number of features to further enhance your PLAYSTATION 3 as the hub of your entertainment center. Most notably, the update enables the PS3 to support Blu-ray Disc Profile 2.0, also known as BD-Live. You can connect now to the Internet while playing discs that support BD-Live to obtain additional content and special features. These features vary from disc to disc, and will keep your BD discs fresh with new content and in some cases exclusive content only accessible to owners of BD-Live enabled discs. On April 8th Sony Pictures Home Entertainment will release The 6th Day and Walk Hard on Blu-ray; these titles will be among the first to take advantage of BD-Live. With this update, the PLAYSTATION 3 becomes the first Blu-ray player on the market with BD-Live functionality. Here are some of the other new features/enhancements that will be included in Firmware v2.20: - The ability to copy PS3 Music and Photo playlists to a PSP system. We introduced the ability to create Music and Photo playlists on the PS3 in firmware update v2.0. Now you can easily export your playlists to your PSP. - You can now play DivX and WMV format files that are over 2 GB. - Resume Play - begin playing a DVD or BD disc from the point where you previously stopped it, even if you eject the disc and insert a different movie or game. - Use your PSP as a remote control to play back your music files on your PS3 without turning on your TV. - The Internet browser now displays some web pages faster. In addition [save Target] has been added as an option under file. This option lets you save a file that is linked to a web page to your PS3 hard drive or storage media. There are a few other tweaks and upgrades included in v2.20 - we’ll provide more specifics as the update is about to go live. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 Om ni letar efter bang for the buck toslink finns VDH Optocoupler MKII från reference audio i 1.5m för 800kr. Sitter verkligen fast i toslink uttagen (viktig egenskap för tosllink kablar). Ja, det är väl just detta som tidigare har varit ett problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 Nu förstår jag inte riktigt, att det finns toslink med bra passform eller att dem sitter sladdrigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbo Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Att BD-spelaren skulle bli omodern fort utan Profile 2.0 känns lite överdrivet, själv ser jag inget större behov av att koppla upp spelaren mot nätet annat än vid firmware uppgraderingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Nu förstår jag inte riktigt, att det finns toslink med bra passform eller att dem sitter sladdrigt? Att det har varit sladdrig, otät kontakt jämfört med HPC Optical, ST eller allt vad det kallas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Att BD-spelaren skulle bli omodern fort utan Profile 2.0 känns lite överdrivet, själv ser jag inget större behov av att koppla upp spelaren mot nätet annat än vid firmware uppgraderingar. Ja man får göra sin egen bedömning självklart. Jag tycker det skulle kännas tråkigt om man vet att formatet sätts till 2.0 nu och då gå och köpa en 1.0/1.1 spelare.. BD film/konsert producenterna är hyffsat snabba på att anamma nya spelar funktioner. "Gamla" 1.0 spelare tappar dessutom sitt andrahandsvärde lite för snabbt för att det skall vara kul. Att det har varit sladdrig, otät kontakt jämfört med HPC Optical, ST eller allt vad det kallas. Då är jag med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Personligen skulle jag hellre sitta med ett ps3 än denna goldmund... men det är jag det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted March 26, 2008 Author Share Posted March 26, 2008 Personligen skulle jag hellre sitta med ett ps3 än denna goldmund... men det är jag det Vad jag har förstått så är Goldmund väldigt väl bevandrade i digitala domänen. Så det är nog inte en panasonic i fin aluminiumlåda för 200 000kr. Goldmund förespråkarl till och med digital volymkontroll som andra ratat på helt fel grunder enligt Goldmund. Klart ett intressant märke med egna angreppsvinklar som skulle vara kul att höra på någon gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Jo det är säkert fina saker, men som sagt... tills final profile är fastslagen känns det väldigt dumt att köpa något annat än en ps3 (som alltid är uppdateringsbar till senaste profile). Som jag har förstått det kommer det även att komma fler profiler efter 2.0 som är specifika för olika audioformat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbo Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Jo det är säkert fina saker, men som sagt... tills final profile är fastslagen känns det väldigt dumt att köpa något annat än en ps3 (som alltid är uppdateringsbar till senaste profile). Som jag har förstått det kommer det även att komma fler profiler efter 2.0 som är specifika för olika audioformat. Final profile var ju 1.1 Skämt åsido så känns det för tidigt att köpa en highend-bd idag, men inte så mycket för profiler utan snarare att de spelare som finns just nu är så pass långsamma/outvecklade, iaf om man ska titta på film. 2-2.5 min laddningstid för en film med java-menyer är ju ok när man är early adopter och har en hyffsat billig spelare, men om man lägger mycket pengar på en tung spelare som man tänkt ha i ett antal år så svider det ju lite. I det fallet med laddningstid är ju PS3 oslagbar med sin kraft, men nackdelen med PS3:an är ju att den aldrig komma uppfylla alla (mina) ljudkrav, även med DTS HD MA stöd. Det gör att den går bort för min del. (PS3:an saknar stöd för bitstream över HDMI i hårdvara) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Lösningen är alltså en PS3Transporter, oups jag menar en tweakad PS3 Jag är extremt nöjd med bilden Blu-Ray på en PS3 - Rätt inställd. Den fullkomlilgt krossar min PowerDVD Ultra mjukvaru spelare (för mitt HD film bibliotek). Dock ljudmässigt är jag en aning tveksam, jag hade ingen bra toslink när jag jämförde mot min HTPC, och en crappig toslink förstör dessvärre en hel del. Men under dem förutsättningarna var alltså min tweakade HTPC klart bättre ljudmässigt. Jag önskar jag hade haft min Optocoupler MKII toslink när jag testade för ett mer intressant/rättvist test. Nu renoverar jag framöver så kommer inte kunna göra något test i närtid. Turbo, PS3 supportar väl ändå bitstream för DolbyTrueHD. Dock ej DTS HD MA vilket beror på ett äldre HDMI chip i de första playstation (vet inte om de kommer smyga in detta i nyare spelare framöver). Men troligtvis får Sony helt enkelt avkoda DTS HD MA till 8st PCM strömmar över HDMI. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbo Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Turbo, PS3 supportar väl ändå bitstream för DolbyTrueHD. Dock ej DTS HD MA vilket beror på ett äldre HDMI chip i de första playstation (vet inte om de kommer smyga in detta i nyare spelare framöver). Men troligtvis får Sony helt enkelt avkoda DTS HD MA till 8st PCM strömmar över HDMI. Nej, den dekodar TrueHD och skickar som PCM. Ja, DTS har väl i princip bekräftat att de jobbar på en HD MA implementation för PS3, dock blir det ju PCM där också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted April 10, 2008 Share Posted April 10, 2008 Då släpps Blu-Ray DTS Master HD dekodning till Playstation 3 med Firmware 2.30: http://gizmodo.com/378180/playstation-3-fi...hd-master-audio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 10, 2008 Share Posted April 10, 2008 Då släpps Blu-Ray DTS Master HD dekodning till Playstation 3 med Firmware 2.30: http://gizmodo.com/378180/playstation-3-fi...hd-master-audio Ja där kom det äntligen, blir en ps3 nästa löning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 OBS, det räcker alltså med ett försteg/reciever som klarar HDMI 1.1 för att ta emot dessa dekodade format (DTS Master HD, DD TrueHD) från PS3. Så dem som har en HDMI 1.1 försteg kan använda detta såfort som 2.30 uppdateringen trycks ut till PS3 användare i europa. Formatet som skickas till försteget över HDMI är alltså PCM 24bit 96KHz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted April 15, 2008 Author Share Posted April 15, 2008 Nu börjar det hända saker lite sakta men säkert Grieg Music-Only Blu-ray Coming in April While there will be a limited visual experience, this release should be considered music-only. No audio only Blu-ray devices have been released thus far, but there is a Blu-ray Profile v3.0 that was developed and approved to provide an audio only experience. Without a doubt, if more companies release high definition audio on Blu-ray, you will likely see these audio only Blu-ray players hit the market soon. Until then, any Blu-ray player will be able to play this disc on your home theater set-up. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Härligt! Jag hoppas verkligen DTS Master HD eller Dolby True HD blir intressant för musikförlagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts