Jump to content

Recommended Posts

Posted

Derrick Moss från Aurum Acoustics har befunnit sig på resande fot den senaste tiden. Igår var det Göteborgsbesök och idag bar det av till vårt grannland i väster. Här är det mer än handbagage som gäller och packningen är rejäl. Ett komplett system och vi följer upp eliots Stockholmsrapport med några bilder och intryck från gårdagens demo hos Stefan på Akkelis Audio.

Ett nytt rum, nya utspel och häng med på ett stycke Aurum Acoustics i Göteborgsmiljö... ;)

aurum055.JPG

Posted

Vi befinner oss på gångavstånd från den besjungna :) Halta Lottas Krog i Göteborg men det kan ju inte Derrick Moss känna till och denna torsdagsafton skulle bjuda på varierande musik av skiftande ursprung. En kort vinylutflykt bjöd på Cornelis Vreeswijk och även ämnet svensk countrymusik var uppe på tal. Derrick Moss har ett långt hifiintresse med i bagaget och Derrick har arbetat med egna projekt i mer än ett decennium. Kvällens demo var en proffsigt sammansatt mix av musikpresentation och produktinformation med gott om utrymme att spela medhavd musik.

aurum049.JPG

Posted

INTEGRIS CDP fick göra skäl för strömmen även i Götet och det byttes skivor på löpande band. Denna signalkälla/försteg är moduluppbyggd och kan som redan nämnts i Stockholmstråden utrustas med RIAA-modul för MC/MM-pickuper och här finns dedikerat hörlursförstärkeri att tillgå. Den toppmatade drivenheten är en CD-PRO2M från Philips och i produktbladet ser man att den är väl avkopplad från övriga komponenter.

aurum041.JPG

Posted
Denna signalkälla/försteg är moduluppbyggd och kan som redan nämnts i Stockholmstråden utrustas med RIAA-modul för MC/MM-pickuper

Jag är lite förvånad att inte fler CD-tillverkare gått på denna linje. Den enda jag vet är Bladelius, som jag vill minnas har instickskort för RIAA. Finns det fler tro?

Posted
Jag är lite förvånad att inte fler CD-tillverkare gått på denna linje. Den enda jag vet är Bladelius, som jag vill minnas har instickskort för RIAA. Finns det fler tro?

Meridian har väl något liknande i sin 808i CD-spelare/försteg... :?:

Detta koncept sträcker sig ytterligare ett steg då även själva komponenthyllan är en integrerad del i helheten. Den givna frågan blev ju då om det är färdigtweakat från start och Derrick Moss beskrev utgångsläget som mycket avslöjande och effektivt för egna övningar när det gäller kopplingar till underlaget, nätförsörjning och annat som förekommer i tweakandets mångfasetterade värld. Man kommer definitivt att kunna ringa in den påverkan som eventuellt uppstår men några förbättringar är inte garanterat på något sätt och mycket inom ljudåtergivning är ju subjektivt präglat. Här handlar det om ett neutralt utgångsläge och en setup som ger omedelbar respons på inspelningarnas kvalite och på systemets intrimning i rummet.

aurum004.JPG

Posted

Denna dag var det en LP-2.0 vinylsvarv från Opera Audio som utgjorde bas för Cornelismusiken.

En spelare som ofta levereras med danska tonarmar men SME och annat går också bra enligt specifikationerna.

aurum001.JPG

Posted

Som BAT-ägare är det något som känns bekant och visst finns här rysktillverkade rör men transformatorinkapslingen är definitivt densamma fast i annat färgval och eliot har ju berättat att ringkärnorna :) liksom systemet i övrigt kommer från Kanada och att även t.ex. BAT VK-150SE är utrustat med trafos från samma tillverkare.

aurum013.JPG

Posted

fantastiska bilder, du sätter ribban högt, Timbre, vi andra får jobba hårt om vi ska visa några bilder, jag läste en intervju med Jamie Oliver, kocken, han hade knappt blivit hembjuden till någon på tio år eftersom de inte tordes bjuda honom på något hemlagat, hoppas att detsamma inte gäller detta forums bilder. en kommentar till aurum acoustics spelare, han använder ingen magnetisk puck till sin cd-spelare, tror ni därute att det spelar någon roll med hur pucken är för ljudet?

tommy

Posted
fantastiska bilder, du sätter ribban högt, Timbre, vi andra får jobba hårt om vi ska visa några bilder, jag läste en intervju med Jamie Oliver, kocken, han hade knappt blivit hembjuden till någon på tio år eftersom de inte tordes bjuda honom på något hemlagat, hoppas att detsamma inte gäller detta forums bilder. en kommentar till aurum acoustics spelare, han använder ingen magnetisk puck till sin cd-spelare, tror ni därute att det spelar någon roll med hur pucken är för ljudet?

tommy

Vi som plåtar använder ljuset på olika sätt och det är ju en stor fördel att här finns variation. Tänk vad tråkigt det skulle bli om alla bilder togs med samma inställningar och jag tycker att mångfalden är kvalitetshöjande. Dessutom är det ju kul att experimentera lite när man ändå är igång med forumsplåtande och det tror jag att alla gör. Ifråga om skivpuckar, så har jag en omagnetisk mässingpuck till min transport och jag har faktiskt aldrig funderat på om det skulle kunna påverka ljudet. I gengäld brukar väl omagnetiska puckar vara betydligt tyngre än magneterna... :?:

Lika bra att blicka in rörlandskapet direkt och här är det arbetsfördelning som gäller... :) Det handlar som bekant om en triamplifier och aktiv delning där de två yttersta paren signal/effektrör (6SN7/300B) hanterar diskanten och nästa par tar hand om mellanregistret. I mitten av främre raden sitter ett ensamt litet 6SN7 som arbetar ihop med klass D-driften av basregistret. Rörbestyckningen kommer från Electro-Harmonix respektive Sophia Electric.

aurum032.JPG

Posted

Vrider man kameran 90 grader kommer även kopplingen till golvet med på bild. Samma flerskiktspuckar användes till både högtalare och komponenthylla. En fördel med denna aktiva triamping måste ju vara att varje effektrör, liksom klass D-förstärkeriet, arbetar inom ett begränsat frekvensområde. Effektkraven i mellanregister och diskant var uppenbart låga (man spelar väldigt högt med ett par watt) medan basen kunde kräva betydligt högre effektuttag och här finns det alltså klass D-resurser att ta till. Det spelades avslutningsvis med mycket höga amplituder och systemet visade inga tecken på problem med att hantera detta.

aurum028.JPG

Posted

Lyssnade på detta ljudkoncept uppe i Sthlm hos Audio Consept. Det är kul när man möter personer som Derrick Moss som verkligen brinner för sin sak, bygga ihop alltihopa inkl möbler till en ljudenhet är tungt, framförallt när det låter så otroligt bra.

Helheten var otroligt harmonisk med mkt bra och klar ljudbild med bra o ren bas...Skulle lätt kunna leva med detta system..

Posted
Vi som plåtar använder ljuset på olika sätt och det är ju en stor fördel att här finns variation. Tänk vad tråkigt det skulle bli om alla bilder togs med samma inställningar och jag tycker att mångfalden är kvalitetshöjande. Dessutom är det ju kul att experimentera lite när man ändå är igång med forumsplåtande och det tror jag att alla gör.

Håller helt med Timbre :)

Ibland befinner man sig i en lokal med dålig belysning med lång exponering (och sämre kontrast) som följd medan belysningen ibland är riktigt bra så att stativ nästan är överflödigt. Det gäller att anpassa utrustningen efter begivenheterna. Timbre är en mästare när det gäller ljussättning med blixt och där har man fortfarande mycket att lära :mm:

Posted

jag har totalt snöat in på skivpuckar så: Derrick Moss bytte ut sin magnetiska puck mot den som han använder nu, jag undrar över funktionen av pucken (kanske korkat men..), är den bara avsedd att hålla kvar skivan eller har den någon mera funktion? om man jämför med en skivspelare (LP-skivor) så har vissa skivpuck men inte andra, varför är det på detta viset? Dessutom är det olika design och storlek på cd-puckarna. Är det någon som vet eller har en teori?

tommy

ps sorry, Timbre, men detta är kanske ett sidospår ds

Posted
jag har totalt snöat in på skivpuckar så: Derrick Moss bytte ut sin magnetiska puck mot den som han använder nu, jag undrar över funktionen av pucken (kanske korkat men..), är den bara avsedd att hålla kvar skivan eller har den någon mera funktion? om man jämför med en skivspelare (LP-skivor) så har vissa skivpuck men inte andra, varför är det på detta viset? Dessutom är det olika design och storlek på cd-puckarna. Är det någon som vet eller har en teori?

tommy

ps sorry, Timbre, men detta är kanske ett sidospår ds

Inga problem, det hör ju till ämnet och vi kanske framledes får svar på varför pucken byttes ut... :?:

Här ser vi elektronikhyllan i ensamt majestät.

aurum026.JPG

Posted

En annan vinkel och här kan man skönja en del av det kablage som finns uppkopplat på baksidan. Nätkablaget Integris specialtillverkas på beställning av Cardas Audio. Signal- och högtalarkablarna kommer även de från Cardas och internt används Cardas lågnivåkablage. Som externa RCA-kablar används Cardas Golden Reference Interconnects.

aurum024.JPG

Posted

Det har plåtats förut men här kommer bakstycket en gång till med sina Cardasterminaler på behörigt avstånd från varandra. Här är det nog inte rätt läge att testa med jumpers... :)

aurum037.JPG

Posted

Derrick Moss berättade att det kan vara lite av ett äventyr att resa runt till skilda rum med ett system som man själv har varit med om att utveckla från nätuttaget till energiomvandlarna. Det finns inget förhandsskrivet facit och uppställning/kontrollyssning får ta den tid det tar. I Göteborg var det onsdagen som togs i anspråk och målet är ju som alltid att minimera rummets påverkan. Resultatet blev en lyssningspunkt som hade en något framskjuten placering i förhållande till baffellinjen och väl i sweet spot fick jag nästan en känsla av närfältslyssning.

aurum048.JPG

Posted

Tydligt invinklade högtalare och i den främre lysningssoffan satt man alltså ganska nära (runt 3 m) baffellinjen vilket gör att den tonala balansen tydligt påverkas av lyssnaren öronhöjd :) över golvet. När man väl har riktat in sig bjöd Aurum Acoustics på en involverande återgivning där inspelningsdetaljer och instrumentklanger (Tony Joe White) framfördes på ett övertygande sätt. Ett rappt basfundament som sträcker sig ner till 24 Hz vid -6dB. Derrick lyckades på slutet få systemet att flytta ordentligt med luft via utvald musik och höga amplituder. I denna lyssningsposition upplevde jag röster som alltför omfångsrika för min smak men renheten och snabbheten kändes optimal.

aurum021.JPG

Posted

Nu gick det lätt att flytta en meter bakåt och här samlade Tony Joe och Maria Rita ihop sig direkt samtidigt som den tonala balansen vek av en aning mot det tyngre och fylligare hållet. Fortfarande oerhört engagerande! Skall jag försöka peka ut några typiska drag så var det just detaljrikedom, kontroll och närvaro som först slog mig under dessa lyssningsövningar.

Av någon anledning kom jag att tänka STAX hörlurar och lyssning i den främre raden påminde om Lambda Signature medan ett steg bakåt kändes som att gå över till Omega. Programmaterial och inspelning avgör sannolikt vilket man föredrar.

aurum045.JPG

Posted
Nu gick det lätt att flytta en meter bakåt och här samlade Tony Joe och Maria Rita ihop sig direkt samtidigt som den tonala balansen vek av en aning mot det tyngre och fylligare hållet. Fortfarande oerhört engagerande! Skall jag försöka peka ut några typiska drag så var det just detaljrikedom, kontroll och närvaro som först slog mig under dessa lyssningsövningar.

Av någon anledning kom jag att tänka STAX hörlurar och lyssning i den främre raden påminde om Lambda Signature medan ett steg bakåt kändes som att gå över till Omega. Programmaterial och inspelning avgör sannolikt vilket man föredrar.

aurum045.JPG

Precis så upplevde jag systemet när jag lyssnade på det i stockholm, Derrick tyckte att man skulle sitta nära systemet men jag föredrog att sitta längre bak, jag tyckte ljudet blev väldigt "på" när man satt nära så jag föredrog att vara nära bakväggen fast jag är ju van vid mbl-ljudet hemma

tommy

Posted

Att detta var ett fullregistersystem rådde det ingen tvekan om och jag har aldrig haft något i butiken som spelar bas på detta avgrundsdjupa vis. Trots stenhårt klinkergolv kändes basen underifrån på vissa stycken. Denna basåtergivning bekräftas av en snabb mätning med en handhållen PAA3. Derricks specar finns därmed ingen anledning att tvivla på.

aurumdemo2.jpg

Posted
Precis så upplevde jag systemet när jag lyssnade på det i stockholm, Derrick tyckte att man skulle sitta nära systemet men jag föredrog att sitta längre bak, jag tyckte ljudet blev väldigt "på" när man satt nära så jag föredrog att vara nära bakväggen fast jag är ju van vid mbl-ljudet hemma

tommy

Det hänger nog mycket på lyssningsvanor och jag drar mig också gärna bakåt.

Studiofolk kanske gärna parkerar längst fram... :?::)

aurum042.JPG

Posted

300B-drivet mellanregister och diskant. Alla tre registren kändes mycket väl integrerade och med en lyssningsposition så nära baffellinjen kan ju detta vara känsligt men sittande i soffan fungerade det perfekt. På förslag från Derrick testade jag att resa mig halvvägs och då ändrades både ljudbilden och den tonala balansen radikalt.

aurum007.JPG

Posted

En liten propå!

Som en del redan vet är ett Aurum setup nu hos Knut Vadseth på Fidelity i Oslo för en review! Vi hoppas självklart att det faller väl ut. :)

För den som vill lyssna på Aurum Acoustics går det bra att besöka Audioconcept där ett setup för tillfället står i Svanårummet!

AC kommer fortsättningsvis att ha Aurum i sitt sortiment så för hugade spekulanter är det bara att ta sig dit!!

mvh

Claes

Posted

Ett unikt system med innovativa lösningar som alltså för tillfället befinner sig på norskt territorium... :)

aurum019.JPG

Tack till Akkelis Audio för ett spännande initiativ and thank you so much Derrick for an evening full of inspiration and exciting music from a wonderfully involving and complete audio system. Looking forward to listen again!

aurum053.JPG

Aurum Acoustics

Akkelis Audio

aurum016.JPG

Posted

Vi avrundar med en liten efterhandskonstruktion... :)

Vintern 1991 inledde Hifi & Musik utgivningsåret med en artikel om kanadensisk hifi.

Aurum Acoustics' Sverigebesök bekräftade att den rubriken även gäller idag... :cool:

aurum063.JPG

Posted

Jag kladdade ner några tankar i Stockholmstråden :

..och så drog turnén vidare till Härlanda...

efter en spårvagnstur hemmifrån hade jag nöjet att tillbringa några timmar i Mr Moss sälskap i går eftermiddag hos Stefan B /Akkelis Audio.. och det finns väll inte så mycket att tillägga till tidigare kommentarer, visserligen får man bortse får det lilla rummet med lite för många fönster; det hela lät övertygande, lätt på örat (ostressat) oavsett vilken musik eller inspelning man kastade på! Jag tryckte visserligen till en början att dom första spåren som DM spelade var väl feta i basen, mycket pågrund av det närfältslyssningsposition som dom satt upp i rummet, när man satte sig bakom denna plats (soffa) så var detta mindre påtagligt.

Som teknisk lösning tycker jag att Integrissytemet är bra mycket intressantare än vad man kanske skulle kunna få för dom 400Kkr det lär kosta, en tillverkare som har kompetens att konstruera ett HiFi-system från källa till högtalare i denna dignitet säger ju en hel del om hur petnoga (kompromissovilliga) personerna bakom är. Men det var ändå tydligt från DMs kommentarer att det fanns massor av tweekningsmöjligheter om man så ville!

Såhär en vecka senare så kvarstår intrycken; är man på marknaden för ett system i 400Kkr-klassen så bör man låna ett öra till detta system, inte minst för att det ger en jäkligt bra referens över hur ett väl integrerat system bör/kan låta!

/ptr

Posted
När man väl har riktat in sig bjöd Aurum Acoustics på en involverande återgivning där inspelningsdetaljer och instrumentklanger (Tony Joe White) framfördes på ett övertygande sätt. Ett rappt basfundament som sträcker sig ner till 24 Hz vid -6dB.

Jasså, du plockade fram den gamla räven. Vilken skiva var det? Var det möjligtvis den du fick höra hos mig:

begin.jpg

Stefan: Är det här något system du tagit in eller funderar på att ta in?

Posted
Jasså, du plockade fram den gamla räven. Vilken skiva var det? Var det möjligtvis den du fick höra hos mig:

Sitter fortfarande fast i några spår på One Hot July och Uncovered men det finns ju rejält med alternativ. Grymt bra men en del låtar kan allt vara lite depressionsskapande om man låter sig involveras för mycket... :)