mangew Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 Är det någon som vet av företag (av alla de slag) som lånar ut förstärkare för hemlån per post eller frakt då det i min närhet inte finns någon fysisk butik som säljer rörfärstärkare. Är nyfiken på prova en men då jag knappt hört sådana annat än enstaka gång som snabbdemo i butik samt en mässa är det svårt få uppfattning hur de skulle fungera för mig. Och att köpa en helt osett känns lite för riskabelt. Är intresserade av sådana som ligger med pristak nånstans runt 20 000:-. Quote
stargazer Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 När jag nu får tummen ur ***** , och kommer förbi och hälsar på dig, kan jag ta med mig min Primaluna Prologue Two. Intressant? Eller hade du tänkt dig "tyngre" grejor? / stargazer Quote
Transient Design Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 Hör med Stefan på Akkelis Audio. Jag tror det inte ska vara några problem att köpa med öppet köp och full returrätt om man avtalar detta i förväg. Fast jag skulle gissa att du som kund får stå för frakterna. Mvh Lasse Quote
mangew Posted March 11, 2008 Author Posted March 11, 2008 Hör med Stefan på Akkelis Audio. Jag tror det inte ska vara några problem att köpa med öppet köp och full returrätt om man avtalar detta i förväg. Fast jag skulle gissa att du som kund får stå för frakterna. Mvh Lasse Öppet köp har man ju inga problem med genom postorder lagmässigt är de väl mer regel än undantag. Och Akkelis är en bra och seriös butik och visst har jag diskuterat med Stefan ang. hans förstärkare. Det är väl ett av hans alternativ som är intressant blandannat. Men öppna köp och ligga ute med en massa pengar bara för att prova är något jag inte är speciellt intresserad av, dels mycke pengar att ligga ute med generellt och sedan för slippa ligga ute med allt för mycket säljer jag det jag har före vilket blir riskmoment då jag inte vet om det jag tar hem och provar inte alls passade mig och då har jag redan gjort mig av med det jag har i transitorväg och är mycket nöjd med, därav jag vill prova en bra rörförstärkare före jag byter drivsätt. Därför är det rent förutsättningslöst hemlån som är av intresse, har inte hittat någon privatperson som har rörsteg av den typ jag är intresserad av i trakten som kunde komma förbi och prova heller. Stargazer: Bara ta med din integrerade, det ger väl en ledtråd hur det kan fungera. Det jag letar är väl monoblock (slutsteg) framför allt men en bra integerad är inte helt borta. Quote
Engelholm Audio Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 Men öppna köp och ligga ute med en massa pengar bara för att prova är något jag inte är speciellt intresserad av... Alternativet är ju att tillåta butikerna högre marginal, som jag ser det. Quote
mangew Posted March 11, 2008 Author Posted March 11, 2008 Alternativet är ju att tillåta butikerna högre marginal, som jag ser det. Varför det? Är inte butikerna intresserade sälja? Kortsiktigt eller långsiktiga affärsrelationer med kunderna, vilket är viktigare? Konstig syn på saken, men alla har ju rätt till sin egen. Quote
Bebop Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 Varför det? Är inte butikerna intresserade sälja? Kortsiktigt eller långsiktiga affärsrelationer med kunderna, vilket är viktigare? Konstig syn på saken, men alla har ju rätt till sin egen. Visst vill butiker sälja, men de behöver också leva. På ett eller annat sätt måste dom jag få sina kostnader täckta. Lager som inte rör på sig är ett av företagandets största fiende och har fått många på fall. De flesta företag finansiera stora delar av sitt lager på kredit. Det innebär att dom måste lägga ut pengarna innan de får betalt från kunderna. Om en bank går in och kollar kreditvärdigheten på ett företag, så är det sk cash-flowet och uppbundet kapital det första de tittar på. Så Engelholms inlägg är inte så tokigt. Det är realiteter som inte har så mycket med åsikter att göra. För att återknyta till tråden, så hade jag börjat med att besöka butiker och mässor. Ett sätt att närma sig problemet är också att Du tar med dig din förstärkare till en handlare och lyssnar parallellt med din. Då får Du en bra indikation på vari skillnaderna finns. Lycka till! Quote
mangew Posted March 12, 2008 Author Posted March 12, 2008 Visst vill butiker sälja, men de behöver också leva. På ett eller annat sätt måste dom jag få sina kostnader täckta. Lager som inte rör på sig är ett av företagandets största fiende och har fått många på fall. De flesta företag finansiera stora delar av sitt lager på kredit. Det innebär att dom måste lägga ut pengarna innan de får betalt från kunderna. Om en bank går in och kollar kreditvärdigheten på ett företag, så är det sk cash-flowet och uppbundet kapital det första de tittar på. Så Engelholms inlägg är inte så tokigt. Det är realiteter som inte har så mycket med åsikter att göra. För att återknyta till tråden, så hade jag börjat med att besöka butiker och mässor. Ett sätt att närma sig problemet är också att Du tar med dig din förstärkare till en handlare och lyssnar parallellt med din. Då får Du en bra indikation på vari skillnaderna finns. Lycka till! Bebop: För din och andras information, jag har varit egenföretagare och inblandad i driften av två andra. Jag vet ganska väl hur en butik lägger sina lager och jag vet också hur man arbetar med marginaler. Dock så är det i slutänden upp till var och en, företagare att avgöra vilken servicenivå man vill lägga sig på kontra hur man vill maximera sina marginaler. Vi kan säkert dskutera företagsekonomi, drift och skötsel hur länge som helst, du, jag Engelholm mfl. Men frågan i första inlägget kvarstår och är det enda jag egentligen är intresserad av. "Är det någon som vet av företag (av alla de slag) som lånar ut förstärkare för hemlån per post eller frakt då det i min närhet inte finns någon fysisk butik som säljer rörförstärkare." Har fått ett erbjudande per PM om hemlån av en förstärkare, kvarstår tråden som tom på fler förslag av någon som vet butiker som gör detta så utgår jag från att det inte finns fler butiker som har denna service. Sedan, mässor och butiker, det står i 1:a inlägget att det inte finns varken fysiska butiker eller mässor i min närhet och då räknar jag 30-40mil. Närmaste är Umeå men i den butiken ligger de flesta av produkterna utom intressant prisnivå men jag ska ner dit i nästa vecka så jag får se om jag får låna hem något och prova. Dock får man ytterst begränsade urval om det bara finns en butik att välja bland. Jag vet alltså vilka möjligheter jag har, men jag vill se vilka möjligheter som finns ytterliggare. Quote
Akkelis Audio Posted March 12, 2008 Posted March 12, 2008 Hifi Consult brukar vara generösa i sina utlån, kontakta dom om deras nya kelgrisar VTL, om VTL ligger inom ditt prissegment. Dom har en integrerad som ser spänannde ut. Quote
mangew Posted March 12, 2008 Author Posted March 12, 2008 Hifi Consult brukar vara generösa i sina utlån, kontakta dom om deras nya kelgrisar VTL, om VTL ligger inom ditt prissegment. Dom har en integrerad som ser spänannde ut. Hur det egentligen är med deras hemlån vet jag inte, det brukar sägas att de skickar ut i landet var än man befinner sig men jag har en gång hört mig för om en sådan grej (något år sedan och var inget rör inblandat) men fick aldrig någon respons. De kanske fungerar bättre idag?! men det mest centrala här är att VTL ligger rätt högt i prisklasserna och även om jag inte vet prislistan så antar jag att denna produkt utgår pga. priset. Men det är ju detta jag var intresserad av, vilka som ev. tillhandahåller denna service och kanske tar en titt på vad Hificounsult erbjuder. Akkelis vet jag har många intressanta produker i sortimentet som sagt, så har jag funderat tillräckligt nångång så kanske jag slår till å någon av dem. Annars hoppas jag Stargazer nångång tar med sina saker och komemr förbi och testar så jag vet ungefärliga resultat. :cool: Jag är faktiskt lite förvånad att det inte är fler butiker än som nämnts som lånar ut sina produkter före köp iaf om man ska gå efter de få förslag som kommit fram. Det är ju extremt svårt som konsument även fast man varit in i butiken att veta om det kommer fungera hemma. Quote
stargazer Posted March 12, 2008 Posted March 12, 2008 mangew: jag skulle tro att Janne på Skönt Ljud kanske kan låna ut utan att behöva köpa först. Där finns ett gäng med rörhäckar, borde finnas något för dig. Vad gäller slutsteg, har de ett AR vs-55 (demoex) till sjyst pris. Kanske skulle va nått? Ring och kolla läget! Quote
mangew Posted March 12, 2008 Author Posted March 12, 2008 mangew: jag skulle tro att Janne på Skönt Ljud kanske kan låna ut utan att behöva köpa först. Där finns ett gäng med rörhäckar, borde finnas något för dig. Vad gäller slutsteg, har de ett AR vs-55 (demoex) till sjyst pris. Kanske skulle va nått? Ring och kolla läget! Jag har ju varit där och kollat på hans grejer, ska ner till Umeå nästa vecka igen. Han hade en hel del produkter som han pratade gott om bla. ett par Audiovalve monoblock men även en del annat. Det gemensamma är att mycket i butiken kostar som en mindre nybil men visst fanns det saker för en medelsvensson också. Ska nog förbi där igen och se vad som finns och om det är intressant kanske man kan låna hem. Quote
Akkelis Audio Posted March 12, 2008 Posted March 12, 2008 Problemet är väl att du bor så långt borta Mange. Jag lånar ut grejer till kunder som kan hämta och lämna dom i butiken och det kommer folk från Göteborg, Ulricehamn, Trollhättan, Lidköping, Varberg,mm för dessa lån och test. Där är det då jag som tillhandahåller apparaterna och kunden som står för kostnaden, i dessa fall bensinkostnad. Kunder som bor längre bort ger jag öppet köp med full returrätt. Vårda grejerna väl, testa dom den överenskomna tiden och om det inte funkar så har du förlorat en fraktkostnad. Quote
mangew Posted March 12, 2008 Author Posted March 12, 2008 Problemet är väl att du bor så långt borta Mange. Jag lånar ut grejer till kunder som kan hämta och lämna dom i butiken och det kommer folk från Göteborg, Ulricehamn, Trollhättan, Lidköping, Varberg,mm för dessa lån och test. Där är det då jag som tillhandahåller apparaterna och kunden som står för kostnaden, i dessa fall bensinkostnad. Kunder som bor längre bort ger jag öppet köp med full returrätt. Vårda grejerna väl, testa dom den överenskomna tiden och om det inte funkar så har du förlorat en fraktkostnad. Stefan: Jag är medveten om att det är ett problem i det här fallet, därav tråden Men sedan är det väl egentligen ingen större skillnad på om man som kund lånar hem en produkt för utvärdering, vare sig man hämtar fysiskt eller får den tillskickad per frakt för butikerna har väl ofta produkter för demo?!. Kunden kan vara precis lika seriös i båda fallen. En möjlig risk kan ju vara just frakten, fraktbolagen handskas inte alltid varsamt med paketen och händer det något vid transport så är det i detta fallet butiken så äger varan och får sköta ärendet hos fraktbolaget istället för kunden som köpt en vara per post. Om någon missförstått tråden så är det att ta reda på och utvärdera utifrån det vilka möjligheter som finns och butiker som ev. skickar sina produkter för hemlån före köp. Inte att ta in en rad olika produkter bara för att prova dem och sedan returnera. Quote
Zalve Posted March 12, 2008 Posted March 12, 2008 Stefan: Jag är medveten om att det är ett problem i det här fallet, därav tråden En möjlig risk kan ju vara just frakten, fraktbolagen handskas inte alltid varsamt med paketen och händer det något vid transport så är det i detta fallet butiken så äger varan och får sköta ärendet hos fraktbolaget istället för kunden som köpt en vara per post. Att reda ut det med posten är inget roligt. Det tar tid, energi och man sällan tillbaka det faktiska värdet av produkten. I värsta fall säger posten säger som oftast att det är för dåligt förpackat... Skulle skadan ske hos en kund, så skulle jag gissa att kunden står för ersättningen. En liten skillnad. Hoppas du hittar en butik som lånar ut åt dig. Lite tråkigt att det inte är lika lätt att få låna, beroende på var i landet man bor. Quote
Recommended Posts