Il Dottore Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Hej! Jag spelar på följande anläggning: * Linn LP12 / Valhalla / Ittok LVII / Adikt * Rega P5 / Super Elys * Rega Fono RIAA * Primare A30.1 * Sonab/Carlsson OA-14 Jag har alltså två vinylspelare, men bara ett RIAA-steg. Då jag vill kunna använda båda spelarna utan att behöva koppla om något behöver jag ett till RIAA-steg, alternativt ersätta Rega Fono-steget med ett steg med två ingångar eller helt enkelt skippa Rega Fono-steget och köpa två helt nya RIAA-steg. Till råga på allt vill jag dessutom köpa en ny pickup till P5:an, så nu uppstår ett matchningsproblem. Jag söker alltså ett RIAA-steg som fungerar bra ihop med min LP12 och den förstärkare jag har. Jag söker även ett RIAA-steg som matchar en pickup som matchar en P5. I min värld får ett RIAA-steg kosta max 5000 kronor och en pickup ungefär samma. Nu vill jag höra era åsikter, synpunkter och erfarenheter i detta ämne. Vad ska jag köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Har du kikat på Dynavector P75? Fungerar finemang med Rega P5 har jag hört.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Funderar också på att köpa mig en ny Riaa och jag undrar om någon vet hur Dynavector P75 fungerar ihop med en Ortofon Rondo eller någon liknande från Lyra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted March 10, 2008 Author Share Posted March 10, 2008 Har du kikat på Dynavector P75? Fungerar finemang med Rega P5 har jag hört.. Hej! Jo, jag har hört folk som kört med P5, Dynavector P75 och Dynavector DV 20x-pickup med gott resultat. Problemet är bara att det blir väldigt mycket pengar. En tanke som har slagit mig är att försöka hitta en begagnad RIAA, t.ex. från Lehmann, och sedan använda en Audio Technica OC9ML MKII, vilket är en bra pickup som går att få tag på billigt på andra sidan Atlanten. Någonstans känns det inte rätt att satsa alltför mycket pengar på P5:an när den sannolikt inte kommer att slå LP12:an i vilket fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Någonstans känns det inte rätt att satsa alltför mycket pengar på P5:an när den sannolikt inte kommer att slå LP12:an i vilket fall. Behöver Du båda skivspelarna? En variant är ju också att hårdsatsa på LP12:an (eller P5:an) genom att maximera vad Du kan få ut i pick-upval och RIAA utan att behöva punga ut mer i reda pengar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Alltså, ber om ursäkt om jag helt enkelt inte fattat vad du menar.... men jag anar mig till att du föredrar LP12an framför P5an.... Någonstans känns det inte rätt att satsa alltför mycket pengar på P5:an när den sannolikt inte kommer att slå LP12:an i vilket fall. Så varför inte satsa på 12an En bra RIAA som inte kostar skjortan borde kunna vara Lejonklous Kinki Lejonklou "Kinki" (märkligt namn BTW). Kränger du P5an (gärna till mig :cool: ) borde du dessutom kunna uppgradera 12an lite (Cirkus, nya trampolinn, delfinansiera en Lingo II) vilket borde lyfta din tolva till nya höjder... / stargazer, saknar sin tolva.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted March 10, 2008 Author Share Posted March 10, 2008 Hej! Nej, man kan ju faktiskt ifrågasätta nyttan med två spelare. Jag tycker dock att de låter så pass olika - och jag uppskattar deras olikheter - att jag använder båda till dags. Av den anledningen tycker jag att det är värt att lägga lite pengar på P5:an för att få ut det där sista ur den. Linns uppgraderingar till LP12 är så oskäligt dyra att jag inte ens överväger att införskaffa dem, dessutom låter den tillräckligt bra redan. Det kanske är bättre att satsa på en av spelarna, men jag tycker att det är intressant att experimentera och jämföra. Så frågan kvarstår: Ett bra RIAA-steg till En LP12 med Adikt och en bra RIAA/PU-kombination till P5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Låna hem en P75 och testa, det känns som ett bra första steg. Den är ganska rejält mycket bättre än Fono vad jag har förstått (inte hört Fono dock, men jag har hört från de som uppgraderat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Låna hem en P75 och testa, det känns som ett bra första steg. Den är ganska rejält mycket bättre än Fono vad jag har förstått (inte hört Fono dock, men jag har hört från de som uppgraderat). Hej Peo! Jag har läst en del om P75 och den verkar ju lovande. Men innan jag lägger tid på att åka och låna en skulle jag vilja veta hur den låter ungefär. Visst, det är svårt att beskriva en sådan sak men jag upplever Rega Fono:n som jag har idag som ganska klen i de övre registren, något som jag vill ändra på. Någon som lyssnar på P75 och törs sig på en beskrivning av hur den låter? MVH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Du behöver prata med P-pan, som äger en.. Jag har lyssnat lite för lite för att våga mig på ett omdöme! Men den slår "Fono" utan problem, det kan jag garantera utan vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted March 19, 2008 Author Share Posted March 19, 2008 Hej! Det som känns mest vettigt i dagsläget är följande: Införskaffa P75 MkII och DV 20x till LP12:an. Flytta över Adikt-pickupen från LP12 till P5 och koppla denna spelare till Rega Fono. På så sätt känns det som om jag lägger pengar på rätt spelare, samtidigt som P5:an får en ny pickup. Jag läste lite om DV 20x där den jämfördes med Linn Klyde. Eller rättare sagt så var det Klyde som jämfördes med några andra MC-pickuper. Ganska många där verkade eniga om att DV 20x är att föredra framför Klyde, även om man skall allt man läser med en skopa salt. Klyde är för övrigt inte aktuellt pga priset. MVH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peranders Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Ingen av gänget som gillar att löda? Jag har knåpat ihop två RIAA steg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Surfade runt lite på din Website och där finns ju mycket att välja på för självbyggare. Bra och tydliga bilder också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peranders Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Tackar! Jag har ett tredje RIAA-steg på gång. Sorgligt nog så är det ytterst svårt att få tid att pyssla med detta. Jag jobbar som konsult nu för tiden och har kraftigt minus i min tidbank. Måste alltså jobba mer än 40 timmar i veckan ett bra tag framöver. Specifikationerna och fröet till detta steg finns här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts