Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nån som sett dessa förut?

minimavint.sJPG.jpg

minimavints2s.jpg

SYSTEM:: 2 way vented box loudspeaker.

CABINET: Construction obtained using hand selected solid walnut layers, quality graded and

oriented for carefully optimized resonances and standing waves control.

TWEETER: 28 mm ultra dynamic silk soft dome ferrofluid driver.

MIDRANGE: 120 mm cellulose acrilate cone driver with vented basket design.

CROSS-OVER: Non-resonant pure first order design, optimized phase characteristics for

optimal space/time performance, crossing point 2.000 Hz.

FREQUENCY RESPONSE: 55 Hz~25.000 Hz, tuning port included.

SENSITIVITY: 84 dB SPL (2.83 V/1m).

NOMINAL IMPEDANCE: 8 ohm.

POWER HANDLING: 25W ~100W, without clipping.

FINISH: Natural solid walnut with medium gloss ecologically sensitive lacquer.

DIMENSIONS: 330 x 200 x 275 mm (HxWxD).

WEIGHT: 13.8 Kg per pair net weight / 16.7 Kg per pair shipping weight

Sonusfaber Homage Palladio Limited Edition

In observance of the 500th anniversary of the birth of legendary architect Andrea Palladio,

Sonus Faber has created a unique Limited Edition of the prestigious Homage line. Cabinets are

crafted from natural blonde maple, with fittings in silver and palladium, and a woofer phase plug

shaped from genuine Vicenza stone.

Gaurneri Palladio: 10.000 eura

Amati Palladio: 20.500 eura

Stradivari Palladio: 32.500 eura

sonapallas2.jpg

sonapalla1st.jpg

sonapalla1am.jpg

sonapalla1gu.jpg

sonapallalogo.jpg

AVcat

Nyheten hos Sonus Faber

Posted

Minima var Franco Serblins egen favorit den första tiden och jag tycker terminalerna ser ut som att det skulle vara en senare variant men det kan vara helt fel. Det fanns flera par Minima hos Lars Bengtsson på St: Eriksplan för ett antal år sedan.

Posted
Den var då sjukt trögdriven! :black:

//rillo

Kommer osökt att tänka på Extrema som var lite värre ^_^

Posted
Den var då sjukt trögdriven! :black:

//rillo

Ja absolut, risken finns att förstärkaren blir större och framförallt tyngre än högtaleriet. Minima är väl ett barn av sin tid :) och i början på nittiotalet var nog högtalares genomsnittskänslighet betydligt lägre än idag.

Posted
Minima var Franco Serblins egen favorit den första tiden och jag tycker terminalerna ser ut som att det skulle vara en senare variant men det kan vara helt fel. Det fanns flera par Minima hos Lars Bengtsson på St: Eriksplan för ett antal år sedan.

Trots efterföljande konstruktioner med ett betydligt högre pris verkar denna modell vara en återkommande referens. Om jag inte minns fel hade den ursprungliga versionen sina terminaler i en ringformad ursparing på baksidan.

Med nya "limited edition" versioner och även nysläpp av tidigare modeller börjar man ju få känslan av att företaget gör allt för att krama ur sista droppen ur varje modell man har att tillgå.

Posted

Frågan är om detta är en sk. facelift eller en reell modifiering? Kan någon i SF-klubben ge besked. Att ändra terminaler till Rhodium-kontaket kan knappast generera haksläppsframkallande ljudskillnader eller?

Jag är en äkta SF-fan sedan många år så kan jag väl märka att sedan nya ägare kommit in så har takten på nya modellsläpp ökat ganska markant. Till det bättre? Vet inte men Elipsa är i vart en modell som jag gillar. Är något nytt och fräscht rent ljudmässigt.

Calm