IcedEarth Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Nån som sett dessa förut? SYSTEM:: 2 way vented box loudspeaker. CABINET: Construction obtained using hand selected solid walnut layers, quality graded and oriented for carefully optimized resonances and standing waves control. TWEETER: 28 mm ultra dynamic silk soft dome ferrofluid driver. MIDRANGE: 120 mm cellulose acrilate cone driver with vented basket design. CROSS-OVER: Non-resonant pure first order design, optimized phase characteristics for optimal space/time performance, crossing point 2.000 Hz. FREQUENCY RESPONSE: 55 Hz~25.000 Hz, tuning port included. SENSITIVITY: 84 dB SPL (2.83 V/1m). NOMINAL IMPEDANCE: 8 ohm. POWER HANDLING: 25W ~100W, without clipping. FINISH: Natural solid walnut with medium gloss ecologically sensitive lacquer. DIMENSIONS: 330 x 200 x 275 mm (HxWxD). WEIGHT: 13.8 Kg per pair net weight / 16.7 Kg per pair shipping weight Sonusfaber Homage Palladio Limited Edition In observance of the 500th anniversary of the birth of legendary architect Andrea Palladio, Sonus Faber has created a unique Limited Edition of the prestigious Homage line. Cabinets are crafted from natural blonde maple, with fittings in silver and palladium, and a woofer phase plug shaped from genuine Vicenza stone. Gaurneri Palladio: 10.000 eura Amati Palladio: 20.500 eura Stradivari Palladio: 32.500 eura AVcat Nyheten hos Sonus Faber Quote
Timbre™ Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Minima var Franco Serblins egen favorit den första tiden och jag tycker terminalerna ser ut som att det skulle vara en senare variant men det kan vara helt fel. Det fanns flera par Minima hos Lars Bengtsson på St: Eriksplan för ett antal år sedan. Quote
IcedEarth Posted March 9, 2008 Author Posted March 9, 2008 Den var då sjukt trögdriven! //rillo Quote
Guest BTS Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Den var då sjukt trögdriven! //rillo Kommer osökt att tänka på Extrema som var lite värre Quote
Timbre™ Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Den var då sjukt trögdriven! //rillo Ja absolut, risken finns att förstärkaren blir större och framförallt tyngre än högtaleriet. Minima är väl ett barn av sin tid och i början på nittiotalet var nog högtalares genomsnittskänslighet betydligt lägre än idag. Quote
Timbre™ Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Kommer osökt att tänka på Extrema som var lite värre Ja, den går mot ytterligheter vad som än står i specifikationerna. Krell KSA-250... Quote
sker Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 Minima var Franco Serblins egen favorit den första tiden och jag tycker terminalerna ser ut som att det skulle vara en senare variant men det kan vara helt fel. Det fanns flera par Minima hos Lars Bengtsson på St: Eriksplan för ett antal år sedan. Trots efterföljande konstruktioner med ett betydligt högre pris verkar denna modell vara en återkommande referens. Om jag inte minns fel hade den ursprungliga versionen sina terminaler i en ringformad ursparing på baksidan. Med nya "limited edition" versioner och även nysläpp av tidigare modeller börjar man ju få känslan av att företaget gör allt för att krama ur sista droppen ur varje modell man har att tillgå. Quote
calm Posted March 12, 2008 Posted March 12, 2008 Frågan är om detta är en sk. facelift eller en reell modifiering? Kan någon i SF-klubben ge besked. Att ändra terminaler till Rhodium-kontaket kan knappast generera haksläppsframkallande ljudskillnader eller? Jag är en äkta SF-fan sedan många år så kan jag väl märka att sedan nya ägare kommit in så har takten på nya modellsläpp ökat ganska markant. Till det bättre? Vet inte men Elipsa är i vart en modell som jag gillar. Är något nytt och fräscht rent ljudmässigt. Calm Quote
Recommended Posts