Jump to content

Katalogisering och register

calle_jr

Recommended Posts

Jag har det besvärligt när jag vill hitta skivor i mina backar. Minnet tryter, obefintlig katalogisering. Kaos råder :black:

Jag söker därför efter tips på ett bra sätt att sortera dem. Bokstavsordning har jag testat för många år sedan, men det blev aldrig bra (var ska man ställa Ian Anderson, George Harrison eller Ravel-Debussy?). Jag har ca 800 LP framme. Jag har bra koll på vad jag har, men inte var jag ställt dem.

Jag är även ute efter tips på bra LP-register.

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

..om du söker Calle, så finns det två, kanske tre trådar om register och skivsortering här på Euphonia...

Jag vidhåller att ackvisitionskataloger är den bästa formen för att katalogisera stora samlingar.. Jag använder formatkod + löpnummer för att indentifiera varje platta.. Själv kör jag fortfarande med ett egengjort filemakerregister, fullkommligt manuellt, men funkar alltid..

Ett färdigregister som är hyffsat populärt host sånna som samlar klassisk musik är ClassiCat från TDWare..

/ptr

Ian Anderson

Under A

George Harrison

Under H

Ravel-Debussy

Under den bokstav för vilken tonsättares verk spelas först på plattan..

Givet att du sorterar i bokstavsordning! Är narrativet viktigt för dig som samlare, så kanske du skall sortera dom två första som subbrupper under eventuella band dom vart medlemmar av, Ravel-Debussy skulle man i detta fall kanske sortera under vem som spelar.... ;)

/ptr

Jag håller med plundin, någon form av löpnummer + databas är det enda som funkar i längden.. Dvs att man slår upp skivan man letar efter i sin databas/kartotek/lista, får sitt löpnummer och hämtar skivan där den ligger i nummerordning.

De flesta försök att katalogisera efter kompositör, skivmärken osv brukar spåra ur efter ett tags expansion, om man inte gillar att sortera om samlingen i tid och otid förstås - det finns ju en viss glädje i det också! :)

Tusen tack Plundin och Peo. Jag hade ingen aning om detta, men det var exakt vad jag ville läsa. Så får det nog bli. Ska fundera lite till.

..om du söker Calle, så finns det två, kanske tre trådar om register och skivsortering här på Euphonia...

:blush Urbota slarvigt av mig. Tanken slog mig att söka, men jag glömde helt enkelt bort det. Sorry.

En enkel början kan vara att göra en lista i Excel - om man inte lider av Microsoftskräck dvs. :) Andra kalkylprogram funkar givetvis också, men Excel regerar. Ett gratis alternativ är Open Office (www.openoffice.org) som är en "klon" av MS Office, men lite enklare överlag.

Fördelen med Excel förutom att det är smidigt och enkelt att använda, är att det är en baggis att exportera data till nåt mer seriöst som olika databaser osv om man vill vidareutveckla sedan.. Se bara till att använda 1 rad per skiva, dvs sprid information horisontellt och INTE vertikalt. Jag kan inte poängtera detta tlilräckligt mycket..

Jag menar alltså:

Skiva 1, titel, kompositör osv osv

Skiva 2 ..

Skiva 3 ..

och INTE:

Skiva 1

kompositör

titel

Skiva 2

..

Skiva 3

Det sistnämnda exemplet är helt hopplöst att använda i någon som helst användbar form förutom att skriva ut på papper och läsa på skärmen. Går inte att sortera, går inte att exportera till databaser osv.

Skrik till om du behöver hjälp, sånt här gör jag i sömnen. :)

Ett gratis alternativ är Open Office (www.openoffice.org) som är en "klon" av MS Office, men lite enklare överlag.

Vill man pyssla lite så finns det en ganska kompetent databashanterare inkluderat i OpenOffice...

Men ett exel-dokument som Peo nämner är en enkelt sätt att börja på!

/ptr

Man kanske skulle ha tre grupper av skivor:

Grupp A - Plattor jag gärna lyssnar på

Grupp B - Plattor jag kanske skulle vilja lyssna på ibland

Grupp C - Plattor jag inom den närmaste tiden inte vill lyssna på

Sedan tar man slumpmässigt en platta ur den grupp man känner för - t ex grupp B ifall jag vill bli överraskad men inte bli direkt besviken. Man kanske tar en platta ur grupp C för att bli riktigt överraskad och kanske tycka att - ja varför inte lyssna till den här plattan?

Om det är så att man för stunden anser att plattan man valt inte platsar i gruppen - då flyttar man den helt enkelt till rätt grupp.

Vad tror ni? :black:

OK,

Jag ska klura lite på det i MS Access. Det blir på min jobbdator, men den har jag ofta hemma.

På min privata har jag bara OpenOffice.

Man kanske kan importera mycket från CDDB för att underlätta skrivarbetet. Mycket LP finns ju även på cd. Men jag undrar hur man kommer åt posterna i databasen.

Readerware verkar intressant annars.

Jag är även ute efter tips på bra LP-register.

Ingen som har tips om var man får tag på sådana?

Sedan tar man slumpmässigt en platta ur den grupp man känner för - t ex grupp B ifall jag vill bli överraskad men inte bli direkt besviken. Man kanske tar en platta ur grupp C för att bli riktigt överraskad och kanske tycka att - ja varför inte lyssna till den här plattan?

Om det är så att man för stunden anser att plattan man valt inte platsar i gruppen - då flyttar man den helt enkelt till rätt grupp.

Funkar endast på små samlingar. När man kommer upp i några tusen plattor så funkar inte detta. Själv kör jag med egensnickrad struktur i MS Access. Jag började dock med Excel, som går utmärkt upp till ca 1,000 plattor (beroende på hur många kolumner man lägger upp).

Jag är lite rädd för diverse free ware på nätet. Med all sannolikhet kommer Access att finnas kvar om 20 år alternativt någon form av kompabilitet från Microsoft i kommande program.

Använder också MS access och egen struktur, kör med Artist och begynnelsebokstav angiven på skivan tex Mick jagger på M. Sedan Skivans titel och sedan originalproduktionsår, detta för att kunna tex spela musik orginalt utgiven 1979, utan att ta hänsyn till formatbyten eller dylikt, sedan har jag även en kolumn med format CD/LP osv. Detta gäller en samling på c:a 3000 volymer. Det är sant som ovan beskrives att man får sortera då och då, därför har jag en hylla med de 40 nyaste skivorna bredvid anläggningen och ytterligare utrymme från 40 till jag sorterar, så dessa nya skivor dom är så att säga i ackvisationsordning.

Men MS access går att rekomendera, det går att göra rapporter på det mesta, en lista som roar besökare det är utgivningsårlista. Tex minns du sommaren -85, vad var det som spelades då ?

Jag började dock med Excel, som går utmärkt upp till ca 1,000 plattor (beroende på hur många kolumner man lägger upp).

Jag är lite rädd för diverse free ware på nätet. Med all sannolikhet kommer Access att finnas kvar om 20 år alternativt någon form av kompabilitet från Microsoft i kommande program.

Varför skulle det inte gå bra med mer än 1000 plattor i ett Excelblad? Jag har en omfattande katalog över mina spel och den är nästan 20,000 rader (och ett 30-tal kolumner i bredd). Fungerar utmärkt. I jobbet är jag ofta uppe och nosar på 65000-gränsen, och visst blir den lite segare när ytan nästan är full, men inte mycket. :)

En kommentar om OpenOffice också: de kan spara filer i standard MS Office-format, så det är inga problem med kompatibiliteten. Delar din uppfattning om framtidssäkerhet hur som helst! Men, i detta fall har det ingen betydelse.

Jag gör just nu ett försök med MS Access, det blir 12 :o kolumner att mata information i om drygt 2000 CD

Mina kunskaper i Access känns lite rostiga :blush då det är 12 år sedan sist, men det släpper

förhoppningsvis under arbetets gång :) .

30 kolumner :o Vad har du för rubriker på dina?

Det är inte skivor nu, det är min lista på spelsamlingen.. Jag samlar spel till gamla hemdatorer. :)

Ooohh! Det skulle kunna bli en riktigt het tråd! :mm: Iaf om det är C64 eller Amiga spel :D

Yes, jag kör 8 bitar så det är allt som passar in där.. C64, Vic 20, Sinclair-burkarna, Atari osv.. ;)

Kanske en smula off-topic på ett hifi-forum? :D

Så har jag det nu, och grupp C står på vinden.

Det funkar ganska bra förutom (ett viktigt förutom) när man vill höra en viss skiva eller någon besökare undrar om man kan spela det eller det...

Tack för alla bra synpunkter och input!

En väldigt bra synpunkt är kompatibilitet, varför jag tvekar om att använda freeware.

Men är det någon som lyckats importera datan från någon CDDB?

Tänkte försöka slippa merparten av skrivarbetet.

Jag kör ett program som från www.collectorz.com kostar en slant i skarp version. Stoppa in din CD eller scanna barcoden och vips så finner programmet info från nätet eller sin egen databas, omslaget

hämtas det med. En stor fördel är deras forum där man kan få tips och råd, dessutom fria uppgraderingar.

I programmet har jag dessutom lagt till olika fält för egen info. Eftersom jag samlar på låtar

kan informationen se ut enligt följande: Låt titel, artistnamn, artistinfo, (kvinna man grupp etc.) utgivningsår (Ex 1967) original ettikett på vilken låten gavs ut (ex Parlophone) tid.

Blir jäkligt jobbigt, men jag hittar lätt alla versioner av exempelvis My Way, eller en artist som finns

på samlingsplattor elller varför inte låtar som spelades in 1965. Jaja.....har en hel del plattor kvar att registrera, men det funkar. Spana in det och ladda hem en demo gratis det kostar ju inget att prova.

Conny T

Varför skulle det inte gå bra med mer än 1000 plattor i ett Excelblad? Jag har en omfattande katalog över mina spel och den är nästan 20,000 rader (och ett 30-tal kolumner i bredd). Fungerar utmärkt. I jobbet är jag ofta uppe och nosar på 65000-gränsen, och visst blir den lite segare när ytan nästan är full, men inte mycket. :)

En kommentar om OpenOffice också: de kan spara filer i standard MS Office-format, så det är inga problem med kompatibiliteten. Delar din uppfattning om framtidssäkerhet hur som helst! Men, i detta fall har det ingen betydelse.

Det är kanske jag som är insnöad här. Jag skaffade Access för säkert 10-12 år sedan p g a att det blev för långsamt i Excel plus att det var betydligt enklare att göra rapporter på olika sökkriteria från en databas. Sedan dess har Excel kommit i flera generationer och datorerna är betydligt snabbare idag ... så jag har nog lite fel i mitt påstående.

Däremot är det betydligt enklare att hantera data i en databas. Det vidhåller jag.

Jag kör ett program som från www.collectorz.com kostar en slant i skarp version.

Jag använder samma program, Music Collector, vilket fungerar utmärkt för det mesta.

Jag använder Mac och den programversionen ligger lite efter PC-versionen när det gäller uppgraderingar.

Programmet har inte varit så bra designat för klassisk musik i äldre versioner (inkl. nuvarande Mac-versionen) men efter vad jag sett på forumet så är det förbättrat i nyare PC-versioner. Conny T kanske kan utveckla det om någon är intresserad (förutsatt att han kör PC).

När jag köpte programmet ingick fria uppgraderingar. Vet inte om det fortfarande gäller. Hursomhelst har de ett utmärkt forum där man får hjälp med det mesta och programutvecklarna är aktiva på forumet och svarar på frågor varje dag.

Programmet är smidigt på så sätt att CDn skannas i datorn så man får exakta tider på alla spår. Uppgifterna som hämtas från databasen kan ibland ha smärre felaktigheter, stavfel, etc. men det är enkelt att korrigera. Den stora fördelen med ett sådant här program är att man slipper skriva in en massa uppgifter för hand. En kul grej är att man kan inkludera bilder på skivomslag. De hämtas automatiskt från databasen eller Amazon, eller så kan man lägga in dem manuellt.

Fungerar även hyfsat för LP men då får man vara beredd på att göra en del manuella redigeringar om det inte finns någon cd som exakt matchar vinylen. LPn går förstås inte att skanna men man kan söka på artist och titel och få upp matchande cd-versioner.

• 1 year later...

Faktiskt inte så dumt Calle. Jag skulle få det mesta blått, närmre bestämt 69 % jazz. I mitt register har jag också en massa andra klassifiseringar, bossa/samba, country, blues, klassisk, visa, folk, hiphop, funk, soul, rock, pop mm´. Skall faktiskt rensa upp i detta. 1,777 poster att sortera bland det som inte är jazz ... Man behöver inte ha så många klasser som jag har, men det har en viss poäng i databasen.

...69 % jazz... 1,777 poster att sortera bland det som inte är jazz ...

:o Det blir en del!

Kul med en så bra databas. Jag får vänta till något lämpligt sommarlov innan jag ger mig på det.

Jag tycker det finns för många album som glider mellan genres för att dela upp det mer.

Bossa/samba och visa går under jazz / singer-songwriter.

Country går under pop / rock / blues.

Folk går under pop / rock / blues eller jazz / singer-songwriter - beror på vilken artist det är.

Hiphop går under soul / funk / reggae.

Klassiskt från grupp A o B har jag inte katalogiserat än. Det får inte plats i den hyllan.

Jag orkar inte ens räkna hur många skivor jag har :blush

- Större delen är klassisk i mitt fall....

Med en liten databas går det bra utan ork. Använd elefantmetoden. Den går inte att äta upp på vid ett tillfälle, men om man tar 15-20 bett om dagen så försvinner den snart. Om man har mycket skivor så är den oumbärlig när jag t ex beställer nyutgåvor på Prestige, Riverside, Blue Note m fl. Det har besparat mig en hel del dubletter genom en snabb koll.

Jag fruktar den dagen då jag inte minns om jag köpt en viss platta eller inte. Än så länge är skivsamlingen inte så stor och skivminnet mellan ögonen är inte slut .. :D

Det är då det är läge att börja med en liten databas. Excel med filterfunktionerna fungerar utmärkt. Jag började med databaser ca 1990 med ett program som hetter Rapid File från Ashton Tate som var en snikvariant av dBase.