P-pan Posted March 4, 2008 Share Posted March 4, 2008 Då verkar det vara dax igen. Blir till att äta snålt resten av månaden antar jag . http://www.mamut.net/sunjay/subdet30.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 4, 2008 Share Posted March 4, 2008 Då verkar det vara dax igen. Blir till att äta snålt resten av månaden antar jag . http://www.mamut.net/sunjay/subdet30.htm Fantastiskt utbud tror aldrig jag har sett linande härnere i skåne. Kan bli dyrt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GurraG Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Här finns samma ämne avhandlat på annat håll. Hoppas på gedigna redovisningar från alla som var där! http://www.recordnerds.se/forum/viewtopic.php?p=557#557 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Fantastiskt utbud tror aldrig jag har sett linande härnere i skåne. Kan bli dyrt! Det blev dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Det blev dyrt Ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Kan jag lungt föreställa mig! Kan ni inte berätta vad ni gjorde för inköp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Detta blev mitt vinylutbyte: Några skivor med Art Pepper: Thursday Night At The Village Vanguard Friday Night At The Village Vanguard Saturday Night At The Village Vanguard More for Les at The Village Vanguard, Vol. 4 Skivor som bara släppts i Japan: Art Pepper: Sideman Art Pepper Memorial Collection Hank Mobley Blue Note BLP 1568, “Blue Note LP Last Reissue Part 4” Toshiba Limited Edition, Stereoutgåva, från 1990 Art Farmer: Modern Art som engelsk förstautgåva (London LTZ-T 15167) Coleman Hawkins: The Hawk Flies High som Engelsk förstautgåva (London LTZ-U.15117) Duke Ellington and Johnny Hodges: Back to Back, Verve, stereo förstautgåva Isaac Hayes: Hot Buttered Soul som MFSL-utgåva The Who: My Generation, deluxe edition (dubbel LP) från 2002 Nyutgåvor: //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 ....för att inte tala om hur tungt det var att bära på.... (Plastpåsar har en tendens till att skära in i fingrarna...så det var tur att vi gick ut i bilen och dumpade av... ) \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Coleman Hawkins: The Hawk Flies High som Engelsk förstautgåva (London LTZ-U.15117) Isaac Hayes: Hot Buttered Soul som MFSL-utgåva Får man lov att fråga om prislapparna på dessa utgåvor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Får man lov att fråga om prislappen på dessa utgåvor... Coleman Hawkins: The Hawk Flies High 150kr Isaac Hayes: Hot Buttered Soul som MFSL-utgåva €30=270kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Tack, MFSL-utgåvor blir ju lätt samlarobjekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted March 9, 2008 Author Share Posted March 9, 2008 Typiskt att man fick förhinder och inte kunde åka med . Men det är kul att se att en del fyndat . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Jag passade på att plocka lite rester efter eliot.. Nå, skämt åsido, jag köpte en del jazzplattor på inrådan och hoppas det är en del skoj med här! Det fanns en hel del till bra priser för ovanlighetens skull, de flesta nedan var under hundralappen, vissa så lite som 20kr. Följande kom med hem: Lou Donaldson - Alligator Bogaloo (Blue Note 4263, inplastad) Harry Belafonte - Returns to Carnegie Hall (Classic Records 200g, ny) Barney Wilen Quintet - Tilt (Vogue YX-6052, japansk utgåva) The Definitive Jazz Scene Volume 1+2 (Impulse A-99 och A-100) Verve Jazz No 4 - Ben Webster (Metro Records 2356 075) Keith Jarrett - Byablue (ABC Records AS-9331) Sonny Stitt & Paul Gonsalves - Salt and Pepper (HMV CLP 1808) Ben Webster feat. Kenny Drew - Stormy Weather (Polydor 2310 061) Ben Webster - The Soul of.. (Verve MV 2628) Ben Webster - Soulville (Verve MV 2583) Phil Woods Septet - Pairing Off (Original Jazz Classics / Prestie LP 7046, inplastad) Ben Webster and Associates (Verve 2304 221) Ben Webster - Blue Light (Polydor 623 209) The Art Tatum and Ben Webster Quartet (Verve MGV-8220) Americans in Europe (Impulse A-36) Art Blakey and the Jazz Messengers - Keystone 3 (Concord CJ-196) Sonny Rollins - Saxophone Colossus (Prestige LP 7079) Coltrane plays the Blues (Atlantic 1382) Pust! Nu har jag förtjänat lite lyssning också.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Följande kom med hem: Lou Donaldson - Alligator Bogaloo (Blue Note 4263, inplastad) Harry Belafonte - Returns to Carnegie Hall (Classic Records 200g, ny) Barney Wilen Quintet - Tilt (Vogue YX-6052, japansk utgåva) The Definitive Jazz Scene Volume 1+2 (Impulse A-99 och A-100) Verve Jazz No 4 - Ben Webster (Metro Records 2356 075) Keith Jarrett - Byablue (ABC Records AS-9331) Sonny Stitt & Paul Gonsalves - Salt and Pepper (HMV CLP 1808) Ben Webster feat. Kenny Drew - Stormy Weather (Polydor 2310 061) Ben Webster - The Soul of.. (Verve MV 2628) Ben Webster - Soulville (Verve MV 2583) Phil Woods Septet - Pairing Off (Original Jazz Classics / Prestie LP 7046, inplastad) Ben Webster and Associates (Verve 2304 221) Ben Webster - Blue Light (Polydor 623 209) The Art Tatum and Ben Webster Quartet (Verve MGV-8220) Americans in Europe (Impulse A-36) Art Blakey and the Jazz Messengers - Keystone 3 (Concord CJ-196) Sonny Rollins - Saxophone Colossus (Prestige LP 7079) Coltrane plays the Blues (Atlantic 1382) Jag plockar esset direkt på den listan... :cool: Album nummer nio uppifrån räknat, The Soul of Ben Webster på Verve... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Aha, så du gillar Ben! Ja, det var en skön platta, den rekommenderas!! Bäst hittills är dock utan tvekan Sonny Rollins' "Saxophone Colossus".. Wow! Och den låter fantastiskt också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Väldigt mycket bra musik ser det ut som. Kul att gå på mässa när det blir så. Jag har sett på TV att man kan hyra in smakrådgivare när man ska shoppa kläder. Eliot är en utmärkt motsvarighet när det gäller vinyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Jag har sett på TV att man kan hyra in smakrådgivare när man ska shoppa kläder. Eliot är en utmärkt motsvarighet när det gäller vinyl. Haha, instämmer! Det gäller bara att plocka russinen innan han ser dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Mässor är kul utbudet är betydligt bättre än i vinylloppisaffärerna som finns i malmö, inte så bra skick och backarna fyllda med det vanliga 10-40:- skrafset samt ofta överprisat. Möjligtvis kul om man precis börjat och köper lite av varje. Lund däremot har en skivaffär värd namnet, Repeat records. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 För den som gillar vinyl och cd så finns mycket att finna i Stockholm idag. Jag tänker framförallt på begagnat, men även nytt. Mecca ligger i Vasastan och gatorna kring Odenplan. I princip skulle man kunna gå en hel dag och botanisera i olika affärer, med delvis olika inriktning. Går man Odengatan förbi Vasaparken och tvärgatorna som korsar så hittar man ett antal butiker som är välsorterade vad gäller musik och fortsätter man vidare S:t Eriksgatan mot S:t Eriksbron så finner man ytterligare. Är man som jag jazzälskare och framförallt modern nutida jazz så har det däremot varit lite tunnt. Alla butiker med självaktning har naturligtvis ett visst men begränsat utbud, men huvuddelen säljer mest rock och annan musik. Nu har jag av en händelse stött på en för mig ny butik som lovar en hel del nya upplevelser. Den ligger på Rödabergsgatan 9, en gata som korsar Torsgatan strax före Solnabron. Såg den av en händelse i lördags och hann bara sticka in en kort stund, men det blir ett nytt besök snarast. Butiken som ligger lite avsides men har löpmeter efter löpmeter med begagnad jazzvinyl allt från klassiker till ny friform. Dessutom ett CD sortiment med samma inriktning. Butiken heter Andra Jazz och har telefon 08/310707. Innehavaren heter Harald Hult och har mobil 0736/8034 45. Jag kan naturligtvis varken bedöma sortiment, kvalitet eller prisnivå, men butiken var välfylld från golv till tak. Återkommer efter nästa besök, med rapport. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Såg den här artikeln i Svenskan i morse. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_960609.svd Paul Mawhinney 68 i Pittsburgh USA säljer världens största skivsamling innehållande 3 miljoner vinyl och 300.00 CD. Köparen är ännu hemlig men uppges vara bosatt på Irland. Samlingen är värderad till 50 MUSD men såldes till vrakpriset 3 MUSD på E-Bay. Det kallar jag skivsamling!!! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Mer finns att läsa här: http://www.thegreatestmusiccollection.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Denna helgen, 10-11 Maj, var det åter skivmässa i Solna och jag och Peo gjorde ett besök Det är kul att gå på skivmässor när man upptäcker skivor som man annars kanske annars aldrig sett - På vägen till mässan pratade jag mig varm för Coleman Hawkins och tyvärr är Peo mycket läraktigt så han fiskade upp ett antal skivor med just honom precis framför näsan på mig Jag gjorde ändå några klipp: Peo var först att hitta en mycket snygg tyg-box, limited edition nr. 1769/4000, med 6 skivor med inspelningar av Charlie Parker från åren 1945-47 men han kunde inte besluta sig så jag slog till Description: Beautiful 1977 Limited Edition 6LP Deluxe Cloth Bound Box Set With Illustrated Book. Each LP Is Housed In An Individual Jacket With Unique Artwork Comissioned Especially For This Series And Includes Work By Romare Bearden, Lowell Nesbitt And Others. Den motsvarar CD-boxen Complete Charlie Parker on Dial och jag som är van vid att inspelningar med Charlie Parker låter gammalt, och i mitt tycke knappast njutbart, blev positivt överraskad Det finns också mycket intressant att läsa i det medföljande häftet om hur inspelningarna gjordes på den tiden och om Charlie Parker forts. följer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Såg den här artikeln i Svenskan i morse. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_960609.svd Paul Mawhinney 68 i Pittsburgh USA säljer världens största skivsamling innehållande 3 miljoner vinyl och 300.00 CD. Köparen är ännu hemlig men uppges vara bosatt på Irland. Samlingen är värderad till 50 MUSD men såldes till vrakpriset 3 MUSD på E-Bay. Det kallar jag skivsamling!!! Calm Spik i foten ... 90 cent per album är ju inte så farligt. Värre är det med volymen. Baserat på 3 mm tjocklek per album blir det nästan 10 km hyllor att införskaffa. Med en meters hyllor och 6 hyllplan per bokhylla blir det 1,650 bokhyllor att införskaffa ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Det blev ytterligare en skiva med Charlie Parker, nämligen live-inspelningen Jazz at Massey Hall där han uppträder under pseudonymen "Charlie Chan": One of the most famous live recordings in jazz history, this May 1953 concert from Toronto brought together five of bebop's greatest figures in alto saxophonist Charlie Parker (credited here as "Charlie Chan" in a purposely transparent attempt to sidestep Parker's exclusive recording arrangement with another record company), trumpeter Dizzy Gillespie, pianist Bud Powell, drummer Max Roach, and bassist Charles Mingus. Released following Parker's death two years after the date, the recording finds him in remarkable form, his playing robust, pointed, and witty. And although each participant is a band leader, composer, and groundbreaking stylist on his instrument, the performance demonstrates that Parker remained first among equals. Det var en japansk utgåva från '76 som jag fick tag på medan nästa är en annan berömd inspelning från 1954 men här rör det sig om ett tidigt original, EmArcy MG 36036 Clifford Brown & Max Roach Skivan såg inte så bra ut men låter riktigt bra PS: Klicka på länkarna så kan ni provlyssna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Iroise har pratat mycket positivt om Zoot Sims så jag passade på att köpa denna Mercury som engelsk monoutgåva Zoot Sims & Al Cohn: You 'n' Me ...och det ångrar jag inte - Jag tycker överlag att engelska utgåvor håller hög klass och många gånger är bättre än amerikanska originalen Det blev också det engelska originalet på LONDON Records av Jay & Kai (konvolutet är tryckt mars 1956 ) som var riktigt, riktigt bra Jag köpte också en skiva The Bud Freeman All-Stars Featuring Shorty Baker på Prestige, SWINGSVILLE 2012. Skivan var tydligen ospelad då jag knappt fick den på mittstiftet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Iroise har pratat mycket positivt om Zoot Sims så jag passade på att köpa denna Mercury som engelsk monoutgåva Iroise är helt rätt på det. Zoot Sims hade ett otroligt swing. De flesta plattorna han gav ut på Pablo är mycket bra. Glöm heller inte bort Juppa Hip på Blue Note, där Zoot spelar fantastiskt. Ett annat tips i samma genre är Serge Chaloff. Han är inte så dyr att samla på eftersom han bara gav ut några stycken (3 om jag minns rätt). "Boston Blow Up", "The Fable Of Mable" och "Blue Serge". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Det är billigt med vinyl så för totalt 1100kr blev det ytterligare tre skivor Harold Ousley - Tenor Sax (Bethlehem BCP 6059) från 1961 som återutgåva av Fresh Sound Records, Spain som är ett återutgivningsmärke med hög klass Dig: Miles Davis featuring Sonny Rollins på OJC (Original Jazz Classics) Intimate listening: Teddy Wilson and his piano, original amerikansk Verve (Deep Groove) ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Iroise är helt rätt på det. Zoot Sims hade ett otroligt swing. De flesta plattorna han gav ut på Pablo är mycket bra. Glöm heller inte bort Juppa Hip på Blue Note, där Zoot spelar fantastiskt. Ett annat tips i samma genre är Serge Chaloff. Han är inte så dyr att samla på eftersom han bara gav ut några stycken (3 om jag minns rätt). "Boston Blow Up", "The Fable Of Mable" och "Blue Serge". Jo jag fick lyssna på några Pablo inspelningar med Zoot Sims när jag besökte Iroise sist - så de låter jag inte stå om de dyker upp i någon back Blue Serge är fantastisk - och Jutta Hipp & Zoot Sims har jag hört talas om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Mmm, många fina skivor hittade du där.. Jag har inte gått igenom mina än, det har varit för varmt idag. Jag återkommer i ämnet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Blue Serge tipsade Eliot om på en mässa i uppsala och det ångrar jag inte. Vad det gäller Pablo så undrar jag vad det är för bolag har alltid bläddrat förbi dessa då jag trott att de var någon sorts lågpris dvs dåligt ljud. Dock upplever jag att många pablo har ett aldeles utmärkt ljud. Var det ett lågprisbolag!? charlie parker låter precis som Eliot säger alltid gammalt ungefär som Louis så plattor där det inte låter så hade varit mumsfilibabba! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts