Timbre™ Posted September 5, 2009 Author Posted September 5, 2009 Allt tyder på succé vid Stockholm Jazz Festival 2007 och med det här albumet i handen behöver jag inte övertygas två gånger. Det har redan kommit en uppföljare så för min del blir det omedelbart återbesök på Amazon.com i jakten på No Regrets. Det kan ju också vara en lämplig titel... Här finns allt; mjuka soulballader, jazzutsvävningar och en härlig, sofistikerad blueskänsla på vissa spår. Lovetown blev favorit ett kort tag men det har jämnat ut sig och man kan lika gärna köra albumet från start till mål. Alla Diana Krall-diggare har redan lyssnat på Anthony Wilson, Ray Parker Jr är inte helt obekant liksom Steve Gadd och en produktion av Tommy LiPuma (som verkligen har lyft Verve till skyarna) i kombination med Joe Sample kan bara inte gå fel. Randy Crawford sjunger dessutom på samtliga spår. Quote
iroise Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Alla har hört Sample men alla har kanske inte tänkt på det eller visst om det!, lite som med Booker T!? Själv rotade jag nu på morgonen fram mina Crusaders på lp och fann: Chain reaction, Images (2ex!!), Crusaders/BB-King, Unsung heroes och Rapsody and blues. Finns såklart också cd. Det jag minns från perioden (70-tal) var att jag inte föll helt för Crusaders, de spelade egentligen inte fusion som jag ville utan mera en blandning av fusion/soul som jag inte uppskattade vid denna tid. Jag hade i hög fart åkt vilse med fusionen. Idag håller dessa Crudsaders-plattor för tidens tand bättre än fusionen från samma tid iaf enligt mig. Tiden är den vassaste kritikern och lär mig med knivskarp precission om vad som är bra och håller över tid! Kanske samma med hifi, vissa grejor som blir hyllade visar sig senare mest vara hypade och klarar inte kritikern tid! Härliga bilder Timbre och lärorik text och dessutom inspirerande, har precis spelat Chain reaction som är mycket bra. Quote
conan Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Kanske samma med hifi, vissa grejor som blir hyllade visar sig senare mest vara hypade och klarar inte kritikern tid! Man kanske ska köpa grejer, erkänt bra prylar, som är minst 25 år gamla - från 1985 och bakåt? Det är i alla fall en strategi att fundera på. Quote
Bebop Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Det jag minns från perioden (70-tal) var att jag inte föll helt för Crusaders, de spelade egentligen inte fusion som jag ville utan mera en blandning av fusion/soul som jag inte uppskattade vid denna tid. Jag hade i hög fart åkt vilse med fusionen. Idag håller dessa Crudsaders-plattor för tidens tand bättre än fusionen från samma tid iaf enligt mig. Yeah man, så känner jag också. Den här typen av trådar är de roligaste på Euphonia, tycker jag. Nu blev jag tvungen att dyka ner bland mina skivor igen ... Dom stod där i hyllan men det fattades en del. Kan det vara så att jag sorterat ut några? Bara till att plock fram lådorna med utsorterat ... Quote
shaft Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Just Crusaders har alltid funnits extremt lättillgängligt i ksivhyllan - ända sedan "Street Life" gick på disconivåer i tonårsrummet Sedan dess har jag tagit den långa vägen och samlat det mesta av Crusaders och Sample, Felder etc. Crusaders blev även uppmärksammade häromåret av mosaicrecords.com (de som gör världens bästa skivboxar för jazz) med en 6CD släpp från tiden de hette "Jazz Crusaders". Fin musik det också Det var en fantastisk jazzgrupp på 60-talet! /Shaft Quote
Bebop Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Oops, 4 plattor fanns där ... Som väl är skred jag aldrig till verket med att sälja/skänka/kasta dessa plattor. Hittade t o m ett par Freddie Hubbard ... Och det är inte första gången jag fått gå tillbaka och leta upp plattor som jag inte kan förstå att jag sorterat ut. Jag kommer att komplettera Timbre's tråd med skivor som han inte tagit upp men som återfinns hos mig. Min första bekantskap med Crusaders och därmed Joe Sample kom med följande dubbel. "Southern Comfort" kom 1974 och jag räknar fortfarande den som en av de bästa och det är den klassiska sättningen av Crusaders med Wayne Henderson, Joe Sample, Stix Hooper, Wilton Felder och Larry Carlton. Stötig jazz/soul som bara Crusaders var mäktiga. Befriad från sång Ljudet är också 5-stjärningt. Blev intresserad av Crusaders och botaniserade lite bakåt. Kom åt ett dubbelalbum utgivet av Blue Note 1975 med inspelningar från deras Pacific Jazz-tid. Då var det Jazz Crusaders det var fråga om. Omslaget var försvunnet från butiksskyltning så jag har bara plattorna. Även om det är mer "ren" jazz här, så är det fortfarande en hel del "Crusaders" över musiken. Jag köpte också dubbeln "Crusaders 1" som kanske är mest känd för 12 minuters versionen av Carol Kings "So Far Away". Utgiven på Blue Thumb/MCA 1971. Quote
Bebop Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 När "Street Life" kom 1979 fick dom en jättehit, som Timbre redan beskrivit. Jag satt med i styrelsen för Jazzfestivalen i Kristianstad vid denna tid, så vi försökte få hit dom. Det lyckades vi med men först 1982 då de gjorde en stor Europaturné. Så fredagen 9 juli 1982 entrade dom scenen inför ett fullsatt Sommarlust i Kristianstad. Minns att dom kommit direkt från Boston där dom ett par kvällar tidigare spelade inför 50,000 människor. I Kristianstad innebar fullsatt ca 1,200. Kommentaren från Stix Hooper var att det kändes skönt att sticka av med en liten "klubbspelning". Av den anledningen packade dom aldrig upp sina scenkläder. De sparade dock inget krut på uppträdandet. Rena Scott körde "Street Life" och vi saknade inte Randy Crawford det minsta. Minns också gitarristen Barry Finerty som också spelade med Brecker Brothers. En av de bästa konserterna under jazzfestivalens snart 40-åriga historia. De dök också upp på jammet efter konserten som höll på fram till 4 på morgonen där Mount Everest utgjorde basen. Under samma festival spelade även Mount Everest, Guitars Unlimited, Janne Schaffer/Björn J:son Lind, George Adams/Don Pullen Quartet och Defunkt. Lundabasisten Jonas Hellborg gjorde också sin stora scendebut där han i en paus spelade solo. Nästa gång han kom tillbaka i Kristianstad var i John McLaughlin's grupp. Quote
Timbre™ Posted September 6, 2009 Author Posted September 6, 2009 Kanske samma med hifi, vissa grejor som blir hyllade visar sig senare mest vara hypade och klarar inte kritikern tid! Är numera helt övertygad om att det förhåller sig så. Tror det gäller att träna sensibiliteten för vissa signaler när det gäller nytillskott på marknaden. Snabba modellbyten kan säkert vara en sådan varningssignal. Quote
iroise Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Jag har aldrig hört någonting från tiden då de kallade sig Jazz Crusaders! :clown: Chain reaction har jag utgiven på Blue Thumb som oftast både har bra artister/ljud. Just låten/perioden Street life gillade jag inte när det begav sig, tyckte inte det var riktig jazz! Numera gillar jag den skarpt. >Robert; jag var inne på att föreslå att du skulle visa kanske rentav sälja lite av de där utrensningslådorna som du nämnde att du hade. Tur att det inte blev så för jag hade direkt försökt köpa Crusaders på Blue Thumb. Farligt det där med att sälja av ett för stort musik-bestånd. Jag kan vara helt övertygad om att jag aldrig ner skall lyssna på den eller den plattan men så händer något, jag får info som här på forumet eller ser ljuset av annan anledning och vips måste jag skriva om min egen musikhistoria dvs vad min samling måste innehålla, vilka plattor jag vill/måste ha. Kanske är det just det som är så kul att jag aldrig kommer fram och att jag känner att jag har allt jag önskar när det gäller musik. Musikhistorien skrivs om hela tiden så akta er för att göra av med lp. Är det månne tvärtom med Hifi Quote
Bebop Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Är det månne tvärtom med Hifi Jag har inte samma kärlek till hifi som till min musik även om jag måste medge att jag blivit lite av en "Dynaudioman" med åren. Hifi är som skiftnycklar. Viktigt verktyg med intressantare är dom problem verktygen löser, t ex att kunna spela musik. Jag tycker jag har nått fram till det jag sökt inom hifi. Lite småjusteringar här och var, kanske ny vinylsvarv, andra rack. I Montreal hörde jag mycket så kallad high end och jag har en nyktrare syn på dessa prylar idag än tidigare och jag deltar inte den jakten längre. Med all respekt för dom som lägger en mille på ett par högtalare eller på elektronik, men det har inte så mycket med ljud att göra - så ser jag på det. Det är skillnad på en musiksamling. Den har bestående värden och fan så mycket intressantare, tycker jag. Quote
Timbre™ Posted September 6, 2009 Author Posted September 6, 2009 Först och främst tack för alla inspirerande bidrag och kommentarer utefter musikspåret och när jag fick syn på Southern Comfort blev det ett tvång att dra fram Liftboyarna igen. Visst fanns den på CD från GRP plus en del med Jazz Crusaders som hade försvunnit i hanteringen. Här har vi ännu en liten promenad från Motowntiden. Det blir nog till att försöka vända loket eller få in backväxeln men just går det inte att slita sig från Feeling Good... Under tiden kan jag rekommendera denna box från GRP Records ifall någon läsare skulle känna för att utforska The Crusaders på egen hand och GRP liksom Verve har blivit kvalitetsstämplar i min värld när det gäller ljudkvalitet och musik. Skönt med bolag som gör allt rätt utan att vara helt audiofilcentrerade och där musiken alltid kommer i första rummet. Här finns ett antal representativa och väl valda spår. Tiden med GRP blev ju ganska omfattande med facit i hand. Naturligtvis finns Street Life med och även om den kanske inte är så typisk Crusaders så är den väl närmast obligatorisk... :cool: Quote
eliot Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 På min version av Streetlife står det överst i stora bokstäver "A U D I O P H I L E" och på baksidan står det Half Speed Mastering: IAM Studios, Irvine, Ca. Using Teldec Vinyl. På en klisterlapp på framsidan står det: Manufactured on Teldec Vinyl. Imported from Germany. KM Records, Burbank CA - Det är den enda Crusaders jag har Quote
Timbre™ Posted September 6, 2009 Author Posted September 6, 2009 På min version av Streetlife står det överst i stora bokstäver "A U D I O P H I L E" och på baksidan står det Half Speed Mastering: IAM Studios, Irvine, Ca. Using Teldec Vinyl. På en klisterlapp på framsidan står det: Manufactured on Teldec Vinyl. Imported from Germany. KM Records, Burbank CA - Det är den enda Crusaders jag har Ja, det blev ju en känslig situation men musiken var redan inspelad och klar... :cool: Ungefär som Mobile Fidelity och liknande återutgivningsbolag. Quote
Bebop Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 http://euphonia-audioforum.se/timbre/music/sample11.jpg Ser ut att vara en rättvisande sammanställning... Jag har småspelat följande plattor under dagen för att fräscha upp mig lite... De riktiga Crusaders började tyna bort när Wayne Henderson slutade 1975. Några hyggliga album släpptes dock, bl a "Street Life", "Rhapsody And Blues" och någon till som redan nämnts. Även "Images" (1978) och "Standing Tall" från 1981 (med Joe Cocker) håller hygglig Crusaders klass. Men sedan Stix Hooper hoppade av 1983 så fanns inte Crusaders mer i min värld. Joe Sample gjorde inspelningar vid sidan om hela tiden, men i slutet av 70-talet släppte både Stix Hooper och Wilton Felder soloalbum. Stix' "The World Within" kom 1979 och låter fortfarande Crusaders så när som på 2 låtar som är helt trumbaserade. Resten är skrivet av Joe Sample som också spelare med. Vet inte hur många plattor Wilton Felder släppt men jag har 3 av dom. Den första "We All Have A Star" från 1978 låter mycket Crusaders men saknar Stix Hoopers distinkta men sparsmakade markeringar. De övriga två; "Inherit The Wind" från 1980 respektive "Secret" från 1985 är överproducerade och rätt så synbaserade (ljudmattor). Kul för samlingen men inga höjdare i mina öron. Fortfarande är de producerade av "The Crusaders". Joe Sample är med på samtliga, men inte Stix. Quote
Bebop Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Royal Jam tillhör dom Crusaders plattor som enbart förjyller samlingen. Jag gillar den inte även om den möjligen har en del kvaliteter. Det blir lite pretantiöst i mina öron. 1991 återkom Crusaders med "Healing The Wounds". Kvar var nu bara Wilton Felder och Joe Sample. Marcus Miller är med och ger med sin bas så pass mycket färg att det skulle kunna vara hans eget verk. Platta blev en rätt stor hit och är eftersökt. Jag har sett priser på mellan 25-30 USD. Jag tycker att det är mycket syntmattor på den. Så mycket Crusaders är det inte över den här plattan. Quote
Bebop Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Skall inte repetera vad Timre redan skrivit, men Joe Sample är den intressantase musikern i gänget. Han har även gett ut "vanliga" jazzplattor. Ett par som inte varit med i tråden är dessa: "Fancy Dance" är inspelad 1969 i Sverige utgiven av Sonet, pressad i England. Den är en trioplatta med Red Mitchel och trummisen J.C. Moses. Det är en rätt stökig tillställning med rätt skralt ljud. Platsar i historiska förrådet. Desto bättre är direkttagningen "The Tree" på japansa East Wind. Den är t o m riktigt bra med Shelly Manne och Ray Brown. Här är det fråga om akustisk trio jazz. Tror den gavs ut av Inner City också på vanligt pressning. Därmed har jag tömt mitt Crusaders/Joe Sample förråd - men bara nästan, för jag kom på att Wilton - Stix och Joe återförenades 2003 och en CD släpptes också ... Men det kanske Timbre återkommer om ... Quote
shaft Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Och jag var ju faktiskt där! En mycket bra konsert och jag kommer ihåg att jag hoppade högt av Stix Hoopers "rimshots". De spelade gruvligt högt Barry Finnerty utmärkte sig också kommer jag ihåg. /Shaft När "Street Life" kom 1979 fick dom en jättehit, som Timbre redan beskrivit. Jag satt med i styrelsen för Jazzfestivalen i Kristianstad vid denna tid, så vi försökte få hit dom. Det lyckades vi med men först 1982 då de gjorde en stor Europaturné. Så fredagen 9 juli 1982 entrade dom scenen inför ett fullsatt Sommarlust i Kristianstad. Minns att dom kommit direkt från Boston där dom ett par kvällar tidigare spelade inför 50,000 människor. I Kristianstad innebar fullsatt ca 1,200. Kommentaren från Stix Hooper var att det kändes skönt att sticka av med en liten "klubbspelning". Av den anledningen packade dom aldrig upp sina scenkläder. De sparade dock inget krut på uppträdandet. Rena Scott körde "Street Life" och vi saknade inte Randy Crawford det minsta. Minns också gitarristen Barry Finerty som också spelade med Brecker Brothers. En av de bästa konserterna under jazzfestivalens snart 40-åriga historia. De dök också upp på jammet efter konserten som höll på fram till 4 på morgonen där Mount Everest utgjorde basen. Under samma festival spelade även Mount Everest, Guitars Unlimited, Janne Schaffer/Björn J:son Lind, George Adams/Don Pullen Quartet och Defunkt. Lundabasisten Jonas Hellborg gjorde också sin stora scendebut där han i en paus spelade solo. Nästa gång han kom tillbaka i Kristianstad var i John McLaughlin's grupp. Quote
Timbre™ Posted September 6, 2009 Author Posted September 6, 2009 Men sedan Stix Hooper hoppade av 1983 så fanns inte Crusaders mer i min värld. Har inte lyssnat tillräckligt mycket men tiden därefter känns som ett ständigt sökande. "Break'n Da Rulz är från 1998. Quote
Timbre™ Posted September 6, 2009 Author Posted September 6, 2009 Samtidigt med Da Album kom en samling Cruzadersutgåvor av senare snitt. Allt från Amazon.com och vid en närmare studie visar sig dessa CD vara Japanimporter... Deltagande musiker växlar också från skiva till skiva och det här är ju en intressant samling gäster minst sagt. Life In The Modern World från 1988. Här måste lyssnas ordentligt! Quote
calle_jr Posted September 7, 2009 Posted September 7, 2009 http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...bladKrstd-1.jpg Det där fotot är från omslagets baksida till en av de få plattor jag har med Crusaders / Joe Sample; Rhapsody and Blues Quote
Timbre™ Posted September 10, 2009 Author Posted September 10, 2009 Ingenting går upp mot att vänta... Delivery estimate: October 6, 2009 - October 27, 2009 Shipping estimate for these items: September 10, 2009 1 "No Regrets" Randy Crawford & Joe Sample; Audio CD; $13.99 Sold by: Amazon.com, LLC 1 "Permanent" Randy Crawford; Audio CD; $13.96 Sold by: Amazon.com, LLC 1 "Swing Street Café" Joe Sample with David T. Walker; Audio CD; $11.98 Sold by: Amazon.com, LLC Quote
gcs Posted September 10, 2009 Posted September 10, 2009 Skall inte repetera vad Timre redan skrivit, men Joe Sample är den intressantase musikern i gänget. Han har även gett ut "vanliga" jazzplattor. Ett par som inte varit med i tråden är dessa: "Fancy Dance" är inspelad 1969 i Sverige utgiven av Sonet, pressad i England. Den är en trioplatta med Red Mitchel och trummisen J.C. Moses. Det är en rätt stökig tillställning med rätt skralt ljud. Platsar i historiska förrådet. Desto bättre är direkttagningen "The Tree" på japansa East Wind. Den är t o m riktigt bra med Shelly Manne och Ray Brown. Här är det fråga om akustisk trio jazz. Tror den gavs ut av Inner City också på vanligt pressning. Jag har den här skivan på vinyl och som jag köpte i mitten av 70-talet. Skivan är riktigt bra framförallt den första låten på B sidan. Manha Do Carnaval som enligt mig är det bästa arr. jag någonsin hört av just den låten. Jag ville köpa "The Three" på CD men den fanns inte utgiven som sådan och jag väntade i flera år och till sist kom den då och jag beställde den via Amazon. Efter lång väntan kom den i min brevlåda och jag packade ivrigt upp skivan och lyssnade. Skivan hade lång speltid eftersom man fick med alternativa tagningar. Men det var det värsta skit jag har hört . Totalt förstörd med en massa distorsion och jag vet inte allt som var fel. Jag har inte hört skivan efter det och vill inte heller höra skivan igen så illa var det. Ett rent amatörjobb var det. Jag är glad att jag 2002 gjorde en överföring av min direktgraverade vinyl och överföringen har jag renoverat och den låter kanonbra, bättre än vinyl originalet. Köp inte CD-skivan även om det är bra musik. Quote
Timbre™ Posted September 11, 2009 Author Posted September 11, 2009 Jag har den här skivan på vinyl och som jag köpte i mitten av 70-talet. Skivan är riktigt bra framförallt den första låten på B sidan. Manha Do Carnaval som enligt mig är det bästa arr. jag någonsin hört av just den låten. Jag ville köpa "The Three" på CD men den fanns inte utgiven som sådan och jag väntade i flera år och till sist kom den då och jag beställde den via Amazon. Efter lång väntan kom den i min brevlåda och jag packade ivrigt upp skivan och lyssnade. Skivan hade lång speltid eftersom man fick med alternativa tagningar. Men det var det värsta skit jag har hört . Totalt förstörd med en massa distorsion och jag vet inte allt som var fel. Jag har inte hört skivan efter det och vill inte heller höra skivan igen så illa var det. Ett rent amatörjobb var det. Jag är glad att jag 2002 gjorde en överföring av min direktgraverade vinyl och överföringen har jag renoverat och den låter kanonbra, bättre än vinyl originalet. Köp inte CD-skivan även om det är bra musik. Upplevelsen känns bekant. Har aldrig hört "The Three" men annars känns det som att GRP Records & The Crusaders har klarat sig relativt välbehållna ur digitalåterutgivningskrossen jämfört med många andra bolag. Quote
Timbre™ Posted September 21, 2009 Author Posted September 21, 2009 Så har No Regrets äntligen landat. Det är för sent att ångra sig och Tullverkets tillfälliga intresse måste tyda på att den är bra. Eller snarare kanske det har med nya Amazon.com-emballage att göra där ingen tulltjänsteman i världen kan missa att det handlar om en CD-leverans. Inte desto mindre spännande och med i paketet fanns även det senaste Permanenta utspelet från Randy Crawford på egna ben samt Joe Sample & David T. Walker på Swing Street Cafe. Quote
Bebop Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Så har No Regrets äntligen landat Såg också den - ber dig återkomma med omdöme!!! Quote
Bebop Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Vi har ju missat uppståndelsen, i vart fall den tillfälliga ... 2003 gav Verve ut "Rural Renewal" som är äkta Crusaders musik och bra sådan. Både Joe, Stix och Wilton är med och det låter nästan som förr. Härligt groove utan bombastiska arrangemang där stråkar fått agera spackel mellan tonerna. Utöver trion medverkar Eric Clapton på ett par spår med akustisk rätt lågmäld gitarr. Annars är det Dean Parks och Ray Parker Jr som hängt på sig Fendern. Freddie Washington på bas. Dessutom för mig okände trombonisten Steve Baxter som får agera Wayne Henderson med den äran. För Crusaders fans är det här ett måste. Quote
shaft Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Rural Renewal är en mycket trevlig platta. Bra ljud också! /Shaft Quote
gcs Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 "No Regrets" har jag lyssnat på sedan den 28/11 förra året, en mycket bra skiva med bra ljud. Skivan med The Crusaders "Rural Renewal" också en bra skiva med ganska många år på nacken. Jag slår här ett slag för "The Three" Joe Sample, Ray Brown och Shelly Manne. Shaft har den men ni andra får försöka köpa den som second hand vinyl. Skivmärke: East Wind/Direct Cut. Den finns numera också på CD men är då totalhavererad. Quote
Bebop Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Skivan med The Crusaders "Rural Renewal" också en bra skiva med ganska många år på nacken. Tja, 2003 är väl inte så gammalt - dessutom den senaste nyinspelning trion har gjort. Quote
gcs Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Tja, 2003 är väl inte så gammalt - dessutom den senaste nyinspelning trion har gjort. Men det känns som om jag har haft skivan i många år, sedan slutet av 90-talet. Quote
Recommended Posts