vovven Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Jag har hört att problemet med innerkantsdistortion kan avhjälpas med högre nåltryck, är det någon som har efrfarenheter av detta. Hur mycket påverkas slitaget av skivorna om man höjer från t ex 2 gram till 2,5 gram.? Quote
Bebop Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Jag har hört att problemet med innerkantsdistortion kan avhjälpas med högre nåltryck, är det någon som har efrfarenheter av detta. Hur mycket påverkas slitaget av skivorna om man höjer från t ex 2 gram till 2,5 gram.? Jag kan inte besvara din fråga direkt i form av någon procentsiffra, men jag har haft en Ortofon Kontrapunkt H, som rekommenderar avspelning i 2,5 g. Det gäller hela Kontrapunkt serien. Jag har inte märkt att detta skulle försämra mina skivor och jag har inte hört någon annan med sådan erfarenheter heller. Kolla först med tillverkaren. Varje konstruktion har en begränsning hur mycket nåltryck Du kan lägga på. Jag har alltid följt det rekommenderade nåltrycket med ett antagande att tillverkaren vet bäst. Dom har lagt alla timmarna i labbet och i framtagningsprocessen och jag utgår ifrån att även innerkantsdistorsionen ingått i deras palett. Tror faktiskt biasen är en viktigare komponent än nåltrycket när det gäller innerkantsdistorsion. Centrifugalkraften är en lurig parameter på en skivspelare. Ett problem tagentialarmarna slipper. Quote
peranders Posted April 12, 2008 Posted April 12, 2008 ... samt justera anti-skatingen noggrant... Det är inte centrifugalkraften som sliter på innerväggen utan att pickupen inte går "rakt" i spåret. Quote
Guest Peo Posted April 12, 2008 Posted April 12, 2008 Det hjälper väl med en längre tonarm också, eller hur är det där? Quote
Leif Eriksson Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Jag har nyss gått igenom en resa med innerspårsdistorsion, för mig så resulterade det i pickup byte till slut, jag hade en Orofon Kontrapunkt B, och den var nog helt enkelt sliten. Bortsett från detta så är det mycket viktigt att ställa in Arm och Pu noggrant, allt påverkar, Nåltryck, Azimuth, VTA mm. För lågt nåltryck är skadigt för skivorna, det bästa är att utgå från fabrikantens rekommendationer. Quote
conan Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Tror faktiskt biasen är en viktigare komponent än nåltrycket när det gäller innerkantsdistorsion. Centrifugalkraften är en lurig parameter på en skivspelare. Ett problem tagentialarmarna slipper. Hur funkar tangentialtonarmen när det gäller anti-skating? Effekten finns ju där också eftersom det är skivspårets krökning och nålens hastighet i spåret som skapar en kraft inåt som man vill motverka. Quote
vovven Posted April 13, 2008 Author Posted April 13, 2008 Behövs det verkligen antiskating vid användande av tangentialarm? Jag kan inte att det finns det i alla fall. Men nu är det ju ganska jobbigt att konvertera från entraditionell arm till en tangentiell dito. Quote
peranders Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Varför inte? Tills helt nyligen har jag fattat varför man behöver antiskating på konventionella armar. Svalander har svaret. http://www.svalander.se/tips/antiskatingtips.htm http://www.youtube.com/watch?v=SymDqAn3Se4 Quote
conan Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Tills helt nyligen har jag fattat varför man behöver antiskating på konventionella armar. Svalander har svaret. Jag tänkte på fel kraft - centripetalkraften. Nej, antiskatingkraften är något annat och tangentialarmen lär inte påverkas av den kraften i alla fall. Quote
peranders Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Tills helt nyligen har jag INTE fattat.... men det förstod ni väl? Quote
Recommended Posts