Jump to content

Bergfast vinylhylla?

Guest Jorma

Recommended Posts

Guest Jorma

Jag har lite funderingar på att sätta vinylhyllan direkt i granitberget som finns ca. en halvmeter under huset.

För att slippa såga upp ett stort hål i hyllans storlek i vardagsrumsgolvet hade jag tänkt att borra ett par mindre hål och fästa ett par

rostfria stänger i tjocklek M20 eller kanske ännu lite grövre ned i berget. Hålen i golvet ska vara en liten bit större så att stängerna inte tar i mot någon del av huset och sedan tätas med ett gummimembran eller liknande som inte överför vibrationerna till stängerna.

Sedan ska det dras fast flera hyllplan som inte heller dom kommer att ha någon kontakt med något annat i huset.

Jag tror att det ska räcka med 2 stänger och hyllplanen har jag funderat på att göra i tälgsten.

Jag har hört talas om vinylspelarhyllor som står direkt på berget och jag snackade med Franc Kuzma om detta på CESmässan och han tyckte att iden verkade bra och han visste om flera som hade gjort detta, men inte på detta sätt med stänger.

Är det någon här på forumet som har vinylhyllan direkt på berget?

Hur har ni löst det hela?

Jag har lite funderingar på att sätta vinylhyllan direkt i granitberget som finns ca. en halvmeter under huset.

För att slippa såga upp ett stort hål i hyllans storlek i vardagsrumsgolvet hade jag tänkt att borra ett par mindre hål och fästa ett par

rostfria stänger i tjocklek M20 eller kanske ännu lite grövre ned i berget. Hålen i golvet ska vara en liten bit större så att stängerna inte tar i mot någon del av huset och sedan tätas med ett gummimembran eller liknande som inte överför vibrationerna till stängerna.

Sedan ska det dras fast flera hyllplan som inte heller dom kommer att ha någon kontakt med något annat i huset.

Jag tror att det ska räcka med 2 stänger och hyllplanen har jag funderat på att göra i tälgsten.

Jag har hört talas om vinylspelarhyllor som står direkt på berget och jag snackade med Franc Kuzma om detta på CESmässan och han tyckte att iden verkade bra och han visste om flera som hade gjort detta, men inte på detta sätt med stänger.

Tror det är bättre att gå grundligt tillväga :D:D

Hej Jorma,

nej, men VINhyllan - reglar på och i berg - mycket enklare (och roligare) :D appropå, måste rusa ner så att vinet hinner temperera sig :mm:

/Kenneth

Jag har ingen erfarenhet av detta men tycker det är en god ide, dock verkar bara

2st M20 stänger väl klent :blush . Mina högtalare skulle må bra av något liknande, då tänker jag närmast på att

mura eller få upp en kraftig balkkonstruktion som är helt stum och vridstyv ^_^:) .

När jag gjorde lumpen i mitten på 70 talet så hade jag en rumskamrat som bodde i en källare.

Han tog upp ett hål i golvet och gjöt upp en cementsockel som han hade sin vinylspelare på.

Kanske något att fundera på i stället för m20 stänger

Guest Jorma
När jag gjorde lumpen i mitten på 70 talet så hade jag en rumskamrat som bodde i en källare.

Han tog upp ett hål i golvet och gjöt upp en cementsockel som han hade sin vinylspelare på.

Kanske något att fundera på i stället för m20 stänger

Att ta upp ett stort hål och gjuta en cementsockel vill jag inte göra då huset står på plintgrund och den skulle kyla ned ordentligt på víntern

om jag inte också lägger in isolering som ett mellanlager och då blir det inte lika stabilt längre.

Dessutom skulle jag behöva riva upp ett betydligt större hål än sockeln då hyllan kommer att hamna på varsin sida om 2 golvreglar och dom skulle behöva växlas av, så det är helt enkelt inget alternativ.

M20 ska ni inte hänga upp er på. det finns nog grövre stänger, bara det blir stabilt nog och det tror jag att det ska bli.

M20-stänger har jag använt tidigare till en 3-bent hylla och den var jäkligt stabil, men den stod på lösen och var inte fastgjuten i berg.

Det kan hända att det kommer att behövas fler än 2 stänger, men dom går att montera i efterhand. men man behöver inte tänka på

stabilitet på samma sätt som med en på golvet löst stående hylla, då det inte handlar om att få balans i en fastgjuten hylla.

Den kan ju inte välta oavsett var stängerna placeras.

Guest Jorma
Det skulle vara intressant att se en skiss på hur du tänkt.

2st M20 kommer inte ge hög egenfrekvens horisontellt om de är långa.

Ritningarna är inte riktiga i proportionerna utan bara skisser över hur jag har tänkt.

Det finns 80 cm luft mellan huset och berget så det är gott om plats att jobba på där och jag tänker borra i berget och gjuta fast sängerna och kanske även gjuta en bit upp på dom.

Alla hyllplan och staget som ska placeras högt upp under huset ska dras samman med mutter och bricka på vardera sidan och det går att dra hur hårt som helst i en sådan grov stång.

Om jag börjar med 2 stänger för att känna mig fram till stabiliteten så är det sedan enkelt att montera en tredje stång om det inte blir bergfast med 2 stycken.

Vinylhylla1.jpg

Vinylhylla2.jpg

Kommer från en familj som tidigare arbetade med brytning av täljsten (Med J och inte G, man kan tälja med kniv)

Har själv beställt sågade bitar av täljsten direkt från Handöl, du kan i princip få vilken form eller mått du vill tex fasade kanter. Har själv funderingar att komplettera mitt "Target" väggställ, där min Clearaudio står, med ett anpassat täljstensblock.

Här under lite info från Wikipedia, jag har kompletterat lite på eget bevåg.

Uppbyggnad

De båda mineral som täljstenen består av är hoptovade med varandra utan struktur, till en massa som inte är skiffrig, utan seg och fast sammanhängande. Mängden talk bestämmer hur lättbearbetad den är och vad som i övrigt är inblandat bestämmer färg och utseende.

Uppkomst och förekomst

Täljstenen i Jämtland bildades för ca 400 miljoner år sedan när Kaledoniderna bildades. Ute till havs trängde magma upp och under trycket och den enorma hettan ombildades bergarten olivin till talk, genom att blanda sig med vattnet (hydratiserat magnesiumsilikat). Under veckningen och omvandlingsprocessen, som pågick i cirka 3 miljoner år, sköts den talkrika bergarten, täljsten, upp i klov längs hela bergskedjan.

Brytning

I Sverige bröts täljsten mycket tidigt i området kring Handöl. År 1900 startade Handöls Täljstens och Vattenkrafts AB brytning i området. I Handöl är mängden talk cirka 90 procent, och järn och klorit färgar täljstenen där grågrön. Tidigare även brytning i Nordhallen 2 mil väster om Åre.

Egenskaper

Täljsten går lätt att rispa med nageln, och kan till och med skäras med kniv, huggas eller sågas. Talk är en flakmineral, vilket gör att ytan upplevs som fet och man kan steka på den utan fett. Den stora mängden talk och den höga specifika vikten gör att stenen snabbt tar åt sig av den omgivande temperaturen och bara långsamt lämnar den ifrån sig. Den har en bättre värmelagrande förmåga än de flesta andra material. Den är så gott som osmältbar, den är eldfast. Den kan alltså tas direkt från stark värme till kyla utan att ta skada. Den påverkas nästan inte alls av sura eller basiska ämnen.

Fysikaliska egenskaper

Densitet: 2.86 t/m3

Tryckhållfasthet vinkelrätt klåvet: 23.5 Mpa

Hårdhet (Mohs hårdhetsskala): 1—2 (d v s repas med nageln)

Smältpunkt: 1375 °C, 1600 °C (två mätningar finns)

Specifik värme (d v s den energi som går åt för att värma ett kilo av materialet en grad): 0.80kJ/kg °C

Värmeledningsförmåga ():

 (22.7 0.80kJ/kg °C): 1.87W/mxK

 (437.0 0.80kJ/kg °C): 1.52W/mxK

 (648.0 0.80kJ/kg °C): 1.12W/mxK

 (798.0 0.80kJ/kg °C): 1.09W/mxK

Längdutvidgningskoefficient () mellan 20 °C och 500 °C: 7.9x10-6 Täljsten kan variera i mineralogiskt innehåll och ovanstående värden kan därför variera något.

Strålande!

Jag hade valt 3st M30 och flyttat fram två av stängerna något. Då kommer inte heller staget under golv behövas.

Under golv bör stängerna vara av rostfri, syrafast kvalitet.

Täljsten är mycket intressant.

Om inte jag minns fel har Jorma väldigt tunga komponenter (typ XL).

Undrar vad täljsten har för böjdraghållfasthet...

..en fundering i marginalen Jorma!

Har du kollat vad du har för jordbävningsfrekvens i ditt hörn av Hisingen? Det kanske låter som en fånig fundering, men stora delar av sverige är ständigt utsatt för små jordbävningar, inga "8kommanoll" på richterskalan, men ofta strax under 1, vilke man inte i gemen uppfattar, men som, med lite otur, kan verka menligt på en en stumm upphängning fäst i berggrunden...

Finns det några tidigare prejudikat för berggrundsfästa skivspelare? Personligen tror jag mer på en frikopplad tung platform, typ 100kg basalt på SD-fötter eller luftblåsor...

bara en fundering som sagt var... :blush;)

/ptr

Guest Jorma
..en fundering i marginalen Jorma!

Har du kollat vad du har för jordbävningsfrekvens i ditt hörn av Hisingen? Det kanske låter som en fånig fundering, men stora delar av sverige är ständigt utsatt för små jordbävningar, inga "8kommanoll" på richterskalan, men ofta strax under 1, vilke man inte i gemen uppfattar, men som, med lite otur, kan verka menligt på en en stumm upphängning fäst i berggrunden...

Finns det några tidigare prejudikat för berggrundsfästa skivspelare? Personligen tror jag mer på en frikopplad tung platform, typ 100kg basalt på SD-fötter eller luftblåsor...

bara en fundering som sagt var... :blush;)

/ptr

Om det är jordbävningar i området så är det väl ändå inget som pågår hela tiden utan mer någon gång då och då.

Det lär jag isåfall höra. När dom sprängde häromdagen ca, 1500 meter härifrån för den nya fabriksbyggnaden som Volvo bygger så hoppade picupen över ett par spår och det märktes tydligt och hade nog varit minst lika tydligt även med en bergfast hylla.

Jag hör också tydligt att jag får en återkoppling genom golvet om jag drar på med lite volym när jag spelar vinyl.

Franc Kuzma hade iallafall åsikten att den spelare som jag har köpt, en Kuzma XL inte ska ställas på något fjädrande underlag utan helst så stumt som möjligt och att det är resonansfrekvensen som bestämmer hur det kommer att låta. Skivspelaren i sig har en resonansfrekvens på under 3 Hz och en bergfast hylla bör hamna på lägre frekvens än så speciellt med ett mycket resonansdött material som täljsten i hyllorna. Jag har tidigare testat täljsten med mycket bra resultat, men inte till vinylspelare.

Basalt är hårt och har en rätt hög resonansfrekvens som ligger långt upp i det hörbara registret. Det hjälper inte att det är tungt snarare tvärtom om materialet har resonanser i det hörbara registret då det kommer att sjunga med en bra stund om det kommer i svängning.

Hehe, det har du helt rätt i Plundin. Men det är ju bara några hundra korta skalv per år som ens är mätbara. Man behöver ju inte lyssna på helt vibrationsfri musik just vid dessa tillfällen.

Med plintgrundläggning och träbjälklag skulle jag också tänka mig bergförankra.

Med betongbjälklag eller betongplatta på mark verkar det mindre rätt.

Klart intressant projekt. Från en mekanisk synpunkt skall du ha tre stänger. Det bör ju vara relativt enkelt och räkna ut hur stora stängerna skall vara för att uppnå det man vill. Vara man vett vikten på allt som kommer stå på hyllorna och vet vikten på hyllorna.

Lycka till.

Guest Jorma
Klart intressant projekt. Från en mekanisk synpunkt skall du ha tre stänger. Det bör ju vara relativt enkelt och räkna ut hur stora stängerna skall vara för att uppnå det man vill. Vara man vett vikten på allt som kommer stå på hyllorna och vet vikten på hyllorna.

Lycka till.

Kan du förklara lite närmare med vad du menar att ur mekanisk synpunkt ska det vara 3 ben?

Ett vattentorn är oftast högt, står på ett ben och uppbär en massa vikt och är stabilt.

Varför står då inte alla vattentorn på 3 ben?

Vad det gäller att bära upp vikt så räcker förmodligen 2 stycken M20 rostfria stänger till att bära upp hela den delen av huset, men att få det hela resonansfritt är jag inte helt säker på att det alltid är bättre med mer och större.

Är det verkligen ingen på forumet som har ställt skivspelarhyllan på berget. Man hör alltid att:

"Jag känner till eller har hört talas om en som har"

- men jag har aldrig hitills träffat på någon som verkligen har gjort det.

Är det bara en skröna tills jag gör det, eller ???? :?::?:

Sannorlikt JA!

Svirrade runt lite på "the vinyl-engines" forum, men kunde inte hitta nått liknande.. Man får kanske gräva djupare... ;)

Sen det där med två eller tre (eller fyra) stänger, så tänker jag inte först och främst på hållfasthet! Utan på hur lätt/svårt det är att få hyllplanen i våg med bara två fästpunkter? Att planet är i våg är ju vinylhandbokens kapitel 2, sektion a; underlaget där du ställer upp din skivspelare... Detta har ju högre prioriet än hur hyllan är grundad, det är i alla fall min ringa uppfattning..

Hur har du tänkt infästningen mellan stänger och täljstenshyllan? och hur lätt är det att justera hyllorna?

/ptr

Är det verkligen ingen på forumet som har ställt skivspelarhyllan på berget. Man hör alltid att:

"Jag känner till eller har hört talas om en som har"

- men jag har aldrig hitills träffat på någon som verkligen har gjort det.

Jag är helt oskyldig :D När vi borra efter bergvärme hade vi tolv meter ner till berg och det blir lite för mycket M20 stång för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

Men det är en häftig idé!! Och det vore kul om "någon" bytte namn till "Jorma".

Guest Jorma

Sannorlikt JA!

Svirrade runt lite på "the vinyl-engines" forum, men kunde inte hitta nått liknande.. Man får kanske gräva djupare... ;)

Sen det där med två eller tre (eller fyra) stänger, så tänker jag inte först och främst på hållfasthet! Utan på hur lätt/svårt det är att få hyllplanen i våg med bara två fästpunkter? Att planet är i våg är ju vinylhandbokens kapitel 2, sektion a; underlaget där du ställer upp din skivspelare... Detta har ju högre prioriet än hur hyllan är grundad, det är i alla fall min ringa uppfattning..

Hur har du tänkt infästningen mellan stänger och täljstenshyllan? och hur lätt är det att justera hyllorna?

/ptr

Ja, det där med våg är också viktigt och extra viktigt med en tangentialtonarm speciellt i riktningen av tonarmslagret, men också

för skivtallrikslagret som drar snett om det inte står i våg, så i våg ska det stå i alla riktningr när det hela är klart

Jag tänkte dra fast hyllorna genom att borra hål för dom gängade stängerna och dra fast med bricka och mutter på över /undersida av hyllplanen. Det kan kanske behövas en tredje stång, men jag funderar på alternativa upphängningar med justeringsanordning om jag använder 2 stänger. Det går att lösa också, men det blir då lite klurigare, men det lutar åt just nu att jag förmodligen kommer att använda 3 stänger, men kanske inte hela vägen ned till berget. Den 3,e stången kanske räcker med att dra fast igenom dom 3 hyllorna.

Det är den översta hyllan som skivspelaren står på som måste vara i plan och det kan gå att fixa med stöd av dom 2 nedre hyllorna.

Den nederst hyllan har jag funderat på att låta gjöra en i metall, tex i grov aluminium för att få ett bra stöd för dom övriga hyllorna ovanför.

Främsta anledningen till att jag vill använda så få stänger som möjligt ned till berget är att gå igenom golvet med så få hål som möjligt.

Om jag inte kan få det att fungera med 2 stänger så är det enkelt att göra om det hela med en tredje, men åt andra hållet att återställa en sönderborrad golvparkett är värre.

Det var en bra artikel i Ny Teknik (eller var det Metro Teknik?) häromdagen om ett vibrationsdämpat rum där en extremt känslig utrustning (litografi?) skulle stå i Lund. Där hade de mätt och testat lite olika lösningar men använde nu ett mjukt upphängt golv i betong på något som såg ut som uppblåsta lastbilsdäck. De hade även redovisat vilka vibrationsmängder de hade kvar och tydligen var det ett av de bästa värdena som uppmätts. För Jorma, även om jag älskar din idé (och den säkert fungerar!) så skulle jag vilja isolera (avfjädra) din spelare från underlaget med nåt smart. För där vi bodde tidigare så kände man utan problem förbipasserande tåg i huset fastän det låg flera hundra meter ifrån järnvägen. Och det går säkert att känna av även långtradare mm om du har nån väg i närheten.

Det hade varit mycket intressant att med en accelerometer mäta vilken mängd vibrationer som finns i berggrunden hos dig.

Själv kommer jag att bygga ett upphängt system (typ SD-foten) med sand i en låda ovanpå och sedan ställa skivspelaren därpå.

Du skulle kunna trä plastslang runt dina M20 (bara under huset) och hälla sand mellan rören och M20 bara för att dämpa ev. resonanser hos stängerna. Täljsten tror jag är helt rätt! Någon som känner till någon som kan svarva sten/ täljsten? De företag jag talat med vill inte göra det eftersom det blir ett dam som ev kan skada maskinerna. Hade varit kul att bygga en hel skivspelare i täljsten! Annars får jag väl nöja mig med att bara bygga plinten i sten.

Mvh Lasse

Guest Jorma
Det var en bra artikel i Ny Teknik (eller var det Metro Teknik?) häromdagen om ett vibrationsdämpat rum där en extremt känslig utrustning (litografi?) skulle stå i Lund. Där hade de mätt och testat lite olika lösningar men använde nu ett mjukt upphängt golv i betong på något som såg ut som uppblåsta lastbilsdäck. De hade även redovisat vilka vibrationsmängder de hade kvar och tydligen var det ett av de bästa värdena som uppmätts. För Jorma, även om jag älskar din idé (och den säkert fungerar!) så skulle jag vilja isolera (avfjädra) din spelare från underlaget med nåt smart. För där vi bodde tidigare så kände man utan problem förbipasserande tåg i huset fastän det låg flera hundra meter ifrån järnvägen. Och det går säkert att känna av även långtradare mm om du har nån väg i närheten.

Det hade varit mycket intressant att med en accelerometer mäta vilken mängd vibrationer som finns i berggrunden hos dig.

Själv kommer jag att bygga ett upphängt system (typ SD-foten) med sand i en låda ovanpå och sedan ställa skivspelaren därpå.

Du skulle kunna trä plastslang runt dina M20 (bara under huset) och hälla sand mellan rören och M20 bara för att dämpa ev. resonanser hos stängerna. Täljsten tror jag är helt rätt! Någon som känner till någon som kan svarva sten/ täljsten? De företag jag talat med vill inte göra det eftersom det blir ett dam som ev kan skada maskinerna. Hade varit kul att bygga en hel skivspelare i täljsten! Annars får jag väl nöja mig med att bara bygga plinten i sten.

Mvh Lasse

Där jag bor är det minst en kilometer till en väg där det går en och annan lastbil och långtradare. Järnväg har vi ingen i närheten.

På vägen bredvid mitt hus (5 meter bort) är det en och annan häst som klampar förbi och kanske en personbil/timma och ibland en grävmaskin då en granne har en grävmaskinsfirma. Men inte ens grävmaskinen får det att vibrera i berget som är ett homogent granitberg med få sprickor i.

Men något som får det att skångra i huset är när det blåser på från havet. Det är helt öppet från havet och hit och en blåsig kväll tror jag inte skivspelaren fungerar så bra som den står nu.

Någon som känner till någon som kan svarva sten/ täljsten? De företag jag talat med vill inte göra det eftersom det blir ett dam som ev kan skada maskinerna. Hade varit kul att bygga en hel skivspelare i täljsten! Annars får jag väl nöja mig med att bara bygga plinten i sten.

Jag har visserligen minmal kunskap om täljsten (sträcker sig till montering av en Conturakamin) , men om man vill ha den i ovanliga former, vore det inte lämpligt att vända sig till någon som skär med högtrycksvatten?? (En del av Conturakaminerna har ju rundade former..)

/ptr

Idéerna om att montera sin skivspelare (eller annan del av sin stereo) på en bänk som är monterad med t ex gängade stänger mot berggrunden har fått det att susa en aning i min arma ingenjörsskalle. Intuitivt känns det vettigt, möjligen med några av de förbehåll som har kommit fram i tråden. Men, vilken/vilka mekanisk egenskap är det man vill åt?

statisk styvhet?

modala parametrar (styvhet, dämpning, massa osv) för moder inom något frekvensintervall?

modala parametrar för moder med stora horisontella rörelser för skivspelaren inom något frekvensintervall?

överföringsfunktion mellan golv och skivspelare?

överföringsfunktion mellan ljud och skivspelare (mikrofoni)?

frekvensinnehåll i skivspelarens rörelser, med normala aktiviteter i och utanför huset?

beroende på vad man jagar är det sannolikt olika lösningar som är optimala...