mangew Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 För det 1:a, ber om ursäkt för taskig bildkvalite, fick låna en halvtaskig kamera(som tyvärr ej var med vid uppackningen) i väntan på min Olympus c-5060 som förhoppningsvis ska ta många fina Hifibilder i framtiden. Så har det första steget i min uppgradering av systemet kommit efter en resa runt halva jordklotet. Alla fina system förtjänar ett snyggt stereorack där prylarna ska stå. det har jag ej haft tidigare men igår kom detta: Ett spiderrack av märke E&T, lika med billigt Kinarack med kanonsnyggt utseende och finish finns absolut inget att klaga på. Den andra delen av uppgraderingen som kommit nu är denna: Xindak FS-1 högtalarkabel. Det är en av de snyggaste kablar jag sett IRL, och tjejen var också mycket glad över den då hon inte alls gillat min MIT T2 som tidigare fanns. Det roligaste med denna kabel dock är, den verkar låta nåt otroligt bra jämfört med det som jag provat tidigare och detta till ett pris som nästan hör hemma hos Clas Ohlson...Nu är CD´n högst temporär då gamla såld och en bättre väntas hem men vid inkopplandet av dessa kablar med denna usla CD så hördes förbättring direkt ur kartongen. Då ska de av tradition spelas in och troligen bli ännu bättre. Den temporära CD´n, en Centrum Gemini DVD från Netonnet Så här ser halva systemet ut just nu sett från lyssningsplatsen: Slänger in en bild av mina i förra veckan omfanerade pro Ac kloner, även detta en stor utseendemässigt förbättring. Nu har jag två snygga par högtalare att varva mellan Ikväll skeppas det iväg ett paket, eller två, fullproppat med nya roliga grejer. Förväntad ankomst i nästa vecka...på återseende då! Quote
Timbre™ Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Fint ljus i dessa bilder. Det bådar gott inför Olympens ankomst... Kabeln ser ju inte ut som något man har sett tidigare... Har du några uppgifter om ledarmaterial, dielektrikum eller liknande... Quote
sampix Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Spännande! kabeln ser ut som en blå blandning av Nordost och Kimber Select Kommer nog låta riktigt bra när en ny cdspelare anländer (Inget illa menat mot centrum-dvdn ) . Quote
K-man Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Alltid kul att ta del av andras tillväxt! Håller med om att de tär gött ljus i bilderna. Perraux försteg, men vad är det för slutsteg? \\K-man Quote
mangew Posted May 5, 2004 Author Posted May 5, 2004 Timbre: Ledarmaterialet är koppar, den finns i silver också som heter FA-1. Det är någon sådan också skeppad till Sverige så vi får se senare om man får intryck av silvervarianten också. Men det är koppar i denna FS-1 och så är det nån slags ferrit ringar i ändarna om jag inte fattat helt fel. Den är Sandwitch konstruktion på Xindak kablarna, som ex Analysis Plus också är. Stereotimes(tror jag det var) nättidning har denna kabel som referens. Har försökt se genom strumpan, och man skulle kunna likna utseendet på ledaren vad jag ser som ex. Nordost Blue Heaven eller liknande med en snygg kabelstrumpa över. Angående ljuset, tja man bor ju i den ljusa landsändan..kan fota i detta ljus vilken tid på dygnet snart K-man: yes, Perreaux SM6P försteg, och LC audio 2*80w class A Zapsolute slutsteg. Förstärkeriet är kanske det enda som blir kvar. Det är ny cd och ett gäng kablar och lite annat på väg. Har dock funderat i banorna att byta förstärkeri också men det blir nog ej förrän efter sommarn i så fall...möjligen rör edit: Stereotimes review av Xindak kabeln: http://www.stereotimes.com/cables052603.shtm Quote
Guest Jorma Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Stereotimes(tror jag det var) nättidning har denna kabel som referens. Det är 1 recensent som dessutom är en okänd förmåga bland många andra som kallar den för referens. Du kan nog hitta fler referenskablar bland alla dessa rewencenter hos Stereotimes. Jag har ingen åsikt själv om kabeln, men vill bara påpeka att en recensent av 100talet som skriver i en nättidning inte gör en produkt till referens för hela tidningen. http://www.stereotimes.com/archives.shtm Quote
mangew Posted May 5, 2004 Author Posted May 5, 2004 Det är 1 recensent som dessutom är en okänd förmåga bland många andra som kallar den för referens. Du kan nog hitta fler referenskablar bland alla dessa rewencenter hos Stereotimes. Jag har ingen åsikt själv om kabeln, men vill bara påpeka att en recensent av 100talet som skriver i en nättidning inte gör en produkt till referens för hela tidningen. http://www.stereotimes.com/archives.shtm Jag har nånstans på stereotimes sida sett en sammanställning av deras referensprodukter, där fanns denna Xindak FS-1 med. Men det fattar alla att en referenskabel i en nättidning automatiskt inte är en given referenskabel...det var ett exempel. Quote
Guest Jorma Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Dom har en sammanställning varje år med "Most wanted components" där olika recenseter ger sin syn på det han anser vara det bästa han har hört. Gå till denna sida och klicka på en produkt i mittfältet. Till höger kommer en länk till den senaste "most wanted" listan. Den från 2003. Stereotimes Quote
Neodynium Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Men om de nämner den så är den säkert helt ok och förmodligen prisvärd!! Kul med elektronik och kablar som man inte känner till!! Quote
mangew Posted May 5, 2004 Author Posted May 5, 2004 Dom har en sammanställning varje år med "Most wanted components" där olika recenseter ger sin syn på det han anser vara det bästa han har hört. Gå till denna sida och klicka på en produkt i mittfältet. Till höger kommer en länk till den senaste "most wanted" listan. Den från 2003. http://www.stereotimes.com/MV.shtm Jorma. Vi (jag iaf) vet redan din inställning till detta, om inte annat nu. Kan vi lämna det och gå vidare. Jag återkommer då nya bilder finns eller om ingen annan är intresserad av något före dess. Neodynium: Jo, de är nog inte hällften så kul som om man fått testa dina kablar . Men bra är de onekligen för erlagt pris Då de är spelade X antal tim och bättre CD finns ska jag ge en åsikt om totalen. Hoppas Stargazer kan komma förbi (pratat om detta) så kan han ge sin beskrivande bild av mitt system. EDIT: För att inte fler förvecklingar ska ske och Jorma inte ska behöva leta information som verifierar mina skrivelser i detalj. Jag TROR det var stereotimes sida(kommer ej ihåg, sett en lista nånstans) som använde Xindak FS-1 som referenskabel, dock inte absolut referenskabel det skulle bara vara löjligt. Jag har betalat 150$ för denna kabel + avgifter(direkt import från Kina), butikspris i USA ligger den på 895$ och då ligger den närmast att jämföra med de kablar som kostar där runt(ca. 7-8000:- i sverige kanske) . Vill minnas att i review:en står det att den konkurrerar i klassen under 1000$(där referens), och gör det BRA! Att utnämna den som absolut referens hade varit löjligt, där finns det säkert ett par Kimber, Transparent, Synergistic och säkert någon fler känd som okänd med fler nollor bakom som är bättre. Quote
Neodynium Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Jo.. så är väl det alltid.. aka att det finns något man blickar mot! Men.. det är ju som vissa säger.. Drömmar skall man aldrig riktigt nå.. då smakar det inte längre! Så det gäller att hela tiden sikta högt.. hehe Visst är musik härligt? Quote
mangew Posted May 5, 2004 Author Posted May 5, 2004 Med anledning att det troligen uppstått missförstånd?!, läs min EDIT i mitt senaste inlägg ovan. Detta är en bildtråd, såna ska väl vara trevliga Så nu går vi vidare. Quote
stargazer Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 TACK mangew och Jorma för att ni avstyr meningsskiljaktigheter på ett bra sätt. Låt oss framgångsrikt fortsätta verka för att Euphonia skall vara ett trevligt forum där alla kan uttrycka sina åsikter utan att behöva "slåss" och där spektrat rookies - erfarna hifianvändare - gurus OCH handlare/tillverkare kan trivas och leva i symbios. Kom ihåg: respektera andras åsikter - även om de skulle skilja sig från dina. Folk har rätt att tycka olika. MVH / stargazer, moderator på bildforum Quote
freann Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Måste fråga om "Kina-racket": var får man tag på det samt vad kostar det? På håller ser den ju ut att vara identisk med http://www.finite-elemente.de/e,,products,spider.html. Eller har jag fattat fel? Quote
mangew Posted May 6, 2004 Author Posted May 6, 2004 freann: Det både ser ut och är nog ganska lika byggda som Finite elements "spiderrack". Skillnaden är dock priset...minst sagt. Du får PM med info om köpställe detta är en bildtråd och ingen marknadsföring, eller nåt annat heller. Quote
stargazer Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Som tidigare spider-ägare, måste jag tillstå att det där racket ser kusligt likt originalet... om det håller samma finish blir jag förvånad, ty finite-elemente har en puts / sammansättningskvalitet / förpackningsteknik som jag aldrig ens nästan sett maken till i hifi-sammanhang. Glömmer aldrig när jag packade upp spidern, hakan ramlade ner i golvet snabbare än någonsin förut - och det tog tid innan man kunde plocka upp den igen Men man vet ju aldrig, prylar behöver ju inte vara kassa för att de kommer från Asien? Ibland snarare tvärtom... Nej mangew, jag är mycket spänd på att komma förbi & hälsa på! jag & stice är redo, bara PMa oss några förslag på datum så dyker vi upp! cheers / stargazer Quote
mangew Posted May 6, 2004 Author Posted May 6, 2004 Som tidigare spider-ägare, måste jag tillstå att det där racket ser kusligt likt originalet... om det håller samma finish blir jag förvånad, ty finite-elemente har en puts / sammansättningskvalitet / förpackningsteknik som jag aldrig ens nästan sett maken till i hifi-sammanhang. Glömmer aldrig när jag packade upp spidern, hakan ramlade ner i golvet snabbare än någonsin förut - och det tog tid innan man kunde plocka upp den igen Men man vet ju aldrig, prylar behöver ju inte vara kassa för att de kommer från Asien? Ibland snarare tvärtom... Nej mangew, jag är mycket spänd på att komma förbi & hälsa på! jag & stice är redo, bara PMa oss några förslag på datum så dyker vi upp! cheers / stargazer Stargazer: Du vet väl att det mesta som säljs i Kina är OEM tillverkade produkter. Alltså orginal produkter tillverkade i kinesiska fabriker som säljs i Europa under annat namn och med helt andra priser. Det finns samma tema i många branscher, vilka jag mycket väl känner till en del... Hurvida E&T racket är samma som spider låter jag vara osagt, har sett Finite element spider IRL men tänkte aldrig på finishen och kan ej jämföra just nu. I morse skeppades ett paket från Hong Kong, beräknas anlända i mitten av nästa vecka hit till ljusa norrland. 23 grader varmt idag. Quote
stargazer Posted May 7, 2004 Posted May 7, 2004 Du vet väl att det mesta som säljs i Kina är OEM tillverkade produkter. Alltså orginal produkter tillverkade i kinesiska fabriker som säljs i Europa under annat namn och med helt andra priser. Det finns samma tema i många branscher, vilka jag mycket väl känner till en del... Jepp, man e pinsamt medveten om det. Ibland vill man kanske inte veta, då man betalat dyra pengar för något "känt" märke som är producerat i något asiatiskt land och även tillgängligt under ett annat (okänt) märke för mycket lägre pris... Nej, det är nog dags att vakna och vända blickarna mot Öster... Åtminstone inkludera Kina i Hifi-världsbilden / stargazer Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 Gissa vad som kommit! :cool: Tyvärr är den "utlovade" Olympusen ej här pga. slut där jag beställde och de ej kunde ge leveranstid så den avbeställdes och har ej hunnit hitta någon bra kamera ännu. Så håll tillgodo med dessa sunkiga bilder byter ut dem senare mot bättre: Paketen har efter en dryg vecka med avresa Hong Kong anlänt i hjärtat av Norrbotten: Quote
Akkelis Audio Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Pärsk!!!!!!! Se nu till att öppna lådorna så vi får se innehållet Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 Vi ger oss direkt på det större paketet, småttingen får vänta. Innanför första kartongen fanns en annan: Och inne i den en tredje: Säga vad man vill om Kineserna, men packa paket kan de. Allt detta var emballage till ett paket: Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 Vad innehöll det större paketet då? Tja, en sådan här skapelse: Tronar på toppen av det snygga racket, sedan ska förhoppningsvis välljudet hitta en lätt väg i nedförsbacken: En Esound CD-5 alltså! Quote
Akkelis Audio Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Varför lägger du bilderna här före de hamnar på hififorum? Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 StefanB: Tja, säg de...jag hoppas de är mer välkomna här. Nädå, HF får sin del också :cool: Första tanken som slår mig då jag lyfte den ur kartongen var att den verkar väldigt välbyggd, robust och knapparna känns definitivt seriösare ut än på min gamla Arcam CD72:a. Hela maskinen känns mycket seriösare... Quote
Akkelis Audio Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Lyft på locket så förstärks de intrycken Och det är klart, en cd spelare i tjock aluminium känns ju mer förtroendeingivande än en i tunn plåt..... KINESISK HIFI RULES !!!!!!!! Quote
Guest Rydberg Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 mangew> Vad döljer sig i det andra paketet Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 Strömmen är påkopplad, jodå det börjar lysa...trycker lite nervöst försiktigt på Open: Jodå släden glider ut majestätiskt, inga missljud hörs heller Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 In med premiärskivan: Denna känner nog de flesta till vid de här laget. Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 1:a lyssningsintryck får vänta ett tag ännu. Då vänder vi blickarna mot det andra mindre paketet: Vad kan detta innehålla Quote
mangew Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 Lilla paketet avklätt: Jag kan lova er att de paketerar väl, det är ett slitjobb att få bort all tejp och kartong för att komma fram till godsakerna. Vad är det som syns där tro? Quote
Recommended Posts