Timbre™ Posted May 4, 2004 Posted May 4, 2004 Joseph Leslie, alias Joe Sample, har hunnit med en del i sin musikerkarriär... Vokalist, pianist och kompositör. En flitigt anlitad studiomusiker som var mycket aktiv på Tamla Motown under dess storhetsdagar. Joe Sample har backat upp artister som Diana Ross, The Jackson Five och Eddie Kendricks för att nämna några ur Detroitstallet. År 1997 var det dags för en tillbakablick med albumet sample this. Nyinspelningar av egna klassiker kan man säga och här finns flera av de tunga numren från den guldkantade tiden med The Crusaders representerade. Night Flight, Chain Reaction, Soul Shadows och givetvis storsäljaren Street Life. Musik som i nittiotalsversion har fått sig en härlig vitamininjektion... Quote
Timbre™ Posted May 4, 2004 Author Posted May 4, 2004 Det hela började när Joe Sample tillsammans med saxofonisten Wilton Felder och batteristen Stix Hooper bildade en jazztrio som döptes till The Swingsters. En lokal grupp i hemstaden Houston, Texas. Trombonisten Wayne Henderson anslöt sig och så bar det av till Los Angeles år 1961. The Jazz Crusaders hade sett dagens ljus och nästan tio år av kringflackande skulle slutligen föra kvartetten till The Motortown, Detroit. Några album spelades in på Tamla Motowns jazzlabel MoJazz och bland dessa är kanske Old Socks New Shoes New Socks Old Shoes mest känt. Spår som Thank You, Golden Slumbers och Way Back Home gav en antydan om vad som väntade.... Studiolivet för Joe Sample var just nu mycket intensivt. Med ett Tamla Motown som kommit i ordentlig rullning och producerade Hot 100 hits på löpande band hade man användning för duktiga studiomusiker. The Jazz Crusaders hamnade i bakgrunden och först i samband med namnändring och albumet Hollywood tog det fart år 1972. Här kan man tydligt höra den avspända souljazz som skulle bli The Crusaders varumärke. Kontakten med MoJazz hålls dock fortfarande vid liv. Quote
Mattias Posted May 4, 2004 Posted May 4, 2004 Härligt! Har bara en skiva i samlingen och vill mer.... Passar mig jättebra detta /Mattias Quote
Timbre™ Posted May 8, 2004 Author Posted May 8, 2004 Allt har ett pris och så även den högst osäkra tiden för The Jazz Crusaders mot slutet av femtiotalet. Det ekonomiska läget var inget att stå efter och för att kunna finansiera sin strävan efter vidgade vyer var det extrajobb och nattklubbsspelningar som gällde. De sena nätternas Texaspublik var kanske inte den rätta för en kvartett på väg in i ett alldeles eget modernt jazzsound och alla var överens om målet: det gällde att ta sig ut ur The Lone Star State om det skulle finnas någon framtid. Som en finansiell åtgärd bildades The Nite Hawks med Joe Sample på Hammondorgel och bandmedlemmarna hade egna jobb till höger och vänster. År 1961 dök det plötsligt upp en chans till provspelning som skulle resultera i det allra första albumet med The Jazz Crusaders, The Freedom Sound. Denna nervladdade uppspelning ägde rum på Richard Bock´s Pacific Jazz Records i Los Angeles. Efter fjärde låten var nålsögat passerat och kontraktet klart. The Freedom Sound följdes av Lookin´ Ahead och dessa album nådde försäljningssiffror på runt 50000 exemplar vardera. Förmodligen en stor framgång i dessa dagar. Här har vi en raritet från 1962. Quote
Timbre™ Posted May 12, 2004 Author Posted May 12, 2004 Med Pacific Jazz på väg mot sjuttiotalet kommer en inspelning som förtjänar att omnämnas speciellt. Det handlar om The Jazz Crusaders version av Lennon/McCartney-klassikern Eleanor Rigby. Inspelad på nattklubben Lighthouse vid Hermosa Beach i Kalifornien blev den något av en milstolpe i karriären. Turnélivet har dock inte genomgått några omvälvande förändringar... Dåligt betalt och Joe Sample är bl.a. missnöjd med kvalitetsnivån på alla de pianon som ställs fram vid spelningarna... :angry: Eleanor Rigby finns att höra på albumet Lighthouse ´68 från Pacific Jazz Records. Quote
Timbre™ Posted May 12, 2004 Author Posted May 12, 2004 Runt 1969 hängde gruppens existens i luften. Inga gemensamma spelningar, Joe Sample i Los Angeles, Stix Hooper som inhyrd trummis på diverse turnéer och övriga medlemmar på tillfälliga jobb. Svaret på problemen blev detsamma för Joe Sample som för många andra begåvningar vid denna tid: The Motown Sound i Detroit... En hitmaskin som hade tagit ordentlig fart och här har vi albumet Pass The Plate från tiden i Motortown. Quote
Timbre™ Posted May 14, 2004 Author Posted May 14, 2004 Sjuttiotalet väntar runt hörnet och det skulle bli ett händelserikt decennium för Joe Sample och hans kollegor i The Crusaders. Nya medlemmar kommer och går, skivförsäljningen tar fart på allvar och de många spelningarna på andra klassens natthak är över. Gruppen kommer med i allt större sammanhang och nattklubbsscenerna får en allt exklusivare framtoning - som exempelvis Roxy i Hollywood där The Crusaders gjorde upprepade framträdanden. År 1975 var Joe Sample & Co förband när the Rolling Stones startade sin världsturné. Nya kontakter och nya kontrakt. En ny tid börjar när skivjätten MCA dras in i verksamheten och gruppens speciella soul-funk-jazz-sound har hittat sin ultimata form. Debuten på MCA, Crusaders 1 följdes snabbt upp av The 2nd Crusade och bägge sålde i ungefär en kvarts miljon exemplar. Quote
Timbre™ Posted May 15, 2004 Author Posted May 15, 2004 År 1971 anslöt sig inte helt obekante Larry Carlton till The Crusaders. Den musikaliska anpassningen till det speciella Crusaderssoundet var inte smärtfri och Larry Carlton fick kämpa sig igenom en del förändringar innan han blev accepterad som fullvärdig medlem. Med L.C. på sologitarr klättrade albumet Southern Comfort upp till #31 på Billboard Top 100. Exempel på andra album som bevisar Carltons enorma bidrag till Crusaders musik är Scratch och Chain Reaction. Quote
Timbre™ Posted May 15, 2004 Author Posted May 15, 2004 Om gitarristfrågan var en svårknäckt nöt så blev basistfrågan en mardröm. Höga krav och en ständig diskussion om detta vitala element i Crusaders musik gjorde att basisterna har växlat med albumen och turnéerna så att säga. Först ut var Henry Wilson och hans tidiga avhopp blev en svår lucka att fylla igen. Basister som Jimmy Bond, Leroy Vinnegar, Monk Montgomery och Bobby Haynes har alla ett förflutet i The Crusaders. Större påverkan på gruppens inspelningar har Charles "Buster" Williams, Chuck Rainey och Max Bennet haft. Djupaste rötterna står emellertid Robert "Pops" Popwell för samt Wilton Felder på elbas. Robert "Pops" Popwell trakterar både tenorsax och bas vid inspelningen av Those Southern Knights. Quote
Timbre™ Posted May 16, 2004 Author Posted May 16, 2004 Kanske är det just de interna diskussionerna och meningsskiljaktigheterna som var grunden till att Crusaderssoundet utvecklade sin storhet... Två av grundpelarna i den framgångsrika sättningen, Wayne Henderson och Larry Carlton hade egna karriärer på gång och år 1975 lämnar Wayne Henderson The Crusaders för att starta ett eget produktionsbolag som skulle komma att skapa en del storsäljare. Ett par år därefter lämnar Larry Carlton och startar sin solokarriär. Som en slags slutdokumentation över detta samarbete kommer albumet Free As The Wind år 1977. Quote
Timbre™ Posted May 16, 2004 Author Posted May 16, 2004 Joe Sample, Wilton Felder och Nesbert "Stix" Hooper har dock fortfarande sin största framgång väntande runt hörnet men innan dess får dom till ett album som i mina öron kanske är det bästa från denna guldepok. Med proffs som Paulinho DaCosta, Dean Parks och Roland Bautista i studion skapas albumet Images år 1978. Spåret Marcella´s Dream känns som The Crusaders i ett nötskal... Ett år senare var det så dags för megasäljaren, toppen på karriären och ytterligare ett steg in i soulavdelningen. Randy Crawford står för sången på titelspåret Street Life. Quote
Timbre™ Posted May 16, 2004 Author Posted May 16, 2004 I efterdyningarna av Street Life kom några mycket bra album. På Rhapsody And Blues sjunger Bill Withers det soultyngda numret Soul Shadows med all den känsla som en riktig soullåt skall ha. Joe Cocker dyker upp på albumet Standing Tall och Randy Crawford fortsätter samarbetet med The Crusaders. Bobby Womack, Nancy Wilson och Tina Turner är exempel på andra soulstämmor som har stått bakom sångmikarna i studion. BB King har också gästspelat. Ytterligare exempel på bra album från åttiotalets början är Ghetto Blaster och Royal Jam. The Crusaders genomförde en serie spelningar i Japan 1981 och detta finns dokumenterat på lite olika album med titeln Live In Japan som gemensam nämnare. Quote
Timbre™ Posted May 16, 2004 Author Posted May 16, 2004 Joe Sample har hela tiden haft sina egna projekt vid sidan av the Crusaders och vid åttiotalets mitt tar dessa över karriären. Genom sina kontakter med bl.a. Larry Carlton blev det studioutflykter i diverse skilda musikstilar. Joni Mitchell, Quincy Jones och Joan Baez är exempel på artister som har haft Joe Sample i inspelningsstudion. The Crusaders fortsätter sin verksamhet under mer eller mindre tillfälliga konstellationer och ett bra album från åttiotalets mitt är The Good And The Bad Times samt Life In The Modern World från 88. Till albumet Happy Again (1992) har vi en tillfällig återgång till namnet Jazz Crusaders men vid denna tidpunkt är Joe Sample fullt upptagen av sin egen verksamhet. Quote
Timbre™ Posted May 16, 2004 Author Posted May 16, 2004 Det finns en hel del samlingsalbum som sammanfattar denna tid på ett bra sätt. Trippelalbumet The Golden Years på GRP Records är en väl sammansatt samling. GRP är ju dessutom noga med att hålla hög nivå på produktionen... The Vocal Album på MCA är en bra soulorienterad sammanställning och Crusaders´ Finest Hour är en samlingsgodbit från Verve Records. Det blev många skivor genom åren och här har vi en sammanställning över produktionen fram till våra dagar. Musiken har genomgått en hel del förändringar på senare tid och är "tidsanpassad" på ett personligt sätt. Album: Freedom Sounds (Pacific Jazz 1961) Looking Ahead (Pacific Jazz 1961) The Jazz Crusaders At The Lighthouse [live] (Pacific Jazz 1962) Tough Talk (Pacific Jazz 1963) Heat Wave (Pacific Jazz 1963) Stretchin' Out (Pacific Jazz 1964) The Thing (Pacific Jazz 1964) Chile Con Soul (Pacific Jazz 1965) Live At The Lighthouse '66 (Pacific Jazz 1966) The Festival Album [live] (Pacific Jazz 1966) Live At Newport (Pacific 1966) Talk That Talk (Pacific Jazz 1966) Uh Huh (Pacific Jazz 1967) Powerhouse (Pacific Jazz 1968) Lighthouse '68 [live] (Pacific Jazz 1968) Live Sides (Blue Note 1968) Lighthouse '69 [live] (Pacific Jazz 1969) Give Peace A Chance (Liberty 1969) Old Socks, New Shoes (MoJazz 1970) Pass The Plate (MoJazz 1971) Crusaders 1 (MCA 1971) The 2nd Crusade (MCA 1972) Unsung Heroes (MCA 1973) Hollywood (MoWest 1973) Scratch (MCA 1975) Those Southern Knights (MCA 1975) Chain Reaction (MCA 1975) Free As The Wind (MCA 1976) Southern Comfort (MCA 1976) Images (MCA 1978) Street Life (MCA 1979) Rhapsody & Blues (MCA 1980) Ghetto Blaster (MCA 1980) Standing Tall (MCA 1980) Live In Japan (GRP 1981) Royal Jam (MCA 1981) Ongaku Kai: Live In Japan (Crusaders 1982) Vocal Tape (MCA 1983) The Good And The Bad Times (MCA 1986) Life In The Modern World (MCA 1988) Healing The Wounds (GRP 1991) Happy Again (Sin-drome 1992) Soul Shadows (Alex 1995) And Beyond (Music Club 1995) Louisiana Hot Sauce (Sindrome 1996) Break'n Da Rulz! (Crash 1998) Power Of Our Music: The Endangered Species (Crash 2000) Rural Renewal (Verve 2003) Quote
Timbre™ Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Joe Sample på egen hand... Som kompositör, vokalist och driven pianist kunde Joe Sample naturligtvis inte undgå egna skivkontrakt och inspelningar. Studiojobben, resorna och kontakterna resulterade redan år 1969 i debutalbumet Fancy Dance på Sonet Records. Ett av spåren har den intressanta titeln "Svenska Flicka" och det var kanske detta som skulle resultera i ett kommande äktenskap... Quote
Timbre™ Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Åtta år senare tog den egna skivproduktionen ordentlig fart och den personliga stilen var funnen så att säga. Mycket av musiken har naturligtvis inspiration från arbetet med The Crusaders, men Joe Sample sätter en stark egen prägel på denna och kommande produktioner. Mycket soul och ett pianolir som kan låta gudomligt i sina ljusa stunder. En del album är perfekta för utvärdering av hifi. Rainbow Seeker kom år 1977 på ABC Records och ligger för närvarande på etiketten GRP. Bra ljudkvalitet och numret In All My Wildest Dreams är ett av flera njutningsspår. Quote
K-man Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Underbar sammanställning Timbre! ...fast det är nästan så man hoppas att man inte gillar hans spel...det blir så hemskt många skivor på inköpslistan \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Det finns ju lite att välja på för den som har samlarbenägenhet... Sampleövningarna följdes upp med Carmel på MCA Records 1979. En drömsk () Joe Sample tar sig igenom egna kompositioner som Paintings, A Rainy Day In Monterey, Sunrise och underbara Midnight And Mist. Måste va´ kärleken... :kiss: Quote
Timbre™ Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Här dyker det förresten upp en skicklig studioräv... Paulinho Da Costa är en herre med taktkänsla i kroppen, Nesbert "Stix" Hooper sitter vid trummorna och så har dom fått med en driven basist vid namn Abraham Laboriel. Mycket Crusaders över detta album. Quote
K-man Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Så Abe kommer med på ett hörn...attans!....om han spelar enligt sin genre så är risken stor att man gillar detta oxå.....köpa köpa köpa.. \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Abe måste gjort bra ifrån sig för i början på åttiotalet ingår han i inventarierna så att säga... Fortfarande är det GRP (som ju ingick i MCA) som gäller. The Hunter, Oasis, och Roles är exempel på tre favoritalbum från denna tid. På Oasis får Abraham Laboriel konkurrrens... Nathan East (Fourplay) spelar bas på ett par tunga nummer. Quote
Timbre™ Posted May 21, 2004 Author Posted May 21, 2004 År 1989 dyker Joe Sample upp i helt ny omgivning med albumet Spellbound. Ett tillfälligt avsteg från Crusaders Productions Inc. och början på en ny tid. Här är det demonproducenten Tommy LiPuma som sitter vid spakarna. Numera ordförande i Verve Music Group, mannen bakom album som Breezin´ med George Benson och Unforgettable med Natalie Cole. Förmodligen även ansvarig för Diana Krall´s musikaliska uppryckning... Det fanns en tid när jag köpte skivor ohörda bara de var producerade av Tommy LiPuma. Nytt skivbolag, nya musiker och nya stämmor bakom sångmikrofonerna. Al Jerrau står för det vokala på Somehow Our Love Survives och Take 6 sjunger på U Turn. Skulle någon få för sig att utforska Joe Sample utan att vara intresserad av jazzhistoria är mitt förslag att börja här. Mer skall komma och Nathan East är fortfarande med på ett hörn... Quote
Timbre™ Posted May 21, 2004 Author Posted May 21, 2004 Rötterna är emellertid inte helt avklippta och två år senare kommer Voices In The Rain med polarna Felder och Hooper. Ett mycket bra album och har jag inte bläddrat helt fel i skivhögen är detta det sista soloalbumet med Joe Sample som producerats av Crusaders Productions Inc. Quote
K-man Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 idel tunga namn, och Take6 är med och sjunger....jag förstår nu att det inte är någon idé att hålla emot längre....bara inse att jag med stor säkerhet gillar detta! \\K-man Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.