Leif Eriksson Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Hej! Jag publicerade detta hos forumkollegan, och jag tänkte att det kanske kan vara av intresse även här, kanske någon stackare sitter med samma bekymmer. Bakgrunden är följande jag har lidit av innerspårsdistorsion, och det blev helt outhärdligt när jag bytte högtalare, dom gamla har varit lite "förlåtande" i de övre registren. :angry: Vad gör man? jag misstänkte att arminställningarna inte var helt ok, men kände mig samtidigt osäker på hur man justerar, även om manualen är bra, så kändes det bra att få lite hjälp. Jag kontaktade PAC som jag vet har en likadan arm, SME-V. Han kom hit och hjälpte mig att ställa in armen enligt SME's protractor. Det blev mycket bättre men inte helt bra. Jag kontaktade då Mirre på Veteran Hifi, där jag köpt både verk, (Simply Black) och arm, vi diskuterade lite och det mynnade ut i att jag fick låna en "Wally Protractor". PAC hade vänligheten att dyka upp och hjälpa mig en andra gång, och vi justerade efter Wally Tractorn, ytterligare förbättring, men inte bra. Jag mailade då Wally Malevicz, (han som tillverkar Wally Tractorn), han svarade reptilsnabbt och sedan ringde han upp mig. Han var inne på att det kan vara puppan, Ortofon (Kontrapunkt B) som spökar, inte nödvändigtvis utsliten, men fel ändå. Jag talade även med Mirre igen, (han och Wally är kompsar), och han var inne på samma teori. Mirre erbjöd mig att låna en Clearaudio Symphony och prova. Den är nu monterad och jag konstaterar att problemet är som bortblåst. Symphonyn stannar, det hände även en hel del annat positivt Jag har svårt att avgöra om det var så att Ortofonen var utsliten eller bara "fel", den hade gått ca 1800-2300 timmar, svårt att säga exakt, men jag tror nog att den helt enkelt var slut. På köpet så känner jag mig betydligt mer hemtam med att justera armen, SME-V är en fantastisk arm att jobba med, när man skall justera den. Dessutom kan man konstatera att Mirre och Wally är herrar med mycket hög servicenivå. Man blir ju "tvingad" att köpa ny pu, och det medförde ett kraftigt lyft på samtliga parametrar, trots att prisnivån var oförändrad. Men är det i storleksordningen 2000 timmar +- ett par hundra timmar som är "end of life" för en pu? Jag kan dock inte nog berömma min "kungliga hovleverantör", (Mirre på Veteran HIFI), på vinylsidan, för en suverän service, det är roligt med seriösa företag. Quote
Guest asimov66 Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Vilken service. Härligt att läsa om sådant. Tur det löste sig för dig. Quote
calle_jr Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Positivt med sådan service. Pac är en polare. Tycker 2000h är för kort livslängd. Mer i stil med medelålders. Jag spelade med en Grado i gissningsvis över 3000 timmar och sålde den därefter. Ägaren är fortfarande nöjd. De sista åren har jag haft Lyra och jag har aldrig hört någon utsliten Lyra. Men många påstår betydligt kortare livslängder, så spridningen är antagligen stor. Kan tänka mig att skivornas skick och pu-vård spelar in mycket. Du tror inte den kan ha blivit skadad i upphängningen? Quote
mathsg Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Vad har ni för erfarenhet, hur många år klarar sig PU, jag har en Audio Technica OC5 som är säkert mer än 12 år, upplevde mot slutet jag använde den innerspårsdistortion, använde den till c:a 2 veckor sedan. Tror inte den hade gått 2000 timmar. Har den på reserv nu och kör en Benz-Micro Ace L. Quote
plundin™ Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Du tror inte den kan ha blivit skadad i upphängningen? Känner igen detta med att nålupphängningen på Ortofonpickuper stelnar till (torkar?) efter 3-4 års dagligt bruk, det hände med bägge dom MC20 jag hade under 90-talet*, med "innerspårsdist" som resultat.. Det kan vara värt att kolla upphängningen i en stereolupp! (har ingen aning om det har bäring på dagens Ortofonprodukter!) Jag lät Roberto Torlai modifiera/renovera den ena, men jag kom aldrig riktigt överrens med den efter det, men killen jag sålde den till (med en Rega P7) älskar den fortfarande.. Vad har ni för erfarenhet, hur många år klarar sig PU, jag har en Audio Technica OC5 som är säkert mer än 12 år, upplevde mot slutet jag använde den innerspårsdistortion, använde den till c:a 2 veckor sedan. Tror inte den hade gått 2000 timmar. Min erfarenhet är att bortsett från rena fysiska förklaringar som att nålupphängningen torkar/stelnar och diamatslitage så finns det ingen logik över huvud taget när det gäller pickuplivslängd.. /ptr Quote
Timbre™ Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Vad har ni för erfarenhet, hur många år klarar sig PU, jag har en Audio Technica OC5 som är säkert mer än 12 år, upplevde mot slutet jag använde den innerspårsdistortion, använde den till c:a 2 veckor sedan. Tror inte den hade gått 2000 timmar. Har den på reserv nu och kör en Benz-Micro Ace L. Kan inte intorkning av nålupphängningen vara ett större problem... Har en trettio år gammal AKG P8ES med få speltimmar men den vågar jag numera inte köra i vinylspåren. Quote
mathsg Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Man kanske skall ha en Pickuphumidor som håller lagom temp, fuktighet mm. Problemet kanske blir korrosion. Här hemma hos oss ligger vi på en relatifv fuktighet på c:a 30% och då är det lätt att saker torkar. Quote
Recommended Posts