Timbre™ Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 HQCD är från Toshiba EMI Det kan ju passa bra med ett japanskt dokument i dessa dagar och jag har jämfört de två Joe Sample-discarna med USA-importerna över två skilda STAX-uppkopplingar samt via högtalarna och de skillnader jag upplever finns kvar även om de avtar i psykologisk intensitet allt eftersom lyssningen fortskrider. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Den största skillnaden har jag tyckt mig uppleva på albumet The Song Lives On med Joe Sample Featuring Lalah Hathaway där Japanutgåvan känns varmare, fylligare och mer samlad utan att på något sätt vara avrullad. Mer resonans i fröken Hathaway's röst och lite mer tyngd i Joe Sample's piano. Mest klangmässiga skillnader men diskanten i både röst och instrument känns torr och mer på den lyssningsvänliga sidan. Det handlar om två genomarbetade utgåvor och även USA-originalet håller hela vägen om man nu inte skulle få för sig att jämföra. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Feeling Good drar åt samma håll och här upptäckte jag även ett par detaljer som tidigare hade gått öronen förbi. Ungefär en minut in på Rio De Janeiro Blue nynnar Joe Sample (eller någon annan i studion) för ett ögonblick med i pianospelet. Gick tillbaka till USA-versionen och kan hädanefter naturligvis höra det även här men bidraget är aningen diffust och kanske svårare att upptäcka. Sådana här smådetaljer avslöjas bäst via hörlurarna och nu kommer jag väl att drömma om ytterligare nynnanden i natt... Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Är det då värt pengarna att betala nästan dubbelt för en CD man redan äger och lyssnar på... Naturligtvis upp till var och en - men för album man är helt såld på eller musik som förknippas med speciella minnen kan det vara kul att gå vidare. För egen del tänker jag hålla koll på HQCD-utbudet i fortsättningen men det blir inte så många köp förutom Rural Renewal (som är ett förstagångsköp) plus lite Bossa the Japanese way. Quote
Absolute Audio Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Feeling Good drar åt samma håll och här upptäckte jag även ett par detaljer som tidigare hade gått öronen förbi. Ungefär en minut in på Rio De Janeiro Blue nynnar Joe Sample (eller någon annan i studion.) för ett ögonblick med i pianospelet. Gick tillbaka till USA-versionen och kan hädanefter naturligvis höra det även här men bidraget är aningen diffust och kanske svårare att upptäcka. Sådan här smådetaljer avslöjas bäst via hörlurarna och nu kommer jag väl att drömma om ytterligare nynnanden i natt... Den känslan känns igen Hjärnan och öronen är inte alltid helt synkade i vad som hörs och inte när man byter fram och tillbaka mellan olika skivor eller komponenter. Men det är en härlig känsla när man upptäcker detaljer som legat precis under ytan, det känns som om du kommer inspelningstillfället ett steg närmre. Quote
Absolute Audio Posted October 28, 2009 Posted October 28, 2009 En fråga angående bilden.... Satt HQCD lappen upp-å-ner när du fick den?? Känns lite slarvigt för att vara Japanskt Quote
Timbre™ Posted October 28, 2009 Author Posted October 28, 2009 En fråga angående bilden.... Satt HQCD lappen upp-å-ner när du fick den?? Känns lite slarvigt för att vara Japanskt Nej, den är tillfälligt ditsatt i efterhand... Så här såg det ut från start. Quote
Recommended Posts