Jump to content

Video med Mark Levinson


Alfa

Recommended Posts

Många klassiker som skymtade förbi i videon, exempelvis HQD-systemet med stackade Quad:ar. När lämnade han egentligen företaget Mark Levinson och vilka var de sista ML produkterna han var delaktig i :?:

Hej,

Jag skall försöka hinna med en lite mer omfattande svar på detta under söndagen. Helgen går i konserterandets tecken. (På resa med Kammarkören) :)

Mvh //Bo

Link to comment
Share on other sites

Inlägget från Eliot ovan fick mig att inse att det mesta i ämnet M3Pro nog redan har framförts i den tidigare tråden.

Det kan dock vara värt att nämna något om personen Mark Levinson.

Mark anser själv att den var han och ingen annan som myntade uttrycket ”High End”. (Huruvida det är med sanningen överensstämmande eller inte låter jag vara osagt). Att Mark till mig personligen har verifierat utsagan gör den inte med nödvändighet mer sann. :) Mark har på senare tid även tagit åt sig äran av att ha avskaffat uttrycket ”High End” också. Det sistnämnda KAN i och för sig ha och göra med att han kom till insikt om att man inte kan bygga sin karriär på att vara dyrast här i världen, åtminstone inte i ljudvärlden! Det blixtrade till i hans ögon varje gång jag tog ordet IKEA i min mun! :)

I själva verket tror jag att Red Rose Music blev startskottet för en Mark som åtminstone delvis hade tänkt om. Men bara delvis! (Ränderna går som bekant aldrig ur en tiger). Branschen kom att gyckla honom en hel del för detta men Mark bara stod där och log in i kamerorna och sade att nu var det dags att tänka om! :mm: Kunskapen om vad som rent tekniskt krävs för ett givet resultat ersattes kanske ibland av mer entusiasm än vad Moder Natur hade tänkt sig. :)

Visionären Levinson:

I sin egenskap av son till en framstående advokat av judisk börd, hade Mark en bra känsla för vad som ”ligger i tiden”. Hans entusiasm var inte att ta miste på, den bär den omisskännliga stämpeln ”amerikansk entusiasm” blandat med en god portion opportunism. Vad som kanske inte alla känner till är att Mark såg sig själv som ledare och inspiratör och att hans rent tekniska kunskaper och insikter var, (för att uttrycka sig försiktigt), modesta.

Jag minns flera restaurangbesök vi gjorde tillsammans i New York, såväl med som utan våra hustrur. Det tog inte många minuter innan Mark frågade Kim om han kunde få låna hennes läppstift, och sedan började ett vilt skissande på pappersservetterna! :blush

Efter de bittra fejderna inom företaget Mark Levinson, fann Mark det för gott att lämna skeppet. Han blev, skulle man lite tillspetsat kunna säga, ”politiskt omöjlig”. Att han av rättsinstanser i USA för alltid fråntogs rätten att använda sitt egen namn i företagssammanhang var något som jag tror Mark aldrig kom riktigt över. Hans bitterhet över detta var svårt att ta miste på. Få personer inom ljudvärlden har väl kommit att personifieras med sitt namn som Mark.

Vad göra? Jo Mark hoppade som bekant av M.L. under rätt dramatiska former och drar med sig dåvarande gräddan av konstruktörsteamet med den nyligen tragiskt bortgångne Tom De Colangelo i spetsen) samt startar upp Cello Film & Music Systems. Fabriken förlades till New Haven, CT, där man sedan tidigare hade huserat med bl.a. M.L. Mark, (mannen alltså) hade även en stor fastighet där som han emellanåt bodde i. (Det var för övrigt precis i den här vevan som Mark kontaktade mig i Sverige för första gången).

Anledningen var att det ånyo hade börjat blåsa upp till strid mellan Mark och det nya företagets huvudfinansiär, Rick Adams. (En stenrik och mycket inopportun herre med vilken det var hart när omöjligt att kommunicera; han tittade konsekvent rätt ut i luften, - aldrig på den han talade med!?!) Rick hade byggt upp sin förmögenhet i sin egenskap av a att vara en av förgrundsfigurerna bakom Internet-explosionen. Mark behövde kort sagt ”ny teknik.”

Alltnog, Red Rose Music (herre Gud vilket jobb vi hade med att hitta ett gångbart namn”) kom att markera en vändpunkt för Mark. Med detta företag hade han visionen klar: Nu var dett ”affordable audio” som gällde! ”No nonsense” och ”Straight forward” designs!

I den här vevan, (och precis i samband med att vi gemensamt startat upp RRM, (som blev den vedertagna förkortningen), började mark få upp ögonen för rörförstärkare igen. De tidigare så exklusiva och svindyra ML- och Cello-slutstegen, gav honom inte det ljud han sökte, därtill lät de ”för kliniskt” och ”omusikaliskt”.

”SIMPLICITY!” blev det nya slagordet. Och med attachéväskan under armen gav sig Mark ut på inköpsstråt. Avsikten var att om möjligt köpa upp något lovande fabrikat som SNABBT kunde ge oss vad vi ville ha, (eller rättare: Vad Mark Levinson ville ha!) Telefonen till min och min hustrus villa utanför NY gick glödhet! Mark ringde stup i ett och ville diskutera än det ena företaget, än det andra. Energisprutan Levinson hade så många på förslag att jag tappade räkningen. Flera av dessa ansågs som mycket seriösa. Men Red Rose Musics plånbok var inte oändlig.

Ödet ville att ett Seattle-baserat företag vid namn Audio Prism, med i huvudsak några rör-slutsted och ett par försteg på programmet, sökte kapital och/eller var öppna för ”merging”. Dåvarande ägaren, Victor Tiscareno visade sig öppen för en dialog.

Mark slog till snabbt och vi knöt upp Audio Prism till RRM på ett sätt som jag tror att ingen riktigt begrep… Jag fick svaret att RRM ”leasade” alla rättigheter till Audio Prism. Victor knöts till företaget och blev ansvarig för anpassningen av produkterna till Red Rose Musics växande modellflora med ribbonbaserade högtalarsystem, designade av yours truly…

Vilka debatter vi hade!!

…Nu börjar batteriet på laptop´en att ta slut och det är dags för mig att tillsammans med övriga chorister förbereda för helgens sista konsert…

Fortsättning följer… kanske… :)

//BB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...