Bebop Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 I onsdags var det dags för Montreals första biljettsläpp. Montreals internationella jazzfestival är störst i världen (säger dom själva och jag tror dom har rätt). Man räknar in drygt 2 miljoner besökare under 11 dagar. Det gäller att vara ute i tid eftersom biljetterna går åt som smör i solsken. Det går i regel köpa längra fram också, men till helt andra priser. Så jag och min bättre hälft trotsade snöovädret och drog oss in till "down town" för att säkra några biljetter. I maj släpps resten av uppställningen. Årets festival kommer att innehålla mycket gitarrer, enligt programförklaringen. Inte mindre än 12 gitarrister kommer att presenteras med Jim Hall som främsta namn (i mitt tycke). För er som är intresserad av att veta mer om vad som är på gång, se länken. Festival Jazz International de Montréal 2008 Quote
Timbre™ Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Ja jösses, det kallar jag en biljettkvartett... :cool: Redan Aretha Franklin och Steely Dan är ju värda en festival var för sig! Quote
iroise Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Haden, Steely o Aretha tre människor/grupper jag gillat i många år. Vad är det fär arena de spelar på, är det i en koncertsal där ni kan sitta skönt eller...? Själv hade jag tyckt det varit helmysigt att sitta mjukt nersjunken i en stol och diggat. Quote
Bebop Posted March 8, 2008 Author Posted March 8, 2008 Haden, Steely o Aretha tre människor/grupper jag gillat i många år. Vad är det fär arena de spelar på, är det i en koncertsal där ni kan sitta skönt eller...? Själv hade jag tyckt det varit helmysigt att sitta mjukt nersjunken i en stol och diggat. Festivalen äger rum kring kulturstadsdelen "Place des Artes" = Konsternas samlingsplats (torg). Det består av 2 stora konsertbyggnader som påminner om Malmö Stadsteater. Den största salen tar drygt 2800 personer i 3 nivåer. Sedan finns det en som tar drygt 2,000 personer och en på ca 1,000. I vår bygger de dessutom ytterligare ett komplex i samma kvarter som kommer att ta drygt 3,000 personer. I anslutning till detta komplex, har man 10 utomhusscener runt kvarteret med gratiskonserter. Ytterligare 5-6 klubbar och teatrar (bl a en fantastisk krypta i en kyrka som är ombygd till konsertsal). Dessa tar från 300-1.500 personer. Ibland tar man till Bell Centre som är stans och Nordamerikas största ishockeyarena. Där sväljer man drygt 20,000. (Diana Krall hade två utsålda konserter där för något år sedan. Finns även på DVD.) I anslutning till Place des Artes ligger tunnelbana och en enorm underjordisk parkeringsplats. Även en shopping mall är inrymd i 3 vånigar andra sidan gatan. Där har man instrumentmässa under festivaldagarna. Musiker ställer även upp där och pratar musikteknik. Dessutom gångavstånd till gamla stan med fantastiska matställen, till China Town, till HMV för CD-köp eller tunnelbanan till Le Plateau, där gatorna kantas av med begagnad vinyl. Man kan alltid ta en avstickare till Quebec City också som är en pärla. Valsafari står också på programet ... Veckan innan festivalen körs F1 här. Från city tar man sig dit inom en timme (gåendes). Montreal är en fantastisk kultur och festivalstad mellan Juni - September. Här är alltid något på gång. Så svaret på din fråga är att man kan sitta ner i lugn och ro i sköna konsertstolar och koncentrera sig på musiken. Quote
iroise Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Härligt numera är det så jag föredrar att avverka koncerter, så var det inte på 70-talet på t ex Roskilde-festivalen. De av mina kompisar som var där förra gången vadade i dagarna tre i vatten och alla koncerter averkades stående/dansandes! Inte min cup of bag mera! Quote
Recommended Posts