Jump to content

Recommended Posts

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det där med squeezbox kanske inte är så dumt ändå.... :blush

Jahaaaa :o:shy: .... en massa tomma fodral.....

.....jag trodde inte skivorna försvann in rent fysisk i squeezboxen vid överföringen av musiken dit....

:?:

Posted

FZA-4.jpg

Vid första anblick möter man ett väldigt luftigt vardagsrum. Och tecknen på att här är musikintresset stort finns där.... Projektorn i taket, de små Canton surroundhögtalarna och subben i högra hörnet.

Och för er med riktig hök-blick kanske redan ser vilka fronthögtalare som ska fylla detta rum.

Posted
Så här såg det ut i sofforna på söndagsförmiddagen efter en hektisk lyssningkväll hemma hos FZA :D

Det där med squeezbox kanske inte är så dumt ändå.... :blush

FF kanske??

Posted
Det ser rätt illa ut!! :o:black::o Men det är bara ett inlägg i debatten över hur CD-skivor skall förvaras. Före/efter bilder :D

Phu! Då kanske jag kan sova gott i natt iallafall! :D

\\K-man

Posted

FZA-6.jpg

CD-f3 Pro heter plastfickan som jag tror har varit uppe på tapeten förut några gånger här på forumet. Ett riktigt smart sätt att optimera skivsamlingen. Du får in ungefär tre gånger så mycket skivor i befintlig hylla, och det mår man ju bara bra av! :mm:

Dock så slacktas inte digipack skivor eller specialutgåvor.

Posted
Du får in ungefär tre gånger så mycket skivor i befintlig hylla, och det mår man ju bara bra av! :mm:

Are these for CD Records... :?::mm: Snart kanske man kan börja handla CD igen.

Kollade websiten och det här verkar helt klart intressant. Dom är bara inte lösa och sladdriga...:?:

Posted

Jag måste bara lägga in en liten varning här..

Jag började använda dessa för en massa år sedan, och har på senare tid upptäckt att vissa skivor fastnar i den svarta pappen. Det är väl antagligen färgen/lacken på "etikettsidan" som reagerar med pappret, och de två blir en s.a.s... Och jag menar det, pappen fastnar så hårt så att det enda man kan göra är att försöka skrapa bort resterna när man rivit av det.. Många av dessa skivor går nu inte att spela alls. INTE KUL! Det har bara hänt på vissa skivor så det är nog inget generellt problem, men varning utfärdas hur som helst.

Posted
Det har bara hänt på vissa skivor så det är nog inget generellt problem, men varning utfärdas hur som helst.

Viktig information! Skulle jag satsa på detta förvaringsystem blir det full ut och det kommer då att omfatta runt 5000 CD/SACD för tillfället.

Posted

Ja, när jag gjorde detta var det på 500 skivor, och av dem har ca 20st gått förlorade för alltid, och runt 10 till har fullt med svart papp på etikettsidan som inte går att få bort.. Snurrar inte så jämnt i CD-spelaren, det vill jag lova!

Jag skulle nog tänka mig för flera ggr innan jag lägger nånting mot själva etikettsidan i framtiden...

Posted
Ja, när jag gjorde detta var det på 500 skivor, och av dem har ca 20st gått förlorade för alltid, och runt 10 till har fullt med svart papp på etikettsidan som inte går att få bort.. Snurrar inte så jämnt i CD-spelaren, det vill jag lova!

Jag skulle nog tänka mig för flera ggr innan jag lägger nånting mot själva etikettsidan i framtiden...

Hur lång tid tog det innan denna mindre trevliga effekt var ett faktum?? :o:o Och fick du någon ersättning??

Posted

Peo: Hur länge sen var det du testade Plastfickorna?

Jag laddade första batchen på 400st plasfickor för 2 år sedan och har inte märkt någon tendens till "klibbande" som du

har upplevt. Hoppas de har fixat det.

/FZA

Posted
Du får in ungefär tre gånger så mycket skivor i befintlig hylla, och det mår man ju bara bra av! :mm:

Hmmm, vet inte detta, känns bäst när mina CD är i sina originalaskar :app:

Posted

Det slår mig plötsligt :o , att kalla sig för FZA måste nästan innebära en viss förkärlek till en viss artist :?::D

Posted

kansas/FZA:

Det var rätt länge sen nu, säkert 10 år sen. I början funkade allt bra, men efter ett par år upptäckte jag klisterfenomenet.. Jag tror jag har slängt alla drabbade nu, men jag ska se om jag hittar något exempel så kan jag fota och visa.

Problemet är alltså inte plastfickorna i sig, utan att vissa färger/lack reagerar med pappen. Felet är alltså hos CD-skivorna, men det blir bara ett problem när man lagrar dem på detta vis.

Posted
Problemet är alltså inte plastfickorna i sig, utan att vissa färger/lack reagerar med pappen. Felet är alltså hos CD-skivorna, men det blir bara ett problem när man lagrar dem på detta vis.

En del CD-plattor, framför allt från Japan, ligger först i ett rispappersfordral och sedan i en plastficka. Jag skulle nog föredra en sådan lösning om jag skulle få tankarna att byta. Jag är dock lite orginalnojad, dvs jag förvarar skivorna som de levererades med så lite ingrepp som möjligt (à la Antikrundan).

Posted
En del CD-plattor, framför allt från Japan, ligger först i ett rispappersfordral och sedan i en plastficka. Jag skulle nog föredra en sådan lösning om jag skulle få tankarna att byta. Jag är dock lite orginalnojad, dvs jag förvarar skivorna som de levererades med så lite ingrepp som möjligt (à la Antikrundan).

Det kändes lite i själen när man slet itu en dubbelskiva med lite konstigare orginalförpackning. Men antingen kör man eller så låter man bli. Detta är ju kolpapp som skivan ligger i och vi får verkligen hoppas att firman hört kritiken och gjort förändringar i materialet.

Själv föredrar jag oxå orginal av både sentimentala och värdesskäl plus att jag njuter varje gång jag ser en vägg fylld med skivor :mm: Men att döma av de trådar som är i ämnet finns det många sätt och åsikter om hur skivor bäst förvaras. Massa kontra volym och estetik/funktion är väl de parametrar som ständigt krockar.

Posted

BTS: Du anar rätt!! FZ är husguden no 1! Nummer två är också FZ, sen kommer resten!!

Min syn är att plastfodralet har ingen funktion förhållande till orginalet. Om plastfodralet går sönder och du byter ut det. Så har det inget med orginalskivsläpp att göra. Undtantag finns förstås. Att jag byter ut mina fodral har inget med att minska

skivhyllans storlek utan att få in mer skivor på samma yta, = bra WAF. En anna rolig sak är när jag flyttar över skivorna till

plastfodralen så upptäcker man vilka bra/dåliga skivköp jag har gjort under åren. Många dåliga måsta jag säga!!

/FZA

Posted
En anna rolig sak är när jag flyttar över skivorna till

plastfodralen så upptäcker man vilka bra/dåliga skivköp jag har gjort under åren. Många dåliga måsta jag säga!!

En orsak god som någon. Varje gång jag flyttar om för att hantera tillväxten ser jag samma sak. Min åtgärd har blivit att förflytta "skräpet" till flyttlådor för vidare hantering. Om jag inte saknar dom efter något år, så åker de till beg marknaden.

Posted
Detta är ju kolpapp som skivan ligger i och vi får verkligen hoppas att firman hört kritiken och gjort förändringar i materialet.

Visst är det kolpapp. Firman som gör dessa har inte lyssnat då de är av åsikten att felet är skivorna och deras färger, inte deras. Vilket förvisso är helt rätt, men ändå. ;)

Som jag sade inledningsvis: detta gäller vissa skivor, som har en viss färg/lack på ovansidan, som i sin tur reagerar med pappen. Flertalet skivor fungerar ju, men i mina ögon räcker det mer än väl om en skiva blir förstörd.. De cirka 20 jag förstörde var mestadels äldre skivor som i flera fall var riktigt dyrbara, och då blir man inte direkt glad!

Så, om vi vänder på det hela så är det nog så att nyare skivor inte har detta problem. Men, säker blir man aldrig, och oavsett vad man tycker om jewel cases så är de ypperlig förvaring då skivan vilar fritt i luften och inte kan påverkas av någonting.

Posted

Peo: Jag tackar för tipset och jag ska börja hårdspana på mina äldre cd skivor för att se om jag råkar ut för samma sak.

Posted

FZA-7.jpg

Oftast när musik avnjuts hemma hos FZA är det en live-dvd på projektorn. Ett härligt sätt att lyssna på musik, speciellt med en kall bryggd i handen. :mm:

Några parametrar som är av vikt är: Bilden och musikerna är stooora på projektorduken. Musiken som lyssnas på brukar bestå av 10 personer på scenen, minst. Det ställer en del krav på hårdvaran och risken är att ljud och bild inte lirar ihop storleksmässigt.

Posted
Några axplock av vad som lyssnades på under kvällen :D

Ok, Titties´n´Beer, Zappa has never left the building :?::D

Posted
Ok, Titties´n´Beer, Zappa has never left the building :?::D

Never EVER! :app: Med en katalog som Zappa's behöver man ju egentligen inte så mycket mer. Det hann väl nästan bli en 60st fullängdare en massa live inspelningar och några både och. Och "Zappa family trust" sitter ju fortfarande på en del outgivna pärlor.

FZA-13.jpg

Audio Aero Prestige tjänar som både CD och försteg i denna rigg. Den ersatte två komponenter, en Electrocompaniet EMC-UP och ett Integra Research bioförsteg. Biodelen saknas ju i Prestigen, men ett 5-kanals försteg skall införskaffas när behovet växt sej starkt nog.