minesota Posted March 1, 2008 Share Posted March 1, 2008 Hej Insåg att jag måste köpa ett åskskydd för tv`n eter lite skräckhistorier på nätet. Hittade ett Monster HT-800 superbilligt och slog till . Denna modell har en list för tv prylar och en för ljud/analog prylar. Någon som testat och upplever att det har en negativ inverkan på stereo ljudet om man skulle få för sig att koppla in även förstärkaren och cd`n i denna ? Har ZU Mother och Bok strömkablar. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Pröva koppla in cd:n, men lämna din förstärkare direkt kopplad till vägguttaget. Det är inte många strömrenare/strömlister som ger förstärkaren bra arbetsförutsättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schill Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Är ny på det här, men borde inte en UPS av Online typ funka utmärkt?? Kostnaden är inte heller farlig med tanke på vad man får betala för vissa nätfilter idag. Men rätta mig gärna om jag har fel //Schill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Men rätta mig gärna om jag har fel Det finns väll igentligen inget rätt eller fel! ... men frågan om UPS har avhandlats ganska intensivt på dom flesta HiFi-fora ... och det genomgående resultatet av tester verkar vara att det är en bra teori som funkar ganska illa (för HiFi). Mest på grund av UPSens switchade nätagregat som regel tillför mer stöj än dess teoretiskt oavbrutna kraft avför, batteriet i majoriteten av UPSer används enbart då kraften faller bort, ie. vid normalanvändning så kommer kraften direkt från ditt väggurtag med en extra portion störningar... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schill Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Det finns väll igentligen inget rätt eller fel! ... men frågan om UPS har avhandlats ganska intensivt på dom flesta HiFi-fora ... och det genomgående resultatet av tester verkar vara att det är en bra teori som funkar ganska illa (för HiFi). Mest på grund av UPSens switchade nätagregat som regel tillför mer stöj än dess teoretiskt oavbrutna kraft avför, batteriet i majoriteten av UPSer används enbart då kraften faller bort, ie. vid normalanvändning så kommer kraften direkt från ditt väggurtag med en extra portion störningar... /ptr Jo på en "vanlig" UPS kan jag hålla med om detta men med en Online UPS så går kraften från batterierna under normala omständigheter och endast från vanliga elnätet om batterierna av någon anledning skulle haverera. Se bilden under för bättre förklaring. Iof kan DC/AC konverteringen kanske ställa till med otyg men men en bra online UPS borde detta inte vara ett problem. Plus att man kan fortsätta att lyssna på sin musik i händelse av strömavbrott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Jättefint Schill, men hur många audiofila UPSer finns det som kan ta ordentliga effektuttag till bra pris och utan distorsion? Jag menar har man ett par 100k och xm2 att bygga för i en datahall är det en sak, men vad får man i den vägen för "kaffepengar" i datahalls sammanhang? Jag var inne på det ett tag, men det fanns bara leksaker för småpengar. Slutresultatet är ju det som räknas, men jag har iaf. inte under åren som jag varit intresserad av detta sett någon presenterat en trovärdig lösning. Jag vet att APC är inne och tassar på "hometheater" marknaden men jag har inte hört någon som seriöst jämfört och tror på en verklig UPS produkt. Audiofiler verkar i nuläget få bäst resultat och minst meck med passiva lösningar sålänge de har en bra uppbyggnad och vettig filterkonstruktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schill Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Jättefint Schill, men hur många audiofila UPSer finns det som kan ta ordentliga effektuttag till bra pris och utan distorsion? Jag menar har man ett par 100k och xm2 att bygga för i en datahall är det en sak, men vad får man i den vägen för "kaffepengar" i datahalls sammanhang? Jag var inne på det ett tag, men det fanns bara leksaker för småpengar. Slutresultatet är ju det som räknas, men jag har iaf. inte under åren som jag varit intresserad av detta sett någon presenterat en trovärdig lösning. Jag vet att APC är inne och tassar på "hometheater" marknaden men jag har inte hört någon som seriöst jämfört och tror på en verklig UPS produkt. Audiofiler verkar i nuläget få bäst resultat och minst meck med passiva lösningar sålänge de har en bra uppbyggnad och vettig filterkonstruktion. Om det har testas ordentligt med "online" UPSer så visst jag kan ge mig på den punkten inget konstigt med det. Men det verkar vara en generellt dålig kunskap om UPSer. Om man har en vanlig switchad UPS så är det "skit in skit ut" som gäller . Pratade med Metric Power Systems om detta samt Eaton Powerware, och båda dessa firmor tryckte mycket hårt på den extremt jämna och fina spänning och ström som lämnar en Online UPS, men som dom sa man får vad man betalar för! Men en bra Online UPS för 3.5kW kan du få för en bra bit under 20k. Och ska du ha riktigt fina nätfilter så är det antagligen mer än så?!? Men allting hänger på DC/AC omvandlaren i UPSen. Och tittade på Isotek´s hemsida på deras nätfilter. och visst verkar det fint, men det som står där är väldigt luddigt om vilka värden som lämnas av deras div produkter. Men det är svårt att tro att batterierna och DC/AC omvandlaren i en bra UPS ska kunna skita ner spänningen och strömmen. Ska prata med en inspelningsstudio i Göteborg som har en Online UPS från Eaton för att rensa upp från det allmänna elnätet in mot deras utrustning senare idag eller förhoppningsvis under helgen och återkommer med rapport om vad dom tycker. Tycker dom det är skit så ger jag mig , ingen presitge i det Sen kan jag fräsa ut något häftigt namn med audiofil prägel på om det får dig att må bättre Ps det är kul med alla smileies eller vad dom heter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Hehe, perfekt. Namnet Eaton måste vara utfräst i centimetertjock aluminium frontplate Skämt åsido, 1. Tag reda på hur mycket deras Eaton lösning totalt gick på. 2. Tag reda på vad det kostar att underhålla per år. 3. Hur mycket plats/volym behöver dem för den implementerade lösningen. 4. Hur många individuellt filtrerade uttag har du "bakom" UPS:en i Eaton lösningen. - (vi har många worst offenders i våra egna anläggningar, dessa skall idealiskt vara filtrerade från varandra.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts