Jump to content

Allting stannade...


sladd

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tyckte inte recensionen nyligen i Stereophile av 450orna var sådär superpositiv direkt det kändes som om det var något litet han inte gillade riktigt med dom, men de lät riktigt riktigt bra på CES ihop med watt/puppy8 iallafall.

Ska bli väldigt kul att få höra dom i Alingsås någondag.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara gratulera Sladd, det glädjer mig att du efter alla dessa år och alla lyssningar fortfarande upplever den där varma hifilyckan. Vi borde alla se detta som något mycket positivt för oss alla. Det innebär att vi alla oavsett hur mycket vi testat och hört fortfarande kan bli bergtagna. Jag ser inte detta så mycket som att det handlar om ett visst produktmärke, utan om att uppleva, att musiken plötsligt kan träffa en från en annan vinkel som är alldeles ny och ändå självklar. Jag har själv upplevt liknande det du beskriver och jag tror att det är det som driver mig vidare i denna hobby som periodvis blivit jaktfokuserad och materialistisk för min egen del. För mig är bra hifi när prylarna upphör att vara intressanta men ibland är vägen dit både lång, knagglig och missvisande.

Grattis, det är kul som tusan när sådant som du beskriver händer.

mvh

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte inte recensionen nyligen i Stereophile av 450orna var sådär superpositiv direkt det kändes som om det var något litet han inte gillade riktigt med dom, men de lät riktigt riktigt bra på CES ihop med watt/puppy8 iallafall.

Ska bli väldigt kul att få höra dom i Alingsås någondag.

Fremer jämförde med sina Musical Fidelity monoblock a ca 1,000 watt per kanal och konstaterade att VTL hade lite lägre effekt plus att VTL hade lite mer splash i cymbalerna.

Jag håller med Sladd om att det inte handlar om det ena eller det andra. Det är som med bra konst, olika konstnärers verk kan hänga på samma vägg med stor njutning.

För att återknyta till Krell, säger man här i Canada/USA att ARC är rörens Mark Levinson och VTL rörens Krellar. Faktiskt rätt så träffande.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara gratulera Sladd, det glädjer mig att du efter alla dessa år och alla lyssningar fortfarande upplever den där varma hifilyckan. Vi borde alla se detta som något mycket positivt för oss alla. Det innebär att vi alla oavsett hur mycket vi testat och hört fortfarande kan bli bergtagna. Jag ser inte detta så mycket som att det handlar om ett visst produktmärke, utan om att uppleva, att musiken plötsligt kan träffa en från en annan vinkel som är alldeles ny och ändå självklar. Jag har själv upplevt liknande det du beskriver och jag tror att det är det som driver mig vidare i denna hobby som periodvis blivit jaktfokuserad och materialistisk för min egen del. För mig är bra hifi när prylarna upphör att vara intressanta men ibland är vägen dit både lång, knagglig och missvisande.

Grattis, det är kul som tusan när sådant som du beskriver händer.

mvh

Kristian

Mitt i prick Kris! Så häftigt att fortfarande kunna få "upplevelser" efter decenier av lyssnande på schyssta uppsättningar! Jag ser det som ett kvitto på att man kan ha hifi som en livslång förälskelse utan att tröttna om man bara är har ett öppet sinne och möjligheter att prova lite olika skolor....

Grattis alla konsulterna. Nytändning?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med.

Jag vill bara gratulera Sladd, det glädjer mig att du efter alla dessa år och alla lyssningar fortfarande upplever den där varma hifilyckan.

Med ett större utbud av både "grus och glöd" i Sverige tror jag att vi alla gynnas.

Att nu konsulterna inte bara av "business as usal" även breddar sig i enlighet med trenderna mot "glöd" är en landvinning.

Nästa steg ( blir aldrig nöjd :blush ) är förhoppningsvis "lågeffekt och hög känslighet" . Då skulle mångfalden inom "tung Hifi" bli komplett.

Det ena driver det andra.,så business..............

Bra gjort Sladd, hemtjänsten..........

ljudlampor.jpg

MVH

Lech :)

Link to comment
Share on other sites

Som Avalon brukare vågar jag nog inte ens lyssna på dom där.... Tur att det är lååångt till Allingsås! :mm::mm:

Det finns en genväg, nämligen VTL's monoblock MB-185 MkII som är byggda med precis samma teknik, inklusive autobias och om jag minns rätt, till ungefär halva priset. Skillnaden är effekten och några övervakningskretsar och 3 dioder på framsidan (som inte har med ljudet att göra) samt att de "endast" spottar ut 165 W i 8 ohm.

Jag kan garantera dig att de låter lika bra som MB-450 med Avalon.

Observera att jag skriver Mk II. Den är den som är uppgraderad med samma teknik som MB-450.

Link to comment
Share on other sites

Mitt i prick Kris! Så häftigt att fortfarande kunna få "upplevelser" efter decenier av lyssnande på schyssta uppsättningar!

Håller med om det och nytändningar kan skapa lust att jobba vidare med finjustering av de egna hifiprylarna. Ju mer jag lyssnar runt, ju tydligare framstår det att beskrivningar som outstanding, överlägsen och bäst inte hör hemma i hifins verklighet. Varje musik- och lyssningsupplevelse är ju en funktion av många parametrar som rumsakustik, sinnesstämning, nätförsörjning, inställningar och apparatmatchning för att ta några exempel och själva resan är kanske en del av målet i denna njutningsorienterade hobby... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det här med rankinglistor och hifi tycker jag verkar vanskligt... :clown: Det är lite tysk hifilektyr över det hela och den som hoppar högst kanske inte simmar längst... :)

Det är då tur att slutsteg inte simmar :D

Jag har för mig att Tyskarna testede ljudkvalite?? och inte idrott ????:clown:

Link to comment
Share on other sites

Högre rankad !!!??? :D ...och vad är en "vanlig hederlig Krell" :?:. Läs recensionerna av VTL´s monoblock MB-450 i Stereophile och de stora Siegfried i senaste TAS. Om de sen är bättre eller sämre än en "vanlig hederlig Krell" är väl upp till var och en att avgöra ;). "Högre rankade" tror jag definitivt inte man kan säga att de är, oavsett vilka Krellar vi pratar om.

Menar att vi har uppfunnit hjulet en gång. Trots det uppfinns det nya hjul hela tiden. lite tråkigt att liksom, "komigen grabbar har ni inte hört VTL så har ni inte hört ljudet"

Tycker för övrigt att man kan lita på "rankinglistor". de brukar talaom, istort, riktlnjerna på vad man bör kombinera ihop för att få dessa toppresultat!!

Där skiljer de agnarna från vetet!!!!!! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Så mycket rörhifi som vi hört genom åren av varianterna bra kraftverk, tysk grundlighet, franska pärlor, diverse utsökt hantverk samt långa rader av fjollburkar med glödlampor i.

Majoriteten har varit ointressant, ett steg på hifistegen (ni vet, dag 1 skapade gud VOLYM, dag 2 BAS, sedan kommer DETALJER, DYNAMIK osv...)

Jag känner inte igen detta. Tvärtom krävs det i förhållande till rör förbannat bra transistorbaserade förstärkare för att åstadkomma en återgivning som jag kan trivas med. Visst finns det egenheter i enklare rörförstärkare, men de är lättare att leva med än transistorförstärkarnas egenheter.

Jag kan ändå förstå din "åsiktsändring med förbehåll", tror jag, och det är väldigt kul! Om man har ett starkt grundkrav på kraft, kontroll, svärta osv även med lite svårare högtalare; ja då ska det till bra rörgrejer.

Jag påstår absolut inte att du far med osanning, bara att min erfarenhet och mina prioriteringar är annorlunda. Best sound for the buck är normalt till rörförstärkarnas fördel.

Link to comment
Share on other sites

Calle jr:

kan jag absolut leva med, vi har olika prioriteringar och det är ju knappast någon hemlighet att vi alltid gillat starka varor som orkar driva stora högtalare :)

Vad bato yrar om vet jag inte. Vare sig i denna tråd eller någon annan har jag varit i närheten av citat: lite tråkigt att liksom, "komigen grabbar har ni inte hört VTL så har ni inte hört ljudet" Fabulera i någon annas tråd men inte den här.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Calle jr:

kan jag absolut leva med, vi har olika prioriteringar och det är ju knappast någon hemlighet att vi alltid gillat starka varor som orkar driva stora högtalare :)

Vad bato yrar om vet jag inte. Vare sig i denna tråd eller någon annan har jag varit i närheten av citat: lite tråkigt att liksom, "komigen grabbar har ni inte hört VTL så har ni inte hört ljudet" Fabulera i någon annas tråd men inte den här.

mvh

Vad ? blev SLADD Osäker på Sanningen?? :cool:

Du har lysnat på BURR och BLADD men nu har du öppnat dina vyer!! ;)

Du ser att läsarna inte håller med dig??? Du fick äntligen höra RÖR...... de har vi andra gjort bra länge!!!!

Bato//

Link to comment
Share on other sites

Hej å hå!

Sladd tror du att VTL steget ST-150 skulle kunna funka på mina Von Schweikert VR4GENIIIHSE?, om du känner till den högtalaren.

Rum 25M2 stort, dock saknar jag golvet, Jag är värre än er alla på en gång med akustiken. Vad gör man med ett resonat golv? jo man gjuter ett nytt! :D

Mvh

Sjösse golvteknik AB

Link to comment
Share on other sites

Vad ? blev SLADD Osäker på Sanningen?? :cool:

Du har lysnat på BURR och BLADD men nu har du öppnat dina vyer!! ;)

Du ser att läsarna inte håller med dig??? Du fick äntligen höra RÖR...... de har vi andra gjort bra länge!!!!

Bato//

Ser ut som Du fått något frätande i soppan, Bato :) .

Jag talar för mig själv och jag håller inte med dina påståenden och insinuationer gentemot Sladd och andra som kan känna sig träffade. Det finns väl inte någon definierad sanning om hur vi upplever och hur vi skall uppleva saker :?: Jag har haft precis samma erfarenheter som Sladd förmedlat. Dvs trevliga rörförstärkare som kan låta bra i rätt sammanhang men får det bekymmersamt när det hettar till.

Jag har vid flera tillfällen upplevt rörförstärkare med allt för blurrig bas, pressat i övre registren, oförmögna att leverera dynamiken från krävande orkestermusik. Så är det fortfarande i hög grad för mig med de högtalare jag har. Extra kul då när något kan sticka ut. Jag gick igenom samma process med VTL här i Kanada och blev helt betagen. Har inget att göra med "Sanningen" eller med att jag "äntligen fick höra rör".

Jag är helt säker på att jag kommer att få nya upplevelser även i framtiden. Både från rör och transistorer. Det handlar enbart om att vara öppen för nya intryck tillsammans med entusiasm. Har inget att göra med "sanningen" .

Jag har haft enorma upplevelser från VTL, Bow, Naim, Quad, ARC, Shindo, Parasound, GAS, McIntosh, Accuphase, Kenwood, Luxman ... genom åren och allt är sant (för mig).

Link to comment
Share on other sites

Det är då tur att slutsteg inte simmar :D

Jag har för mig att Tyskarna testede ljudkvalite?? och inte idrott ????:clown:

Tyska Audio, Stereplay och Stereo har rankinglistor. Dom kommer dock inte fram till samma resultat i den mån de har samma prylar listade. Att tillåta sig påverkas av en eller några tyska redaktörers rankinglistor till den grad att dom nästan blir en sanning är inte så lyckat.

Saker är inte mer sanna "för att det stod i tidningen".

Link to comment
Share on other sites

Rankinglstor är trevligt att läsa och om ens egen produkt ligger i topp så är det kul..men, man skall ta det för vad det är.

Han eller hon som satt samman rankinglistan går efter sitt ljudideal, som inte på något sätt måste stämma överens med mitt. Om en proffstyckare tycker att min förstärkare är sämre än en annan förstärkare, är det dålig eller mindre bra då ?

Vi kan jämföra med andra rankinglistor, ex film.

Där kommer alltid Ingmar Bergmans filmer i topp, hur ofta hyr eller tittar jag på Bergman..

Skräpkultur i dessa tyckares ögon ser jag på, är dessa filmer sämre då, och vem har rätt att bestämma det ?

Link to comment
Share on other sites

Skräpkultur i dessa tyckares ögon ser jag på, är dessa filmer sämre då, och vem har rätt att bestämma det ?

Kritiska ögon ska man alltid ha med sig - speciellt på internet där man inte vet hur säker en källa är. Jag brukar ofta fundera över vad en kritiker *inte* sagt om en produkt ... t ex om en artikel är enbart positiv om något så kan det vara nåt lurt. Är det bara en massa superlativer positivt eller negativt så är artikeln dåligt preciserad, dvs det är svårt att få en känsla för produkten. Visst är det lockande att skriva onyanserat, t ex att förstärkare A utklassar förstärkare B eller högtalare C återger fiol avsevärt mycket bättre än högtalare D. Visst - men hur låter mina egna plattor i förstärkare A och högtalare C i mitt eget vardagsrum?

Link to comment
Share on other sites

Sladd:

Jag siterar dig...

"Bato är ute för at förstöra" "vad Bato YRAR om ",,,,,,,, Du kommer bara med personliga påhopp, det har Timbre flera gånger

förklarat att Forumet inte är till för det!!!!! :o

Vi har rätt till ett fritt tyckande. Om det inte passar dig, låt bli komentera!!!

Om alla tyckte lika, fanns det inget att sktiva om. Om alla Köpte Krell fick du stänga "Butticken" :black:

Personligen ... Kör jag i ett 50m2 luftigt rum med Accuphase A60 DC101 DP100 DG38 Transparent XL kablar och en av värdens finaste lådor som inte behöver några

agregat Sophia2.. Det är min LIQUÖR____. :D

Link to comment
Share on other sites

Sladd:

Jag siterar dig...

"Bato är ute för at förstöra" "vad Bato YRAR om ",,,,,,,, Du kommer bara med personliga påhopp, det har Timbre flera gånger

förklarat att Forumet inte är till för det!!!!! :o

Vi har rätt till ett fritt tyckande. Om det inte passar dig, låt bli komentera!!!

Om alla tyckte lika, fanns det inget att sktiva om. Om alla Köpte Krell fick du stänga "Butticken" :black:

Personligen ... Kör jag i ett 50m2 luftigt rum med Accuphase A60 DC101 DP100 DG38 Transparent XL kablar och en av värdens finaste lådor som inte behöver några

agregat Sophia2.. Det är min LIQUÖR____. :D

Du kör med mitt favoritmärke dvs Accuphase, kul. Vill du få fram en åsikt är det bra att göra det i en lite mera SNÄLL ton och det gäller oss alla som befinner oss på detta forum. Du är säkert en juste grabb men det kom lite bort. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förhoppningar om att denna tråd skulle handla om upplevelser, inte rör vs transistorer eller rankinglistor. Förvisso läser jag också och påverkas av dessa listor ibland men anser att dem bär på ett grundläggande problem. Ljudideal är inte objektiva imho och det är inte heller det som är tjusningen med hifi för mig. Problemet i detta ligger i strävan att göra en objektiv vetenskap av en subjektiv upplevelse. Visserligen kanske sannolikheten ökar att jag tycker att det låter rätt om det mäter rätt men jag har flera upplevelser som säger motsatsen. Har också upplevt att det mäter dåligt men låter bra. Nu är jag ju lika illa på det själv för det var ju inte detta som tråden handlade om och jag ber om ursäkt för ot.

När ljudet gör att man får gåshud på armarna och man får problem med tidsuppfattningen så är det en förtrollad stund i hifiracet. Kan du inte komma tllbaka till tråden och prata om detta Sladd. När hifiparametrarna knäpper upp blusen och man äntligen får skåda musiken........ ;);)

//Kristian

Link to comment
Share on other sites

Tyska Audio, Stereplay och Stereo har rankinglistor.

Med risk för att det blir en rankinglistornas sidodebatt så tycker jag att de är enbart humoristiska. En del tillverkare tenderar att återkommande hamna i topp men har man verkligen lyssnat under samma förutsättningar från gång till gång... :?: Det brukar förekomma poängsystem också och i CD-spelarnas Spitzenklasse var 100 Punkte länge referens tills det skulle petas in nya toppmodeller och nu är dom väl snart uppe i 200... :?::D

Link to comment
Share on other sites

Jaha du bato du har letat dig hit också.....

Jag har varit med och hört din kråksång i några år nu. Den är väldigt intressant måsste jag säga. Allt du har är sanslöst bra och allt annat är skit. Sen när du lurat på någon stackars människa någon av dina grejor så är grejorna inte så bra länge. Det var inte så länge sedan summit var bäst. Eller kommer du ihåg den dära audionet vip spelaren som var sååååå grymt bra. Sen att du hade den på lagning titt som tätt det spelade ingen roll. Jag vet att du inte alls gillade bladelius S1 förens den trillade innanför dina dörrar. Då var den bra....

Nää du. Det är nog dags att tänka på sitt rykte kanske?

Om du endast är ute efter att skapa bråk så kan du väll starta ett eget forum....

Sen angående det där med rankinglistorna. Så måste jag fråga har du lånat testarens öron? Jag ser endast rankinglistorna som ett riktmärke. Så bra borde produkten vara i jämförelse med andra produkter. Men det betyder egentligen inget alls. Det är vad den enskilda individen hör som spelar roll. Jag har hört dyra grejor som inte alls var bra trotts att grejen var snordyr. Jag har hört grejor som är billiga men som totalt mosar dyrare produkter.

Bato köper du din hifi efter vad listorna säger? Köpte du dina wilsson utefter att dom fick en viss poäng? Det är ungefär som att man går ut och köper en bil för att den har si och så många rattar i betyg i någon tidning. Jag hade nog provkört bilen innan jag köpte den. Men vad vet jag kanske är det bara jag som har blivit snurrig eller något.....

Link to comment
Share on other sites

Jaha du bato du har letat dig hit också.....

Jag har varit med och hört din kråksång i några år nu. Den är väldigt intressant måsste jag säga. Allt du har är sanslöst bra och allt annat är skit. Sen när du lurat på någon stackars människa någon av dina grejor så är grejorna inte så bra länge. Det var inte så länge sedan summit var bäst. Eller kommer du ihåg den dära audionet vip spelaren som var sååååå grymt bra. Sen att du hade den på lagning titt som tätt det spelade ingen roll. Jag vet att du inte alls gillade bladelius S1 förens den trillade innanför dina dörrar. Då var den bra....

Nää du. Det är nog dags att tänka på sitt rykte kanske?

Om du endast är ute efter att skapa bråk så kan du väll starta ett eget forum....

Sen angående det där med rankinglistorna. Så måste jag fråga har du lånat testarens öron? Jag ser endast rankinglistorna som ett riktmärke. Så bra borde produkten vara i jämförelse med andra produkter. Men det betyder egentligen inget alls. Det är vad den enskilda individen hör som spelar roll. Jag har hört dyra grejor som inte alls var bra trotts att grejen var snordyr. Jag har hört grejor som är billiga men som totalt mosar dyrare produkter.

Bato köper du din hifi efter vad listorna säger? Köpte du dina wilsson utefter att dom fick en viss poäng? Det är ungefär som att man går ut och köper en bil för att den har si och så många rattar i betyg i någon tidning. Jag hade nog provkört bilen innan jag köpte den. Men vad vet jag kanske är det bara jag som har blivit snurrig eller något.....

ja, VAD SKA MAN SÄGA??? Ex, så är du nog snurrig.

Jag har varit medlem på Forumet i ca 9 månader....... så kråksång i några år???????? :cool: ;) tala sanningt.

Link to comment
Share on other sites

Vad bato yrar om vet jag inte. Vare sig i denna tråd eller någon annan har jag varit i närheten av citat: lite tråkigt att liksom, "komigen grabbar har ni inte hört VTL så har ni inte hört ljudet" Fabulera i någon annas tråd men inte den här.

mvh

Läste detta inlägg i förmiddags, och om jag inte missminner mig var här då mer text/någon annan text :?:

Har Timbre redigerat :?: Eller är jag ute och cyklar :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...