pekka71 Posted March 4, 2008 Posted March 4, 2008 Ja då har man varit och gjort ett stort håll i plånboken och införskaffat Linn Akurate Ds samt nytt försteg Linn Exotic DA Akurate Ds läser flac-filer i loseless format från en hårddisk vilket gör att man slipper drivverk samt andra rörliga delar som en cd har. En Akurate presterar bättre än en Sondek CD12 i cd kvalitet och kör man studio master blir det ännu något bättre Quote
Duck77 Posted March 4, 2008 Posted March 4, 2008 Hallå. Har ju hört på en diverse Linn prylar genom åren, och dessa DS-maskiner imponerar, troligen/kanske/är Klimax DS det bästa man kan ha i digital världen just nu, tätt efter kommer Akurate DS. Den är grym vill själv ha en men 145 lökar är lite dyrt för mig just nu. Enligt en tysk tidning ska den vara snäppet vassare än EMM-Labs´s CDSD/DCC2 http://www.linn.co.uk/product_reviews/action/detail/id/2474 Mvh Sjösse Quote
Mr T Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 I senaste numret av norska Fidelity finns en lååååång artikel om akurat och klimax där bland annat far och son Linn utalar sig. Tydligen råder lite släktfejd där de träter vilken av en fullutrustad Linn Sondek 12 (150 000) och klimax (145 000) som låter bäst...bara en sån sak gör ju att man blir extra intresserad. Och detta från Linn, signalkällans förespråkare...Akurat (ca 50 000) verkar ju vara mest prisvärd.... Jag är övertygad om att detta är rätt väg att gå. Marknaden för detta har ju precis börjat så förmodligen kommer det att dyka upp en massa nya spännande och betydligt billigare produkter framöver. Vill man inte vänta så är nog Linnprylarna bland det bästa man kan köpa just nu. Jag skulle tänka mig både en och två gånger innan jag investerade i en ny highend (läs dyyyyyyyr) cd-spelare just nu. Vill man vänta lite men ändå vill ha en uppgradering så kan man ju alltid köpa en dac (typ Lavry 10´, Stello 7,5´eller Benchmark 13´) tillsammans med en hårddisk (3´- 5´) via usb och ev. en klämbox. Framtiden är digital.....törs man säga en sån sak här..... Mr T Quote
crion Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 pekka, kan du visa lite screenshots from GUI:t så man får en uppfattning om hur snabbt det är att använda? Jag antar att displayen kan vara svår att se från långt håll? Hur är den hastighetsmässigt att hantera jämfört med squeezebox t.ex? Finns det en coverart fjärr som Sonos har? Eller kan man köra coverart via Philips Pronto? Quote
Guest BTS Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Framtiden är digital.....törs man säga en sån sak här..... Mr T För min del känns det som det är bra att ha is i magen Quote
Vox Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Framtiden är digital.....törs man säga en sån sak här..... Kom ihåg att även den utdöende cd-skivan är digital. Quote
Guest Peo Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Framtiden må vara digital, men samtiden är analog. Quote
Bebop Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Kom ihåg att även den utdöende cd-skivan är digital. Gott råd om den som säger sig ha sanningen ---> Tro honom inte. LP'n skulle dö under 80-talet. Det enda som hände var att den fick lite hosta och kom sedan tillbaka, förvisso i mindre skala men lika viril om inte bättre. CD'n räknades ut när DVD-A och SACD lanserades. Den har fått sig en rejäl knäck volymmässigt, men kvalitetsmässigt har den rest sig och så har även spelarna. Skulle vilja säga att CD'n går igenom ett välkommet reningsbad. Det finns dock för många plattor ute på marknaden för att dödförklara den. Nya media då, typ hårddiskar och annat? Kommer säkert att bli stort, men jag tror inte att det kommer att ta död på vare sig LP eller CD. Har jag eller Vox rätt Inte en susning. Jag hoppas att Vox har fel Quote
Mr T Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Innan jag var säker var jag tvärsäker så man vet aldrig...men...personligen tror jag läget kring cd eller inte cd jag är lite annorlunda nu än jämförelsen sacd mfl framförallt pga: 1 Många har lagringsmediat "gratis" hemma i form av en hårddisk på sin dator, starka krafter i rörelse när datortillverkarna ser nya användningsområden på sina prylar. Förvisso måste en dac av bättre snitt inhandlas om man inte kan använda en befintliog i sitt nuvarande system. 2 Internet är ju världens största skivaffär för alla 24-7, motsvarande distribution hade inte sacd introducerades för typ 10 år sedan 3 Man kan köpa musik i bättre kvalité än cd-skivan, linn tex erbjuder tre kvalitetsnivåer (och pris); 1 MP-3, 2 CD, 3 Master. Konkurrensen kommer. Och när vi lägger massor av pengar på tweaks här och där så dyker detta tweak upp. Och ökad kvalité på inspelningen ger väl mer än alla kablar i världen typ. Se exempel här länk Visst, det är klart att cd inte dör sisådär bara det finns för många cd-skivor och spelare där ute. Jag tvivlar dock på att CD kommer att åtnjuta en sådan entusiastisk användarskara som LP gör. Mr T Quote
Bebop Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Jag tvivlar dock på att CD kommer att åtnjuta en sådan entusiastisk användarskara som LP gör. Så tror jag också, men osvuret är bäst ... Det är väl också en generationsfråga kanske. Jag tillhör dom där musiken också representerar en sak, något man äger som kan förpackas och lagras fysiskt snarare än virtuellt. För mig är det inte nog med att höra en bok läsas. Jag vill äga boken ... jag vill ha äkta grafiska blad ... jag vill ha mitt LP-konvulut, läsa texten, charmas av ett vackert omslag ... kunna säga att jag har X album av Freddie Hubbard i USA- eller Japan press ... känna lukten av mina skivor ... träffa likasinnade och byta både erfarenheter och plattor ... få plattan signerad med en liten tillägnan av artisten i fråga ... Ljudkvalitetsmässigt är något helt annat. Man får väl hoppas att nya tekniker tar det hela framåt, men jag är inte så säker om detta heller. När jag växte upp med hifi så hade man rullbandspelare. Diskussionerna handlade bl a om bandhastigheterna 9,5 cm/sek kunde match 19 cm/sek. Om 4-kanal var lika bra som 2-kanal. Den resan slutade senare med att kassettbandspelaren tog över. 4.75 cm/sek på halv teipbredd. Lät bra men inte bättre än de gamla rullbandarna. Känns det igen? På senare år har det mer handlat om distribution av musik, piratkopiering, storlek på prylarna, grad av komprimering. Ljudkvaliteten har knappast varit det som fokuserats. Kanske det är ett trendbrott på gång Allt går inte digitalisera. Det finns andra världen som jag vill värna. Det är inte det ena eller det andra, att ett skall segra och resten dö. Det handlar mer om samexistens där vi tar till oss lite av varje. Personligen har jag både iPod, 5.1, DVD, SACD, PC/hårddisk och vanlig gammal "hederlig" 2-kanal som är det jag använder till ca 80-85 %. Resten är möjligen "nice to have" prylar som jag låtit mig köpa när min mentala styrka varit lite vek. Quote
pekka71 Posted March 5, 2008 Author Posted March 5, 2008 Så tror jag också, men osvuret är bäst ... Det är väl också en generationsfråga kanske. Jag tillhör dom där musiken också representerar en sak, något man äger som kan förpackas och lagras fysiskt snarare än virtuellt. För mig är det inte nog med att höra en bok läsas. Jag vill äga boken ... jag vill ha äkta grafiska blad ... jag vill ha mitt LP-konvulut, läsa texten, charmas av ett vackert omslag ... kunna säga att jag har X album av Freddie Hubbard i USA- eller Japan press ... känna lukten av mina skivor ... träffa likasinnade och byta både erfarenheter och plattor ... få plattan signerad med en liten tillägnan av artisten i fråga ... Ljudkvalitetsmässigt är något helt annat. Man får väl hoppas att nya tekniker tar det hela framåt, men jag är inte så säker om detta heller. När jag växte upp med hifi så hade man rullbandspelare. Diskussionerna handlade bl a om bandhastigheterna 9,5 cm/sek kunde match 19 cm/sek. Om 4-kanal var lika bra som 2-kanal. Den resan slutade senare med att kassettbandspelaren tog över. 4.75 cm/sek på halv teipbredd. Lät bra men inte bättre än de gamla rullbandarna. Känns det igen? På senare år har det mer handlat om distribution av musik, piratkopiering, storlek på prylarna, grad av komprimering. Ljudkvaliteten har knappast varit det som fokuserats. Kanske det är ett trendbrott på gång Allt går inte digitalisera. Det finns andra världen som jag vill värna. Det är inte det ena eller det andra, att ett skall segra och resten dö. Det handlar mer om samexistens där vi tar till oss lite av varje. Personligen har jag både iPod, 5.1, DVD, SACD, PC/hårddisk och vanlig gammal "hederlig" 2-kanal som är det jag använder till ca 80-85 %. Resten är möjligen "nice to have" prylar som jag låtit mig köpa när min mentala styrka varit lite vek. Man behöver inte sluta köpa cd skivor för att man har en DS bara att rippa dom till disken, sen lägger man undan skivan som backup, en 500 gigs disk rymmer ca 1200 album sen utöver detta har man då möjlighet att köpa musik i master kvalitet över internet Linn Gui har mycket att önska än, men det enda man behöver för att styra DS med är en Twonky media server samt något som stödjer UPnP som t.e.x Nokia N95 Mobiltelefonen Hur Linn Gui står sig i användarvänlighet jämfört med squeezebox vet jag inte eftersom jag inte använt någon squeezbox men därimot har jag lyssnat på en och i musikalitet har inte squeezboxen inte mycket att hämta mot en DS men då kostar den ju inte heller i närheten Quote
crion Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Kan du pasta in lite screenshots tack? Svårt att se på apparatbilderna. Quote
Bebop Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Man behöver inte sluta köpa cd skivor för att man har en DS bara att rippa dom till disken, sen lägger man undan skivan som backup, en 500 gigs disk rymmer ca 1200 album sen utöver detta har man då möjlighet att köpa musik i master kvalitet över internet Om detta är jag helt enig. Jag spelar fortfarande in intressanta konserter från radio (framför allt jazzkonserter). Jag har mellan 500-600 konserter (från 1974 och framåt) på band och/eller CD som inte finns på några officiella utgivningar. Nu, såhär 30 år senare blir det allt roligare att spela igen. Det innebär att jag alltid har behov av en fungerande bra kassettbandspelare. Är det möjligt att spela in analoga sändningar på Linns maskin och sedan få över dom på CD Quote
pekka71 Posted March 5, 2008 Author Posted March 5, 2008 Om detta är jag helt enig. Jag spelar fortfarande in intressanta konserter från radio (framför allt jazzkonserter). Jag har mellan 500-600 konserter (från 1974 och framåt) på band och/eller CD som inte finns på några officiella utgivningar. Nu, såhär 30 år senare blir det allt roligare att spela igen. Det innebär att jag alltid har behov av en fungerande bra kassettbandspelare. Är det möjligt att spela in analoga sändningar på Linns maskin och sedan få över dom på CD DS har ingen inspelnings funktion utan man måste få inte det på hårddisken och där bör det ju finnas något riktig bra Radiokort som man kan sätta i datorn och spela in med Quote
pekka71 Posted March 5, 2008 Author Posted March 5, 2008 Ursäkta kvaliten på bilderna använde paint och körde gif..... Quote
Timbre™ Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Ursäkta kvaliten på bilderna använde paint och körde gif..... Ursäkta... Det är ju helt perfekt upplagt. Quote
crion Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Tack för det Pekka!, gjorde det mycket tydligare hur låtval görs. Quote
Zalve Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 Oh vilka häröiga nostalgikickar jag fick nu,,, Alien, Quote
erik Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Linn har verkligen satt en ny standard här. Början på något helt nytt och CD-skivan kommer att dö betydligt tidigare än LP-skivan. "Tyvärr" är CD12 betydligt bättre än en Akurate DS. Klimax DS är däremot linns bästa digitala källa hittills. /Erik Quote
Guest BTS Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Linn har verkligen satt en ny standard här. Början på något helt nytt och CD-skivan kommer att dö betydligt tidigare än LP-skivan. "/Erik Där ser man kanske blir det så , jag tycker det är pinsamt när självutnämnda profeter uttalar sig Quote
erik Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Där ser man kanske blir det så , jag tycker det är pinsamt när självutnämnda profeter uttalar sig Jaha, då har jag varit pinsam. Sorry /Erik Quote
mikael2 Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Jaha, då har jag varit pinsam. Sorry /Erik Man behöver nog inte vara profet för att inse vansinnet i att tillverka och transportera all denna plast runt jordklotet när alternativet är lika bra eller till och med bättre. De som tror det blir bättre om det är lagrat på en cd-skiva får väl köra med hembränt Quote
Absolute Audio Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Man behöver nog inte vara profet för att inse vansinnet i att tillverka och transportera all denna plast runt jordklotet när alternativet är lika bra eller till och med bättre. De som tror det blir bättre om det är lagrat på en cd-skiva får väl köra med hembränt Vannsinigt... ja kanske! Men är det någon av er som förespråkar MP3/flac osv som skulle vilja se CD-skivan försvinna NU, idag, direkt???? Med alla konsekvenser som det skulle medföra?? Quote
Guest BTS Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Man behöver nog inte vara profet för att inse vansinnet i att tillverka och transportera all denna plast runt jordklotet när alternativet är lika bra eller till och med bättre. De som tror det blir bättre om det är lagrat på en cd-skiva får väl köra med hembränt Bättre eller sämre i detta fallet har jag ingen uppfattning om, inte heller kan jag veta något om framtiden. Att "CD-skivan kommer att dö betydligt tidigare än LP-skivan." är absolut inget som går att veta. Historien upprepar sig........ Quote
mikael2 Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Vannsinigt... ja kanske! Men är det någon av er som förespråkar MP3/flac osv som skulle vilja se CD-skivan försvinna NU, idag, direkt???? Med alla konsekvenser som det skulle medföra?? Jag är förberedd så för mig får cd-skivan försvinna idag. Jag vill dock se fler "tankningsstationer" som erbjuder ljud i studiokvalitet som t ex Linn och Musicgiants(bara USA än så länge ). Jag hoppas på iTunes store. Att tanka ned sämre kvalitet än cd 16/44 är inget alternativ för mig. Quote
Bebop Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Jag är förberedd så för mig får cd-skivan försvinna idag. Jag vill dock se fler "tankningsstationer" som erbjuder ljud i studiokvalitet som t ex Linn och Musicgiants(bara USA än så länge ). Jag hoppas på iTunes store. Att tanka ned sämre kvalitet än cd 16/44 är inget alternativ för mig. Det är svårt att veta som sagt. Några exempel: - Facit (som tillverkade skriv- och räknemaskiner) trodde inte att miniräknare och ordbehandlingsprogram skulle ta över marknaden. Dom hade fel. - En del fotonissar trodde inte på digitalkameran. Dom hade fel. - DAB kommer att slå ut analoga radion. Så här långt har dom haft fel. - Kassettbandspelarna är inget hot mot rullbandspelare pga ljudkvaliteten. Dom hade fel. - CD-skivorna kommer att ta död på vinylen. Dom hade fel. - SACD och DVD-A kommer att ersätta CD'n. Dom hade fel. - Japanerna kommer aldrig att bli ett hot mot de europeiska bil- och kameratillverkarna pga kvalitet. De hade fel. - Hemdatorerna kommer att död på böcker och tidningar. Dom hade fel. - Privatiseringen av elmarknaden kommer att sänka elpriserna. Dom hade fel. - 5.1 kommer att ta död på 2-kanal. Dom hade fel. - Solid state förstärkarna kommer att slå ut rörstegen. Dom hade fel. - Jorden kommer att gå under 1984. Dom hade fel. - Nerladdning av musik kommer att slå ut CD'n. Dom hade ... vem vet ... och jag bryr mig inte. Jag kör på det som känns OK. Som tidigare sagts, många hemgjorda profeter känner sig kallade att övertyga oss om framtiden. Det är i och för sig OK. Deras trovärdighet har dock ett skralt facit. Världen styrs, tack och lov, inte enbart av ingenjörer. Det finns också humanister som sätter lite käppar i hjulen med mer mjuka värderingar. Det garanterar viss balans. Jag är ödmjuk och ser framtiden an med tillförsikt. F ö får man vidlåta sig en smula optimism... Quote
Martin Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Det verkar lite torftigt gränssnittet? Inga omslag eller sånt som laddas ner? Hur söker man snabbt reda på en speciell låt eller artist? Quote
mikael2 Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Det verkar lite torftigt gränssnittet? Inga omslag eller sånt som laddas ner? Hur söker man snabbt reda på en speciell låt eller artist? Tror det var just gränssnittet som fick en del kritik vid recensionen av Klimax DS i Stereophile. Det kallades till och med rent ut sagt "stupid". Har du bemödat dig och lagt ned tid på att skapa en spellista så gick den inte att spara till exempel. Det står att Linn rekommenderar att man använder andras öppna lösningar som Media Monkey eller Music IP. Linn får se upp om de inte snabbt inser vikten av ett bra och genomtänkt gränssnitt. Å andra sidan så uppmuntrar Linn öppna lösningar vilket är bra och meningen kanske bara var att ta fram ett gränssnitt som kan levereras initialt med DS och sen låta öppna lösningar ta över utvecklingen av mjukvaran. Har Pekka71 testat nån av Linns förslag som Media Monkey eller Music IP? Kommer det löpande uppdateringar av gränssnittet som kan laddas ned från Linn? Quote
Timbre™ Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Det är svårt att veta som sagt. Några exempel: - Facit (som tillverkade skriv- och räknemaskiner) trodde inte att miniräknare och ordbehandlingsprogram skulle ta över marknaden. Dom hade fel. - En del fotonissar trodde inte på digitalkameran. Dom hade fel. - DAB kommer att slå ut analoga radion. Så här långt har dom haft fel. - Kassettbandspelarna är inget hot mot rullbandspelare pga ljudkvaliteten. Dom hade fel. - CD-skivorna kommer att ta död på vinylen. Dom hade fel. - SACD och DVD-A kommer att ersätta CD'n. Dom hade fel. - Japanerna kommer aldrig att bli ett hot mot de europeiska bil- och kameratillverkarna pga kvalitet. De hade fel. - Hemdatorerna kommer att död på böcker och tidningar. Dom hade fel. - Privatiseringen av elmarknaden kommer att sänka elpriserna. Dom hade fel. - 5.1 kommer att ta död på 2-kanal. Dom hade fel. - Solid state förstärkarna kommer att slå ut rörstegen. Dom hade fel. - Jorden kommer att gå under 1984. Dom hade fel. - Nerladdning av musik kommer att slå ut CD'n. Dom hade ... vem vet ... och jag bryr mig inte. Jag kör på det som känns OK. Som tidigare sagts, många hemgjorda profeter känner sig kallade att övertyga oss om framtiden. Det är i och för sig OK. Deras trovärdighet har dock ett skralt facit. Världen styrs, tack och lov, inte enbart av ingenjörer. Det finns också humanister som sätter lite käppar i hjulen med mer mjuka värderingar. Det garanterar viss balans. Jag är ödmjuk och ser framtiden an med tillförsikt. F ö får man vidlåta sig en smula optimism... Mycket träffande exempel och hur många gånger har man inte själv som konsument haft fel... Kassettbandspelare, CD-skivor, digitalkameror och Japan för att ta några egna erfarenheter. Quote
iroise Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Det är svårt att veta som sagt. Några exempel: - Facit (som tillverkade skriv- och räknemaskiner) trodde inte att miniräknare och ordbehandlingsprogram skulle ta över marknaden. Dom hade fel. - En del fotonissar trodde inte på digitalkameran. Dom hade fel. - DAB kommer att slå ut analoga radion. Så här långt har dom haft fel. - Kassettbandspelarna är inget hot mot rullbandspelare pga ljudkvaliteten. Dom hade fel. - CD-skivorna kommer att ta död på vinylen. Dom hade fel. - SACD och DVD-A kommer att ersätta CD'n. Dom hade fel. - Japanerna kommer aldrig att bli ett hot mot de europeiska bil- och kameratillverkarna pga kvalitet. De hade fel. - Hemdatorerna kommer att död på böcker och tidningar. Dom hade fel. - Privatiseringen av elmarknaden kommer att sänka elpriserna. Dom hade fel. - 5.1 kommer att ta död på 2-kanal. Dom hade fel. - Solid state förstärkarna kommer att slå ut rörstegen. Dom hade fel. - Jorden kommer att gå under 1984. Dom hade fel. - Nerladdning av musik kommer att slå ut CD'n. Dom hade ... vem vet ... och jag bryr mig inte. Jag kör på det som känns OK. Som tidigare sagts, många hemgjorda profeter känner sig kallade att övertyga oss om framtiden. Det är i och för sig OK. Deras trovärdighet har dock ett skralt facit. Världen styrs, tack och lov, inte enbart av ingenjörer. Det finns också humanister som sätter lite käppar i hjulen med mer mjuka värderingar. Det garanterar viss balans. Jag är ödmjuk och ser framtiden an med tillförsikt. F ö får man vidlåta sig en smula optimism... Mycket trevlig text oerhört begåvat skrivet! Quote
Recommended Posts