Timbre™ Posted September 27, 2009 Author Posted September 27, 2009 Försöker fortfarande slita mig loss från Feeling Good men det verkar stört omöjligt... Har försökt med mer Randy Crawford och finaste Bossa Nova men inte ens det fungerar. Kan det möjligen vara millenniets soulalbum som ligger i CD-spelaren... :?: Bara att fylla på med Thank you Randy! Quote
gcs Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Har du hört Nina Simone när hon sjunger Feeling good? En suggestiv höjdare från 60-talet. Randy Crawford är också bra men annorlunda. Quote
Timbre™ Posted September 27, 2009 Author Posted September 27, 2009 Har du hört Nina Simone när hon sjunger Feeling good? En suggestiv höjdare från 60-talet. Randy Crawford är också bra men annorlunda. Jo, när du nämner det men det var så länge sedan att det här blev en nystart... Här fungerar Feeling Good som perfekt uppvärmning till allt bättre och bättre spår samtidigt som Rio de Janeiro Blue håller mig i ett järngrepp... Quote
Timbre™ Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 Svårhanterad utsättning och abstinens av Feeling Good men Joe Sample är ett proffs ut i fingerspetsarna och självklart krävs det strategier för att kunna följa upp ett album som ligger på denna nivå. Alltså läggs stilen om en aning och här bjuds en glesare och kanske mer renodlad jazz och blues. Inget utrymme för regrets och efter tre genomkörningar kryper detta album sakta men säkert in under skinnet. Väl på plats växer det för varje lyssning och det är ju ett typiskt symtom på högklassig musik. Tommy LiPuma/Joe Sample tycks följas åt i producerandet och kvalitetsstämpeln håller även denna gång från start till mål. Här ligger en koppling till Verve Records nära till hands men PRA RECORDS tycks vara en helt fristående organisation under ledning av Patrick Rains. Helt underbart att man fortfarande kan stöta på denna återgivningskvalitet i dagens komprimerade digitalvärld och här är det närvarokänsla som gäller hela vägen från sångmikrofon till alla deltagande instrument. Ett skivbolag som jag kommer att hålla koll på from now on. Det är heller inga vare sig dun- eller duvungar som har samlats i studion för att spela ihop sig till dessa elva så njutningsbara spår. No Regrets och vi har ytterligare ett album där två artister inte bara överträffar sig själva var för sig, utan duon Randy Crawford/Joe Sample har återigen blivit en magisk kombination som måste vara helt outstanding när det gäller nyproducerad jazz, soul och blues... Quote
Timbre™ Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 Namn som knappast behöver någon närmare presentation men Anthony Wilson får en allt tyngre framtoning och då inte bara i musikaliskt sällskap av Diana Krall... Att Ray Parker Jr. stiger in som gitarrist på just Respect Yourself känns helt rätt då detta är ett spår som skiljer sig en aning från albumets i övrigt mer tillbakalutade, klassiska stil av jazz och blues. Quote
Timbre™ Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 Inte helt lätt att plocka favoritspår men lyssna gärna på Today I Sing the Blues, Angel och Lead Me On om du känner för denna typ av musik. Förmodligen har PRA därmed sålt ytterligare ett exemplar av No Regrets... Quote
Timbre™ Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 Som sagt, PRA är något att bevaka i framtiden och med dessa två album i bagaget kan förväntningarna lätt bli hur stora som helst... Fortsättningen på denna Joe Sample-tråd kommer närmast att handla om mjukvarujämförelser för min del. Japan kontra USA - eller det kanske inte spelar någon roll... Quote
Absolute Audio Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 Som sagt, PRA är något att bevaka i framtiden och med dessa två album i bagaget kan förväntningarna lätt bli hur stora som helst... Fortsättningen på denna Joe Sample-tråd kommer närmast att handla om mjukvarujämförelser för min del. Japan kontra USA - eller det kanske inte spelar någon roll... Spännande! Det var ju 70år sedan sist och slutade i förödelse. Hoppas USA kontra Japan går lite fredligare till denna gång :clown: Jag antar att det är ett trave HQCD skivor påväg Quote
Timbre™ Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 Jag antar att det är ett trave HQCD skivor påväg En liten trave men den är vald med omsorg... Upplever fin service hittills och HQ-paketet bör dyka upp när som helst. Quote
Bebop Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 En liten trave men den är vald med omsorg... Upplever fin service hittills och HQ-paketet bör dyka upp när som helst. Jag fick min "trave" igår och vi beställde samtidigt, alltså drygt 10 dagars leverans. De kom som postförskott från posttullen, dessvärre Quote
x2000 Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 Hej, Fick mitt ex av "Feeling Good" igår. Beställde den 8/10 snabb lev. mao och det låter mycket bra. Har visserligen aldrig hört skivan i någon annan utgåva. Fick betala 40 dollar. BTW Joe Sample spelar på Willie Nelsons senaste som i mina öron är en väldigt bra skiva. Det kanske redan har nämnts i tråden? Quote
Timbre™ Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 Fick betala 40 dollar. BTW Joe Sample spelar på Willie Nelsons senaste som i mina öron är en väldigt bra skiva. Det kanske redan har nämnts i tråden? $40 är ungefär 280 SEK i dagsläget och det är väl inget direkt lågpris på en CD men vissa album är värda den merkostnaden. Feeling Good är definitivt värt 280 spänn... :cool: Tackar för tipset och kollade upp Willie Nelson. Det måste vara American Classic som släpptes den 25/8 och den är också producerad av Tommy LiPuma. Förutom Joe Sample är Norah Jones och Diana Krall med på var sitt spår. Quote
x2000 Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 hej Apropå Willie Nelsons American Classic ... Om ni inte litar på mitt omdöme, läs gärna vad DN tycker: Willie Nelson jag citerar lite ur recensionen: "Särskilt Samples soul- och bluesfärgade pianospel som ger sångerna en oemotståndlig blandning av elegans och ruffighet och en skoningslös rytmisk attack." Quote
Putte Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 Hej Blir ootroligt inspirerad av dessa inlägg om Joe Sample. Måste köpa! Var beställer ni era HQCD? Tacksam för tips - beställer direkt! Putte Quote
Timbre™ Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 Hej Blir ootroligt inspirerad av dessa inlägg om Joe Sample. Måste köpa! Var beställer ni era HQCD? Tacksam för tips - beställer direkt! Putte Beställde mina på CDJapan.co.jp men de har alltså inte anlänt ännu. Dock känns det väldigt lugnt och infon har varit perfekt. Dear Bengt Johansson, Thank you for shopping at CDJapan. We shipped your order today. Order Number: 10102842167 Shipping Method: Air Mail On average, it takes 4-12 days for delivery for this shipping method. Quote
Absolute Audio Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 De kom som postförskott från posttullen, dessvärre Har märkt att om 1-2 skivor beställs är det mindre risk att tullen har tid att sprätta kuvertet Quote
Timbre™ Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 Har märkt att om 1-2 skivor beställs är det mindre risk att tullen har tid att sprätta kuvertet Har märkt att det mer handlar om fraktsätt än antal skivor... Standard Air Mail är inte lika tullsäker som Express Air Mail och FedEx, DHL eller Schenker brukar vara ett effektivt sätt att få betala tull & moms. Quote
Timbre™ Posted October 24, 2009 Author Posted October 24, 2009 Så har HQCD beställningarna kommit på plats och dessa Japanimporter lockar fram de allra sämsta sidorna i samlardillet då jag måste erkänna att det tar emot att bryta HQ-inplastningarna. Bara att dra i tråden så det kan bli lite hörlursjämförelser de närmaste dagarna. Quote
Absolute Audio Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 När jag fick hem några SHM-CD så fick jag känslan att Japanerna har lite mer fininsh på skivorna. Vet inte exakt hur, men det kändes som bättre passform, blankare plast... Som om man fokuserat på detaljerna en extra gång jämnfört med Europeiska utgåvor. Kanske lurar mej själv eftersom de kostade en slant jämnfört med dito på t.ex Ginza... men det var iaf känslan jag fick Quote
Timbre™ Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 När jag fick hem några SHM-CD så fick jag känslan att Japanerna har lite mer fininsh på skivorna. Dessa HQCD känns helt annorlunda än USA-importerna. Mer solida med jämn, tjock täckfärg och det skulle inte förvåna mig om det skiljer i vikt. Har testlyssnat och säg nu inte att vi måste ta Joe Sample-tråden en gång till... Rural Renewal med The Crusaders blir nästa tillslag och vad innebär då egentligen SHM-CD... Quote
musiclover Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 The high quality SHM-CD (Super High Material CD) format features enhanced audio quality through the use of a special polycarbonate plastic. Using a process developed by JVC and Universal Music Japan discovered through the joint companies' research into LCD display manufacturing, SHM-CDs feature improved transparency on the data side of the disc, allowing for more accurate reading of CD data by the CD player laser head. SHM-CD format CDs are fully compatible with standard CD players. Experience the high-fidelity audio quality of the SHM-CD format. Texten kommer från: cdjapan.co.jp Quote
Timbre™ Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 Experience the high-fidelity audio quality of the SHM-CD format. Texten kommer från: cdjapan.co.jp Har precis gått igenom samtliga HQCDs i CDJapans sortiment och kom lindrigt undan men prövningarnas tid är alltså inte förbi... Quote
Timbre™ Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 Det blev 3831 träffar för SHM-CD jämfört med 744 på HQCD... Quote
calle_jr Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 prövningarnas tid är alltså inte förbi... Det verkar allmänt som om japanerna fortsätter experimentera med cd-mediat Quote
Timbre™ Posted October 26, 2009 Author Posted October 26, 2009 Det verkar allmänt som om japanerna fortsätter experimentera med cd-mediat Har arbetat mig igenom hela SHM-CD-lagret på CDJapan.co.jp och här finns betydligt mer frestelser i hyllorna. Allt från Van Morrison, Eric Clapton och Dire Straits via Joao Gilberto, Bob Marley och Juanes till Steely Dan, Quincy Jones, Billy Preston, George Benson, Stevie Wonder och Marvin Gaye för att nämna några artister jag känner till. Många klassiska jazzalbum med bl.a. Ben Webster och Wes Montgomery. Den som har fått allra flest album utgivna på SHM-CD tycks vara Van Morrison följd av John Mayall och Bjork... Några svenska artister som t.ex. Monica Zetterlund finns också med. Quote
calle_jr Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 Har arbetat mig igenom hela SHM-CD-lagret på CDJapan.co.jp och här finns betydligt mer frestelser i hyllorna. Det fanns en Classic Super Best på SHM-CD som frestade om man nu skulle testa formatet: http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=UCCD-9487 Quote
Absolute Audio Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 Fick hem mitt paket från CD-Japan idag! Provade lyssna lite på ett par samlingar jag köpte på både SHM-CD och Blu-Spec CD. Tyckte att det lät lite vasst, väldigt definierat och spretigt. Så jag tog och gjorde en dynamikmätning med TT DR Offline Meter Software. Den ända skivan jag hade i flera versioner var Kansas - Point of know return från 1977. Europa master hade DR12 Blu-Spec versionen hade DR7 Nu ska man väl inte dra för stora växlar av detta men komprimering och hissad dynamik brukar ju ha negativ inverkan på ljudet om det används fel. Har inte lyssnat till den ännu så jag kan återkomma med lyssningsintryck. Vet att en kompis köpte en K2 master som var så hissad att det distade. Så man bör nog inte köpa skivor i tron att det per automatik blir bättre ljud med de Japanska masterteknikerna eller tillverkningsprocesser. Sorry för trådkapningen men jag tyckte ändå det var viktig info att få fram. källa: http://www.dynamicrange.de/ Quote
calle_jr Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 Den ända skivan jag hade i flera versioner var Kansas - Point of know return från 1977. Den lär sitta i ryggmärgen Vad är Blu-Spec Quote
Absolute Audio Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 Den lär sitta i ryggmärgen Vad är Blu-Spec Jodå den skivan har jag hört några gånger Nya CD material t.ex polycarbonate: Blu-Spec info Wikipedia från Sony SHM-CD är från Universal HQCD är från Toshiba EMI Masteringstekniker: K2 & K2HD är från JVC XRCD är från JVC Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Sorry för trådkapningen men jag tyckte ändå det var viktig info att få fram. Mycket viktigt att få fram. Har inte beställt någon SHM-CD ännu utan gick vidare med ett par HQCDs med Crusaders plus lite Bossa Nova... Quote
Recommended Posts