Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kan bara se med avund på många av era system :mm: , men jag tänker uppgradera mina högtalalare så snart frun eller ekonomin tillåter (vilket som nu kommer först återstår att se :blush ) Men jag är mycket intresserad av BC Acustique AC1 eller AC2. är det någon av er såm har någon erfarenhet av dessa högtalare? AC1 lockar med sin storlek då jag har begränsad yta för HiFi intresset.

Fick möjligheten att lyssna på AC2an på HiFi mässan hos "The Lars" som för övrigt verkar vara en mycket fin stärkare. Men då lät AC2an mycket fint och priset ligger rätt för mig <30k.

Så tankar och intryck av dessa högtalare tas gärna emot.

Posted

Är i ungefär samma sits - men har redan fått GO från hustrun. Inväntar således tillfället när ekonomin och preferensen om högtalarmodell blir samstämmiga. Så även jag ser fram mot de tankar och funderingar som kommer fram i denna tråd.

När det gäller BC Accoustics AC-modeller har jag lyssnat rätt mycket på dem i samband med provlyssnande hos Ljudmakarn när jag köpt högtalare, förstärkare och CD-spelare. Jag har lyssnat på flera olika modeller, stativare och golvare. Har inte örnkoll på vilka utöver stativaren. Gemensamt för BC Acoustics är att jag tycker de fokuserar för mycket på detaljer och diskant - även om basen kan vara bra på de större modellerna. De behåller nämligen detaljerna även där. Mellanregistret minns jag knappt.

Jag har lämnat BC Acoustics därhän inför nästa högtalarköpsomgång. Jag vill ha lite mjukare framtoning i musikåtergivningen än vad den i mitt tycke allt för intensiva diskanten ger tillsammans med den stora detaljrikedomen.

mvh/ Jörgen G

Posted
Har ingen erfarenhet av BC Acoustique men det är ju alltid en fördel att kontrollyssna alternativen och brittiska NEAT Acoustics verkar vara intressanta i fråga om pris, byggkvalitet och storlek. Överraskande bra ljud!

Tror Neat är ett klart lämpligt alternativ om man gillar en lite mer silkeslen och mjuk diskant.

Har lyssnat långa perioder på deras Motive 1 utan att bli det minsta lyssningstrött.

Motive serien, som är en ur sortimentet lite billigare modell, är dessutom placeringsvänliga

då dess golv modeller är portade neråt (bra att kunna ställa lite närmare bakvägg om det är trångt hemma).

Tycker man dessutom att bas är ett musikaliskt fundament så finns det också av den varan så det räcker långt ner i oktaverna.

Har dock för mig att det kan krävs lite av förstärkaren då just denna modells känslighet ligger på någonstans 85-86 db.

Sorry om utsvävningen blev lite utanför din fråga, det var ju inte riktigt detta märke du ville

höra om.

Men som Timbre skrev, kontrollyssna alternativen och som förslag på lite motpart kan jag varmt

rekomendera Neat.

Lycka till med din lyssningen

Posted

Kul att man kan få så olika uppfattningar om en högtalare. Jag har hört BC2 och tyckte inte att dom lät vassa. Jag hörde dom tillsammans med Pathos lilla TT-förstärkare. En anledning till den matchningen var den höga känsligheten. BC2 är lättdrivna.

Vad man får passa sig för dock (både med BC2 och många andra högtalare) är att inte vinkla in dom för mycket. Då kan det nog bli lite väl spetsigt. BC's hornliknande diskant kan ju bidra till det.

Neat har jag inte hört, men det är andra gången jag läser om Timbres förtjusning, så man blir ju lite nyfiken.

Posted
För att ge lite perspektiv vore det intressant om du berättade lite mer om din nuvarande högtalare o vad du inte är nöjd med!!??

Jag skäms att berätta vad för högtalare jag har nu. :blush Cerwin Vega Sat-6 så allt är en förbättring (Dock de mest dugliga som Vega någonsin tillverkat). Så jag är i desperat behov att införskaffa nya. Men samtidigt tycker jag att det är sjukt kul att läsa, lyssna och prova div olika högtalare :)

Ska ta en titt på NEAT. Samtidigt så är jag sugen på stativare, mest pga deras storleg och att dom är lätta att få igenom hos frun :)

Jag har samtidigt inte någon värsting förstärkare eller CD Dock ska jag skaffa en Pro-ject Vinylspelare Tror jag kommer att gå på RPM 5. Förstärkaren är en Sony TA-F 770 ES á 22,5kg som jag personligen tycker spelar skjortan av många nyare och betydligt dyrare integrerade, har in dagsläget inte hört något som låter bättre för en överkommlig peng. Kablaget är DYI kablage både på signal och högtalarkablaget.

Jag är också på jakt efter en bra CD spelare då jag i dags läget kör på en Yamaha DVD-S2700

Så ni se att jag BEHÖVER uppgradera mitt system.

Kommer att lägga upp bilder på förstärkaren inom en snar framtid.

Posted

Kul att vi glidit in på Neat - de ligger nämligen högt upp på min att-kolla-in-ordentligt-lista också.

Har hittills lyssnat lite på Motive 1 och de är väldigt behagliga. Även litet på Momentum 3i - men de var splirrans nya ur kartong och drevs med en för klen förstärkare så jag vill inte kommentera upplevelsen. Konstaterar emellertid att också Momentum är intressanta. Golvaren 4i är mindre djup än vad stativaren 3i är, så det är inte alltid så att stativaren kräver mindre plats. Även om den ger ett nättare intryck i rummet.

Är man hos AudioConcept i Stockholm för Neat-lyssning kan man ju överväga att kolla in andra högtalare. De har ju en del alternativ som kan vara intressanta i prisklassen...

När det gäller BC Acoustics så är inte mitt intryck att diskanten känns direkt vass, snarare att den blir för dominerande; att den för mina öron och min hjärna uppfattas som lite hissad i förhållande till de andra registren...

mvh/Jörgen G

• 2 weeks later...
Posted
Förstärkaren är en Sony TA-F 770 ES á 22,5kg som jag personligen tycker spelar skjortan av många nyare och betydligt dyrare integrerade, har in dagsläget inte hört något som låter bättre för en överkommlig peng.

Har haft en likadan förstärkare, håller med dig, låter ruggit bra..Tyckte den även var snygg..